Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Minns ni när Monkton Bob hade hittat "Spaniens Petrus"? Det känns som två hundra år sedan…

Nåväl, idag dricker vi en senare årgång (2004) av samma vin. Det tog en stund innan den här grabben kammade ihop sig, men efter ett par timmar i karaffen så började det spritta i benen. Inledningsvis bara tobak och svulstig frukt, och jag tänkte "ånej, inte ännu ett för sent skördat poängstjälarvin", men med temperatur och oxidation rättade saker och ting till sig.

Oxblod, H Upmann Coronas Junior, söt Tempranillo-viol från hjärtat av Ribera. Fyllig, på väg till mogen, fortfarande bra stuns, fin balans mellan saltade köttstycken och mortlade plommon och violer.

Jag har blivit besviken förut på mina lagrade Alejandro Fernandez men detta ingav hopp. El Vínculo och La Dehesa har inte imponerat efter femårsdagen men detta var ett styrkebesked och en bekräftelse på att '04 krossar '01 och '05 i Ribera. Mkt, mkt bra vin.
 

Attachments

  • pes.jpg
    pes.jpg
    44,4 KB · Visningar: 272
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En sak en novis funderar på när han (läs: jag) läser det ni skriver är... vad gör jag av de två flaskor som blev "över".
(jag köper sällan färre än 3 av vin jag köper)
1. vaskar? 2. Lämnar igen (DET är ju bra med SB att man kan göra, eller hur) 3. Låter ligga på lagret.
Om det var gott: det kommer ju fler aftnar. Lagringsbart med potential? Lagra ett tag!
Om det inte var riktigt sin tekopp: alltid bra att ta med som present, bonusvin el dyl.
Om det var ett "ickekvalitativt" vin: matlagning.
Om det är uschligt: vaska eller sälj på svarta marknaden.
 

Vino fino

Medlem
Om det var gott: det kommer ju fler aftnar. Lagringsbart med potential? Lagra ett tag!
Om det inte var riktigt sin tekopp: alltid bra att ta med som present, bonusvin el dyl.
Om det var ett "ickekvalitativt" vin: matlagning.
Om det är uschligt: vaska eller sälj på svarta marknaden.
Hahahahahahaha. Mkt bra. Mkt mkt bra. Särskilt det sista alternativet. Briljant
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En flaska vi fick i present fick ställa upp till den grillade secreto ibericon, Mont Redon CdP 2009. Har varit väldigt dåligt med Rhone sista tiden men den levererade helt ok. Lite befriande med ny-ek-fritt hederlig cdp igen :)
Tycker att 2007:an så smått börjar komma till sig. Antar därför att denna fortfarande är åt det yngre hållet? Har inte druckit denna. CT föreslår ca 88p och nyöppnat drickesfönster. Mont-Redon har ju varit högkvalitativa en gång i tiden, dock för rätt länge sedan, och dekat ned sig. 2007 markerade en liten återhämtning, men... Tyvärr verkar den efterlängtade återhämtningen varit kortvarig? Tycker dock att deras prissättning (iaf i Sverige) är uttalat oattraktiv.
Men, ett gott vin är ju alltid ett gott vin. Och ssk om man har så pass goda vänner att man får CNdP i gåva. Mums!
 
  • Like
Reactions: Jos

mnor

Medlem
Det blev 2000 Comtes Champagne igår. Tropisk frukt, krita, söta gula äpplen och citrus toner, med en lång eftersmak där de söta gula äpplena och citrusen tar över. Väldigt gott!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är en fantastisk fin vårdag i Göteborg. Sitter just nu ute på vår terrass och blickar ut över Ullevi. Helikoptrar surrar, barn leker, fåglarna kvittrar, och skytteltrafiken av spårvagnar gnisslar och skramlar...

Satte ett vitt vin på kylning dagen till ära. Ett vin jag testar för första gången och där jag inte har en susning av vad jag borde förvänta mig. Vinet är följande:
image.jpg


Ett ganska så komplext vin som andas både bättre Chardonnay från klassisk mark men även välutvecklad Pinot Gris och möjligen även lite Chenin Blanc utan den där ettriga syran. Jag är ingen vitvinsfantast (om det inte är sött). Dricker mest Riesling från Tyskland samt diverse viner från Alsace och såklart Chenin Blanc från Loire. Med andra ord så passar den tyska vinkulturen mig bäst när det vankas vitt. (Alsace är ju trots allt mer tyska än franska i sin kultur och vinmakarstil, i alla fall tycker jag det.)

Lite smaknoter:
Stor, komplex och öppen arom med tydliga vegetativa drag (svamp och skog) med inslag av nötter, burgundiska fat, en skvätt honung, lite disktrasa, ngt bröd och aprikoser. I munnen är det visköst, fylligt och heltorrt med en Chardonnay-liknande syra. Lite blyerts dyker upp i eftersmaken och ger lite mineralkänsla.

Vinet får klart godkänt (i sin stil riktigt bra), även om stilen inte är så där in i bänken intressant för mig (är ingen stor fan av vit Bourgogne heller). Blint skulle jag nog spontant gissat på Pinot Gris av riktigt bra slag (trots fattonerna). Ektonen var integrerad och välanpassad, men vita viner är som bäst oekade och åt det friskare hållet.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Eftermiddagens provning. Till detta lite ostar, varav kanske årets bästa ost, en 52 månaders hushållsost.

20140329_140102.jpg


Satellite Sauvignon Blanc 2013 (nr 6200)
Enkel, billig N.Z. S.B. Massor av fläder och frukt. Generös frukt, lite kort i smaken. Generisk och inte särskilt spännande, men absolut inte dåligt. Provningsdeltagarna gillade den.

A.A. Badenhorst Family Wines Secateurs Rooiwyn 2012 (nr 75826)
En Sydafrikansk producent jag gillar starkt! Detta är någon form av välgörenhetsvin som dom släppte i höstas. För varje såld flaska (99kr) skänker dom 34kr till Ebernizer Educare Center i Sydafrika. Bara därför var det värt att beställa en låda! :)
Vinet är gjort på Cinsault, Shiraz, Grenache, Mourvedre och Pinotage, men den exakta blandning är av någon anledning hemlig.

Ljus färg med starka drag åt det rosa-lila hållet som inte direkt skulle få mig att blint gissa på någon av ovanstående druvor. Massor av fruktiga dofter i näsan. Jordgubbar, körsbär och slånbär. Men också tydliga Jenka-aromer från jästen och en lätt pepprighet. I munnen är vinet mjuk, friskt och läskande. Väldigt drickvänligt och gott, men kanske inte så upphetsande. Perfekt sommar-vin! :)

Brunello di Montalcino Villa Poggio Salvi 2008 (nr 99434)
Inte helt klar i färgen och med mer brunt än lila.
Doften är omisskännligen Italiensk, med lite skitiga, stalliga toner och sura körsbär. Finns även en lätt, njutbar åldersoxidation :)
I munnen är vinet på sin höjd medelfylligt, med en tydlig syra, stram frukt och ett något torrt, stramt avslut. Riktigt bra längd!
Mumma!

Schubert Syrah 2010 (nr 99366)
Efter diskussioner på forumet kring Nya Zeeland och deras viner så var jag bara tvungen att pytsa in en lite ambitiösare Syrah från Martinborough i provningen.
Doften är stor och fullspäckad med frukt, tung frukt! Björnbär, plommon, lakrits, viol och tydlig vitpeppar som får vinet att lyfta en aning i min bok. Smaken är tät, medelfyllig, med en bra friskt syra och total avsaknad av strävhet. Mjuk, len och inställsam. Efter en stund blir lakritsaromerna så tydliga så att jag börjar associera salta smaker :)
Gillar det, men hade gärna önskat lite mer stramhet i avslutet.

Moulin Touchais 2000 (nr 74787)
Har arbetat mig uppåt i årgångarna från 70-talet och har nu landat på den yngsta som är tillgänglig på bolaget, årgång 2000.
Doften är stor och tung, med bivax, konservfrukt och lite bränd tändsticka. Hittar även lite botrytis, men den är ganska flyktig.
Tätare i smaken än 98:an och 96:an, men också sötare och inte riktigt samma friska avslut. Syndigt gott, men lite atypisk och mer lik en Sauternes än sina förlagor. Efter ett tag kommer det fram väldigt mycket saffran.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Eftermiddagens provning. Till detta lite ostar, varav kanske årets bästa ost, en 52 månaders hushållsost.

Visa bifogad bild 960

Satellite Sauvignon Blanc 2013 (nr 6200)
Enkel, billig N.Z. S.B. Massor av fläder och frukt. Generös frukt, lite kort i smaken. Generisk och inte särskilt spännande, men absolut inte dåligt. Provningsdeltagarna gillade den.

A.A. Badenhorst Family Wines Secateurs Rooiwyn 2012 (nr 75826)
En Sydafrikansk producent jag gillar starkt! Detta är någon form av välgörenhetsvin som dom släppte i höstas. För varje såld flaska (99kr) skänker dom 34kr till Ebernizer Educare Center i Sydafrika. Bara därför var det värt att beställa en låda! :)
Vinet är gjort på Cinsault, Shiraz, Grenache, Mourvedre och Pinotage, men den exakta blandning är av någon anledning hemlig.

Ljus färg med starka drag åt det rosa-lila hållet som inte direkt skulle få mig att blint gissa på någon av ovanstående druvor. Massor av fruktiga dofter i näsan. Jordgubbar, körsbär och slånbär. Men också tydliga Jenka-aromer från jästen och en lätt pepprighet. I munnen är vinet mjuk, friskt och läskande. Väldigt drickvänligt och gott, men kanske inte så upphetsande. Perfekt sommar-vin! :)

Brunello di Montalcino Villa Poggio Salvi 2008 (nr 99434)
Inte helt klar i färgen och med mer brunt än lila.
Doften är omisskännligen Italiensk, med lite skitiga, stalliga toner och sura körsbär. Finns även en lätt, njutbar åldersoxidation :)
I munnen är vinet på sin höjd medelfylligt, med en tydlig syra, stram frukt och ett något torrt, stramt avslut. Riktigt bra längd!
Mumma!

Schubert Syrah 2010 (nr 99366)
Efter diskussioner på forumet kring Nya Zeeland och deras viner så var jag bara tvungen att pytsa in en lite ambitiösare Syrah från Martinborough i provningen.
Doften är stor och fullspäckad med frukt, tung frukt! Björnbär, plommon, lakrits, viol och tydlig vitpeppar som får vinet att lyfta en aning i min bok. Smaken är tät, medelfyllig, med en bra friskt syra och total avsaknad av strävhet. Mjuk, len och inställsam. Efter en stund blir lakritsaromerna så tydliga så att jag börjar associera salta smaker :)
Gillar det, men hade gärna önskat lite mer stramhet i avslutet.

Moulin Touchais 2000 (nr 74787)
Har arbetat mig uppåt i årgångarna från 70-talet och har nu landat på den yngsta som är tillgänglig på bolaget, årgång 2000.
Doften är stor och tung, med bivax, konservfrukt och lite bränd tändsticka. Hittar även lite botrytis, men den är ganska flyktig.
Tätare i smaken än 98:an och 96:an, men också sötare och inte riktigt samma friska avslut. Syndigt gott, men lite atypisk och mer lik en Sauternes än sina förlagor. Efter ett tag kommer det fram väldigt mycket saffran.
Skönt att få bekräftelse på botrytis i årgång 2000 av MT. Hittills den bästa årgång jag har testat (av ca 5 kanske).

NZ syrah har ofta mycket peppriga drag och en relativt elegant kropp. Tendens till tråkighet, men fortfarande riktigt bra. Norra Rhone är bättre även om man räknar kvalitet per krona.

Ingen rök i Badenhorst (Sydafrika), en trend som faktiskt börjar bli relevant. Har stött på flertalet den senaste tiden där den är oerhört svårhittad. Lite trist, men så länge det är bra ändå så bör vi inte klaga. Du vet väl att jag har en Badenhorst Winemakers Guid-utgåva? Det blir mycket intressant att testa den. Vem vet vad tomten kommer med...;)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Åhå...
Lyckostar er!
Långlagrad Hushållsost och spännande viner...
Längtar tillbaka till livet då jag har ngt vettigt att skriva i den här träden.
Och: på måndag så har jag fått grönt ljus att börja med måttfullt drickande. Full får jag inte bli på två månader. Och det kan jag lika gärna leva utan. Men att få pilla i sig en flaska vin lite nu och då... Jaarå!
Tänker nog ta med mig en flaska bättre vitt ut på körsbärsblomningsfirande på ca tisdag. Blir väldigt trevligt i solen :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Åhå...
Lyckostar er!
Långlagrad Hushållsost och spännande viner...
Längtar tillbaka till livet då jag har ngt vettigt att skriva i den här träden.
Och: på måndag så har jag fått grönt ljus att börja med måttfullt drickande. Full får jag inte bli på två månader. Och det kan jag lika gärna leva utan. Men att få pilla i sig en flaska vin lite nu och då... Jaarå!
Tänker nog ta med mig en flaska bättre vitt ut på körsbärsblomningsfirande på ca tisdag. Blir väldigt trevligt i solen :)
Kul att du kan börja smaka snart, men trist som tusan att du måste vara måttfull även under Sud-82...Det blir till att spotta mycket alldeles för goda viner kan jag tycka.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Skönt att få bekräftelse på botrytis i årgång 2000 av MT. Hittills den bästa årgång jag har testat (av ca 5 kanske).

NZ syrah har ofta mycket peppriga drag och en relativt elegant kropp. Tendens till tråkighet, men fortfarande riktigt bra. Norra Rhone är bättre även om man räknar kvalitet per krona.

Ingen rök i Badenhorst (Sydafrika), en trend som faktiskt börjar bli relevant. Har stött på flertalet den senaste tiden där den är oerhört svårhittad. Lite trist, men så länge det är bra ändå så bör vi inte klaga. Du vet väl att jag har en Badenhorst Winemakers Guid-utgåva? Det blir mycket intressant att testa den. Vem vet vad tomten kommer med...;)

Jag gillade Schubert Syrah ganska mycket. Efter ett tag kom det fram rätt skitiga toner, mycket jord. Som sagt det enda jag saknade var lite bett i avslutet.

Det fanns nog en del rök i Rooiwyn, alla andra på provningen nämnde det långt innan dom visste vad dom hade i glaset. Jag är nog tyvärr lite okänslig för just rök, och när jag väl känner det så är det kanske när det blir så mycket att det tar över. Får ta fram min Lagavulin 16 Years och öva lite.
Vinet växte för övrigt en hel del i glaset, och är glad att jag har några flaskor till! Älskar Badenhorst, och måste säga att hans Winemakers Guild-utgåva låter väldigt spännande! :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Åhå...
Lyckostar er!
Långlagrad Hushållsost och spännande viner...
Längtar tillbaka till livet då jag har ngt vettigt att skriva i den här träden.
Och: på måndag så har jag fått grönt ljus att börja med måttfullt drickande. Full får jag inte bli på två månader. Och det kan jag lika gärna leva utan. Men att få pilla i sig en flaska vin lite nu och då... Jaarå!
Tänker nog ta med mig en flaska bättre vitt ut på körsbärsblomningsfirande på ca tisdag. Blir väldigt trevligt i solen :)
Livet blir inte mycket bättre än en lagrad ost! :D
 

Sjödin

Joråsåatt...
Bortbjuden på middag, dricker två olika Amarone vars namn jag redan glömt. Gemensamt för bägge är en direkt association till barntandkräm!! Eller snarare kanske en kombo av frukt och tandkräm.... Fruktigt, stickigt... Sötsliskigt.
 

Larseman

Medlem
Bortbjuden på middag, dricker två olika Amarone vars namn jag redan glömt. Gemensamt för bägge är en direkt association till barntandkräm!! Eller snarare kanske en kombo av frukt och tandkräm.... Fruktigt, stickigt... Sötsliskigt.
Stackare :p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter en härlig och varm vårdag så kändes det rätt med lite rött vin av lite tyngre slag, vinet ifråga var...

image.jpg

1999 Gran Clos (J.M Fuentes), Priorat, Spanien

Vinet dracks ihop med en underbar huvudrätt bestående av hjortinnanlår med madeiragele, svampmjölk och persiljestekta murklor samt korngrynsragu med rökt märg.

image.jpg

Dorsia i centrala Göteborg är ingen märkvärdig restaurang, men mycket fun dining, med vissa pretensioner samt en otroligt härlig och kitchig miljö som andas 30-tal och Mata Hari. Bra vinlista med helt ok priser.

Vinet hade mycket mogen och välutvecklad karaktär, mängder av körsbärslikör, vanilj, dill och russin samt viss jordighet, stall och rostig spik. Syran var rejäl, tanninera helt sammetslena på gränsen till mesiga. Aningen kort, eller möjligen lite väl snäll, eftersmak.

Fantastiskt gott, men på gränsen till övermoget (lär i alla fall inte bli bättre med mer lagring). Lite enkelt men syndigt förförande. Upplevde det som en skön blandning mellan Rioja och Amarone. Det enda jag saknade var aningen mer komplexitet, tannin och svung. Tycker ni jag klagar? Icke då! Blev riktigt nöjd med att kunna köpa en flaska av detta fina vin på restaurang för ca 600 spänn. Helt ok påslag för ett klart roligt och moget vin. :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter en härlig och varm vårdag så kändes det rätt med lite rött vin av lite tyngre slag, vinet ifråga var...

Visa bifogad bild 962
1999 Gran Clos (J.M Fuentes), Priorat, Spanien

Vinet dracks ihop med en underbar huvudrätt bestående av hjortinnanlår med madeiragele, svampmjölk och persiljestekta murklor samt korngrynsragu med rökt märg.

Visa bifogad bild 963
Dorsia i centrala Göteborg är ingen märkvärdig restaurang, men mycket fun dining, med vissa pretensioner samt en otroligt härlig och kitchig miljö som andas 30-tal och Mata Hari. Bra vinlista med helt ok priser.

Vinet hade mycket mogen och välutvecklad karaktär, mängder av körsbärslikör, vanilj, dill och russin samt viss jordighet, stall och rostig spik. Syran var rejäl, tanninera helt sammetslena på gränsen till mesiga. Aningen kort, eller möjligen lite väl snäll, eftersmak.

Fantastiskt gott, men på gränsen till övermoget (lär i alla fall inte bli bättre med mer lagring). Lite enkelt men syndigt förförande. Upplevde det som en skön blandning mellan Rioja och Amarone. Det enda jag saknade var aningen mer komplexitet, tannin och svung. Tycker ni jag klagar? Icke då! Blev riktigt nöjd med att kunna köpa en flaska av detta fina vin på restaurang för ca 600 spänn. Helt ok påslag för ett klart roligt och moget vin. :)
Trevligt, trevligt!
Intressant val av vin en dag då kanske det naturliga valet kanske borde varit en lättkroppad Beaujolais? Mem, jag resonerar som du. Det passar ALLTID bäst med lite ståtligare röda viner.
Rökt märg, det tror jag inte jag fått njuta av hitintills. Fun dining på min ära!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Trevligt, trevligt!
Intressant val av vin en dag då kanske det naturliga valet kanske borde varit en lättkroppad Beaujolais?
Det lättare vinet för dagen avverkades på terrassen medan min likbleka kropp fick smaka på D-vitamin... Semillion från Sydafrika blev det då. När kvällen nalkas går det alltid bra med ett kraftigt rödvin. Drack dock även ett glas Gryner Veltliner under kvällen. Två vita och bara ett rött! :p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinet växte för övrigt en hel del i glaset, och är glad att jag har några flaskor till! Älskar Badenhorst, och måste säga att hans Winemakers Guild-utgåva låter väldigt spännande! :)
Kul! Låter nästan som det är dags för en sydafrikansk helkväll vid tillfälle, om inte annat för att du skall få chansen att träna upp känsligheten för rök. :)
 
Toppen