Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev en Barbera d'Asti med viss ålder i afton. Inköpt på fånig enstjärnig restaurang som inte accepterar BYOB med den MEST överprissatta vinlista jag hitintills sett. Exempel: No-name Barbaresco från producent som inte ens återfanns på CT och för det vinet från 2005 begär de 1600 SEK... *huh* Fan som i Sverige, juh... Dit vill jag aldrig mer. Vår Barbera kostade 960 SEK. Även om vinet var duktigt bra, så kan jag köpa betydligt bättre viner för halva pengen. Ya-ya. Vi ville ju så gärna prova denna restaurang.
Gör ett inlägg i Tokyo-mat-tråden lite senare.

2007 Lorenzo Corino, Case Corini La Barla (Barbera d'Asti)
more
2014-04-08 - I LIKE THIS WINE: 92 points
Today at its zenith.
Brick color.
Nose of dry earth, some Brett, sumi-ink and nips.
In the mouth the tannins are biting well and vigorously. It is a fully mature Barbera displaying wonderful M++ acids from mature berries and integrated EVERYTHING. Dried potpurry (w/rose petals) crown the endgame. Long, satisfying and did well with all dishes tonight, except it bombed the vinaigrette pickles.
Wife: 92p
Bought at Italian * Ristorante Hamazaki in Omotesando (Tokyo)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Conde de Valdemar gran reserva 1984

Fruktig och utvecklad doft, nästan lite söt. Jordgubb och hallon.
Smaken är välbalanserad och mogen.
Riktigt smarrigt!
Trevligt att få en rapport på denna goding. Känns som att det snart är dags för en vertikal med denna och några yngre förmågor. :cigarr:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Blev en Barbera d'Asti med viss ålder i afton. Inköpt på fånig enstjärnig restaurang som inte accepterar BYOB med den MEST överprissatta vinlista jag hitintills sett. Exempel: No-name Barbaresco från producent som inte ens återfanns på CT och för det vinet från 2005 begär de 1600 SEK... *huh* Fan som i Sverige, juh... Dit vill jag aldrig mer. Vår Barbera kostade 960 SEK. Även om vinet var duktigt bra, så kan jag köpa betydligt bättre viner för halva pengen. Ya-ya. Vi ville ju så gärna prova denna restaurang.
Gör ett inlägg i Tokyo-mat-tråden lite senare.

2007 Lorenzo Corino, Case Corini La Barla (Barbera d'Asti)
more
2014-04-08 - I LIKE THIS WINE: 92 points
Today at its zenith.
Brick color.
Nose of dry earth, some Brett, sumi-ink and nips.
In the mouth the tannins are biting well and vigorously. It is a fully mature Barbera displaying wonderful M++ acids from mature berries and integrated EVERYTHING. Dried potpurry (w/rose petals) crown the endgame. Long, satisfying and did well with all dishes tonight, except it bombed the vinaigrette pickles.
Wife: 92p
Bought at Italian * Ristorante Hamazaki in Omotesando (Tokyo)
Potpurri låter gott, har aldrig noterat liknande inslag själv, men får en känsla att det drar lite åt nyponhållet, eller möjligen hibiskus? Smarrig smaknot i vilket fall som helst. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Potpurri låter gott, har aldrig noterat liknande inslag själv, men får en känsla att det drar lite åt nyponhållet, eller möjligen hibiskus? Smarrig smaknot i vilket fall som helst. :)
Min farmor brukade göra potpurri om höstarna. Jag minns att de alltid blev lite olika, men att det alltid var rosor i dem. Hon använde dock aldrig lavendel, annat än till linneskåpen. Jaja. Borde väl finnas lika många olika potpurri-kompositioner som det finns blomster att kombinera, så extremt ospecifik not från min sida. Bara att det påminde mig om en glaskupa med torkade blandade blomster. Typ.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag dricker vi hommage till Château Troplong Mondot och deras redan klassiska 2005:a. För att inte förlora oss i stenhårt knivskarpa tanniner och annat som kan vara åt hållet "taggtråd" så tar jag också med mig en flaska 1996 Leoville Barton. Bara för att den är SÅ GOD! Och hustrun hänger inte med på denna grabbafton. :cigarr:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tänkte göra lite hamburgare i hemmets lugna vrå, öppnade därför en Syrah från Washington State, som inhandlades för några månader sedan med syfte att testas tidigt för att eventuellt köpa fler. Vinet kommer från producenten K Vintners som grundades av Washington States egna rockstjärna Charles Smith. Har inte riktigt fått grepp om hur hela sambandet fungerar, vilket ni som vet gärna får informera om, men hela stilen med svartvit etikett talar sitt tydliga språk...
image.jpg

2011 K Vintners Syrah Milbrandt

Otroligt fin och komplex näsa med allt man kan önska sig av en bra syrah plus några nyanser till. Fin och relativt återhållsam frukt åt björnbär och blå plommon. Salmiak, gröna oliver, tobak, choklad och aningen rökt korv kompletterar frukten fint. Några varv med pepparkvarnen och aningen grus ger vinet en extra 'touch of class'.

I smaken blir jag mindre imponerad. Vinet känns aningen slappt (låg intensitet) och syran känns hög men ointegrerad på något vis (viss obalans). Tanninerna är relativt snälla men ger en fin och stram munkänsla. Eftersmaken är rimligt lång.

Gott vin med rejäl komplexitet och fin syrah-karaktär, men just idag räcker det inte hela vägen ändå, speciellt med tanke på priset (ca 250 pix). Möjligen behöver det ligga till sig några år såklart, detta främst för att syran skall hitta hem, men vad vet jag. :confused:

Funkade exellent till mina rustika hamburgare...
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Tänkte göra lite hamburgare i hemmets lugna vrå, öppnade därför en Syrah från Washington State, som inhandlades för några månader sedan med syfte att testas tidigt för att eventuellt köpa fler. Vinet kommer från producenten K Vintners som grundades av Washington States egna rockstjärna Charles Smith. Har inte riktigt fått grepp om hur hela sambandet fungerar, vilket ni som vet gärna får informera om, men hela stilen med svartvit etikett talar sitt tydliga språk...
K Vintners är hans första vineri och en del av Charles Smith Wines.
http://www.charlessmithwines.com/
 
Tänkte göra lite hamburgare i hemmets lugna vrå, öppnade därför en Syrah från Washington State, som inhandlades för några månader sedan med syfte att testas tidigt för att eventuellt köpa fler. Vinet kommer från producenten K Vintners som grundades av Washington States egna rockstjärna Charles Smith. Har inte riktigt fått grepp om hur hela sambandet fungerar, vilket ni som vet gärna får informera om, men hela stilen med svartvit etikett talar sitt tydliga språk...
Visa bifogad bild 1006
2011 K Vintners Syrah Milbrandt

Otroligt fin och komplex näsa med allt man kan önska sig av en bra syrah plus några nyanser till. Fin och relativt återhållsam frukt åt björnbär och blå plommon. Salmiak, gröna oliver, tobak, choklad och aningen rökt korv kompletterar frukten fint. Några varv med pepparkvarnen och aningen grus ger vinet en extra 'touch of class'.

I smaken blir jag mindre imponerad. Vinet känns aningen slappt (låg intensitet) och syran känns hög men ointegrerad på något vis (viss obalans). Tanninerna är relativt snälla men ger en fin och stram munkänsla. Eftersmaken är rimligt lång.

Gott vin med rejäl komplexitet och fin syrah-karaktär, men just idag räcker det inte hela vägen ändå, speciellt med tanke på priset (ca 250 pix). Möjligen behöver det ligga till sig några år såklart, detta främst för att syran skall hitta hem, men vad vet jag. :confused:

Funkade exellent till mina rustika hamburgare...

Drack denna förra veckan & håller med dig om att syran inte är riktigt i balans, fin doft & smak men jag, till skillnad från dig, saknade lite syra i vinet för att få en riktig njutning av det hela - håller helt med om att intrycket blir lite för slappt. Överlag så känner jag ofta såhär när det gäller Washington-Syrah.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack denna förra veckan & håller med dig om att syran inte är riktigt i balans, fin doft & smak men jag, till skillnad från dig, saknade lite syra i vinet för att få en riktig njutning av det hela - håller helt med om att intrycket blir lite för slappt. Överlag så känner jag ofta såhär när det gäller Washington-Syrah.
Svårt ibland att avgöra vad som är vad i vin, vi verkar dock vara helt överens om att detta vin inte levererade tillräckligt. Jag tyckte dock inte att syran var för hög, det var mer att den inte riktigt hängde ihop med frukten som jag led av. :)

Hur upplevde du intensiteten?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Öppnade en flaska 1985 Graham's vintage Port ping @Mats i onsdags som inte alls var i slag på torsdagen heller, trots ett dygns decantering. Så, vi gjorde om planerna för torsdagskvällen och valde följande tre viner istället och kompletterade med lite port på restaurangen istället, det blev 1980 Calem's vintage port:
2008 Palliser Estate Pinot Noir (New Z)
1996 Leoville Barton
2005 Troplong Mondot

Troplong Mondot som hommage till slottets madame: Christine Valette-Pariente som tragiskt avled i lördags. Hon har sedan 1981 skapat ett av Bdx bästa slott. Vi hade väntat oss att tugga spik och taggtråd, men det var ett riktigt bra vin. Skrev långt på CT. LB levererade riktigt bra. 1980 Calems Port levererade helt ok och gifte sig, naturligtvis, med stilton, som vi fö beställde in extra omgångar av. Vi avslutade med 4 shottar marc. Det blev också ett glas Berry Bros Sauternes som inte alls levererade...
...och Palliser var riktigt god, tom godare än Cola Zero :oops:
2014-04-09 21.21.46.jpg

Idag vaknade jag med rejäl huvudvärk. *huh* :baksmälla::baksmälla::baksmälla::baksmälla::baksmälla:
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Flyttar denna posten, hamnade i fel tråd :)

-Men när jag ändå tar upp internetspejs kan jag ju påpeka att @StefanAkiko verkar ha haft en bättre gårdagskväll än jag och förtjänar huvudvärk.

-Själv åt jag potat-ball med torkat fårkött. Norsk gastro i all sin prakt...
 
Last edited:

CH

Medlem
Fick det stora nöjet att spendera en dag tillsammans med Laurent Champs från Vilmart igår när han besökte Sverige för första gången i sitt liv.
Naturligtvis pratades det väldigt mycket om champagne och allt däromkring men även en hel del som inte hade med vin att göra överhuvudtaget och han är utan tvekan en av de trevligaste personerna jag träffat i hela mitt liv.

Vi började med en lunch på Swedish Taste och även om de har en del Vilmart på sin lista så valde vi ett glas Bruno Paillard Rose till en toast Skagen som följdes upp av Dr. Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling till helstekt rödtunga. Skippade efterrätt och nöjde oss med te och blev sittandes nästan i nästan 2h för att prata om allt mellan himmel och jord.
Trevliga viner och riktigt bra mat. Swedish Taste är helt klart värt ett besök om ni inte varit där.

Efter en lunch som drog ut rejält på tiden så blev det en väldigt kort guidning i Göteborg och sedan bort till Eriksbergs Vinsällskap för att förbereda kvällens provning där Laurent lät oss prova hela utbudet hos Vilmart samt några guldkorn som han grävt fram i källaren:

Grande Réserve
Grand Cellier
Grand Cellier d’Or 2009
Coeur de Cuvée 2006
Cuvée Rubis Rosé
Grand Cellier d’Or Rubis Rosé 2009
Grand Cellier Vieux (95, 96, 97. Deg 99)
Grand Cellier d’Or 1989
Grand Cellier d’Or 1990
Ratafia

Efter avslutad provning förflyttade vi oss till Forsen & Öberg för lite mat och mera skumpa. Blev en Bollinger SC till ankleverterrine följt av en råbiff. F&Ö är i förstahand en champagnebar så deras meny består till mesta del av tilltugg men de få rätterna som de erbjuder gör de riktigt bra. Även detta ett ställe som är värt ett besök om ni inte varit där. Undvik fredagar eller lördagar däremot för det har hänt några gånger att man fått vända i dörren eftersom det varit fullsatt.

På det hela en lång och fantastisk dag med mycket gott att dricka och äta.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack denna förra veckan & håller med dig om att syran inte är riktigt i balans, fin doft & smak men jag, till skillnad från dig, saknade lite syra i vinet för att få en riktig njutning av det hela - håller helt med om att intrycket blir lite för slappt. Överlag så känner jag ofta såhär när det gäller Washington-Syrah.
Hustrun och jag kommer köra ett par lådor Californisk syrah i ca november. Vi håller också att köpa på oss alla röda Washingtoner vi kan hitta med tonvikten på CF och meritage. Hur mycket Washingtonsk syrah har du druckit? Vilka bör man undvika? Vilka kan du rekommendera?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du får väl försöka övertala Gabriel på Bristly att ta in Palliser Estate igen. Jag tror att han slutade för att vinerna sålde för dåligt, men om du beställer några lådor och haussar PE lite överallt så kanske det ordnar sig? ;)
Det är väl också en prisfråga? :deprimerad:
Originalprislappen visar på ca 400kr (här i Yapan) så man kan ju undra vad den Swe prislappen hamnar på? Jag betalde ca 180kr per flaska för tre olika, och DEN prislappen funkar. Men redan 300 spänn skulle jag aldrig lägga på detta...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hustrun och jag kommer köra ett par lådor Californisk syrah i ca november. Vi håller också att köpa på oss alla röda Washingtoner vi kan hitta med tonvikten på CF och meritage. Hur mycket Washingtonsk syrah har du druckit? Vilka bör man undvika? Vilka kan du rekommendera?
Både jag och @chambertin (han får dock tala för sig själv) kan intyga att både Powers och Mary Hill kan vara väl värt att spana in (dock mer för deras Bordeaux-blends). Även Hedges har en del kul. Charles Smith bör dock inte uteslutas heller, men det jag drack just igår imponerade inte.

Nu bad du dock inte om mina råd, men det skiter jag fullständigt i. ;)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Nån som känner till 2012 Wallace som jag hört lite gott om, och 2012 A LISA, som jag inte kunde låta bli eftersom min dotter heter just det..
 
Toppen