Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trådskapare
A
William Deutz rosé 1996. Fantastiskt god champagne. Blev lite orolig när jag öppnade lådan då en tydlig källardoft spred sig. Fick tvätta av flaskan. Troligen lagrad i en väldigt fuktig källare vilket ju i sig inte är en nackdel.

Rosafärgad som drar åt det lite mörkare hållet, mycket bärig krispig doft. Med luft och värme kommer initiala mognadstoner, lite choklad och smörig brioche. Krämig mousse i ett vin som har skärpan man förväntar sig av en 96a men utan att syran tar överhanden. Balans med frukt och bär i smaken. Mycket lång eftersmak. Ett vin som kommer utvecklas men är mycket gott idag. Har förstått att det funnit oxidationsproblem i vissa flaskor men det här flaskan har inga sådana tendenser. Rekommenderas

2014-06-07 16.35.29.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
William Deutz rosé 1996. Fantastiskt god champagne. Blev lite orolig när jag öppnade lådan då en tydlig källardoft spred sig. Fick tvätta av flaskan. Troligen lagrad i en väldigt fuktig källare vilket ju i sig inte är en nackdel.

Rosafärgad som drar åt det lite mörkare hållet, mycket bärig krispig doft. Med luft och värme kommer initiala mognadstoner, lite choklad och smörig brioche. Krämig mousse i ett vin som har skärpan man förväntar sig av en 96a men utan att syran tar överhanden. Balans med frukt och bär i smaken. Mycket lång eftersmak. Ett vin som kommer utvecklas men är mycket gott idag. Har förstått att det funnit oxidationsproblem i vissa flaskor men det här flaskan har inga sådana tendenser. Rekommenderas

Visa bifogad bild 1354
Härligt att se dig på sidan igen, du gör dessutom entré med rejäla doningar. Kanske hade detta vin fått över mig på den mörka sidan. :eek:
 

Kostjan

Mot bättre vetande
William Deutz rosé 1996. Fantastiskt god champagne. Blev lite orolig när jag öppnade lådan då en tydlig källardoft spred sig. Fick tvätta av flaskan. Troligen lagrad i en väldigt fuktig källare vilket ju i sig inte är en nackdel.

Rosafärgad som drar åt det lite mörkare hållet, mycket bärig krispig doft. Med luft och värme kommer initiala mognadstoner, lite choklad och smörig brioche. Krämig mousse i ett vin som har skärpan man förväntar sig av en 96a men utan att syran tar överhanden. Balans med frukt och bär i smaken. Mycket lång eftersmak. Ett vin som kommer utvecklas men är mycket gott idag. Har förstått att det funnit oxidationsproblem i vissa flaskor men det här flaskan har inga sådana tendenser. Rekommenderas

Visa bifogad bild 1354
AHHHHHHHH
Den är så jäkla bra !!!
Så fantastisk bra skumpa
Kanske till och med den bästa rosé 96:an
 

Livermore

Medlem
Var i helgen ner till Stockholm och eftersom vi på lördagen åt i Gamla stan svängde jag in på The Burgundy för lite vin.

Beställde in ett Glas Krug Grand Cuvée, då jag ännu inte druckit något från Krug. Komplex doft med en lätt antydan av choklad. En balanserad och angenäm doft.
Smaken var fyllig och med en riktigt bra mousse. Lång eftersmak. Rejäl syra men kändes ändå ganska balanserad. En av de bättre champagner jag druckit men inte den bästa. Dock slår den alla NV-champagner jag druckit.

Drack också ett glas 1997 Chateau Rieussec. Doft av ek, båtskrov och läder. En doft utöver det vanliga. Smak av honung med rejäl sötma. Sötman vägs dock upp bra av en fin syra. Äldsta och bästa Sauternes jag druckit. Nu sugen på Chateau d'Yquem :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Var i helgen ner till Stockholm och eftersom vi på lördagen åt i Gamla stan svängde jag in på The Burgundy för lite vin.

Beställde in ett Glas Krug Grand Cuvée, då jag ännu inte druckit något från Krug. Komplex doft med en lätt antydan av choklad. En balanserad och angenäm doft.
Smaken var fyllig och med en riktigt bra mousse. Lång eftersmak. Rejäl syra men kändes ändå ganska balanserad. En av de bättre champagner jag druckit men inte den bästa. Dock slår den alla NV-champagner jag druckit.

Drack också ett glas 1997 Chateau Rieussec. Doft av ek, båtskrov och läder. En doft utöver det vanliga. Smak av honung med rejäl sötma. Sötman vägs dock upp bra av en fin syra. Äldsta och bästa Sauternes jag druckit. Nu sugen på Chateau d'Yquem :)

Båtskrov? Hur doftar det? Olja, lack, färg, hav? :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min erfarenhet (dock avlägsen i tiden) av båtskrov gäller främst för träbåtar, och tänker mig att en plastbåt doftar väldigt annorlunda! :)

Typ färg och hav, fast utan lack och olja.
Sant, jag tycker dock även träbåt kan lukta lite lack och olja från färgen. Båtplast är dock väldigt speciellt, den lukten går inte av för hackor. Aromnörderi kan vi kalla denna diskussion i vilket fall. ;)
 

Magikern

Medlem
Montille Volnay premier cru les Brouillards-2006

Öppnar sig fort och det råder ingen tvekan om att är en bra bourgogne. Frukten finns där i form av jordgubbar och dyl och vinet har en underbart fyllig och silkig munkänsla. Frukten lägger sig fort och mognadstonerna blommar ut rätt mycket. Mycket jord och silke och allting känns klockren kvalitetsbourgogne som nått sin topp.

Tror att många som älskar stilen uppfattar vinet som ett halvfynd även om doften inte är så intensiv.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är väldigt förtjust i att bli överraskad då och då. Köpte ett vardagsvin för 129 pix vid hyllan "små partier" idag och blev både imponerad, förbryllad och konfunderad. Har därför funderat ganska länge på hur detta vin borde beskrivas. Idag dricker jag: 2011 Catena (Zapata) Cabernet Sauvignon Agrelo (99388)

image.jpg


Visst är detta ett ganska enkelt vin...eller? Jag blir osäker... Det är ganska bra tryck i det här, en hel del frukt som drar åt blåbär, svarta vinbär och mörka körsbär. Soja, chark, saltlakrits, choklad och gröna örter (salvia?) blandas in i leken och vips så finns där lite komplexitet. Balansen är på topp, syran medelhög, tanninerna bits men är snälla och eftersmaken lagom lång med lite mineralsälta och rostig spik. Vad är druvtypiciteten kanske ni undrar? Jag vet inte, spontant tänker jag på någon form av blend av CS och Syrah. Ursprung känns som en ganska skön mix mellan Sydafrika, USA och södra Frankrike.

Svårbedömt vin, men riktigt gott. Rejäl frukt utan att gå till överdrift, hygglig koncentration och komplexitet, samt en utmärkt balans. Enda minuset är att det saknar druvtypicitet, men för sitt pris så anser jag att det är ett klockrent vardagsvin. Poängen får bli generösa 89p just idag. :)

Måste tillägga, trots att det är Sydamerika vi pratar om så är flaskan av normal Bordeaux-typ. En stor tumme upp!
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag är väldigt förtjust i att bli överraskad då och då. Köpte ett vardagsvin för 129 pix vid hyllan "små partier" idag och blev både imponerad, förbryllad och konfunderad. Har därför funderat ganska länge på hur detta vin borde beskrivas. Idag dricker jag: 2011 Catena (Zapata) Cabernet Sauvignon Agrelo (99388)

Visa bifogad bild 1360

Visst är detta ett ganska enkelt vin...eller? Jag blir osäker... Det är ganska bra tryck i det här, en hel del frukt som drar åt blåbär, svarta vinbär och mörka körsbär. Soja, chark, saltlakrits, choklad och gröna örter (salvia?) blandas in i leken och vips så finns där lite komplexitet. Balansen är på topp, syran medelhög, tanninerna bits men är snälla och eftersmaken lagom lång med lite mineralsälta och rostig spik. Vad är druvtypiciteten kanske ni undrar? Jag vet inte, spontant tänker jag på någon form av blend av CS och Syrah. Ursprung känns som en ganska skön mix mellan Sydafrika, USA och södra Frankrike.

Svårbedömt vin, men riktigt gott. Rejäl frukt utan att gå till överdrift, hygglig koncentration och komplexitet, samt en utmärkt balans. Enda minuset är att det saknar druvtypicitet, men för sitt pris så anser jag att det är ett klockrent vardagsvin. Poängen får bli generösa 89p just idag. :)

Måste tillägga, trots att det är Sydamerika vi pratar om så är flaskan av normal Bordeaux-typ. En stor tumme upp!

Kul med gott vin!

Men sjukt oinspirerande etikett.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul med gott vin!

Men sjukt oinspirerande etikett.
Jag gillar den taktila känslan (apelsinskalsytan). Annars är den väl ganska "clean", tycker jag. ;) Men lite trist är den nog. För övrigt, var förbi dig idag och tänkte bjussa på detta. Tänkte inte på vilken veckodag det är. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hmm underligt, har varit på jobbet hela dagen. Måste ha varit ute och sprungit ärenden när du ryckte i dörren...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Umeå:
Efter kendoträningen avslutade jag min sista svenska flaska shouchu samt en liten påse imfrostad is. Gott som bara den! Avslutade också en skwitt av Estrellas Grillchips och några små stackars rutor Fazer Blå.
image.jpg

...föredrar omizu wari, som synes, dvs med is och ca 50/50 shouchu och vatten. Som också synes, så föredrages shouchu av sötpotatis.

(I ärlighetens namn finns det dock shouchu av wasabi, pumpa, korn, kabu (rova), rättika och ris. Men inget mer av sötpotatis. Skall absolut släpa hit ngra fler flaskor!)
 
Last edited:
Toppen