Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
På flyget till Japan var jag tvungen prova SAS dyra Gros Manseng:

2012 J. & F. Lurton Vin de France MJ Janeil (65p)

image.jpg

On-board SAS long-haul AND I HAD TO PAY FOR THIS MINIATURE BTL!?!
Nose is towards Sb with nettles, green plants and pee, but not cat's pee. This is a rather stale elderly gentleman's variety.
In the mouth, this tastes like an Sb that has been sweetened with grape juice and then peed in. Acids are perfect for what this wine is and quite attractive. Slightly hollow with a less than attractive component shining through throughout the finish: stale pee :usch:
Thanks to the acids, this is drinkable. On the gound we can get a really great wine for the same cl price...
SAS should be ashamed of themselves for serving this mega-plonk and charging an unsustainable price premium for it.
Shame! Shame! Shame!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Smaklökarna lär ju inte funka helt hundra i flygplan på hög höjd, så kanske onödigt att kasta bort bra vin på sina passagerare! :)

The tests revealed that the cabin atmosphere—pressurized at 8,000 feet—combined with the cool, dry cabin air "makes your taste buds go numb, almost as if you had a cold," explained Mickels. In fact, our perception of saltiness and sweetness drops by around 30 percent at high altitude. It also doesn't help that the decreased humidity in the cabin dries out your nose and dulls the olfactory sensors essential for tasting the flavor of an ingredient or dish.
 

Mattias Schyberg

Administratör
På flyget till Japan var jag tvungen prova SAS dyra Gros Manseng:
2012 J. & F. Lurton Vin de France MJ Janeil (65p)
Visa bifogad bild 1278
On-board SAS long-haul AND I HAD TO PAY FOR THIS MINIATURE BTL!?!
Nose is towards Sb with nettles, green plants and pee, but not cat's pee. This is a rather stale elderly gentleman's variety.
In the mouth, this tastes like an Sb that has been sweetened with grape juice and then peed in. Acids are perfect for what this wine is and quite attractive. Slightly hollow with a less than attractive component shining through throughout the finish: stale pee :usch:
Thanks to the acids, this is drinkable. On the gound we can get a really great wine for the same cl price...
SAS should be ashamed of themselves for serving this mega-plonk and charging an unsustainable price premium for it.
Shame! Shame! Shame!
Istället för att "gilla" detta inlägg så tryckte jag på "anmäl", bara så du vet. Räkna kallt med att @Anders Landström kommer och moderar dig för spam av lågkvalitetsvin snart. :D
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Nu har ni sprungit iväg i diskussionen förstås, men jag slänger in mina två slantar... ;)

Det jag missade att nämna i tidigare inlägg var att jag placerade vinet som en "Very good quality, high-priced wine", enligt WSET. Däremot blandades det säkert in lite besvikelse också eftersom jag provat vinet tidigare, tyckt väldigt bra om det och sedan upplevde att det i alla fall lyfte något efter viss tid i öppen flaska/glas. Potentialen fanns i glaset som sagt, men det gav inte mycket den här gången...
När det kom till att gissa vinet var jag rätt ute och cyklade; det blev typ Grüner Veltliner från Östterrike. :p Inga kryddiga nyanser what so ever, men i ivern att göra något av det så drog jag till med en gissning på europeiskt vin. :p Det blir en skam att ta med sig till nästa gång, och jag är givetvis väldigt tacksam att jag har familj som ställer upp med sådant här när jag faktiskt behöver öva kontinuerligt!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har ni sprungit iväg i diskussionen förstås, men jag slänger in mina två slantar... ;)

Det jag missade att nämna i tidigare inlägg var att jag placerade vinet som en "Very good quality, high-priced wine", enligt WSET. Däremot blandades det säkert in lite besvikelse också eftersom jag provat vinet tidigare, tyckt väldigt bra om det och sedan upplevde att det i alla fall lyfte något efter viss tid i öppen flaska/glas. Potentialen fanns i glaset som sagt, men det gav inte mycket den här gången...
När det kom till att gissa vinet var jag rätt ute och cyklade; det blev typ Grüner Veltliner från Östterrike. :p Inga kryddiga nyanser what so ever, men i ivern att göra något av det så drog jag till med en gissning på europeiskt vin. :p Det blir en skam att ta med sig till nästa gång, och jag är givetvis väldigt tacksam att jag har familj som ställer upp med sådant här när jag faktiskt behöver öva kontinuerligt!
Välkommen till FW! Här springer diskussionerna i väg ständigt - och vi älskar det!

Ingen skugga faller på dig och din bedömning, mest bara pladder kring begreppet. Apropå att gissa Grüner: tycker nog att det var ett rimligt snedsteg, själv gissade jag GV på en italiensk Riesling nyligen :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu har ni sprungit iväg i diskussionen förstås, men jag slänger in mina två slantar... ;)

Det jag missade att nämna i tidigare inlägg var att jag placerade vinet som en "Very good quality, high-priced wine", enligt WSET. Däremot blandades det säkert in lite besvikelse också eftersom jag provat vinet tidigare, tyckt väldigt bra om det och sedan upplevde att det i alla fall lyfte något efter viss tid i öppen flaska/glas. Potentialen fanns i glaset som sagt, men det gav inte mycket den här gången...
När det kom till att gissa vinet var jag rätt ute och cyklade; det blev typ Grüner Veltliner från Östterrike. :p Inga kryddiga nyanser what so ever, men i ivern att göra något av det så drog jag till med en gissning på europeiskt vin. :p Det blir en skam att ta med sig till nästa gång, och jag är givetvis väldigt tacksam att jag har familj som ställer upp med sådant här när jag faktiskt behöver öva kontinuerligt!
Jag har väl aaaaaldrig tagit SÅ fel på ett vin blint? :bäver:
...även om sanningen är att jag alltid efter blindprovning bedömer mina kunskaper och insatser som:
"utvecklingsbara" :vägg: :vägg: :vägg:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mer feminist...:oops:
Är FI också mot plonk?
Eller är de för att SB skall sälja ändå fler uppsötade plonk-boxar?
Jag minns skräckrubriker typ: "Box-chock: vinboxarna tvingar in kvinnor i oönskad alkoholism".
Kanske FI således är mot plonk och för liberalisering av kvalitetsvin?
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Välkommen till FW! Här springer diskussionerna i väg ständigt - och vi älskar det!

Ingen skugga faller på dig och din bedömning, mest bara pladder kring begreppet. Apropå att gissa Grüner: tycker nog att det var ett rimligt snedsteg, själv gissade jag GV på en italiensk Riesling nyligen :)
Det är ju som bekant så man lär sig. :) Spännande med italiensk Riesling, hur smakade den?

Jag har väl aaaaaldrig tagit SÅ fel på ett vin blint? :bäver:
...även om sanningen är att jag alltid efter blindprovning bedömer mina kunskaper och insatser som:
"utvecklingsbara" :vägg: :vägg: :vägg:
Hehe, man får väl hoppas att det fortsätter så. Tänk vad trist om man kunde allt! En del av spänningen i att prova vin är ju att nästa glas, eller nästa, kan vara det allra bästa man någonsin fått tag i! ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Man kunde nästan tro att du har något emot att spela rysk roulette?
Haha
Liknelsen är inte så dum, det går fan fem premox på sex flaskor snart.
Det här året har varit en enda lång premoxföljetong, med årgång 2005 som klar etta
 

KimHartman

Medlem
KimHartman, Jag öppnade en ny. Lite bättre, men absolut inget att tycka om direkt. Det blir förvisso bättre med luft har jag upptäckt. Men den doft som väl visar sig består mest av lite fudgekola från faten, inte mycket roliga dofter direkt. De andra två billigare vinerna från samma producent var verkligen ett fyrverkeri av dofter. Smaken är verkligen inte heller något att gilla. Visst det gick väl att dricka ett glas, men det mesta häldes ut dagen efter när det visat sig att långluftning vidare i källaren inte fungerat heller. Värmeskadat?
Hur upplevde du vinet? Hade det några dofter och smaker?

Såhär skrev jag i början av Mars: Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner. Vinet hade luftats en och en halv timme på karaff. Min sambo var mycket förtjust i detta, vilket möjligen kan ha påverkat mig i den riktningen, men helt klart vart detta ett riktigt bra vin.

Svårt att veta om du bara haft otur eller om det finns någon annan förklaring. Kanske intressant i sammanhanget är att jag öppnat en flaska av deras vanliga rosso som visade sig vara korkad. Även om just den var tydligt korkad är det enligt mina erfarenheter inte ovanligt att förväxla mer diskreta varianter av korkdefekt med ointressanta eller dåliga viner. Det kan inte vara någon slags systematisk korkdefekt hos producenten/vinet som spökar här? Du får väl helt enkelt fortsätta att öppna flaskor och se vad som händer..
 

tobbe81

Medlem
igår var det en sådan dag efter jobbet när man blev sugen på något gott. Jag gick till mitt skåp här hemma för att se vad jag hade tillgängligt. Har bara några få flaskor här hemma och övriga på annat ställe i staden. Jag tänkte jag öppnar ett bra vin men från en medioker årgång för att se vad som bjuds.
n5n9ev.jpg
Jag har svårt att beskriva just lapoja men det är ett lätt frukstinande vin med ganska så hårda tanniner men endå fruktiga på samma gång. Har mycket björnbärs/rödabär toner i sig också. Detta vin behöver luft länge för att dämpa de syltiga tonerna som man upplever i förstastund men i efterhand så blir vinet runt och behagligt med härliga dofter och smaker utav sammetslen vanilj tobak bark. Jag jobbar även som kock till vardags så jag blev sugen på att göra något ätbart till vinet också. så det blev Hemmamald högrevsfärs egenslagen chillimajo bacon jarlsbergsost sauterad portabello och rödlök.
10341722_10154183030110008_6035789537045049497_n.jpg
 

Magikern

Medlem
Eubea Aglianico del Vulture Ròinos 2007

Riktigt oväntad överaskning i beställningssortimentet. Barololiknande och mycket välgjort. Bättre idag (och kommer att utvecklas bättre troligen) än Vajra Bricco Della Viole Barolo 2009 som jag provade häromdagen. Som en hybrid mellan en kvalitetstaurasi och Barolo helt olik Titolo och en del andra Aglianico de Vulture vinerna i de lägra prisklasserna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
igår var det en sådan dag efter jobbet när man blev sugen på något gott. Jag gick till mitt skåp här hemma för att se vad jag hade tillgängligt. Har bara några få flaskor här hemma och övriga på annat ställe i staden. Jag tänkte jag öppnar ett bra vin men från en medioker årgång för att se vad som bjuds.
n5n9ev.jpg
Jag har svårt att beskriva just lapoja men det är ett lätt frukstinande vin med ganska så hårda tanniner men endå fruktiga på samma gång. Har mycket björnbärs/rödabär toner i sig också. Detta vin behöver luft länge för att dämpa de syltiga tonerna som man upplever i förstastund men i efterhand så blir vinet runt och behagligt med härliga dofter och smaker utav sammetslen vanilj tobak bark. Jag jobbar även som kock till vardags så jag blev sugen på att göra något ätbart till vinet också. så det blev Hemmamald högrevsfärs egenslagen chillimajo bacon jarlsbergsost sauterad portabello och rödlök. Visa bifogad bild 1280
Har druckit årgång 2004 av La Poja och vid detta tillfälle så var det kvällens vin i stenhård konkurrens. Gillar det alltså rejält. :)
 

tobbe81

Medlem
Har druckit årgång 2004 av La Poja och vid detta tillfälle så var det kvällens vin i stenhård konkurrens. Gillar det alltså rejält. :)
Jag har minst fyra flaskor utav lapoja från 99-2008 helt klart mitt favorit vin från valpolicella och du har jag även druckit en hel del Amarone också allt från dalforno till giuseppe quintarelli och allt där mellan.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har minst fyra flaskor utav lapoja från 99-2008 helt klart mitt favorit vin från valpolicella och du har jag även druckit en hel del Amarone också allt från dalforno till giuseppe quintarelli och allt där mellan.
Kul, du är med andra ord välkommen till Göteborg för vertikalprovning. ;)
 
Toppen