Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Det var verkligen en riktigt fin kväll! Jag har inte mina anteckningar här så att jag kan lägga in mina noteringar, men jag tyckte definitivt om Sauvignon Blanc och givetvis Bourgogne-flaskan, även om den var oerhört svår att prova blint på grund av hur slutet det var. Doft och smak var så gott som inlåsta; subtila fat, mineral och lätt frukt var allt som dök upp först, men efter någon timme så kom det till sin rätt och särskilt till maten! Jag är dock inne på samma spår som @Thylith att det behöver några år till för att vakna upp! Däremot känns det extra positivt att prova ett så ungt, otillgängligt vitt vin som referens till framtida provningar! :) Grym kväll i vilket fall som helst!
Blindprovade lite i lördags med @ChristianB vilket gick sådär. Träffade inte helt rätt men någorlunda på de olika vinerna med framförallt ursprung. Samtliga testades senare under kvällen till grillad lax och färskpotatis.


2010 Bouchard Père et Fils Beaune 1er Cru Beaune du Château Blanc
Riktigt trevligt vin, men för mig fortfarande väldigt slutet, vilket kanske inte var så konstigt. Friskt, medelsyra, mycket äpplen, lime och stenfrukt. Jag dricker det gärna igen, men det får nog vänta några år då.

2013 Springfield Estate Sauvignon Blanc Life from Stone Sauvignon Blanc
Först väldigt druvtypiskt med mycket nässlor, fläder och tropisk frukt. Medelhög syra, och någon konstig växtliknande smak i stil mot gräs. Något förvirrande, och jag gissade att det var en gros manseng, även om det kändes ganska galet också. Ett vin som är "OK" att dricka kallt en varm sommarkväll, men inte mycket mer än så.

2012 Jordan Winery (Jardin) Chardonnay Nine Yards
Väldigt fatad chardonnay, och upplevdes som många andra SA-chardonnayer. Smörigt, lång härlig ton av rostade ekfat, vanilj. Frukter i stil med aprikos, persika, solmogna äpplen och lite melon. Kanske lite för fatad, men det fungerade bra till laxen. Kvällens bästa för min del, även om jag tror att Bourgognevinet hade höjt sig betydligt högre upp med några års lagring.

Bonusprovade även
2013 Domaine des Diables Côtes de Provence Sainte-Victoire Rosé Bonbon
För mig troligtvis det bästa rosévin jag testat hittils. Mycket svagt rosa, fylligt och yppigt till tusen. Fräscha frukter i stil med honungsmelon, vinbär, persika och lite tropiska inslag. Ser man till övriga rosévin i standardsortimentet på bolaget så är den här helt klart värd sina 135:- för en bra kväll!
Liten undran till er båda: Varför tror ni den vita Bourgognen var "sluten"? Borde det inte vara mer logiskt att det helt enkelt inte imponerade denna kväll? Hur vet man annars huruvida man har ett "undermåligt" vin i glaset om man inte kan lita på sitt blinda intryck utan att skydda vinet genom att bedöma det som "slutet"?

Kanske var det slutet, vad vet jag, men hur bedömer ni detta i så fall?
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Liten undran till er båda: Varför tror ni den vita Bourgognen var "sluten"? Borde det inte vara mer logiskt att det helt enkelt inte imponerade denna kväll? Hur vet man annars huruvida man har ett "undermåligt" vin i glaset om man inte kan lita på sitt blinda intryck utan att skydda vinet genom att bedöma det som "slutet"?

Kanske var det slutet, vad vet jag, men hur bedömer ni detta i så fall?
Jag ska inte säga att det var säkert slutet, men jag har druckit vinet förut och jag är ganska säker på att det var samma årgång... Visst kan det finnas något slags flaskvariation. Men främst fick jag känslan av att vinet var just slutet, som om det höll på doft och smak. I och med att det var en blindprovning så ingick det ju förstås att gissa lite på vad det var i glaset och det var helt omöjligt att föreställa sig en vit Bggne! En lätt hint av ek, mineral som inte var mer än en antydan till sten och nästan obefintlig frukt. Mitt minne från förra gången jag drack vinet är att det imponerade stort trots att det stod bredvid en Grand Cru, men det är ju i och för sig ett par år sedan snart. Kanske har flaskan blivit lite gammal (våra föräldrars källare är väl inte optimal kanske?) men intrycket var snarare att det var ett slutet vin, eller möjligen i den där berömda "tunneln". ;)

Huruvida det är praktiskt möjligt för vita viner att befinna sig där vet jag inte säkert, i jämförelse med röda viner...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag ska inte säga att det var säkert slutet, men jag har druckit vinet förut och jag är ganska säker på att det var samma årgång... Visst kan det finnas något slags flaskvariation. Men främst fick jag känslan av att vinet var just slutet, som om det höll på doft och smak. I och med att det var en blindprovning så ingick det ju förstås att gissa lite på vad det var i glaset och det var helt omöjligt att föreställa sig en vit Bggne! En lätt hint av ek, mineral som inte var mer än en antydan till sten och nästan obefintlig frukt. Mitt minne från förra gången jag drack vinet är att det imponerade stort trots att det stod bredvid en Grand Cru, men det är ju i och för sig ett par år sedan snart. Kanske har flaskan blivit lite gammal (våra föräldrars källare är väl inte optimal kanske?) men intrycket var snarare att det var ett slutet vin, eller möjligen i den där berömda "tunneln". ;)

Huruvida det är praktiskt möjligt för vita viner att befinna sig där vet jag inte säkert, i jämförelse med röda viner...
Tack för dina tankar, svårt det där med tunnlar och slutenhet tycker jag. :)
Själv så undviker jag att resonera kring begreppet således, men kanske mest av okunskap.

Vad gissade du på vinet förresten, tycker nämligen din beskrivning låter som en ganska typisk vit Bourgogne av enklare slag?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för dina tankar, svårt det där med tunnlar och slutenhet tycker jag. :)
Själv så undviker jag att resonera kring begreppet således, men kanske mest av okunskap.

Vad gissade du på vinet förresten, tycker nämligen din beskrivning låter som en ganska typisk vit Bourgogne av enklare slag?
Kanske rent av som en ganska usel Bggne?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske rent av som en ganska usel Bggne?
Ja, om du frågar mig så hade jag nog resonerat precis som så. Enklare Bourgogne brukar sällan imponera på mig. Smakar ofta så här: "En lätt hint av ek, mineral som inte var mer än en antydan till sten och nästan obefintlig frukt".
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Huruvida det är praktiskt möjligt för vita viner att befinna sig där vet jag inte säkert, i jämförelse med röda viner...
Vita viner kan absolut vara både slutna och befinna sig i tunnlar!

Condrieu är väl ett av de mer kända exemplaren med extrem tunnel. Egentligen även de andra vita Rhonevinerna. Jag tycker också torr vit Bdx har tydliga tunnlar.

Slutet vin, för mig, är ett stumt vin som accentuerar tannin och/eller syra och där frukten är koncentrerad men oljig. Man kan känna potentialen, inte sällan efter lång dekantering, men delarna sitter inte ihop och vinet har inte blommat ut. Ungt portvin och stor Bdx år 5 - 15 tycker jag är praktexempel på slutna viner och tunnelfaser. Eller varför inte en 6 år gammal Condrieu.

Ett klent vin med dålig koncentration är något annat….
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vita viner kan absolut vara både slutna och befinna sig i tunnlar!

Condrieu är väl ett av de mer kända exemplaren med extrem tunnel. Egentligen även de andra vita Rhonevinerna.
Halvtorr Riesling kan absolut tunnla vid ca 4-8 års ålder, efter primärfrukten dämpas men innan mognadstonerna (petroleum m.m.) utvecklats. Det händer dock inte alla viner och fenomenet verkar vara mer ovanligt för torr Riesling, varför vet jag inte.
Det gäller definitivt vita Rhône-viner på bl.a. Marsanne och Roussanne, inte minst vit Hermitage, och där är det ofta lite svårt att förutsäga när de kommer ut ur tunneln.
Om Viognier-baserade viner är lämpliga att lagra och om Condrieu verkligen har ett liv bortanför tunneln finns det däremot delade meningar om. ;) Om Condrieu har det sagts "det dyraste vita vin som enbart är avsett att drickas ungt" eller något liknande. Château Grillet, som är en egen appellation mitt i Condrieu, har dock alltid haft en profil som ett långlagringsvin, så detta kan i och för sig vara en fråga om vinmakningsstil eller tycke och smak.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Slutet vin, för mig, är ett stumt vin som accentuerar tannin och/eller syra och där frukten är koncentrerad men oljig. Man kan känna potentialen
Som okunnig i ämnet så skulle jag vilja säga att potentialen bör kännas, precis som du uttrycker. Ett vin av god kvalitet skall utmärka sig oavsett om det är knutet eller ej (hur skall man annars veta vad som är vad?). Det skall finnas någon form av "umpf", där man tydligt kan utbrista: "tänk vad bra detta kommer att bli om ett gäng år, när frukten blommat ut, komplexiteten stigit och syrorna kommit i balans!"

Ett vin som bara känns tunt, blaskigt och menlöst skulle inte jag våga hoppas på i längden. Jag tror just detta är problemet: Det är alldeles för lätt att försvara ett vin som inte levererar genom att anta att det befinner sig i "tunneln". Men den som är väldigt erfaren och har passerat ett antal vins livstider har säkert hunnit lära sig att känna skillnaden. Själv kan jag ju bara gissa utifrån vad jag tror och då faller tyvärr underpresterande viner bort, speciellt om det saknas koncentration och "umph".
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
För att använda BLIC (balans, längd, intensitet och komplexitet), vad tror ni om följande exempel, båda visar tydliga tecken på kvalitet, men komplexiteten och balansen saknas i "tunnelvinet", men dyker upp vid viss mognad (efter tunneln)?

Typexempel ungt vin (i tunneln), skala 1-10
B - 2
L - 7
I - 9
C - 3

Typexempel moget vin (passerat tunneln), skala 1-10
B - 9
L - 6
I - 7
C - 9
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske rent av som en ganska usel Bggne?
Ja, om du frågar mig så hade jag nog resonerat precis som så. Enklare Bourgogne brukar sällan imponera på mig. Smakar ofta så här: "En lätt hint av ek, mineral som inte var mer än en antydan till sten och nästan obefintlig frukt".
Nu skall jag inte slå in öppna dörrar, men...
Om man fokuserar det man har i glaset och hur det presterar just här och just nu, så får man en perspektivlös syn på det-man-har-i-glaset. Om man fokuserar vad det skall bli (eller vad det varit) så får man ju en tämligen mager carpe-diem-effekt. Och om man aldrig brydde sig om varken etiketter eller förväntningar, så bleve ju allt detta med att se fram mot (och nostaligska tillbakablickar) förlorade skepp på tillvarons seglats.
Denna FW-grupp syns tydligt hur vi alla drar lite olika på dessa växlar, att vi alla har lite olika smak... Och dynamik uppstår!
Visst är det väl ändå underbart :D

...och vinet ovan, det dissar jag, även utan att ha provat det. Lifwet är för kort!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu skall jag inte slå in öppna dörrar, men...
Om man fokuserar det man har i glaset och hur det presterar just här och just nu, så får man en perspektivlös syn på det-man-har-i-glaset. Om man fokuserar vad det skall bli (eller vad det varit) så får man ju en tämligen mager carpe-diem-effekt. Och om man aldrig brydde sig om varken etiketter eller förväntningar, så bleve ju allt detta med att se fram mot (och nostaligska tillbakablickar) förlorade skepp på tillvarons seglats.
Denna FW-grupp syns tydligt hur vi alla drar lite olika på dessa växlar, att vi alla har lite olika smak... Och dynamik uppstår!
Visst är det väl ändå underbart :D

...och vinet ovan, det dissar jag, även utan att ha provat det. Lifwet är för kort!
Hänger inte med i alla svängar och filisofiska uttryck men jag tror jag tolkar din text på rätt sätt och ger därför en stor tumme upp. :)
 

Vino fino

Medlem
om Condrieu verkligen har ett liv bortanför tunneln finns det däremot delade meningar om. ;)
Min mening är helt odelad. :) Drack en Cuilleron Condrieu Les Chaillets 96'a för ett par år sedan och den var i toppform. Condrieu kvalar i min bok definitivt in som ett av Frankrikes stora vita viner. Men det skall vara vällagrat...

(Hade varit kul att blindtesta mot dyr Bourgogne men det fanns inte möjlighet)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hänger inte med i alla svängar och filisofiska uttryck men jag tror jag tolkar din text på rätt sätt och ger därför en stor tumme upp. :)
Om jag skriver om det hela:
Stirrar man sig blind på hur vinet presterar NU så förlorar man i perspektiv (4e dimensionen: tiden).
Stirrar man sig blind på potentialen så förlorar man i upplevelsen av vinet NU.
Om man helt obryr sig om etiketter/förväntningar så kan man ju heller inte längta eller hänge sig åt nostalgitrippar.
Det är trevligt att vi tycker olika.
Vit Bourgogne som inte levererar är bajs.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om jag skriver om det hela:
Stirrar man sig blind på hur vinet presterar NU så förlorar man i perspektiv (4e dimensionen: tiden).
Stirrar man sig blind på potentialen så förlorar man i upplevelsen av vinet NU.
Om man helt obryr sig om etiketter/förväntningar så kan man ju heller inte längta eller hänge sig åt nostalgitrippar.
Det är trevligt att vi tycker olika.
Vit Bourgogne som inte levererar är bajs.
Det var ungefär som jag tolkade dig med andra ord. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Meh! :eek:
Och jag som trodde jag var så där mulligt kryptisk och egensinnigt svår... Lite mystisk rent av...
Kanske lyckades du, "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta", men jag är å andra sidan en jäkel på att läsa mellan raderna - till och med så bra att jag hittar dolda budskap i de enklaste hälsningsfraser. :nagelbitare:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Robert Craig Cabernet Sauvignon Affinity (92p)
CABERNET SAUVIGNON
  • > Napa Valley
This is a rather big CS, without being clumsy. With it's medium intensity it can be enjoyed with lighter dishes. (For a Napa Cab.)
Opened the evening before, decanted for sediment before going to the restaurant.
Dark red.
Voluminous nose of hard core CS, sumi ink and some kind of mineral character we could not define. In the Twilight Zone: no young fruit but still no real maturity. Dark fruit and coffee notes.

In the mouth it suffers a little from a slightly hollow mid-palate. The end-palate has a suberbly intense and pure CS prescense. Striking! Good length. Acids M, tannin M++.
(Still?) has not come together. Has enough umpa-umpa to promise great evolution. We really look forward to our next btl (of two) around 2020.
Wife: 91p.
At magnificent La Rochelle "Sanno" (Tokyo).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske lyckades du, "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta", men jag är å andra sidan en jäkel på att läsa mellan raderna - till och med så bra att jag hittar dolda budskap i de enklaste hälsningsfraser. :nagelbitare:
Mina tankar är ofta höljda i det ogenomtänkta dunklet...
Vad skall vi sätta för diagnos på dig idag då? Paranormiker?
 
Toppen