Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagens middag på La Verdura i Yokohama.
Tre glas rött vin och ett glas brunt.

2007 Juan Francisco Solis Reserva (Valdepeñas), 84p
Almost 'very good'.
Elegant with moderate intensity and M++ acids over small tannins. Scoring well on structure but very low on complexity. A good, simple wine that at the right price will do well as a quaffer.
Wife: 'Too acidic'
At La Verdura.
3 glasses from a btl that was left over from the previous Mercian tasting.

NV Gonzalez-Byass Pedro Ximénez Viejo Noé (30 Años), 90p
What a wine! An almost black syrup. This is fortified caramel in a btl :)
Caramel and molasses with mineral components. Raisins, figs, leather, Darjeeling tea and small herbal component. Insanely intense sugars and would probably benefit greatly from another 100 years of rest. Still primary and lacking in complexity.
For my taste: could have used some more acids (and age).
Wife: over the sugar-top for her.
At La Verdura.
From a btl that was left over from the previous Mercian tasting.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Söndagens middag på La Verdura i Yokohama.
Tre glas rött vin och ett glas brunt.

2007 Juan Francisco Solis Reserva (Valdepeñas), 84p
Almost 'very good'.
Elegant with moderate intensity and M++ acids over small tannins. Scoring well on structure but very low on complexity. A good, simple wine that at the right price will do well as a quaffer.
Wife: 'Too acidic'
At La Verdura.
3 glasses from a btl that was left over from the previous Mercian tasting.

NV Gonzalez-Byass Pedro Ximénez Viejo Noé (30 Años), 90p
What a wine! An almost black syrup. This is fortified caramel in a btl :)
Caramel and molasses with mineral components. Raisins, figs, leather, Darjeeling tea and small herbal component. Insanely intense sugars and would probably benefit greatly from another 100 years of rest. Still primary and lacking in complexity.
For my taste: could have used some more acids (and age).
Wife: over the sugar-top for her.
At La Verdura.
From a btl that was left over from the previous Mercian tasting.
God PX rockar. :)
 

MartinE

Medlem
Kan någon här rekommendera 737 på samma eller liknande femstjärniga nivå som den svenske RJ on wine gör?
(Champagne från ostavningsbara huset Jacquesson.)
Jag har inte druckit 737:an än, men de tidigare champagnerna i 700-serien är mycket bra! Jag rekommenderar dock att vänta med att dricka den, då den är nysläppt och kommer att vinna på lagring.
 

tobbe81

Medlem
en trevlig slut på veckan hemma hos mamma och pappa
10153734_10153993437615008_2002639167997755391_n.jpg
 

TEGE

Medlem
Mountford Estate Chardonnay 2008 Waipara
Kraftig, full av exotisk frukt. Tydlig rökighet från faten. Stram syra gör detta till i mitt tycke ett kanonvin.
Låååång härlig smak med lite bitterhet i svansen. Ett riktigt, riktigt bra vin. Mums.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ben Glaetzer, producent i Barossa Valley, känd för viner så som Amon-Ra, har även lite billigare vin i sin portfölj, som Wallace, vilket jag drack i helgen...
image.jpg


Vinet öppnar upp starkt med massor av björnbär, violer, grön sparris och hallon. Frukten ligger som en tät matta, men fräschas upp av frisk mynta. Bakom frukten dyker fina fattoner upp som bidrar med ceder och mörk choklad, detta tillsammans med aningen sötlakrits och en gnutta piptobak.

I munnen känns det visköst, fylligt och tjockt, med en fin balans och rejäl intensitet. Viss eldighet i svansen, men bara på ett positivt vis.

Syndigt gott och ganska okomplicerat. Klockren rekommendation till vinnördar som inte räds lite alkohol och frukt. Funkade fantastiskt bra till lite oxfile med parmesandränkta bakpotatisar och mozzarella-sallad (ost, tomat och rödlök), helt utan sås.

Prisvärd fruktbomb med fina kvaliteter. Dricks nog bäst nu, men borde nog klara lite lagring om man vill det, kan jag tycka. Men varför vänta? :ängel:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ben Glaetzer, producent i Barossa Valley, känd för viner så som Amon-Ra, har även lite billigare vin i sin portfölj, som Wallace, vilket jag drack i helgen...
Visa bifogad bild 1003

Vinet öppnar upp starkt med massor av björnbär, violer, grön sparris och hallon. Frukten ligger som en tät matta, men fräschas upp av frisk mynta. Bakom frukten dyker fina fattoner upp som bidrar med ceder och mörk choklad, detta tillsammans med aningen sötlakrits och en gnutta piptobak.

I munnen känns det visköst, fylligt och tjockt, med en fin balans och rejäl intensitet. Viss eldighet i svansen, men bara på ett positivt vis.

Syndigt gott och ganska okomplicerat. Klockren rekommendation till vinnördar som inte räds lite alkohol och frukt. Funkade fantastiskt bra till lite oxfile med parmesandränkta bakpotatisar och mozzarella-sallad (ost, tomat och rödlök), helt utan sås.

Prisvärd fruktbomb med fina kvaliteter. Dricks nog bäst nu, men borde nog klara lite lagring om man vill det, kan jag tycka. Men varför vänta? :ängel:
Älskar feta Australier, gärna med ymnig behåring på ryggen. För mig så slutade mina två möten med 2006 Wallace dock rätt illa. Förlorade glädjen att dricka annat än high-end Australier med några (h)år på nacken. Förvisso är det nog egentligen enbart plånboken som våndas; gomseglet fladdrar som en välhissad lycklig fana i styv kuling.

Så här skrev jag för två år sedan om 2006 Wallace:
It's a good drinker, just like 1 million other non-ambitious labels. A generic, overdone wine that is of no interest to those of us that see that our time here on Earth is limited and we need to spend it (somewhat) wisely. Why settle for a life with Plain Jane when you can marry an amazing woman?

Ya ya.

Men gillar verkligen tomterierna :D
 
Last edited:

tobbe81

Medlem
Ser trevligt ut, men hur smakade det och var det fortfarande vid god vigör?

tegelrödfärg med lite oxiderade toner nästan inga taniner kvar inget obehagligt utan mer lätt njutningsfullt mjuka toner utav björnbär och annan vildfrukt med lite kompost och blötalöv toner. lite på nedgång skulle nog ha varit bättre att drickas för 5år sedan. Men endå en stor vinupplevelse som pappa bjöd på.
 
Ben Glaetzer, producent i Barossa Valley, känd för viner så som Amon-Ra, har även lite billigare vin i sin portfölj, som Wallace, vilket jag drack i helgen...
Visa bifogad bild 1003

Vinet öppnar upp starkt med massor av björnbär, violer, grön sparris och hallon. Frukten ligger som en tät matta, men fräschas upp av frisk mynta. Bakom frukten dyker fina fattoner upp som bidrar med ceder och mörk choklad, detta tillsammans med aningen sötlakrits och en gnutta piptobak.

I munnen känns det visköst, fylligt och tjockt, med en fin balans och rejäl intensitet. Viss eldighet i svansen, men bara på ett positivt vis.

Syndigt gott och ganska okomplicerat. Klockren rekommendation till vinnördar som inte räds lite alkohol och frukt. Funkade fantastiskt bra till lite oxfile med parmesandränkta bakpotatisar och mozzarella-sallad (ost, tomat och rödlök), helt utan sås.

Prisvärd fruktbomb med fina kvaliteter. Dricks nog bäst nu, men borde nog klara lite lagring om man vill det, kan jag tycka. Men varför vänta? :ängel:
Själv drack jag 2010:an i helgen och har några kvar av den innan jag går på 2012:an. Bra till lite grillning tror jag. Jämfört med Amon-Ra undrar jag om inte qpr är klart bättre på Wallace.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Själv drack jag 2010:an i helgen och har några kvar av den innan jag går på 2012:an. Bra till lite grillning tror jag. Jämfört med Amon-Ra undrar jag om inte qpr är klart bättre på Wallace.
I Australien ger mig QPR mindre mindre gåshud än Q.
I Frankrike är det precis tvärtom...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Själv drack jag 2010:an i helgen och har några kvar av den innan jag går på 2012:an. Bra till lite grillning tror jag. Jämfört med Amon-Ra undrar jag om inte qpr är klart bättre på Wallace.
Har testat Amon-Ra och det är trevligt, men lite dyrt. Måhända blir det avsevärt bättre med lagring, som nog @StefanAkiko skulle rekommendera. Har själv inte testat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Älskar feta Australier, gärna med ymnig behåring på ryggen. För mig så slutade mina två möten med 2006 Wallace dock rätt illa. Förlorade glädjen att dricka annat än high-end Australier med några (h)år på nacken. Förvisso är det nog egentligen enbart plånboken som våndas; gomseglet fladdrar som en välhissad lycklig fana i styv kuling.

Så här skrev jag för två år sedan om 2006 Wallace:
It's a good drinker, just like 1 million other non-ambitious labels. A generic, overdone wine that is of no interest to those of us that see that our time here on Earth is limited and we need to spend it (somewhat) wisely. Why settle for a life with Plain Jane when you can marry an amazing woman?

Ya ya.

Men gillar verkligen tomterierna :D
Du har rätt att det inte är något särskilt, men okomplicerat vin av Wallace kaliber tycker jag är mumma när lusten finns. Kanske ändrar man uppfattning med tiden, vi får se. :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
Ben Glaetzer, producent i Barossa Valley, känd för viner så som Amon-Ra, har även lite billigare vin i sin portfölj, som Wallace, vilket jag drack i helgen...
Visa bifogad bild 1003

Vinet öppnar upp starkt med massor av björnbär, violer, grön sparris och hallon. Frukten ligger som en tät matta, men fräschas upp av frisk mynta. Bakom frukten dyker fina fattoner upp som bidrar med ceder och mörk choklad, detta tillsammans med aningen sötlakrits och en gnutta piptobak.

I munnen känns det visköst, fylligt och tjockt, med en fin balans och rejäl intensitet. Viss eldighet i svansen, men bara på ett positivt vis.

Syndigt gott och ganska okomplicerat. Klockren rekommendation till vinnördar som inte räds lite alkohol och frukt. Funkade fantastiskt bra till lite oxfile med parmesandränkta bakpotatisar och mozzarella-sallad (ost, tomat och rödlök), helt utan sås.

Prisvärd fruktbomb med fina kvaliteter. Dricks nog bäst nu, men borde nog klara lite lagring om man vill det, kan jag tycka. Men varför vänta? :ängel:

Drack en likadan i lördags till grillad njurtapp med örtsmör. Riktigt bra! Kommer nog bli några sådana flaskor till sommarens grillkäk.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Provade ett glas NZ PN till lunchen idag och WOW! Detta är the shit! Rätt upp i min allé.
Kåpy päjst fr CT:

2008 Palliser
2014-04-07 - I LIKE THIS WINE: 91 points
This is a stunning PN, better than most Burgs at this price point (USD27). Mind you, I'm not at all a Burg head. The very high score from outstanding deliciousness rather than complexities and layers.

Ruby color, transparent but intense.
Nose is of beautiful PN red-berry notes, a balanced dollop of oak and some of granny's toilet funk. Quite attractive.
On the palate it is low to medium bodied, intense, very very red-berry PN, balanced with beautifully restrained PN fruit and the PN bitterness in the lime light. The structure is mid-way in between transparent and fruit-spattered. Enough transparency to show off some PN tricks and a loamy, clay character that is beautiful. Oak is not completely integrated yet...
Darn this is delicious!
Should develop and integrate better over some time.
A glass for lunch, the rest of the btl scheduled for later this week.

164950.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Provade ett glas NZ PN till lunchen idag och WOW! Detta är the shit! Rätt upp i min allé.
Kåpy päjst fr CT:

2008 Palliser
2014-04-07 - I LIKE THIS WINE: 91 points
This is a stunning PN, better than most Burgs at this price point (USD27). Mind you, I'm not at all a Burg head. The very high score from outstanding deliciousness rather than complexities and layers.

Ruby color, transparent but intense.
Nose is of beautiful PN red-berry notes, a balanced dollop of oak and some of granny's toilet funk. Quite attractive.
On the palate it is low to medium bodied, intense, very very red-berry PN, balanced with beautifully restrained PN fruit and the PN bitterness in the lime light. The structure is mid-way in between transparent and fruit-spattered. Enough transparency to show off some PN tricks and a loamy, clay character that is beautiful. Oak is not completely integrated yet...
Darn this is delicious!
Should develop and integrate better over some time.
A glass for lunch, the rest of the btl scheduled for later this week.

164950.jpg
Kul att du hittar lite annat än Yellow Tail som behagar när det gäller PN. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul att du hittar lite annat än Yellow Tail som behagar när det gäller PN. :)
Jag tycker ju inte ens att YTPN är bäst, det finns bättre PN. Men svårslaget till DET priset. Dagens NZ var dock flera divisioner bättre. Åh vad den gillades. Skall bara försöka lirka i hustrun en skvätt och hoppas att hon inte grimaserar fram ordet: "thin"...
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker ju inte ens att YTPN är bäst, det finns bättre PN. Men svårslaget till DET priset. Dagens NZ var dock flera divisioner bättre. Åh vad den gillades. Skall bara försöka lirka i hustrun en skvätt och hoppas att hon inte grimaserar fram odet: "thin"...
Kul oavsett. PN kan absolut vara trevligt, speciellt om vinet har fin intensitet och syra. :)
 
Toppen