Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Elvis

Medlem
Befinner mig i Stockholm den här veckan och hamnade på en trevlig provning på Grappe igår:

Marguet 2008
Leclapart l'Artiste 2004
Winston Churchill 1996
Bollinger VVF 2000
Comtes 1995
Leclapart l'Alchimiste 2004

Allt serverades blint och det var kul att höra kommentarerna kring VVF:en. "Det här måste vara en 80-talare", "Nej, jag tror inte ens att det är 90-tal", "Kan det vara en cuvée eller en blanc de blancs?". :)

Kvällens vin för mig var Winston Churchill medan kvällens lågvattenmärke var l'Alchimiste som doftade T-röd och var helt odrickbar (utan att vara defekt!).
 

Magnus L

urydhtfilgukj
20140325_145540.jpg

Moulin Touchais 1996 (nr 73051)
Jag älskar söt Chenin blanc från Loire! Tyvärr brukar Moulin Touchais sällan leva upp till mina förväntningar, de senare årgångarna jag har druckit har saknat komplexitet och intensitet. Här är det dock betydligt bättre!
Stor skitig doft avburkmajs, honung, bivax, fisk-skin (?), vått ylle, aceton och farinsocker. Fin balans mellan sötman och syran, och avslutet är definitivt åt det friskare hållet. Väldigt gott, och skall jag klaga på något så är det möjligen att eftersmaken är något kort.
Domaine Laougué L'Excellence de Marty 2011 (nr 95447)
Var också ute efter ett vin med tydlig strävhet, och fick detta som tips från personalen i butiken. @Matlen tipsade om också om deras enklare vin häromdagen.
Färgen är bläckigt lila. Dov doft som behöver ett bra tag i glaset för att öppna upp sig. Mycket mörka frukter i form av plommon och svarta vinbär. Finns även en tydliga rostade ekfat och massor av viol. Vinet är friskare i smaken än vad färgen och doften antyder. Bra syra och tät men inte på något vis klibbig frukt. Finns en viss strävhet, men väldigt angenämt avrundad av frukten. Gott, och med några års lagring kanske det kan bli lite mer utrycksfullt!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Befinner mig i Stockholm den här veckan och hamnade på en trevlig provning på Grappe igår:

Marguet 2008
Leclapart l'Artiste 2004
Winston Churchill 1996
Bollinger VVF 2000
Comtes 1995
Leclapart l'Alchimiste 2004

Allt serverades blint och det var kul att höra kommentarerna kring VVF:en. "Det här måste vara en 80-talare", "Nej, jag tror inte ens att det är 90-tal", "Kan det vara en cuvée eller en blanc de blancs?". :)

Kvällens vin för mig var Winston Churchill medan kvällens lågvattenmärke var l'Alchimiste som doftade T-röd och var helt odrickbar (utan att vara defekt!).
Trevliga viner
Fick testa VVF 98 för någon vecka sen och ingen runt bordet var inne på Bollinger.
Det var extremt ung och slankt, ingenting som tydde på någon typisk
Bollinger stil.
Dock en ynnest att få smaka, en vacker dag existerar det inte.

l'Alchimiste är extremt märklig Champagne- kul att testat,sen är det inte så kul längre.
Vet att några på forumet gissade körsbärsöl............
 

CH

Medlem
Befinner mig i Stockholm den här veckan och hamnade på en trevlig provning på Grappe igår:

Marguet 2008
Leclapart l'Artiste 2004
Winston Churchill 1996
Bollinger VVF 2000
Comtes 1995
Leclapart l'Alchimiste 2004

Allt serverades blint och det var kul att höra kommentarerna kring VVF:en. "Det här måste vara en 80-talare", "Nej, jag tror inte ens att det är 90-tal", "Kan det vara en cuvée eller en blanc de blancs?". :)

Kvällens vin för mig var Winston Churchill medan kvällens lågvattenmärke var l'Alchimiste som doftade T-röd och var helt odrickbar (utan att vara defekt!).

Ja det var synd att man inte kunde vara med.
Har bara provat l'Alchimiste en gång och har extremt svårt för den efter det. En av de märkligaste skumpor jag någonsin provat. Vad jag känner till ska David slutat med den och gör något annat med de druvorna. Kommer inte ihåg exakt vad men det lär någon annan på forumet fylla på med inom kort hoppas jag.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ja det var synd att man inte kunde vara med.
Har bara provat l'Alchimiste en gång och har extremt svårt för den efter det. En av de märkligaste skumpor jag någonsin provat. Vad jag känner till ska David slutat med den och gör något annat med de druvorna. Kommer inte ihåg exakt vad men det lär någon annan på forumet fylla på med inom kort hoppas jag.
Om jag inte minns fel kommer han att göra en Champagne på mix av Pinot och Chardonnay, första årgång blir 2012 där endast detta vin är producerat (liten skörd ca 5000 flaskor).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack ett märkligt men trevligt vin häromveckan, fick det serverat blint av Norda Bar & Grills eminenta sommelier, @Jimmy Örnewald.

Mina intryck: Komplex, stor och sötfruktig arom med blandade bär och frukter. Salmiak, peppar och vanilj blandas med chark, gummi och rök. Gott och annorlunda, till och med unikt i sin stil. Smaken var fyllig och mustig med rimlig syra och mjuka söta tanniner.

Min gissning landade i USA och mest troligt syrah-baserat, vilket jag nog nästan var beredd på att ta gift på att det var rätt. Pepparn och charken var anledningen. Tyvärr fick jag bita i gräset och se mig helt bortkollrad, Zinfandel var huvuddruva, möjligen med en skvätt Petit Sirah. Där ser man. Trodde dessutom att det var ett riktigt kostsamt vin (vågar inte säga hur mycket jag gissade på, men klart över det pris som var aktuellt i alla fall), men strax över 150 pix kostade det. Riktigt bra och flörtigt, syndigt gott som en bra dessert. Efter en stund i glaset och medan jag slickade mina sår efter bortkollringen så insåg jag att det kanske var lite väl flörtigt, då på ett sätt där man nog tröttnar en aning efter första intrycket har lagt sig. lite Hollywood-rulle på något vis.

För er som inte redan har tröttnat på att läsa, vinet var detta:
image.jpg

2012 Predator Old Vine Zinfandel, Lodi, Kalifornien

Svårt vin att rekommendera till en utstuderad vinnörd, men får ni chansen att testa det så tveka inte. Lite av en vattendelare kan jag tänka mig, men är man skraj för restsötma skall man absolut hålla sig borta.
 

merlotsmile

Medlem
Igår drack jag en flight äldre portvin :). Orkade inte riktigt analysera utan njöt bara av att ta del av gamlingarna. Fantastiskt att de kan vara så fina efter alla dessa år. LBV'n i flighten - Burmester LBV 1964 - är tydligen ansedd som den första LBV:n någonsin :) . Nr 6 och 8 drack jag dagen innan. Blev så tagen av den gamla Boalen så jag avbröt hela provningen och tog resten dagen efter istället :).
1. Vintage 1994, Quinta do Passadouro, Niepoort
2. Vintage 1984, Primes, Messias
3. LBV 1964, Burmester (bottled 1969)
4. Colheita 1967, Kopke (bottled 1998)
5. Vintage 1944, Croft
6. Verdelho 1954, Vinhos Vinhos Justino Henriques (bottled 1998)
7. Vintage 1934, Ferreira
8. Boal Solera 1864, Gran Cama do Lobos, Blandy's
9. Vintage 1944, tappad av George Thienpont, Etichove Belgium (eventuellt Sandeman)
10. Vintage 1924, Ramos Pinto
 

gece

Man vänjer sig.
Igår drack jag en flight äldre portvin :). Orkade inte riktigt analysera utan njöt bara av att ta del av gamlingarna. Fantastiskt att de kan vara så fina efter alla dessa år. LBV'n i flighten - Burmester LBV 1964 - är tydligen ansedd som den första LBV:n någonsin :) . Nr 6 och 8 drack jag dagen innan. Blev så tagen av den gamla Boalen så jag avbröt hela provningen tog resten dagen efter istället :).
1. Vintage 1994, Quinta do Passadouro, Niepoort
2. Vintage 1984, Primes, Messias
3. LBV 1964, Burmester (bottled 1969)
4. Colheita 1967, Kopke (bottled 1998)
5. Vintage 1944, Croft
6. Verdelho 1954, Vinhos Vinhos Justino Henriques (bottled 1998)
7. Vintage 1934, Ferreira
8. Boal Solera 1864, Gran Cama do Lobos, Blandy's
9. Vintage 1944, tappad av George Thienpont, Etichove Belgium (eventuellt Sandeman)
10. Vintage 1924, Ramos Pinto
Nu är det officiellt; jag är jävligt avundsjuk. Låter som att du hade en rätt OK tisdagkväll.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Igår drack jag en flight äldre portvin :). Orkade inte riktigt analysera utan njöt bara av att ta del av gamlingarna. Fantastiskt att de kan vara så fina efter alla dessa år. LBV'n i flighten - Burmester LBV 1964 - är tydligen ansedd som den första LBV:n någonsin :) . Nr 6 och 8 drack jag dagen innan. Blev så tagen av den gamla Boalen så jag avbröt hela provningen och tog resten dagen efter istället :).
1. Vintage 1994, Quinta do Passadouro, Niepoort
2. Vintage 1984, Primes, Messias
3. LBV 1964, Burmester (bottled 1969)
4. Colheita 1967, Kopke (bottled 1998)
5. Vintage 1944, Croft
6. Verdelho 1954, Vinhos Vinhos Justino Henriques (bottled 1998)
7. Vintage 1934, Ferreira
8. Boal Solera 1864, Gran Cama do Lobos, Blandy's
9. Vintage 1944, tappad av George Thienpont, Etichove Belgium (eventuellt Sandeman)
10. Vintage 1924, Ramos Pinto
Låter helt sjukt gott...
 
Toppen