Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
http://www.dn.se/ekonomi/serveringsklara-vinglaset-tillbaka-pa-systembolaget/

Skönt att detta blir kvar hos SB. Ibland känner man för att ta ett glas direkt efter man varit på SB och tagit del av världens bästa utbud ;) Känner en viss oro för folkhälsan dock :nagelbitare:

Detta är ju positivt för folkhälsan. Liten förpackning, högt literpris. Besvärligare att dricka ur än en tetra...
Uppmanar också till drickande på allmän plats, vilket är olagligt i Sverige. För vem köper detta för att dricka i trädgården hemma?

Har väldigt svårt att se vem som skulle vilja köpa produkten.
 
Last edited:

Livermore

Medlem
Detta är ju positivt för folkhälsan. Liten förpackning, högt literpris. Besvärligare att dricka ur än en tetra...
Uppmanar också till drickande på allmän plats, vilket är olagligt i Sverige. För vem köper detta för att dricka i trädgården hemma?

Har väldigt svårt att se vem som skulle vilja köpa produkten.
Du kanske har rätt. Fler småförpackningar med högre literpris och som gör att folk blir arresterade är vad förbudsmaffian kan börja med för att Sverige ska få världens bästa folkhälsa.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Du kanske har rätt. Fler småförpackningar med högre literpris och som gör att folk blir arresterade är vad förbudsmaffian kan börja med för att Sverige ska få världens bästa folkhälsa.
Och jag är oerhört skeptisk till hur dom har kommit in i sortiment i butikerna. Strategiska, koordinerade beställningar mot vissa butiker. Självklart bara spekulationerna, men har svårt att se att folk i allmänhet skulle vara så nyfikna.
 

Larseman

Medlem
En helt vanlig fredagkväll och helt plötsligt slår det mig, kan man ha det så mycket bättre!?
Naturligtvis kan man dricka ännu bättre vin, äta ännu bättre mat, men just nu är jag så j-a nöjd med livet. En fantastisk försommarkväll, champagne och lite dinkelkex med kräftröra, välmarinerad fläskkarre på grillen, jag och frugan hjälps åt med maten, båda ungdomarna hemma (även om den äldsta är lite smågrinig), lite småprat kring vinet och dagen, kort sagt - perfekt.
Inser dock att jag inte kan skriva smaknoter på champagne, jag tycker faktiskt att det mesta doftar och smakar likadant :oops:
NV Laurent-Perrier Champagne
Enkel (tror jag) men schysst champis, köpt på Finlands-båten. Rostat bröd, röda äpplen, våt sten och lite brända tändstickor i doften. Kex, röda äpplen och fudge i smaken, lite grov mousse och ganska bra längd. Gott tycker både jag och frugan.
Det röda vinet är på en helt annan nivå
2006 Val di Suga (Angelini) Brunello di Montalcino
Shit va gott!
Ljust röd med dragning åt tegel.
I doften massor av spännande saker; körsbär, korinter, lite stall, läder, målarfärg, mandel och julkryddor. Med lite tid i glaset så drar det mer åt röda bär, typ röda vinbär och skogshallon. I munnen biter tanninerna tag, men på ett trivsamt sätt, mjuka och fina med välintegrerade syror. Blint skulle jag nog lika gärna gissa Barbaresco :rolleyes:.
Nu sitter jag och sniffar på den sista slatten, hoppas att den aldrig tar slut :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
En helt vanlig fredagkväll och helt plötsligt slår det mig, kan man ha det så mycket bättre!?
Naturligtvis kan man dricka ännu bättre vin, äta ännu bättre mat, men just nu är jag så j-a nöjd med livet. En fantastisk försommarkväll, champagne och lite dinkelkex med kräftröra, välmarinerad fläskkarre på grillen, jag och frugan hjälps åt med maten, båda ungdomarna hemma (även om den äldsta är lite smågrinig), lite småprat kring vinet och dagen, kort sagt - perfekt.
Inser dock att jag inte kan skriva smaknoter på champagne, jag tycker faktiskt att det mesta doftar och smakar likadant :oops:
NV Laurent-Perrier Champagne
Enkel (tror jag) men schysst champis, köpt på Finlands-båten. Rostat bröd, röda äpplen, våt sten och lite brända tändstickor i doften. Kex, röda äpplen och fudge i smaken, lite grov mousse och ganska bra längd. Gott tycker både jag och frugan.
Det röda vinet är på en helt annan nivå
2006 Val di Suga (Angelini) Brunello di Montalcino
Shit va gott!
Ljust röd med dragning åt tegel.
I doften massor av spännande saker; körsbär, korinter, lite stall, läder, målarfärg, mandel och julkryddor. Med lite tid i glaset så drar det mer åt röda bär, typ röda vinbär och skogshallon. I munnen biter tanninerna tag, men på ett trivsamt sätt, mjuka och fina med välintegrerade syror. Blint skulle jag nog lika gärna gissa Barbaresco :rolleyes:.
Nu sitter jag och sniffar på den sista slatten, hoppas att den aldrig tar slut :)
Låter som en riktigt trevlig kväll och jag håller med om att det kan vara svårt att hitta smakord när man dricker Champagne. Mer av en taktil munkänsla och grundsmaksupplevelse har jag fått för mig.
 

Livermore

Medlem
En helt vanlig fredagkväll och helt plötsligt slår det mig, kan man ha det så mycket bättre!?
Naturligtvis kan man dricka ännu bättre vin, äta ännu bättre mat, men just nu är jag så j-a nöjd med livet. En fantastisk försommarkväll, champagne och lite dinkelkex med kräftröra, välmarinerad fläskkarre på grillen, jag och frugan hjälps åt med maten, båda ungdomarna hemma (även om den äldsta är lite smågrinig), lite småprat kring vinet och dagen, kort sagt - perfekt.
Inser dock att jag inte kan skriva smaknoter på champagne, jag tycker faktiskt att det mesta doftar och smakar likadant :oops:
NV Laurent-Perrier Champagne
Enkel (tror jag) men schysst champis, köpt på Finlands-båten. Rostat bröd, röda äpplen, våt sten och lite brända tändstickor i doften. Kex, röda äpplen och fudge i smaken, lite grov mousse och ganska bra längd. Gott tycker både jag och frugan.
Det röda vinet är på en helt annan nivå
2006 Val di Suga (Angelini) Brunello di Montalcino
Shit va gott!
Ljust röd med dragning åt tegel.
I doften massor av spännande saker; körsbär, korinter, lite stall, läder, målarfärg, mandel och julkryddor. Med lite tid i glaset så drar det mer åt röda bär, typ röda vinbär och skogshallon. I munnen biter tanninerna tag, men på ett trivsamt sätt, mjuka och fina med välintegrerade syror. Blint skulle jag nog lika gärna gissa Barbaresco :rolleyes:.
Nu sitter jag och sniffar på den sista slatten, hoppas att den aldrig tar slut :)
Nu har jag inte druckit jättemycket champagne, finns andra på forumet som kan mycket mer än jag. Men det jag tycker är att många av de stora husens standardchampagner smakar ganska lika med lite olika små differenser. De få odlarchampagner jag druckit har det varit större skillnad i smak. Någon annan får gärna kommentera detta, jag kanske är fel ute.
 

sunqan

Vinös
LIvermore, post: 63821, member: 1844"]Nu har jag inte druckit jättemycket champagne, finns andra på forumet som kan mycket mer än jag. Men det jag tycker är att många av de stora husens standardchampagner smakar ganska lika med lite olika små differenser. De få odlarchampagner jag druckit har det varit större skillnad i smak. Någon annan får gärna kommentera detta, jag kanske är fel ute.
Kan ju vara beroende på om det är NV eller ej, men jag upplever det är en väldig skillnad mellan pol roger brut vintage (kavring) och Roederer brut vintage (pärlande bourgogne).
Båda är goda, fast jag tycker pol roger är bättre.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och hur lång tid planeras torkan att fortgå...?
Helt torrt har det knappast varit. Som balsam på alla blåmärken min vecka i Österrike givit, har öl utgjutits. I afton gick vi på japanska restaurangen: HIDORI - rekommenderas å det varmaste! Och vi drack KURO KIRI SHIMA, en mycket god sötpotatisshouchu. Kändes nästan som hemmavid :rolleyes:
Lördag flyger jag hem till Yokohama och skall väl kunna avnjuta ett par glas plonk i ngn lounge... Men, till veckan har vi planerat in ett litet gäng goda restauranger, och så blir ordningen återställd...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Helt torrt har det knappast varit. Som balsam på alla blåmärken min vecka i Österrike givit, har öl utgjutits. I afton gick vi på japanska restaurangen: HIDORI - rekommenderas å det varmaste! Och vi drack KURO KIRI SHIMA, en mycket god sötpotatisshouchu. Kändes nästan som hemmavid :rolleyes:
Lördag flyger jag hem till Yokohama och skall väl kunna avnjuta ett par glas plonk i ngn lounge... Men, till veckan har vi planerat in ett litet gäng goda restauranger, och så blir ordningen återställd...
Inget är som det skall när du håller dig borta från denna tråd. Nu får du komma igen med råge. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inget är som det skall när du håller dig borta från denna tråd. Nu får du komma igen med råge. :)
Dricker plonk....
Ett Chardonnayvin som smakar som stenhårt kräftspad UTAN dill.
Gott?
Mnjae... Nääääe... Inte-inte... Fu phaan.
Namn: 2013 Indomita Varietals Chardonnay. Megaplonk. Ca 70p. Evt 68 p.
Horrid.
 

Karl

Medlem
Öppnade min första Vigna Barbagalli, Pietradolce, 2010. Riktig besvikelse. Jag har prövat andra vinet från samma producent på Atomwines vinmässa och tyckte det var riktigt bra. Det här trodde jag skulle vara magiskt. Smakade lite som en dålig brunello, obefintlig doft, vresig, spritig, klen i frukten, höga syror. Tyckte inte vinet verkade defekt bara dåligt. Kan inte tänka mig att det skall vara så här dåligt. 100p från Suckling(Har i och för sig inte samma smaklökar som honom). Jag öppnar en ny i kväll för att testa. Köpte 6st. Hoppas det inte var 4000 Kr åt skogen. Fördelen med SB är i alla fall reklamationsrätten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Övade på vita viner igår. Jag dricker generellt alldeles för lite vitt för att kallas vinnörd, kanske passar rödtjutsnörd bättre. Nåväl, två vita blev det, en Grüner Veltliner och en trist Riesling från Italien...
image.jpg


2012 Loibenberg Smaragd Grüner Veltliner, Weingut Knoll (90322) (89p)
Har druckit alldeles för lite GV genom åren, har därför ingen koll på vad man bör förvänta sig. Peppar skall man kunna hitta, och visst, om jag verkligen letar så kanske det går att hitta små stråk, men jag hade nog inte kommit på det själv. I övrigt så upplever jag detta som väldigt oaromatiskt - aromerna är väl sammansatta i helheten utan att något direkt sticker ut. Men visst, grapefrukt, ngt osöta päron och hö/halm hittar jag samt lite allmän kryddighet med aningen smutsig honung. I munnen känns det fylligt med en trevlig fetma och en syra som är hög utan att kännas överdriven. Bra balans med en skön stram inramning. Eftersmaken är kryddig och lite skönt besk med bra längd.

Visst gillar jag det här hyfsat mycket men 300 pix känns klart i överkant att betala. Svårt att rekommendera således. Kanske är det bara jag som är för ovan att dricka GV? Jag får öva vidare...

2012 Langhe Riesling Pétracine GD Vajra (90692) (83p)
Jag trodde att Riesling var en druva med karaktär? Detta vin saknar detta helt i så fall. Druvigt, friskt med päron, citrus och möjligen lite persika. Trevligt men inget som direkt talar om ursprung eller druva. Det hade i princip kunnat vara vad som helst jag har i glaset. Syran är bra, koncentrationen ok, men det känns alldeles för enkelt för sitt pris. För hundra spänn så kanske det hade varit ok, men för det dubbla så måste det bli en sågning. Trist. :(
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Övade på vita viner igår. Jag dricker generellt alldeles för lite vitt för att kallas vinnörd, kanske passar rödtjutsnörd bättre. Nåväl, två vita blev det, en Grüner Veltliner och en trist Riesling från Italien...
Visa bifogad bild 1253

2012 Loibenberg Smaragd Grüner Veltliner, Weingut Knoll (90322) (89p)
Har druckit alldeles för lite GV genom åren, har därför ingen koll på vad man bör förvänta sig. Peppar skall man kunna hitta, och visst, om jag verkligen letar så kanske det går att hitta små stråk, men jag hade nog inte kommit på det själv. I övrigt så upplever jag detta som väldigt oaromatiskt - aromerna är väl sammansatta i helheten utan att något direkt sticker ut. Men visst, grapefrukt, ngt osöta päron och hö/halm hittar jag samt lite allmän kryddighet med aningen smutsig honung. I munnen känns det fylligt med en trevlig fetma och en syra som är hög utan att kännas överdriven. Bra balans med en skön stram inramning. Eftersmaken är kryddig och lite skönt besk med bra längd.

Visst gillar jag det här hyfsat mycket men 300 pix känns klart i överkant att betala. Svårt att rekommendera således. Kanske är det bara jag som är för ovan att dricka GV? Jag får öva vidare...

2012 Langhe Riesling Pétracine GD Vajra (90692) (83p)
Jag trodde att Riesling var en druva med karaktär? Detta vin saknar detta helt i så fall. Druvigt, friskt med päron, citrus och möjligen lite persika. Trevligt men inget som direkt talar om ursprung eller druva. Det hade i princip kunnat vara vad som helst jag har i glaset. Syran är bra, koncentrationen ok, men det känns alldeles för enkelt för sitt pris. För hundra spänn så kanske det hade varit ok, men för det dubbla så måste det bli en sågning. Trist. :(

Bra med vidgande av vyerna! Synd att vinerna inte levererade!
 

Vino fino

Medlem
2012 Langhe Riesling Pétracine GD Vajra (90692) (83p)
Jag trodde att Riesling var en druva med karaktär? Detta vin saknar detta helt i så fall. Druvigt, friskt med päron, citrus och möjligen lite persika. Trevligt men inget som direkt talar om ursprung eller druva. Det hade i princip kunnat vara vad som helst jag har i glaset. Syran är bra, koncentrationen ok, men det känns alldeles för enkelt för sitt pris. För hundra spänn så kanske det hade varit ok, men för det dubbla så måste det bli en sågning. Trist. :(
Intressant. Jag läste en recension på Vinbanken (nedan) för en stund sedan och blev nästan lite sugen på att prova det. Men jag litar mer på dig.

Riesling ska ha bra tryck och karaktär, annars tappar man liksom hela meningen med denna utsökta druva.

"
Langhe Bianco Riesling Pétracine 2012 (90692), G.D. Vajra, Langhe Italien, 195 kr
Druva: Riesling.
Smak: Torr, medelfyllig. Smakrik, balanserad frukt, gröna äpplen, persikoblommor och mineral.
Omdöme: Trevlig, bra vin att dricka nu.
Passar till: Päronsallad med prosciutto
Betyg: 4

"
 
Trådskapare
A
En riktigt skön kväll. Besök hos god vän som ville inviga sin nya vinkällare. Hade bilen med mig men kan berätta att den hämtades dagen efter i stället.

Mer rapporter kommer men jag kan nämna att 64an var mycket bra. Växte hela tiden i glaset, lite svag mousse men i övrigt en mycket välbehållen flaska.

2014-05-23 23.48.59.jpg
2014-05-23 20.36.57.jpg
2014-05-23 22.04.37.jpg
2014-05-23 19.45.18.jpg
2014-05-23 22.16.27.jpg
2014-05-23 18.40.18.jpg
 
Trådskapare
A
En helt vanlig fredagkväll och helt plötsligt slår det mig, kan man ha det så mycket bättre!?
Naturligtvis kan man dricka ännu bättre vin, äta ännu bättre mat, men just nu är jag så j-a nöjd med livet. En fantastisk försommarkväll, champagne och lite dinkelkex med kräftröra, välmarinerad fläskkarre på grillen, jag och frugan hjälps åt med maten, båda ungdomarna hemma (även om den äldsta är lite smågrinig), lite småprat kring vinet och dagen, kort sagt - perfekt.
Inser dock att jag inte kan skriva smaknoter på champagne, jag tycker faktiskt att det mesta doftar och smakar likadant :oops:
NV Laurent-Perrier Champagne
Enkel (tror jag) men schysst champis, köpt på Finlands-båten. Rostat bröd, röda äpplen, våt sten och lite brända tändstickor i doften. Kex, röda äpplen och fudge i smaken, lite grov mousse och ganska bra längd. Gott tycker både jag och frugan.
Det röda vinet är på en helt annan nivå
2006 Val di Suga (Angelini) Brunello di Montalcino
Shit va gott!
Ljust röd med dragning åt tegel.
I doften massor av spännande saker; körsbär, korinter, lite stall, läder, målarfärg, mandel och julkryddor. Med lite tid i glaset så drar det mer åt röda bär, typ röda vinbär och skogshallon. I munnen biter tanninerna tag, men på ett trivsamt sätt, mjuka och fina med välintegrerade syror. Blint skulle jag nog lika gärna gissa Barbaresco :rolleyes:.
Nu sitter jag och sniffar på den sista slatten, hoppas att den aldrig tar slut :)

Nu har jag inte druckit jättemycket champagne, finns andra på forumet som kan mycket mer än jag. Men det jag tycker är att många av de stora husens standardchampagner smakar ganska lika med lite olika små differenser. De få odlarchampagner jag druckit har det varit större skillnad i smak. Någon annan får gärna kommentera detta, jag kanske är fel ute.

Jag är inte förvånad över att du inte var så imponerad av Laurent-Perrier. En ganska tråkig standardskumpa som inte är värd vad den kostar. Troligen en rejäl dos 2:a press, säkerligen från lite enklare byar. Säkrare kort om man går på hus är Louise Roederer, Bollinger, Pol Roger och utomlands Charles Heidsieck (allt för dyr i Sverige)

Håller inte helt med om att det inte är skillnad mellan husen. Klart att det finns en antal som är tråkiga, Moët, Piper Heidsieck etc men om man håller sig till exempelvis de nämnda är det skillnad mellan dem och det finns absolut karaktär.
 

KimHartman

Medlem
Öppnade min första Vigna Barbagalli, Pietradolce, 2010. Riktig besvikelse. Jag har prövat andra vinet från samma producent på Atomwines vinmässa och tyckte det var riktigt bra. Det här trodde jag skulle vara magiskt. Smakade lite som en dålig brunello, obefintlig doft, vresig, spritig, klen i frukten, höga syror. Tyckte inte vinet verkade defekt bara dåligt. Kan inte tänka mig att det skall vara så här dåligt. 100p från Suckling(Har i och för sig inte samma smaklökar som honom). Jag öppnar en ny i kväll för att testa. Köpte 6st. Hoppas det inte var 4000 Kr åt skogen. Fördelen med SB är i alla fall reklamationsrätten.

Jag blev mycket imponerad av detta vin för inte så längesen. Låter som om det var något fel med din flaska!
 

Rexel

Medlem
Idag poppades en flaska Aalto 2009
Färg, mörk röd
Doft, salvia, timjan och mynta
Smak. Ganska syrlig, men mjuka tanniner, lätt ek med vaniljtoner och lite peppar
Detta är ett vin jag gillar starkt, detta är 5 flaskan och det var inte alls så här jag mindes det
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag poppades en flaska Aalto 2009
Färg, mörk röd
Doft, salvia, timjan och mynta
Smak. Ganska syrlig, men mjuka tanniner, lätt ek med vaniljtoner och lite peppar
Detta är ett vin jag gillar starkt, detta är 5 flaskan och det var inte alls så här jag mindes det
Visa bifogad bild 1270
Har samma vin liggandes här hemma. Riktigt bra vill jag minnas. Snart dags att öppna min sista flaska tror jag. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ibland blir man lite extra nöjd när man får ett vin blint. Det är inte ofta men ikväll lyckades jag förträffligt, tur kan man kanske säga, men desto mer jag dricker desto mer tursamma brukar mina gissningar bli. Nåväl, vinerna är dessa:

image.jpg



2011 Trinity Hill Gimblett Gravels Syrah (91129) (87p)
Redan vid första sniffen så är det aldrig någon tvekan om vad det handlar om för druva. En nysframkallande peppar rakt upp i näsan. Björnbär och syrliga hallon möter upp. Helheten känns frisk, klinisk (inga skittoner eller funk) och parfymig med tydliga drag av nymald kardemumma och lite råbiff. I munnen är det lättfotat till tusen, faktiskt lite som en typisk Pinot Noir. Syran fräser på bra, tanninerna är finstämda med dragning åt överextraherat te. Ett rejält lätt vin med viss finess.

Mina gissningar föll på just exakt detta vin. Renheten och den tydliga druvtypiciteten skriker NZ och Gimblett Gravels lång väg och just detta vin står ju där lite snyggt bland "små partier" på SB. Alltid trevligt att "naila" ett vin. Helt ok vin men varför så slankt? Jag vill ha mer kraft i mina syrah-viner samt lite skit.

2011 Chamonix Troika Reserva (99240) (89p)
85 % CF märks tydligt vid första sniffen. En rejäl dos av röd och lite grillad paprika dominerar. Frukten drar åt svarta vinbär men även lite åt blåbärsris och aningen potatisskal. Efter första intrycket har landat dyker det upp en del kafferost, ceder, drivved och grillkol (SA-rök). I munnen är syran mycket framträdande. Friskt och läskande i medelfyllig till fyllig stil. Bra tanninstruktur. Eftersmaken är lång, stram och heltorr.

En riktigt trevlig sydafrikan med tydlig ursprungskänsla. Frugan hamnade i Bordeaux och var tämligen säker på sin sak, dock så plockade hon att det var CF-dominerat. Bra jobbat tycker jag.
 
Last edited:
Toppen