Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Ja det var kanske lite att ta i, och misstänkte nog att du var väl medveten om det. Ber om ursäkt! :)

Men just att bra Beaujolais påminner om bra Bourgogne tycker jag inte är särskilt konstigt, och kanske till och med att förvänta. Något längre söderut, lite varmare men ändå med fler likheter än skillnader. Och Gamay har många gemensamma karaktärsdrag med Pinot Noir.
Absolut är det så. Vi får helt enkelt se när det dyker på en Beaujolais som aspirerar på de högre poängen (borde jag skriva Bourgogne här, men i så fall, vad är det vi diskuterar; det finns ju massor av Bourgogne-viner som fått full pott? ;)).

Ingen skada skedd, jag blev nog mest förvånad då det är självklart att skilja dem åt i min värld.
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Absolut är det så. Vi får helt enkelt se när det dyker på en Beaujolais som aspirerar på de högre poängen (borde jag skriva Bourgogne här, men i så fall, vad är det vi diskuterar; det finns ju massor av Bourgogne-viner som fått full pott? ;)).

Ingen skada skedd, jag blev nog mest förvånad då det är självklart att skilja dem åt i min värld.
vi säger så! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
1999 René Tardy Nuits St. Georges Les Argillats
2014-06-06 - I like this wine: 93 points

Opaque reddish colour with slight sediment.
Young, vibrant nose with some funky sulphur components. They give soon way to a very typical Pinot spicyness with perfumed allspice, pepper, soy sauce and green herbs. There's some parts of oak as well, even a slight touch of vanilla. And lots of red berries!
In the mouth the wine is still very young, with good fruit, light body and great intensity. Fair length and a high acidity with tart tannins in the finish. There's some green components here too.

A lot younger then expected, but still right up my alley.

1991 Domaine de L'Arlot Nuits St. Georges 1er Cru Clos des Forêts St. Georges
2014-06-06 - I like this wine: 93 points

Brick red, with fine suspended sediments.
Mature nose of dried fruit, cherries, leather and puffed rice cake. Traces of oak still shows it heads on occasions in the form roasted coffee. Also quite funky with outhouse and matchsticks turning up as soon as the glass is left to stand for a few minutes on it's own.
Good initial fruit. Takes some time for the wine to come around. Starts of a bit hollow on the mid palate. Good length and ok concentration. In my opinion this was probably better a few years ago. Starting to show signs of drying out. A bit of alcohol warmth in the finish as well.

Still very tasty and the bottle finished a lot sooner than we wished for.
Blev lite besviken på dom, men så var förväntningarna också väldigt höga. Riktigt goda viner, men höll inte riktigt hela vägen. Jobbar på TNs på CT, men min hjärna är lite mosig.

Det var inga nådiga förväntningar du hade på dessa om du blev besviken och ändå hyllar dem såpass. ;)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Det var en hård pungspark då vi vanligtvis skiljer dem åt både mentalt och i skrift. Lite elakt och orättvist mot mig. Mycket brister och svarta håll har jag kunskapsmässigt, men detta är inte ett sånt. :(

Inte hade jag en tanke på att min öppnade flaska skulle orsaka så här mycket skada. Hoppas inte IOGT och SS får reda på det här. Folkhälsan är ordentligt hotad! :deprimerad:
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Internationella sherry-veckan är i full gång samtidigt som folk lever sina liv helt ovetande om detta. Kan inte beskylla dem för mycket dock då det inte skyltats allt för mycket med det.
Däremot fann jag tid idag att ta tillfället i akt att besöka ICA Lilljeholmen som hade en specialkombo av Sherry och Mangalica-skinka. 150 kr för 15 cl (!!!) El Trésillo Amontillado sherry , Emilia Hidalgo och en godkänd hög med gris får ses som ett fynd.

Doften drar åt torkade fikon och russin med en aning havsvindar och strand. Smaken är torr och medelfyllig. Torr så att det nästan blir lite salt. Även torkade frukter i smaken, eftersmaken påminner om en blandning av mandlar och paranötter. Helt fantastiskt god sherry som bara får en att vilja ha mer, mer mer mer mer!
sherry.JPG

Jag tycker verkligen fler borde dricka sherry. Nu. På en gång!
 

Larseman

Medlem
Som vanligt när frugan är bortrest så passar jag på att nalla lite Nebbiolo :D
WP_20140606_18_55_19_Pro.jpg
2009 Barolo Flori
Budget-Barolo med mersmak.
Ung skön doft av skogshallon, nysågad OSB-skiva, Alcro lackfärg, nejlika och mandel. Lite antydan av salmiak.
I munnen slank, stram med bra syror och längd. Mötte potatisgratängen och entrecoten alldeles lysande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som vanligt när frugan är bortrest så passar jag på att nalla lite Nebbiolo :D
Visa bifogad bild 1337
2009 Barolo Flori
Budget-Barolo med mersmak.
Ung skön doft av skogshallon, nysågad OSB-skiva, Alcro lackfärg, nejlika och mandel. Lite antydan av salmiak.
I munnen slank, stram med bra syror och längd. Mötte potatisgratängen och entrecoten alldeles lysande.
Ja, hon verkar ha dig hårt i skruvstädet. :eek:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte hade jag en tanke på att min öppnade flaska skulle orsaka så här mycket skada. Hoppas inte IOGT och SS får reda på det här. Folkhälsan är ordentligt hotad! :deprimerad:
Skada, nu förolämpar du oss. :confused: Öppen diskussion där vi är ärliga och opolerade med vad vi tycker är nog snarare FW:s signum. En meningsskiljaktighet om dagen är bra för magen. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firade Sweden Day på underbara 13 Avrillo (Tokyo).
Full meny, eftersom de enbart serverar kockens meny. Vi valde Wagyu till huvudrätten. Istf efterrätt valde jag ostbrickan som underlevererade med bara en (!?) ost. I övrigt var maten på:
  • den lägre skalan vad gäller uppläggningar
  • den högsta skalan vad gäller balanserad smaksättning, sensitivt, alla rätter unika och samspelta...
Här följer kvällens två höjdpunkter:

image.jpg

Krabba med örter och grönsaker av olika slag. Sjöborre. Gifte sig med Barolon.


image.jpg

Wagyu av lite högre grad ligger monstruöst högt på umami-skalan. Senap och perfekt sälta skapar ett friläge som alla "riktiga" rödviner inte kan missa. Krävs bara lite tannin och intensitet/koncentration för att få till det så att ögonen börjar rulla :)

2000 Luciano Sandrone Le Vigne (92p)
Quite a stunning wine that is well composed with perfect structure, concentration and intensity. But rather wanting when it comes to complexity and layers.

Even if this wine shows off a great balance between modern and non-modern wine making in a warm year, it still is far from where I want to put my money. Very similar linear experience as we had in 2012. Feels as if the wine builds up towards a crescendo . . . and as the crescendo is near . . . and as the crescendo is getting closer . . . and as the crescendo finally is imminent . . . the musicians go home (or one of your children interrupts with a scream of acute disaster and terror...)


2006 Dead Arm (94p)
Here we go again, this time celebrating Sweden Day with a sprinkle of Australian flair.
It's striking how the palate is dominated by Sicilian blood oranges... Rich, intense, elegant, fruit driven, young, promising...

Digging under the hood we drag out fine anise seeds, some small rubber, M++ acids, M+ tannin and a mineral character best described as very dry, crumbling, clay soil. Small bitter tinge crown the long finish.

Aaah! What a wine to write home about, but also a wine that will favor the keepers.
Three more, looking forward to the next one in ~2017, when we expect to experience early maturity.

...imorgon kör vi österrikiskt vin...
 
Last edited:

sunqan

Vinös
2011 Muratie Wine Estate Pinot Noir George Paul Canitz
Lite roligt att prova.
murkna fat med antydan till rökighet. Lagom syra och tanniner. Smak och doft känns inte "pino", utan är mer svårplacerat, frukt finns (syrlig sådan, hallon lingon eller nåt)

2011 Château Phélan Ségur
Litet kraftpaket efter pinnen.hamnar lite i skuggan, trots "mer av allt"
En del oväntade likheter i framförallt fathanteringen (svag rlkigget även här)

Av de två känns det som att phelan bfhöver 6-7 år innan det blir bra, men sydafrikanen kanske överlever till dess.
 

Vino fino

Medlem
Igår drack vi Ch. Haut-Maurac 2009, Medoc.

Jag fortsätter tugga mig igenom de nya bekantskaper som levererades från Tyskland i veckan.

Vinet börjar ganska stumt och tungrott, det finns söt frukt och rostade kryddor i doften, men också alkohol och "stuvning". I gomen är det definitivt ett fylligt vin, en modernt extraherad Bdx, med den där känslan av glycerol som ligger som en polish ovanpå frukten. Rödfrukt och ceder dominerar. Bra slut men långt ifrån "färdigt". Känns väldigt potent men bångstyrigt. Druvsammansättningen (60 M, 35 CS, 5 Malbec) förklarar en del av profilen som i min bok drar mycket mer åt Saint-Emilion än Medoc men jag tycker också att jag ser 2009-mönstret här med lite för klent med syra. Jag vet att Råbert & Co blir extremt upphetsade av den här typen av viner (90-93 i WS) men stofiler som mig vill se lite mindre extrakt och lite mer återhållsamhet. Det skall också sägas till vinets försvar att jag tror att det är lite stängt och kinkigt just nu. Har en pava till och den får ligga till 2020 någonting.

Kostade 171 riksdaler med dagens eurokurs vilket får betraktas som bra valuta men jag tror att vinet kommer ge betydligt mer om drygt fem år. 89 p.

maurac.JPG
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton dans:

2008 Nittnaus Comodor, Burgenland (92p)
(Merlot, Zweigelt och Blaufränkisch.)
Nysågad ek som är nära integrerad och lyfter fram detta vins personlighet på ett fullkomligt makalöst sätt.

Ett kallklimatsrött som förutom kristallklar renhet också levererar tyngd, koncentration. Nybörjare, som jag är, kan jag inte säga något om hur druvornas karaktär eventuellt framhävs här. Men, det obefläckade vinets transparens lyfter fram dess mineralitet: en karaktär av hur det doftar på hösten då man skördar potatis eller rödbetor.

Gjorde restaurantören på La Verdura så utomordentligt lycklig att han bjöd oss på varsitt glas 30 yrs Noe Pedro Ximenez Viejo av firma Gonzales Byass (94p). Makalöst sirapsrikt med balanserande syror, melass, karamell och liten, fin flor-känsla. Kommer rikligt belöna ätteläggarna till dem som lagrar vinet en 150 år. Detta vin kickar rumpa!

Avslutade aftonen med en flaska plonk (CdR) och chips, smaksatta med vitlök, chilli och grillad kycklinghud. Det snällaste jag kan säga om vinet är att det är sub-90-poäng.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grillning på balkongen ikväll, entrecôte på grillen, Håkan Hellström har precis börjat kvida på Ullevi som ligger ett stenkast från hemmets trygga borg. Snubben är ganska härlig, det tog ca tio år innan jag förstod att han faktiskt är riktigt talangfull, detta trots lite sura toner här och där. Det hörs MYCKET här hos oss, nästan som om vi var på plats. Njutbart och härligt och vad passar då bättre än att låta en rejäl vinmässig tvekamp sätta pricken över i. Vi dricker Napa Cab och Bordeaux, båda i en respektabel prisklass och en vinnare för kvällen måste koras.

2007 Heitz Cellar Cabernet Sauvugnon (89p)
Fylligt och intensivt med svarta vinbär, mynta, eukalyptus och plommon. Utöver detta tjära, vanilj, gummi och lakrits. Syran känns lite trött och bidrar med viss obalans i munnen, detta samtidigt som alkoholen känns onödigt mycket (har vanligtvis inte problem med eldighet). Intensiteten och koncentrationen är hög och oklanderlig, en hel del blyerts dyker upp i den relativt långa eftersmaken.

För mig så känns det faktiskt som att detta har haft en bättre period i sitt liv. Ett riktigt bra vin, men den trötta syran märks tyvärr för mycket och hindrar vinet från att nå tillräckliga höjder. Trist, då det finns mycket bra i övrigt.

2005 Chateau Haut-Batailley (93p)
Wow, detta är fint! Elegant och medelfylligt med fin komplexitet. Några stråk av finstämd brett, en hel del körsbärskärnor och svarta vinbär i kombination med jord, ceder, kakao, mentol och en hel busslast av blyerts. En del tobak dyker upp efter en stund samt även viol och kåda i den långa eftersmaken. Mycket fin intensitet och syra.

Fan så bra helt enkelt! Sublimt och välbalanserat. Detta var som gjort att dricka just idag. I kampen mot Napa så blev det en jordskredsseger till Bordeaux denna gång, detta utan minsta tvekan.

image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Grillning på balkongen ikväll, entrecôte på grillen, Håkan Hellström har precis börjat kvida på Ullevi som ligger ett stenkast från hemmets trygga borg. Snubben är ganska härlig, det tog ca tio år innan jag förstod att han faktiskt är riktigt talangfull, detta trots lite sura toner här och där. Det hörs MYCKET här hos oss, nästan som om vi var på plats. Njutbart och härligt och vad passar då bättre än att låta en rejäl vinmässig tvekamp sätta pricken över i. Vi dricker Napa Cab och Bordeaux, båda i en respektabel prisklass och en vinnare för kvällen måste koras.

2007 Heitz Cellar Cabernet Sauvugnon (89p)
Fylligt och intensivt med svarta vinbär, mynta, eukalyptus och plommon. Utöver detta tjära, vanilj, gummi och lakrits. Syran känns lite trött och bidrar med viss obalans i munnen, detta samtidigt som alkoholen känns onödigt mycket (har vanligtvis inte problem med eldighet). Intensiteten och koncentrationen är hög och oklanderlig, en hel del blyerts dyker upp i den relativt långa eftersmaken.

För mig så känns det faktiskt som att detta har haft en bättre period i sitt liv. Ett riktigt bra vin, men den trötta syran märks tyvärr för mycket och hindrar vinet från att nå tillräckliga höjder. Trist, då det finns mycket bra i övrigt.

2005 Chateau Haut-Batailley (93p)
Wow, detta är fint! Elegant och medelfylligt med fin komplexitet. Några stråk av finstämd brett, en hel del körsbärskärnor och svarta vinbär i kombination med jord, ceder, kakao, mentol och en hel busslast av blyerts. En del tobak dyker upp efter en stund samt även viol och kåda i den långa eftersmaken. Mycket fin intensitet och syra.

Fan så bra helt enkelt! Sublimt och välbalanserat. Detta var som gjort att dricka just idag. I kampen mot Napa så blev det en jordskredsseger till Bordeaux denna gång, detta utan minsta tvekan.

Visa bifogad bild 1343
Kommer bidra till denna roliga tävlingen under ca nov/dec då vi sparkar igång stora USA-räjset. Det viktiga är definitivt att delta!
I sommar blir det först Swe en vecka, sen Chianti för allt vad tygeln håller följt abåv en låda PN och sen är det något annat på tapeten.
 

sunqan

Vinös
2011 Kunde Estate Zinfandel Reserve Century Vines
Doft - mörk söt röd frukt (biggaråer. Körsbär för mig är skuggmoreller, jag var 45-50 första gången jag åt biggisar.) Inslag av mynta (mint, tanten sa det luktade sprir). Smaken var samma rödmosiga bäf (biggisar och djupfrysta jordgubbar) lite sötaktigr, för lite syra ocj tanniner.

Lättdrucket, går att spara men rveksamr om det blir bättre.restsocker 3.3g känns lågt, syra 0, 98g/l säger mig inget...
Gott, jo- bordw däremor kosta 200 och inte 300...kommer inte köpamer.

Poäbg? Borde ligga runt 85.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2011 Kunde Estate Zinfandel Reserve Century Vines
Doft - mörk söt röd frukt (biggaråer. Körsbär för mig är skuggmoreller, jag var 45-50 första gången jag åt biggisar.) Inslag av mynta (mint, tanten sa det luktade sprir). Smaken var samma rödmosiga bäf (biggisar och djupfrysta jordgubbar) lite sötaktigr, för lite syra ocj tanniner.

Lättdrucket, går att spara men rveksamr om det blir bättre.restsocker 3.3g känns lågt, syra 0, 98g/l säger mig inget...
Gott, jo- bordw däremor kosta 200 och inte 300...kommer inte köpamer.

Poäbg? Borde ligga runt 85.
image.jpg
 

ChristianB

DipWSET
Bjöd över mina bröder på lite middag igår och hade givetvis plockat fram en trevlig flaska vin; bara en av bröderna dök upp dock och på sitt sätt blir det ju lämpligt att han hänger här också, eller hur, @Thylith ? :p
a5NtqTd.jpg

Vinet visade tydliga unga drag, men det var också en alldeles lysande fräschör i det! Jag och mineral går väldigt väl ihop så jag hittade fina toner av kalkig/stenig mineral, tillsammans med en lite svårbestämbar stenfrukt som vi kom fram till var en blandning av persika och aprikos, men kanske närmare nektarin?! Innan rieslingen hade det blivit en fin rosé som @Thylith hade med sig så huvudet var kanske inte på skaft här. Till detta fanns en komplex citruston som gav ett långt, friskt avslut! Mycket trevligt och nu återstår väl bara att köpa fler flaskor!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bjöd över mina bröder på lite middag igår och hade givetvis plockat fram en trevlig flaska vin; bara en av bröderna dök upp dock och på sitt sätt blir det ju lämpligt att han hänger här också, eller hur, @Thylith ? :p
a5NtqTd.jpg

Vinet visade tydliga unga drag, men det var också en alldeles lysande fräschör i det! Jag och mineral går väldigt väl ihop så jag hittade fina toner av kalkig/stenig mineral, tillsammans med en lite svårbestämbar stenfrukt som vi kom fram till var en blandning av persika och aprikos, men kanske närmare nektarin?! Innan rieslingen hade det blivit en fin rosé som @Thylith hade med sig så huvudet var kanske inte på skaft här. Till detta fanns en komplex citruston som gav ett långt, friskt avslut! Mycket trevligt och nu återstår väl bara att köpa fler flaskor!
Har du en bror här på sidan dessutom. :eek: Nu börjar vi verkligen bli en familj! Tur för dig att @Thylith verkar vara reko trots allt!

Dessutom kan du be honom att skriva ett inlägg här, vilket de flesta familjemedlemmar väljer att bjussa på (ni vet vilka ni är ni som fortfarande inte har bidragit ;)). Tråden håller dessutom på att försvinna bort bland de bortglömda trådarna, vilket är trist. Hade jag varit @Anders Landström så hade jag satt klister på den tråden. ;)
 
Last edited:
Toppen