Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Drack ett märkligt men trevligt vin häromveckan, fick det serverat blint av Norda Bar & Grills eminenta sommelier, @Jimmy Örnewald.

Mina intryck: Komplex, stor och sötfruktig arom med blandade bär och frukter. Salmiak, peppar och vanilj blandas med chark, gummi och rök. Gott och annorlunda, till och med unikt i sin stil. Smaken var fyllig och mustig med rimlig syra och mjuka söta tanniner.

Min gissning landade i USA och mest troligt syrah-baserat, vilket jag nog nästan var beredd på att ta gift på att det var rätt. Pepparn och charken var anledningen. Tyvärr fick jag bita i gräset och se mig helt bortkollrad, Zinfandel var huvuddruva, möjligen med en skvätt Petit Sirah. Där ser man. Trodde dessutom att det var ett riktigt kostsamt vin (vågar inte säga hur mycket jag gissade på, men klart över det pris som var aktuellt i alla fall), men strax över 150 pix kostade det. Riktigt bra och flörtigt, syndigt gott som en bra dessert. Efter en stund i glaset och medan jag slickade mina sår efter bortkollringen så insåg jag att det kanske var lite väl flörtigt, då på ett sätt där man nog tröttnar en aning efter första intrycket har lagt sig. lite Hollywood-rulle på något vis.

För er som inte redan har tröttnat på att läsa, vinet var detta:
Visa bifogad bild 924
2012 Predator Old Vine Zinfandel, Lodi, Kalifornien

Svårt vin att rekommendera till en utstuderad vinnörd, men får ni chansen att testa det så tveka inte. Lite av en vattendelare kan jag tänka mig, men är man skraj för restsötma skall man absolut hålla sig borta.

Där vattnet delas rinner jag nog åt annat håll än dig, gällande detta vin ;)

SV: Idag dricker vi

Predator, old vine Zinfandel, Lodi, USA, 2010 (burgare med majskolv) Doft av torkade körsbär, bränd ek, rök, rökta charkuterier, kakao. Smak av syltiga körsbär, trä, lite tanniner - bara lite träig strävhet. Eldigt. Viss beska.

Inte någon höjdare alls. Syltig fruktbomb med för mycket bränd ekighet och för mycket alkohol. Överdrivet på alla sätt och vis.

Detta vin kanske inte alls passar på detta forum. Valde ändå att ta med mina noteringar för att det var så speciellt - förvisso på ett negativt sätt men lämnar en åtminstone inte oberörd. Flickvännen klarade inte inte mer än två klunkar pga av den träiga beskan. Jag upplevde förvisso inte beskan lika överdriven men gott var det inte.

Jaaa, jag vet, jag tillhör skaran som inte är förtjust i denna typ av sötma och hög alkohol :)

Vi är ju åtminstone överens om att vinet var speciellt och våra beskrivningar var inte helt olika varandra.
 

Gurto

Medlem
Riesling, von der Fels, Keller, Rheinhessen 2012
Lite av en besvikelse, lite trött syra och för lite flinta och petroleum. Smakade mer Chardonnay än Riesling. Dracks till pilgrimsmussla, funkade helt ok.

Jag lovar, det är inte "vara tvärtemot @Matlen "-dagen idag. :D Bara råkade falla sig så att vi ser på två vin (det ena drack jag ju iofs för länge sen, det andra idag) lite olika:

Keller Riesling von der Fels 2012 (lax med kokt potatis, sparris och hollandaise) Doftar lime/citron, burkananas, vita blommor, stenig mineralitet, kryddigt av grön kardemumma och en släng petroleum. I munnen lätt, friskt, bra syra (om än inte knivskarp), grönt kryddigt och lämnar lite damm av krossad sten på tungan.

Ung, friskt och härliga kryddtoner. Uppskattade de där kardemummadragen. Ingen megariesling men trevlig, lättare stil.

Passade fint till maten - sparris, hollandaise och Riesling må vara en kliché men fan vad gott det är.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Där vattnet delas rinner jag nog åt annat håll än dig, gällande detta vin ;)



Jaaa, jag vet, jag tillhör skaran som inte är förtjust i denna typ av sötma och hög alkohol :)

Vi är ju åtminstone överens om att vinet var speciellt och våra beskrivningar var inte helt olika varandra.
Riktigt kul tycker jag. Aquired taste av olika slag är alltid intressant. Detta vin tog mig verkligen helt på sängen. Helt unikt i sitt uttryck. Jag gillar udda upplevelser, detta var just en sådan. Sen kan ju udda bara vara dåligt också, men det är en annan femma. ;)

Nu var det dock inte samma årgång du drack här, men stilen är säkert snarlik kan jag tänka mig.
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Moulin Touchais brukar vara trevlig, tycker jag, men gillar de som har lite mer botrytis bäst, vilket inte alltid är fallet. Just denna årgång har jag inte testat men -00 var riktigt bra sist jag testade.

MT undviker väl normalt sett botrytis (bara, helst, väldigt mogna druvor)? Men här är vi faktiskt överens - gillar mer botrytis i min söta Loire-Chenin Blanc. Därför jag bara tycker MT brukar vara bra men inte jättebra. Har iofs inte provat någon jättemogen.

Försöker febrilt minnas namnet på en skitgod, äldre, botrytiserad Chenin Blanc som jag drack för något år sen men hjärnan har låst sig...

Förlåt om det verkar som att jag hackar på dig @Matlen :) I mean no harm.
 

Gurto

Medlem
Ja ja, nu överdriver du nog lite. Detta vin var helt ok, men inte fantastiskt. I ett sammanhang med mer eller mindre ruggigt trevliga viner så räcker inte det. ;)

Nej, fantastiskt är det inte. Men verkar ha gillat det bättre än du gjorde (och tyckte inte det led brist på syra och petroleum). Hade ju iofs inga andra godsaker som slogs om uppmärksamheten :)
 

MartinE

Medlem
Ja det var synd att man inte kunde vara med.
Har bara provat l'Alchimiste en gång och har extremt svårt för den efter det. En av de märkligaste skumpor jag någonsin provat. Vad jag känner till ska David slutat med den och gör något annat med de druvorna. Kommer inte ihåg exakt vad men det lär någon annan på forumet fylla på med inom kort hoppas jag.
L'Alchimiste är utan tvekan en mycket speciell champagne, men jag gillade 04:an när jag drack den i december.

Den kommer att ersättas med L'Astre som är hans första Blanc de Noirs och liksom L'Alchimiste baserad på 100 % pinot noir!
 

Mattias Schyberg

Administratör
MT undviker väl normalt sett botrytis (bara, helst, väldigt mogna druvor)?@Matlen
Ja, MT undviker generellt botrytis, men jag tycker det finns där ibland ändå. Sent skördade druvor, en viss del säkerligen botrytisangripna. Årgång 2000 var definitivt en sådan där jag misstänker detta. :)
 

Gurto

Medlem
Inga problem. Att tycka olika är mer givande än att vara överens. Viktigast är att ha så högt i tak som möjligt och på så vis undvika bullshit. När det gäller mig som person så ligger min tolerans klart högre än våra små meningsskiljaktigheter. ;)

Kör på! Vi är ju på ett vinforum för att diskutera och dela våra tankar om vin, inte smeka varandra och ständigt vara överens. En smocka här och där har väl ingen dött av...:öga:

Var inte ens menat som smockor av något slag, varken stora eller små :) Håller med; inte ska vi sitta här och bara hålla med varandra :) (...nu höll jag med om att man inte ska hålla med - paradoxalt)

Men fan vad det stör mig att jag inte kommer på namnet på Loire-vinet! Namn på bra viner brukar normalt sett etsa sig fast ...jag lovar att återkomma med det som tips så fort min hjärna väljer att plocka fram minnet. För det var ett riktigt trevligt vin.
 

MartinE

Medlem
Befinner mig i Stockholm den här veckan och hamnade på en trevlig provning på Grappe igår:

Marguet 2008
Leclapart l'Artiste 2004
Winston Churchill 1996
Bollinger VVF 2000
Comtes 1995
Leclapart l'Alchimiste 2004

Allt serverades blint och det var kul att höra kommentarerna kring VVF:en. "Det här måste vara en 80-talare", "Nej, jag tror inte ens att det är 90-tal", "Kan det vara en cuvée eller en blanc de blancs?". :)

Kvällens vin för mig var Winston Churchill medan kvällens lågvattenmärke var l'Alchimiste som doftade T-röd och var helt odrickbar (utan att vara defekt!).
Låter som en fantastisk provning! Förstår att Winston blev kvällens vin! Även om den bör haft tuff konkurrens från VVF 2000 och Comtes 95! Den sistnämnda har jag inte druckit sedan 2007 - den borde väl vara mogen och fin nu?

Var det Les Crayères från Marguet?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var inte ens menat som smockor av något slag, varken stora eller små :) Håller med; inte ska vi sitta här och bara hålla med varandra :) (...nu höll jag med om att man inte ska hålla med - paradoxalt)

Men fan vad det stör mig att jag inte kommer på namnet på Loire-vinet! Namn på bra viner brukar normalt sett etsa sig fast ...jag lovar att återkomma med det som tips så fort min hjärna väljer att plocka fram minnet. För det var ett riktigt trevligt vin.
Smockor var nog väl dramatiskt, men då det är så harmlöst så behövdes det hela piffas upp en aning...samt att jag fick använda den här: :öga:

Wild shot...Pierre Bise? Mycket trevlig producent som jag druckit många söta och riktigt bra varianter av. :)
 
Last edited:

Gurto

Medlem
Smockor var nog väl dramatiskt, men då det är så harmlöst så behövdes det hela piffas upp en aning...samt att jag fick använda den här: :öga:

Wild shot...Pierre Bise? Mycket trevlig producent som jag druckit många söta varianter av. :)

Nej, så hette den inte. Blir tokig! Som tur är hade jag den på listan på jobbet så borde finnas på någon gammal vinlista på datorn där. Gissa vad det första jag kommer göra när jag kommer till jobbet :) Återkommer alltså när jag fuskat och kollat i facit.
 
Nu har jag tjuvläst här på forumet tillräckligt länge & haft stort nöje över era dialoger & samlade kunskap. Men utan att bidra alls - så nu är det dags!
Ett vin som var så jäkla mycket bättre än jag hade förväntat mig, visst blir man glad?
2009 Pine Ridge Vineyards, Stags Leap District - Cab of course
Mycket smidig, balanserad Cab, helt klart tillgänglig & drickvänlig - en fin kryddighet & större toner av Björnbärsfrukt än Svarta Vinbär i munnen, tanninerna är mjuka & kroppen välsvarvad - Ekfat & 15% alkohol var inget som störde någonstans.
Jag har varit glad resten av dagen :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har jag tjuvläst här på forumet tillräckligt länge & haft stort nöje över era dialoger & samlade kunskap. Men utan att bidra alls - så nu är det dags!
Ett vin som var så jäkla mycket bättre än jag hade förväntat mig, visst blir man glad?
2009 Pine Ridge Vineyards, Stags Leap District - Cab of course
Mycket smidig, balanserad Cab, helt klart tillgänglig & drickvänlig - en fin kryddighet & större toner av Björnbärsfrukt än Svarta Vinbär i munnen, tanninerna är mjuka & kroppen välsvarvad - Ekfat & 15% alkohol var inget som störde någonstans.
Jag har varit glad resten av dagen :)
Välkommen ut ur garderoben! Jag har allt sett dig lurka omkring, kul att du tog steget och postade ett inlägg. :) Vinet har jag inte testat, men det låter gott.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu har jag tjuvläst här på forumet tillräckligt länge & haft stort nöje över era dialoger & samlade kunskap. Men utan att bidra alls - så nu är det dags!
Ett vin som var så jäkla mycket bättre än jag hade förväntat mig, visst blir man glad?
2009 Pine Ridge Vineyards, Stags Leap District - Cab of course
Mycket smidig, balanserad Cab, helt klart tillgänglig & drickvänlig - en fin kryddighet & större toner av Björnbärsfrukt än Svarta Vinbär i munnen, tanninerna är mjuka & kroppen välsvarvad - Ekfat & 15% alkohol var inget som störde någonstans.
Jag har varit glad resten av dagen :)
Frukostvin: alltså som Champagnefrukost, men lite mer umpa-umpa ;) Är du också månne från Norrland?
Välkommen!
 

Larseman

Medlem
När samma vin dyker upp framför nosen två gånger under mindre än en vecka, och dessutom är riktigt bra, så kändes det som läge att redovisa intrycket.
2010 Cascina Ballarin Langhe Nebbiolo
Drack det första gången i lördags på restaurang Bockholmen i norra Stockholm (Bergshamra). Igår fick jag det blint på Eriks när jag försökte stila lite för några jobb-kompisar (efter pub-besök tyckte jag att dom skulle lära sig lite vin-hyfs :cool:).
Klockren ung och fräsch Nebbiolo i en stil som jag verkligen gillar. Skogshallon, rosor och målarfärg i doften. Rejält bett i tanninerna, men ändå ganska mjuka och avrundade, funkade bra även utan mat. Bra syror, bra frukt och bra längd. Bra allt helt enkelt :)
Var inte särskilt svårt att pricka druva och ursprung, men polarna blev imponerade :D Finns i BS så här ska det beställas!
Den blinda flighten bestod i övrigt av 2011 Clos Henri Pinot Noir och 2007 Rijk's Estate Syrah som jag faktiskt tog för en Cab :oops: pga extremt tydliga svart-vinbärstoner.
 
Igår kväll blev det en TB Valpolicella Classico Superiore 2009. Har följt detta vin under ett antal år och aldrig varit besviken. nte nu heller. Fruktbomber är ju no-no om man ska följa inneströmmen men det här är för bra för att hamna i träsket. Doften är inbjudande. Förstås körsbärskärnor och mycket frukt. Smaken är lite eldig, lite ungt, men len och lättdrucken. Koncentrerat men ändå lättdrucket. Stora klunkar i Riedels Syrah glas.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Igår drack jag en flight äldre portvin :).
1. Vintage 1994, Quinta do Passadouro, Niepoort
2. Vintage 1984, Primes, Messias
3. LBV 1964, Burmester (bottled 1969)
4. Colheita 1967, Kopke (bottled 1998)
5. Vintage 1944, Croft
6. Verdelho 1954, Vinhos Vinhos Justino Henriques (bottled 1998)
7. Vintage 1934, Ferreira
8. Boal Solera 1864, Gran Cama do Lobos, Blandy's
9. Vintage 1944, tappad av George Thienpont, Etichove Belgium (eventuellt Sandeman)
10. Vintage 1924, Ramos Pinto

WTF!? :neej:
 
Toppen