Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Satt och kikade på dina noter om Bush Vine Pinotage och såg att du hade provat Terra di San Leonardo. Jag hade den på en provning i förra veckan och blev väldigt glad över den. Mina anteckningar stämmer för ovanlighetens skull inget vidare överens med dina. Dock så kändes min väldigt mogen i doften och smaken så kan ju ha varit något som gått galet med just den flaskan (för ovanlighetens skull i rätt riktning). Tyckte också den var riktigt god att bara dricka, håller jag med åldern långsamt på att trilla över i uppsötade rödvinsträsket :nagelbitare:

2014-06-18 - I like this wine: 88 points
Been weighing back and forth on this one, but I think this is quite nice.
Nose is surprisingly mature, with leather, tar, oak and a bit of funky cabbage. There's a lot of Cabernet character, blackcurrant, ceder as well as plenty of spices and herbs. Oregano, basil and ground chili.
The palate is very balanced with a medium body, light astringency and a good length.

Nice stuff!
Skönt att vi upplever lite olika saker. Jag tyckte det var ett gott vin men för enkelt med för lite umph. ;)
 

Silex

Medlem
Satt och kikade på dina noter om Bush Vine Pinotage och såg att du hade provat Terra di San Leonardo. Jag hade den på en provning i förra veckan och blev väldigt glad över den. Mina anteckningar stämmer för ovanlighetens skull inget vidare överens med dina. Dock så kändes min väldigt mogen i doften och smaken så kan ju ha varit något som gått galet med just den flaskan (för ovanlighetens skull i rätt riktning). Tyckte också den var riktigt god att bara dricka, håller jag med åldern långsamt på att trilla över i uppsötade rödvinsträsket :nagelbitare:

2014-06-18 - I like this wine: 88 points
Been weighing back and forth on this one, but I think this is quite nice.
Nose is surprisingly mature, with leather, tar, oak and a bit of funky cabbage. There's a lot of Cabernet character, blackcurrant, ceder as well as plenty of spices and herbs. Oregano, basil and ground chili.
The palate is very balanced with a medium body, light astringency and a good length.

Nice stuff!

Jag drack lustigt nog också Terre di San Leonardo förra veckan. Var på SB och plockade den bara för att prova något nytt. Skrev inte ner några smaknoter, men jag tyckte det var en trevlig överraskning och får räknas som ett bra vardagsvin enligt mig. Kan tänka mig att köpa det igen. Av smaknoterna att döma verkar ju @Matlen och @Grapeskull ha druckit helt olika viner.... Vad jag minns så skulle jag beskrivit den som något mittemellan. Tyckte inte att den smakade Bordeaux-blend men kände av lite Cab-toner, men att den i övrigt andades Italien med lite körsbär (i form av frukt, inte kärnor). Välbalanserad, förvånansvärt tillgänglig och bra längd. Kanske fanns där en liten fruktsötma men det var inget jag tänkte på, mer än att det brukar finnas det i viner där jag inte spontant tänker att det blir bättre med mat till (vilket stämde här - det var gott att bara dricka).

När jag ändå skriver så kan jag nämna att jag blev positivt överraskad av en Jaboulet-Ainé Cornas Les Grandes Terrasses 2009 som jag drack förra veckan. Riktigt trevlig syrah med härlig frukt och bra struktur. Inte överdriven åt något håll utan medelfylligt och härligt välbalanserad. Blev så nöjd att jag beställde ett par flaskor till som jag hämtade upp idag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag drack lustigt nog också Terre di San Leonardo förra veckan. Var på SB och plockade den bara för att prova något nytt. Skrev inte ner några smaknoter, men jag tyckte det var en trevlig överraskning och får räknas som ett bra vardagsvin enligt mig. Kan tänka mig att köpa det igen. Av smaknoterna att döma verkar ju @Matlen och @Grapeskull ha druckit helt olika viner.... Vad jag minns så skulle jag beskrivit den som något mittemellan. Tyckte inte att den smakade Bordeaux-blend men kände av lite Cab-toner, men att den i övrigt andades Italien med lite körsbär (i form av frukt, inte kärnor). Välbalanserad, förvånansvärt tillgänglig och bra längd. Kanske fanns där en liten fruktsötma men det var inget jag tänkte på, mer än att det brukar finnas det i viner där jag inte spontant tänker att det blir bättre med mat till (vilket stämde här - det var gott att bara dricka).

När jag ändå skriver så kan jag nämna att jag blev positivt överraskad av en Jaboulet-Ainé Cornas Les Grandes Terrasses 2009 som jag drack förra veckan. Riktigt trevlig syrah med härlig frukt och bra struktur. Inte överdriven åt något håll utan medelfylligt och härligt välbalanserad. Blev så nöjd att jag beställde ett par flaskor till som jag hämtade upp idag.
Härligt med ett tredje omdöme. Det börjar likna "Låt-oss-dela-en-pava-aktivitet" över det hela. :)
 

MD

Medlem
Märkligt att den inte dyker upp om man söker på "Chanoine", är det något speciellt med den här artikeln, jag trodde inte SB hade så många siffror i artikelnumren :p det brukar ju vara ett av argumenten för att inte skilja på olika årgångar med hjälp av art.nr.

Är artikeln endast sökbar på artikelnummer och inte namn så betyder det att importören valt att dölja artikeln på systembolagets hemsida. Detta är vanligt för olika vinklubbar och whiskyklubbar men förekommer också på vanliga artiklar som vissa importörer vill hålla lite extra hemliga. Går endast att beställa om du känner till det rätta artikelnumret som i regel delas ut inom en viss kundkrets av importören. Så på sätt och viss ett mellanting mellan Beställningssortimentet och Privatimport.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är artikeln endast sökbar på artikelnummer och inte namn så betyder det att importören valt att dölja artikeln på systembolagets hemsida. Detta är vanligt för olika vinklubbar och whiskyklubbar men förekommer också på vanliga artiklar som vissa importörer vill hålla lite extra hemliga. Går endast att beställa om du känner till det rätta artikelnumret som i regel delas ut inom en viss kundkrets av importören. Så på sätt och viss ett mellanting mellan Beställningssortimentet och Privatimport.
-Men nu är numret officiellt på forumet så nu har nog flaskorna snart satt sin sista potatis :)
 

ChristianB

DipWSET
Sitter med ett glas Künstler Riesling Trocken 2012 till middagen, en ny bekantskap i jakten på en trevlig "hus-Riesling". ;)

Jag saknar den där riktiga fullmognaden man hittar i t ex Georg Breuer Terra Montosa, men annars är den här väldigt fin! Vit persika, en rätt tydligt rökig mineral och massor av citrusfrukt. Möjligen att jag skulle vilja ha lite mer honung/mogen persika i mitt glas, men å andra sidan innebär ju det bara att jag får fortsätta prova angenäm Riesling!
 

vininfo.nu

Medlem
Domaine du Bagnol 2012 (15.5€)
Provence, Cassis.
Jäst på cement. Ingen MLF.
Marsanne, Clairette, och Ugni Blanc.

image.jpg

(Ja, det är gamla frugan som syns gm glaset)

Arom: Blommig (åt det tyngre hållet) och smörig (obs! ej vare sig fat eller malo) med äpple, citrus och mandel.
Smak: Fyllig och fet. Ljus frukt, persika, citrus, och äpple. Lite åt Chenin Blanc hållet...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En godare sorts saké med mineraliska toner och en genomgående tavelkritig arom. Heter "KID" och den serverades på DEN i Tokyo. Här tillsammans med inälvspastej av sötvattensfisken AJU.
image.jpg


Naturligtvis slank det ned några andra goda rätter också, som tex all grodrom och andra slemmiga saker som döljer sig under näckrosbladet:
image.jpg


image.jpg

Passionsfrukt, blötlagda basilikafrön, olika sorters tång, nudlar gjorda på tomat mfl godsaker.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är inte näckrosor giftiga?
Det kan jag inte uttala mig om, men vi har ätit denna och liknande kreationer förr, och lever fortfarande. Vi käkar regelbundet lotusrot men aldrig varken näckrosblad eller näckrosblommor. Finns ju många olika arter också.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Domaine du Bagnol 2012 (15.5€)
Provence, Cassis.
Jäst på cement. Ingen MLF.
Marsanne, Clairette, och Ugni Blanc.

Visa bifogad bild 1467
(Ja, det är gamla frugan som syns gm glaset)

Arom: Blommig (åt det tyngre hållet) och smörig (obs! ej vare sig fat eller malo) med äpple, citrus och mandel.
Smak: Fyllig och fet. Ljus frukt, persika, citrus, och äpple. Lite åt Chenin Blanc hållet...
Genialisk bild med lite "gammal fru" lite diffust i bakgrunden. :D
 

Larseman

Medlem
WP_20140627_18_19_32_Pro.jpg
Riesling regerar!
2008 Weingut Willi Bründlmayer Riesling Reserve Zöbinger
Honung, mandarin, hö i doften. En rejäl snurr släpper fram en underbar doft av fotogen. I munnen en frisk syra, lite spritsig, grape och faktiskt fotogen också i smaken. Bra längd med en skön slutbeska. Gott!
 
Toppen