Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

TEGE

Medlem
2011 Buena Vista Carneros Pinot Noir.

U: Transparent tegelröd

D: Fat, tobak. Jordgubb. Vanilj. Väldigt tydlig. Mkt god doft.

S: Tuttifrutti, jordgubb. Fatig. Rikligt med syra som får saliven att flöda. Ändå inte alls störande, frukten bär upp ypperligt. Avslutas snyggt och stort med en mjuk smörkola/vaniljtouch.

Detta var riktigt bra. Är ingen PN fan alls. Men detta kommer jag att försöka få fler av. Yummie.
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kom äntligen iväg till Köpenhamn idag! Besökte b.la http://www.vedstranden10.dk/ och http://www.denvandrette.dk/. Det blev inga noteringar men alla viner vi provade var riktigt intressanta och goda i det vackra vädret!
Edit: Kan Blaufränkishen vara den som släpps i majsläppet? http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=76999
Visa bifogad bild 1107 Visa bifogad bild 1108 Visa bifogad bild 1109 Visa bifogad bild 1110
Matassa (okänd årgång) har jag druckit. Naturvin med mycket magsyra. Inte för mig. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blev 20 olika viner i Gbg i afton. De allra flesta väldigt utbildande och många helt makalösa viner, som tex en magisk 1976 Auslese, en 1975 Pomerol, en 1982 Ribera del Duero, en maaaagisk 1982 Suduiraut och många många fler, inkluderandes bla '08 Montrose, en Sydafrikan som låter dig vara intim med högklassig Hermitage för 350 kr samt tre st underbara (jo, jag vet, men måste vara ärlig) Pinot noir från Nya Zealand.
Kan ju också nämna en god och en failad Champagne.
Yay!

Ändå bättre än vin var fö de trevliga, kunniga, humoristiska och insatta Gbg:arna och @Grapeskull's vänliga inställning att ta mot oss i deras underbara källare. Tusen tack!

Yusen, tusen, tusen tack!
 

Mats

Gone todash....
Det blev 20 olika viner i Gbg i afton. De allra flesta väldigt utbildande och många helt makalösa viner, som tex en magisk 1976 Auslese, en 1975 Pomerol, en 1982 Ribera del Duero, en maaaagisk 1982 Suduiraut och många många fler, inkluderandes bla '08 Montrose, en Sydafrikan som låter dig vara intim med högklassig Hermitage för 350 kr samt tre st underbara (jo, jag vet, men måste vara ärlig) Pinot noir från Nya Zealand.
Kan ju också nämna en god och en failad Champagne.
Yay!

Ändå bättre än vin var fö de trevliga, kunniga, humoristiska och insatta Gbg:arna och @Grapeskull's vänliga inställning att ta mot oss i deras underbara källare. Tusen tack!

Yusen, tusen, tusen tack!

Kan bara instämma, tusen tack för en otroligt trevlig och minnesvärd kväll! :)

Nu återstår bara att lyckas gå ner och försöka få i sig något innan hotellfrukosten stänger, inte lika roligt :baksmälla: men det var det värt!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Blev några viner igår.
Selosse La Côte Faron
Jacquesson Vauzelle Terme 2004
Legras & Haas 2002
Chartogne-Taillet St Anne
Vina Tondonia 1991

Tog mest notering på Selosse och Jacquesson.

Selosse La Côte Faron deg -13
Ett riktigt kraftpaket likt en pitbull på stereoider.
Doftar honung och melon.
Smaken drar åt exotiska hållet. Muskotnöt sticker ut för min del.
Blir alltid förvånad över hur unika viner Selosse lyckas göra. En sann konstnär.

94 pts

Jacquesson Vauzelle Terme 2004
En blommig doft med inslag av citrus frukt. Är relativt stängd i början men visar på en klassisk champagne.
Öppnar upp sig efter ett tag och levererar en grymt bra balanserad champagne med stor potential.
Fina smaklager och ljuva bubblor.

92 pts

image.jpg
 

Livermore

Medlem
Drack upp min 2001 Faustino I igår. Doftade mycket läder i början men chokladtonerna kom i efterhand. Inte direkt någon påtaglig dilldoft. Fin tegelröd färg med lite vattnig kant.

Smaken liknade det vinet doftade, vilket var trevligt. Ett ganska bra vin om man betänker priset, men jag tycker Decanter vurmar lite väl mycket för detta vin.

Till vinet åts det lite olika hårdostar. Tack till @Vino fino för tipset med goudan. Det passade bra ihop. Inte som roquefort och sauternes men det var gott i alla fall :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev 20 olika viner i Gbg i afton. De allra flesta väldigt utbildande och många helt makalösa viner, som tex en magisk 1976 Auslese, en 1975 Pomerol, en 1982 Ribera del Duero, en maaaagisk 1982 Suduiraut och många många fler, inkluderandes bla '08 Montrose, en Sydafrikan som låter dig vara intim med högklassig Hermitage för 350 kr samt tre st underbara (jo, jag vet, men måste vara ärlig) Pinot noir från Nya Zealand.
Kan ju också nämna en god och en failad Champagne.
Yay!

Ändå bättre än vin var fö de trevliga, kunniga, humoristiska och insatta Gbg:arna och @Grapeskull's vänliga inställning att ta mot oss i deras underbara källare. Tusen tack!

Yusen, tusen, tusen tack!
Mycket goda viner, det är bara att buga och bocka att man fick dricka så mycket roligt. Montrosen -08, Reyneke Reserve -10, Auslesen -82, Sauternes (Sudden) -82 och Pomerol -75 var min absoluta favoriter.

Nu vill jag se lite bilder också, ni som har. :)

Tack som fan alla som deltog denna magiska afton!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket goda viner, det är bara att buga och bocka att man fick dricka så mycket roligt. Montrosen -08, Reyneke Reserve -10, Auslesen -82, Sauternes (Sudden) -82 och Pomerol -75 var min absoluta favoriter.

Nu vill jag se lite bilder också, ni som har. :)

Tack som fan alla som deltog denna magiska afton!

Jag glömde ju kvällens mest unika vin som jag var ensam om att gilla, Piemonte var det, med någon knäppskalledruva. Skithäftigt vin som stank Earl Grey och snus. Me like. Men som sagt, ingen höll med om att det var gott. :(
 

gece

Man vänjer sig.
Kom äntligen iväg till Köpenhamn idag! Besökte b.la http://www.vedstranden10.dk/ och http://www.denvandrette.dk/. Det blev inga noteringar men alla viner vi provade var riktigt intressanta och goda i det vackra vädret!
Edit: Kan Blaufränkishen vara den som släpps i majsläppet? http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=76999
Visa bifogad bild 1107 Visa bifogad bild 1108 Visa bifogad bild 1109 Visa bifogad bild 1110
Mums, Tissot La Mailloche. Riktigt smarrigt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag glömde ju kvällens mest unika vin som jag var ensam om att gilla, Piemonte var det, med någon knäppskalledruva. Skithäftigt vin som stank Earl Grey och snus. Me like. Men som sagt, ingen höll med om att det var gott. :(
Ruchè, uschè! :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ok, vad är likheten, på pappret kan jag inte tänka mig att detta vin har samma unika stil?
Ändrade mitt ursprungliga inlägg till "liknande aromkaraktär". Drack Plumbago för ett halvår sen, och smakmässigt skiljer dom sig visserligen åt. Ruchèn är slankare och Plumbagon har inte samma avslutande grapebeska. Men doftmässigt så tyckte jag dom stack lite åt samma håll. Intensiv parfymerad doft av blommor.

Men kan ju minnas fel, har ju hänt :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ändrade mitt ursprungliga inlägg till "liknande aromkaraktär". Drack Plumbago för ett halvår sen, och smakmässigt skiljer dom sig visserligen åt. Ruchèn är slankare och Plumbagon har inte samma avslutande grapebeska. Men doftmässigt så tyckte jag dom stack lite åt samma håll. Intensiv parfymerad doft av blommor.

Men kan ju minnas fel, har ju hänt :)
Oki, lite likhet på så vis köper jag, men det jag gillade var dragningen åt bergamott, rosor, te och tobak, med lite nypon och körsbär. :)

Som en udda och kraftigt parfymerad nebbiolo med bra syra och lite överextraherat te i tanninstrukturen. :)

Får testa din rekommendation i vilket fall som helst. Men det räcker inte med en parfymton (vilken som helst) för att jag skall bli nöjd. ;)

För den som undrar vad vi pratar om, vinet ifråga är detta: Montalbera Ruchè di Castagnole Monferrato L'Accento -11
 

merlotsmile

Medlem
Matassa (okänd årgång) har jag druckit. Naturvin med mycket magsyra. Inte för mig. :)
Jag tycker det var ett väldigt spännande vin med en krispig syra toppat med en mineralitet som jag gick igång på. Ljusa röda bär och lite bondgård på det. Jag blev såld och kommer att utforska mer :) - var inte alls som de naturvin jag provat tidigare.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Tyckte den var väldigt spännande . Knivskarp syra och massor med mineralitet, oerhört fräsch.

Jag tycker det var ett väldigt spännande vin med en krispig syra toppat med en mineralitet som jag gick igång på. Ljusa röda bär och lite bondgård på det. Jag blev såld och kommer att utforska mer :) - var inte alls som de naturvin jag provat tidigare.
Jo magsyra är ju syra det med, men vem vet, det var kanske fel på min flaska, men det blev vasken i alla fall (bedömde den som korrekt, men av typisk naturvinskaraktär). Ett av de läskigaste viner jag har druckit! Sen har vi ju olika smak som vanligt. Den enes rysk kaviar är den andres Kalles kaviar. :)
 
Toppen