Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Vinnördskväll med @vininfo.nu och respektive fruar. En relativt måttlig kväll med lite balkonggrill, goda viner (vinerna dracks inomhus, förutom förvinet) och trevliga samtal. Upplägget för vinprovningen var att vardera par skulle ha med sig ett syrah- och cab-baserat vin från valfri region, land och kvalitet. Fyra viner således där samtliga serverades blint men där vardera par såklart visste vad de hade tagit med, vilket innebar att hälften av vinerna bedömdes halvblint. Två bonusviner öppnades också, ett som förvin och det andra till efterrätt.
image.jpg


Välkomstvin

2006 Pegasus Bay Riesling Aged release (87p)

Ingen i sällskapet tvekade på innehållet i glaset. Riesling så det skriker om det med tydliga drag av både petroleum och flintasten. Det kom bud på både tysk Mosel och någon amerikansk historia. Vinet var rejält fylligt med en sötma någonstans mellan spätlese och auslese. Alkoholhalten ligger på ca 11 % vilket är udda med tanke på sötman. För egen del (oblint) så fanns där en del söta gummidrag som sällan hittas i riesling från Europa. Riktigt gott med bra syra och fin balans, men möjligen saknas det lilla extra. Aningen kort, möjligen.

Kvällens temaprovning - Syrah/Cabernet Sauvignon

2010 Fable Mountain Vineyards Syrah (88p)
Ett trevligt vin som kändes hopplöst svårt att placera blint. Ingen rökighet som talar afrikaans, ingen tydlig druvkaraktär som andades Syrah. Trots dessa typicitetsproblem så var det aldrig tal om annat än att det var ett kvalitetsvin. Mörk frukt där man lätt kunde hitta både plommon, björnbär och möjligen även lite svarta vinbär. Mörk choklad, lakrits och aningen peppar hittades också. Finstämd och balanserad i munnen med hög intensitet, bra syra, mjuka tanniner samt en lång eftersmak. Ett gott och mycket trevligt vin som tyvärr saknar adress, vilket ger någon pinne i avdrag på betyget.

Hamnade själv i USA och Syrah. SA fanns inte ens bland mina alternativa gissningar. Jag brukar plocka SA, men det blir alltmer sällan nuförtiden, då rökigheten har blivit markant reducerad på många håll.

2004 Elena Walch Alto Adige Südtirol Kermesse (90p)
Inget snack om att vi har ett cab-baserat vin i glaset. För mig (som både testat det innan samt valt att ha det med) så andas det mycket Bordeaux på alla sätt och vis. Av det slankare slaget. Mycket bra syrlighet med påtagliga mognadstoner åt stall, fänkol, rotfrukter och skitiga fat samt torkade tranbär och körsbär. Elegant vin som avslöjade sin druvsammansättning via subtila drag av paprika och blyerts.

Trevligt på alla sätt och vis, men har nog passerat "kullen" och är på väg utför. Gott, traditionellt och troligtvis ungt enligt Nekrovinofilen. ;) För mig var det lätt att gissa rätt här, vilket jag också borde såklart.

2009 Serafini & Vidotto il Rosso dell'Abazia (90p)
Purungt och internationellt i stilen med mycket fat och kraft. Andades mycket cab med ceder, kaffe och tobak. De tydliga körsbärstonerna (ihop med torkad frukt åt russin) fick mig snabbt till Italien och en supertuscan av god kvalitet. Härliga fatkryddor (kanel, valeriana) och blyerts blandar sig in i leken efterhand som vinet lugnat ner sig i glaset. I munnen kändes det rejält fylligt med hög intensitet, tannin och syra samt en liten gnutta restsötma som ju är så förbenat gott.

Att gissa på en supertuscan får jag nog vara nöjd med, för denna appellation är för mig helt okänd. Gott som tusan och kvällens cab utan tvekan. Behöver dock ligga till sig några år kan jag tänka mig, men vem bryr sig - det var ju gott som satan även nu!

2006 René Rostaing Côte-Rôtie La Landonne (92p)
Lurigt vin i sammanhanget. Sällskapet är väl medvetna om min förkärlek för Sydafrika och här dyker ett vin upp där samtliga runt bordet hittar en "uppenbar" rökighet. Men trots detta var alla överens om att ursprunget andades Frankrike och norra Rhône helt utan minsta tvekan. Nåväl, vinet hade strålande drag av oliver, peppar, pors och otroligt fin frukt med både lite mogna björnbär, tranbär och plommon. Utöver detta hittade jag lagerblad, målarlåda, apelsinskal samt oljig och svartkrutig rök. I munnen var det slankt och "elegant" (lite onödigt finstämt) med en lång och syrastinn eftersmak.

Ja, vad skall man säga. Ett riktigt bra vin såklart, men lite besviken blev jag ändå. Visst, vinet skall inte vara ett kraftpaket, men jag hade ändå önskat att det stod ut mer än det gjorde i sammanhanget. Kvällens vin blev det dock, detta även innan vinerna avtäckts. Men jag hade förväntat mig mer. Utsprungskänslan var dock uppenbar även om det faktiskt spekulerades kring Sydafrika ända fram till avtäckningen. För egen del så var det lätt att plocka såklart, men fuskigt då det var mitt bidrag.

Grand finale

2013 GD Vajra Moscato d'Asti (?p)

Oblint, gott, okomplicerat och fullkomligt underbart som avslutning ihop med lite chokladdoppade jordgubbar. Inga direkta noter på detta, men druvigt, sött och blommigt var det samt typiskt med bra syra och balans. Det får räcka. ;)

En magisk afton med mycket gott i glasen och otroligt trevligt sällskap!
 
Last edited:

Livermore

Medlem
Vinnördskväll med @vininfo.nu och respektive fruar. En relativt måttlig kväll med lite balkonggrill, goda viner (vinerna dracks inomhus, förutom förvinet) och trevliga samtal. Upplägget för vinprovningen var att vardera par skulle ha med sig ett syrah- och cab-baserat vin från valfri region, land och kvalitet. Fyra viner således där samtliga serverades blint men där vardera par såklart visste vad de hade tagit med, vilket innebar att hälften av vinerna bedömdes halvblint. Två bonusviner öppnades också, ett som förvin och det andra till efterrätt.
Visa bifogad bild 1215

Välkomstvin

2006 Pegasus Bay Riesling Aged release (87p)

Ingen i sällskapet tvekade på innehållet i glaset. Riesling så det skriker om det med tydliga drag av både petroleum och flintasten. Det kom bud på både tysk Mosel och någon amerikansk historia. Vinet var rejält fylligt med en sötma någonstans mellan spätlese och auslese. Alkoholhalten ligger på ca 11 % vilket är udda med tanke på sötman. För egen del (oblint) så fanns där en del söta gummidrag som sällan hittas i riesling från Europa. Riktigt gott med bra syra och fin balans, men möjligen saknas det lilla extra. Aningen kort, möjligen.

Kvällens temaprovning - Syrah/Cabernet Sauvignon

2010 Fable Mountain Vineyards Syrah (88p)
Ett trevligt vin som kändes hopplöst svårt att placera blint. Ingen rökighet som talar afrikaans, ingen tydlig druvkaraktär som andades Syrah. Trots dessa typicitetsproblem så var det aldrig tal om annat än att det var ett kvalitetsvin. Mörk frukt där man lätt kunde hitta både plommon, björnbär och möjligen även lite svarta vinbär. Mörk choklad, lakrits och aningen peppar hittades också. Finstämd och balanserad i munnen med hög intensitet, bra syra, mjuka tanniner samt en lång eftersmak. Ett gott och mycket trevligt vin som tyvärr saknar adress, vilket ger någon pinne i avdrag på betyget.

Hamnade själv i USA och Syrah. SA fanns inte ens bland mina alternativa gissningar. Jag brukar plocka SA, men det blir alltmer sällan nuförtiden, då rökigheten har blivit markant reducerad på många håll.

2004 Elena Walch Alto Adige Südtirol Kermesse (90p)
Inget snack om att vi har ett cab-baserat vin i glaset. För mig (som både testat det innan samt valt att ha det med) så andas det mycket Bordeaux på alla sätt och vis. Av det slankare slaget. Mycket bra syrlighet med påtagliga mognadstoner åt stall, fänkol, rotfrukter och skitiga fat samt torkade tranbär och körsbär. Elegant vin som avslöjade sin druvsammansättning via subtila drag av paprika och blyerts.

Trevligt på alla sätt och vis, men har nog passerat "kullen" och är på väg utför. Gott, traditionellt och troligtvis ungt enligt Nekrovinofilen. ;) För mig var det lätt att gissa rätt här, vilket jag också borde såklart.

2009 Serafini & Vidotto il Rosso dell'Abazia (91p)
Purungt och internationellt i stilen med mycket fat och kraft. Andades mycket cab med ceder, kaffe och tobak. De tydliga körsbärstonerna (ihop med torkad frukt åt russin) fick mig snabbt till Italien och en supertuscan av god kvalitet. Härliga fatkryddor (kanel, valeriana) och blyerts blandar sig in i leken efterhand som vinet lugnat ner sig i glaset. I munnen kändes det rejält fylligt med hög intensitet, tannin och syra samt en liten gnutta restsötma som ju är så förbenat gott.

Att gissa på en supertuscan får jag nog vara nöjd med, för denna appellation är för mig helt okänd. Gott som tusan och kvällens cab utan tvekan. Behöver dock ligga till sig några år kan jag tänka mig, men vem bryr sig - det var ju gott som satan även nu!

2006 René Rostaing Côte-Rôtie La Landonne (92p)
Lurigt vin i sammanhanget. Sällskapet är väl medvetna om min förkärlek för Sydafrika och här dyker ett vin upp där samtliga runt bordet hittar en "uppenbar" rökighet. Men trots detta var alla överens om att ursprunget andades Frankrike och norra Rhône helt utan minsta tvekan. Nåväl, vinet hade strålande drag av oliver, peppar, pors och otroligt fin frukt med både lite mogna björnbär, tranbär och plommon. Utöver detta hittade jag lagerblad, målarlåda, apelsinskal samt oljig och svartkrutig rök. I munnen var det slankt och "elegant" (lite onödigt finstämt) med en lång och syrastinn eftersmak.

Ja, vad skall man säga. Ett riktigt bra vin såklart, men lite besviken blev jag ändå. Visst, vinet skall inte vara ett kraftpaket, men jag hade ändå önskat att det stod ut mer än det gjorde i sammanhanget. Kvällens vin blev det dock, detta även innan vinerna avtäckts. Men jag hade förväntat mig mer. Utsprungskänslan var dock uppenbar även om det faktiskt spekulerades kring Sydafrika ända fram till avtäckningen. För egen del så var det lätt att plocka såklart, men fuskigt då det var mitt bidrag.

Grand finale

2013 GD Vajra Moscato d'Asti (?p)

Oblint, gott, okomplicerat och fullkomligt underbart som avslutning ihop med lite choladdoppade jordgubbar. Inga direkta noter på detta, men druvigt, sött och blommigt var det samt typiskt med bra syra och balans. Det får räcka. ;)

En magisk afton med mycket gott i glasen och otroligt trevligt sällskap!

Låter som en härlig kväll med bra bredd på vinerna. Kan du drista dig att ge poäng till Astin eller var det rent okomplicerat drickande utan tanke på poäng?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Låter som en härlig kväll med bra bredd på vinerna. Kan du drista dig att ge poäng till Astin eller var det rent okomplicerat drickande utan tanke på poäng?
Jag tycker det var gott. Svårt med poäng på den typen av läskedrycksvin. Gjorde inga noteringar heller. Köprekommendation dock, inget att klaga på. :)
 

Livermore

Medlem
Efter de minst sagt negativa vibbarna mot Piper-Heidsieck var förväntningarna på noll när jag skulle öppna en Piper-Heidsieck Brut igår.

Färgen var ljust gröngul och vinet doftade som väntat gröna äpplen. Efter ett tag kom dock en stark doft av klor fram vilket var lite speciellt. Vinet smakade också gröna äpplen och lite mörkt bröd. Efter någon timmar kom en chockartad våg av tryffel, men det var ingen direkt god tryffelsmak i det här fallet.
Allt som allt en okej champagne, om den kostat typ 200 kr. Lite menlös smak och klordoften tog över totalt när jag försökte hitta andra dofter i vinet. Inget jag kommer dricka igen.
 

chambertin

Medlem
2008, Ch Les Ormes de Pez (St. Estèphe)
Djupt mörkt röd färg utan mognad.
Ganska stor doft men börjar lite blygsamt för att med lite luft vecklas ut fint i glaset.
Merlot-frukten dominerar och briljerar här med plommon, korinter och lite rustik läderartad ton.
Bakom frukten finns en mkt lätt fatton och en Nebbiolo-lik svag känsla av tjära.
I munnen kommer det ett tanninstarkt ungt vin med balanserad syra som är åt det mer återhållsamma slaget.
Längden är fin och munnkänslan bra hela tiden.

Tycker att många 2008 verkar ganska lyckade och harmoniska i Bdx överlag.
Den ngt högre andel Merlot ( eller kanske bara bättre druvmaterial av Merlot jfrt med Cab-syskonen) som många 2008-viner har ger dom unga vinerna en drickvänlig charm som tilltalar mig i nuläget.
 

Gurto

Medlem
Cave de Tain Cornas 2009 (fänkålskryddade grillade och lätt rökta fläskkotletter med champinjoner fyllda med vitlökssmör samt potatisgratäng med vitkål och tallegio)
Behöver en timme i karaffen för att börja öppna upp. Doftar mörka körsbär, lite bokna röda äpplen, tydliga anis-/lakritstoner, diskret svartpepprighet, lite feta toner av svarta oliver, en puff av förkolnad ved och väldigt försiktiga animaliska toner. Relativt slankt men vettig koncentration och bra syra.

Känns mycket mer tillgängligt jämfört med då jag drack det sist, för ett drygt halvår sedan. En ganska slank och lätt Syrah. Gott men kunde ha lite mer kraft och uttrycksfullhet.

Funkade rätt bra till maten även om rätten också hade klarat av att det fanns lite mer oomph i vinet.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton blev det ölar och ett råträekat Österrikiskt Blaufränkisch från Wachau (namnet gick inte få reda på), årgång 2011.
Rökt forell...
Magiskt!
Ssk efter en två timmars megahård träning med unga kendokillar från planeten Duracell.
 

ChristianB

DipWSET
Provar en Ata Rangi Crimson Pinot Noir 2012, både till maten och som en övning för Level 3:

Appearance: Clear, pale intensity ruby colour, thin legs forming, no deposits.

Nose: Clean, medium intensity aromas of red fruit, ripe strawberry, pepper, red cherry, mineral, toast, oak. Wine is developing.

Palate: Wine is dry, medium (+) acidity, low tannin, medium (+) alcohol, light body. Medium intensity flavours of mineral, pepper, ripe strawberry, red cherry, grass, oak. Finish is medium (+) with a lingering heat.

Conclusions: Wine of good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for ageing.

Efter den långa härvan av termer så ska jag också säga att det är ett gott vin, men kanske aningen ungt. Till min lättkryddade fläskfilé blir det dock alldeles lysande. :)
 

epeb

Medlem
I kväll blev det denna
1999 Herbert Junk-Hoffmann Leiwener Klostergarten Riesling Spätlese

Petroleum och mineral, lite ananas sen. En trevlig syra som balanserade sötman på ett bra sätt. Passade utmärkt utomhus en ljummen försommarkväll.
 

Attachments

  • Leiwener Klostergarten.jpg
    Leiwener Klostergarten.jpg
    45,8 KB · Visningar: 278

MartinE

Medlem
En lite sen rapport från helgens förlustelser. Eftersom det äntligen var vart fjärde år (ni som pluggat i Lund vet vad jag pratar om, övriga kan få en ledtråd här) blev det traditionsenligt mest öl. Men jag hann även ta del av följande båda godingar:

2006 David Léclapart L'Artiste: Mycket sluten till att börja med. Blommig, aningen parfymerad doft med inslag av gröna äpplen, mineral, anis, nötter och plommon. Viss fatkaraktär. Mycket torr, något fruktig och framförallt mycket naturlig smak. Det är uppenbart att det är en champagne utan dosage! Omogna gröna äpplen och toner av citrus. Efter hand även lite smör, en aning lakrits och äppelskal. Mycket bra!

2005 Bonnaire Millésime: Komplex, brödig och fruktig doft med inslag av grädde, nybakad croissant, marsipan, tobak och aprikos. Frisk, något utvecklad och något kryddig smak av aprikos, gula äpplen och grapefrukt. Efter hand även en aning toffée. Mycket bra!
 
Trådskapare
A
I kväll blev det denna
1999 Herbert Junk-Hoffmann Leiwener Klostergarten Riesling Spätlese

Petroleum och mineral, lite ananas sen. En trevlig syra som balanserade sötman på ett bra sätt. Passade utmärkt utomhus en ljummen försommarkväll.
Till mat eller bara som den var (inget fel med det :) )
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tre sorters Österrikiskt öl ombord på tåget från Salzburg tillbaka till Vienna efter en dag med sightseeing och HÅRD kendo. Till ölen tuggades 6 sorters korvar, varav alla utom 1 var riktigt god.
Vi är välkomna tillbaka till Salzburg.
Konstigt nog :confused:
 

Swedish

Medlem
Att. Herr Akiko (jag hittar inte tillbaks till det inlägget). Hur hanterade ni Vega Sicilia 02 gällande luftning? Prövade den för 1,5 år sen och den tjänade rejält på luft. Den ska testas imorgon i någorlunda hyfsat sällskap. Tack på förhand!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att. Herr Akiko (jag hittar inte tillbaks till det inlägget). Hur hanterade ni Vega Sicilia 02 gällande luftning? Prövade den för 1,5 år sen och den tjänade rejält på luft. Den ska testas imorgon i någorlunda hyfsat sällskap. Tack på förhand!
Luftas rejält, iaf twå timmar på decanter. Det är ju bara ett barn!
(Om det var upp till mig skulle jag nog låta flaskan stå öppen över natten i vinkällaren.)
Njut som FAN! :)
 

Siripim

Medlem
images


CHARMES-CHAMBERTIN 2008, CAMUS PèRE & FILS
Smak av smultron, jordgubb men även körsbär. Gräs, örter och och efter ett tag även smak som påminner om doften av våta/multnade löv. Väldigt lätt och jag får lite rosé-vibbar. Gillade verkligen det här vinet.
 
Toppen