Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är Yellow Tail Pinot Noir du skall testa om du vill förstå japanens smaklökar. Har letat men den verkar inte finnas på våra breddgrader.

Men det lär vara saft i vilket fall som helst, även om det möjligen är god saft. ;)
Precis så!
Mckt god saft, och blir nästan ett riktigt bra vin efter ~ett dygns slow-ox!
Även om det finns bättre viner både här och där.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Äntligen! Som vi har väntat, dessutom verkar du hyggligt nöjd...eller...typ som Champagne? ;)
Nja... jag uppskattar att dricka viner som inte påminner om något jag provat tidigare. Men äckligt va det inte, bara speciellt. Champagne tänker jag inte ens jämnföra med :p
 

Skrutt

Medlem
2010 Ciacci Piccolomini d'Aragona, Rosso di Montalcino: Blomster och bigarråer i doften, samt volatil alkohol. Smaken visar även torkade fikon och lite plommon. Detta är mkt gemytligt sammansatt. Jag har konsumerat några såna här förut, men det är första gången lagringen är en faktor, och vilken bra faktor, sen! Alla vid bordet upplevde att detta var något extra, då genom sin balans och gemytlighet snarare än intensitet och kraft.
 

Rexel

Medlem
2010 Ciacci Piccolomini d'Aragona, Rosso di Montalcino: Blomster och bigarråer i doften, samt volatil alkohol. Smaken visar även torkade fikon och lite plommon. Detta är mkt gemytligt sammansatt. Jag har konsumerat några såna här förut, men det är första gången lagringen är en faktor, och vilken bra faktor, sen! Alla vid bordet upplevde att detta var något extra, då genom sin balans och gemytlighet snarare än intensitet och kraft.
Ska till den vingården på fredag, mao värt att köpa en låda om -10 finns?
 

Skrutt

Medlem
Ska till den vingården på fredag, mao värt att köpa en låda om -10 finns?
Skojigt!
Ja, det lär ju i vilket fall inte ruinera dig. Mycket användbar dricka till exempel till fläsk, mittemellan pinot noir och cabernet sauvignon. Lycka till med att få tag på 10an, men för min del skrev jag för ett år sedan att jag tyckte 11an var på samma nivå. Kanske är det främst lagringstiden som skiljer.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Chanoine är producenten och Tsarine är namet på en serie olika champagner lite mer exklusiva än standarden alltså. :)
Det var väl ungefär så långt jag var med själv, utan att googla. Var mer ute efter liiiiiite mer detaljerad info. Men jag googlar lite! :)
Kan inte minnas att jag druckit Chanoine, men minns Tsarine som en rätt medioker historia.
 

vininfo.nu

Medlem
image.jpg

Chateau Jean-Pierre Gaussen Bandol 2008
Stall, hästsadel (tja, hästen på etiketten ljuger inte, även om min "hästfru" inte håller med), trä, rå potatis (ja, faktiskt!), färska plommon och lingon/tranbär i aromen. Smaken bjuder på viss strävhet, angenäm bitterhet, ihop med aromkomponenter såsom stall och trä. Själv får jag för första gången i mitt liv lite selleriassociationer i ett vin. Dessutom så känns enligt min fru bitterheten redan i doften , vilket jag konstigt nog håller med om.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lite ost på balkongen i sommarsolen och varför då inte öppna en flaska rödtjut, om inte annat för att reta alla som tycker att det bara är rosé och vitvin som funkar i sammanhanget? Valde ett Dourovin som jag enbart testat ett glas av innan.

2011 M. Chapoutier Touriga Nacional Douro Pinteviera (90p)

image.jpg


Förvånansvärt "elegant" vin med oerhört fin och nyanserad frukt som drar år mörka plommon, torkade körsbär och aningen tranbär. Fat, kåda och bittermandel finns på plats strax under ytan tillsammans med lite ny elektronik (plast), mjölkchoklad och ceder. Lättdrucket men med bra grepp i druvtanninerna. Intensiteten är något låg, men balansen är i topp. Riktigt trevlig och relativt lång eftersmak med aningen vägdamm och blyerts.

Jag gillar detta skarpt. Gott och okomplicerat. Funkade bra till lite blandade hårdostar och olivoljedränkta baguetter.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blev en rätt fuktig Tokyoafton med en underbar mentor ikväll:
Tillsammans har vi inmundigat varsina 8 glas vita natur/biodynamiska viner som alla var PLoNK (vattniga med mer eller mindre underligt orena aromer) samt två röda, varav ett var ok och ett (Nebbiolo från Langhe) sannolikt ramlade ur vagnen som spädis. Och (@Skumpagne icket att förglömma!) en Champagne NV Petitjean-Pienne Blanc de Blancs Grand Cru 'Coeur de Chardonnay' som stal hela showen på den dryckesmässiga plonkrestaurangen. Dock kom kocken med stjärnepotential big time: sublima rätter, vackert komponerade, sensibelt smaksatta/tillredda och exquisit hanterade. Sommelieren var både "burkig" och högljudd med en osannolik fäblesse för det "naturliga" och "organiska".
Huh! För organiska viner! :neej:
Huh! För organisk mat! :baksmälla:
Hejja för Great on the Plate (R) och Mums-för-det-jag-har-i-glaset! :D

Bättre att folk slutar röka :bäver:, slutar gå upp i vikt :bäver: och slutar tro på enkla genvägar :bäver: till ett långt och lyckligt :bäver: liv. (Än att tro att morötter som odlats på ssk vis i förhållande till månen :bäver: påverkar hälsan MER positivt än det puckade i att vara överviktig, överäta socker, överäta kalorier, underäta vitaminer/fibrer eller röka..) Det är KAMPEN som gör oss fullfilled! Att äta organiskt påverkar kanske en millipromille av vår hälsa. Att röka, vara överviktig, äta för mckt socker o liknande påverkar mer än hälften av din hälsa. Så! SLUTA RÖK DU IDIOT SOM FORTFARANDE RÖKER!!! :bäver: :bäver: :bäver: :bäver: :bäver:

Jomenhuvva!

image.jpg

NV Petitjean-Pienne Blanc de Blancs Grand Cru 'Coeur de Chardonnay'
Absolut 90p!
Intensiv smak av citrus (mer åt kabosu än åt citron), gröna äpplen och höga syror, god munkänsla, bra avslut, god creamy munkänsla och stark avslutning. 小杉 avslutade sitt glas redan medan jag fortfarande sniffade på den yppigt ungfruktiga brödigheten. Finns väldigt många bättre CC och Cava :kyss:

image.jpg

Ser du det? Köp inte! Vattnigt med ... underlig smak, vissa syror, ... hej-å-hå....
Smaken är fånigare än barnateckningen...


image.jpg

Här har vi ett rätt mediokert vin, men som organiskt, biodynamiskt naturvin utan svavel, så fick det bli kvällens bästa icke-bubblande vin: 81 poäng! Stora applåder! ....eller med ironiglasögonen av: Lägg ned!


...tyvärr är min mentor rökare...
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Provade Philipponat Grand Blanc 2005 i förra veckan och blev grymt imponerad. Grand Blanc brukar inte vara så öppet och utvecklat som ungt men det här vinet var väldigt öppet och charmigt på näsan. Massor av nötter.

Och sedan fick jag äntligen tillfälle att korka upp en flaska Vilmart Grand Cellier d'Or 2008. Bara att instämma i hyllningskören och konstatera att 2008 är en fantastisk årgång.
 

Jos

Medlem
Det var väl ungefär så långt jag var med själv, utan att googla. Var mer ute efter liiiiiite mer detaljerad info. Men jag googlar lite! :)
Kan inte minnas att jag druckit Chanoine, men minns Tsarine som en rätt medioker historia.

Jag har haft runt 30% korkade av Chanoine -95 men har man nära till SS så är det ju inte så farligt att gå ner och få pengarna tillbaka. Dessutom så kan man ju inte ha kvar 1 flaska eftersom när man väl ska öppna den har man ju ingen i reserv om den är korkad vilket gör att man dricker mer Champagne :D

Men för 296 spänn är det ju nästan löjligt mycket för pengarna.
http://www.systembolaget.se/501235
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har haft runt 30% korkade av Chanoine -95 men har man nära till SS så är det ju inte så farligt att gå ner och få pengarna tillbaka. Dessutom så kan man ju inte ha kvar 1 flaska eftersom när man väl ska öppna den har man ju ingen i reserv om den är korkad vilket gör att man dricker mer Champagne :D

Men för 296 spänn är det ju nästan löjligt mycket för pengarna.
http://www.systembolaget.se/501235
Åh, vad sugen jag blev nu, var tvungen att beställa ett par flaskor, låter ju som en saga! :)
 

Larseman

Medlem
Jag har haft runt 30% korkade av Chanoine -95 men har man nära till SS så är det ju inte så farligt att gå ner och få pengarna tillbaka. Dessutom så kan man ju inte ha kvar 1 flaska eftersom när man väl ska öppna den har man ju ingen i reserv om den är korkad vilket gör att man dricker mer Champagne :D

Men för 296 spänn är det ju nästan löjligt mycket för pengarna.
http://www.systembolaget.se/501235
Märkligt att den inte dyker upp om man söker på "Chanoine", är det något speciellt med den här artikeln, jag trodde inte SB hade så många siffror i artikelnumren :p det brukar ju vara ett av argumenten för att inte skilja på olika årgångar med hjälp av art.nr.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
På korkat vin? ;)

-Ingen ide atrt vila på hanen när forumet vise champagnemän utbrister bravo, bravissimo, fantastico och
Men för 296 spänn är det ju nästan löjligt mycket för pengarna
-Och för en vanlig dödlig som mig så kryllar det ju inte av skumpor från -95 i källaren precis... Korkade eller inte... :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja det är verkligen en bra skumpa för inga pengar alls.
Vet att det varit stort antal kork på dessa, har väl haft tur men dragit i mej 3 st utan någon defekt.
Måste vara Karma...
-Och så inbillar jag mig att Karman är på topp... :cigarr:
 
  • Like
Reactions: Jos

Magnus L

urydhtfilgukj
Blev besviken igår, kanske borde jag inte bli förvånad. Nivån på vinerna jag dricker har ökat minst 100% det senaste året och när jag i går provade ett par enklare viner jag plockat upp bland nyheterna på Systembolaget så haglade besvikelserna tungt...

Visa bifogad bild 1323

2010 Coranto Reserva Carignan (78p) (www.systembolaget.se/6450)
Ja, vad skall man säga. Hade hoppats på lite intressant druvkaraktär, då Carignan har varit intressant när jag testat andra mer kvalitativa viner på druvan (har dock inte koll på vad som utmärker druvkaraktären). Detta var tyvärr trist. Grönt till tusen med mängder av svartavinbärsgummin och en ekfatskaraktär som var allt annat än charmig. Viss syra och tannin fanns där, vinet var ganska fylligt, men eftersmaken var besk med rimlig längd som dock enbart var till besvär. Kommer inte dricka mer än det glas jag tog. Det blir till att vaska. Kanske börjar jag bli bortskämd?

2011 Terra di San Leonardo (84p) (www.systembolaget.se/91187)
Klart trevligare vin på alla sätt och vis, men att detta påstås vara en Bordeaux-blend förvånar mig oerhört. Ingen cabbighet att hitta alls. Detta andas Italien dock, utan tvekan. Hög syra och röda bär åt plommon och körsbär i en oljig och aningen söt tappning med mängder av torkade blommor. Känns som en ripasso ungefär, men med viss skitig komplexitet. Ganska trevligt och lättdrucket och med tanke på priset så kanske man inte borde förvänta sig mer. Trevligt bordsvin utan finess, typ.

Satt och kikade på dina noter om Bush Vine Pinotage och såg att du hade provat Terra di San Leonardo. Jag hade den på en provning i förra veckan och blev väldigt glad över den. Mina anteckningar stämmer för ovanlighetens skull inget vidare överens med dina. Dock så kändes min väldigt mogen i doften och smaken så kan ju ha varit något som gått galet med just den flaskan (för ovanlighetens skull i rätt riktning). Tyckte också den var riktigt god att bara dricka, håller jag med åldern långsamt på att trilla över i uppsötade rödvinsträsket :nagelbitare:

2014-06-18 - I like this wine: 88 points
Been weighing back and forth on this one, but I think this is quite nice.
Nose is surprisingly mature, with leather, tar, oak and a bit of funky cabbage. There's a lot of Cabernet character, blackcurrant, ceder as well as plenty of spices and herbs. Oregano, basil and ground chili.
The palate is very balanced with a medium body, light astringency and a good length.

Nice stuff!
 
Toppen