Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
image.jpg

Läder, ceder och tobaksblad. Enda uns till frukt jag kan hitta är ytterst lite plommon/russin.
En aning tunn för min smak men bra flaska och bra pris.
 

Mats

Gone todash....
Inte masshysteri, masspsykos. Vi blir subliminalt itutade att vi ska handla genom manipulation av forumet. På något sätt gillar jag det :D
Ja visst är det fascinerande, jag som inte ens förstått mig på att gilla champagne var SÅ nära att beställa några (Ja men den och den fyller ju snart år... Vi ska ju ha några grillfester så som välkomstdrink.... Ja men det och det ska vi ju snart fira...). Lyckades hålla mig från masspsykosen denna gång till skillnad mot alla andra gånger här på FW......
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 1471 Riesling regerar!
2008 Weingut Willi Bründlmayer Riesling Reserve Zöbinger
Honung, mandarin, hö i doften. En rejäl snurr släpper fram en underbar doft av fotogen. I munnen en frisk syra, lite spritsig, grape och faktiskt fotogen också i smaken. Bra längd med en skön slutbeska. Gott!
Vinet ser aningen blekt ut om jag får säga. Och gräsmattan är så ovårdad att det är svårt ge fler poäng än för @Matlen s kakeltomtar...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Åt gott och drack KI-ROKU (sötpotatis-shouchu) på favorit-izakayan: Toriaezu. Med gäster från Fukuoka, så var det kära återseenden och många skålar!

image.jpg


...många godsaker blev det...
image.jpg
 

Silex

Medlem
Igår blev det en Selosse Initial, deg 2009. Tror den är baserad på årgångarna 2002, 2003, 2004? Vilken underbar champagne. Tyvärr enda deg 09 jag hade. Fantastisk gyllene färg och en komplexitet som gör att associationerna aldrig tar slut. Där fanns hela spektrat från med nötighet, nougat till underbar tropisk frukt och mogna äpplen och i bakgrunden bars det fram av en fantastiskt fin syra. Fortsatte utvecklas och visa nya ansikten under hela kvällen. Usch vad gott! (uschet baserat på bristen på tillgänglighet och kostnad för flaskorna).
 

mnor

Medlem
Var på Grossmanns på Östermalm igår och min tanke hade varit att få in Krug eller Salon 95 till maten som skulle finnas enligt deras hemsida. Tyvärr fanns inte dessa flaskor så alternativet fick bli

2004 Pio Cesare Barolo Ornato
Doftar av röda bär och toner av tjära. Vinet har smak av röda vinbär, tranbär och nyanser av tobak och syran är påtaglig och det finns tydliga taniner. Ett gott vin med lång eftersmak, som kommer att vinna på lagring, samtidigt som man kunde njuta av det redan nu. Min bättre hälft tyckte att vinet var: "Ett lätt sommarvin" och uttryckte också att det vore bra att poängtera det så att andra vet vad de får (Hon tyckte också att vinet var gott).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hustruns underbara middag på temat: Wagyu på tre sätt.
Och vi blåste i startpipan för årets Chianti-rally.
Först ut:

2010 Sant'Appiano, Chianti

90% Sangiovese, 10% Merlot.
From tonight's objective POV, this is a rather acidic Chianti with ample cherries and high acids. Tannins are M and the wine finishes with a touch of delicious bitterness, but short.
*snort*
Wife: 80p.
Not our taste tonight.
It performed sooo much better in the makers cellars :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drickar två vin från USA idag, en Zinfandel och en klassisk CS från Napa Valley.

image.jpg


2010 Louis M. Martini Cabernet Sauvugnon Napa Valley (87p)
Förvånansvärt slankt (jämfört med min minnesbild från tidigare årgångar) med mycket paprika och mynta. Inte alls överdådigt, massor av svarta vinbär visserligen, men även lite örtigt blåbärsris samt ceder, pyttelite stall, stendamm och blyerts. Det finns även lite söta fattoner som drar åt kakao, kaffe och vanilj. I munnen känns det lite eldigt och aningen kort med duglig syra och balans. Relativt mjukt och lättdrucket.

Visst är detta ett gott och trevligt vin, tycker dock inte det lever upp till sitt pris på 200 kr. För runt 100-150 spänn så hade det varit ett kap för sin peng.

2011 Seghesio Rockpile Zinfandel (92p)
Låt oss direkt knuffa undan våra fördomar kring amerikanska vin gjort på druvan Zinfandel. Detta är långtifrån 7 Deadly Zins. Häftigt och komplext med ganska kallsinnig frukt åt björnbär och hallon med drag av romrussin och mörka körsbär. Ceder, kakao, salmiak och stendammiga mineraler ligger stabilt i bakgrunden som ett betongfundament. Utöver detta dyker det upp små förnimmelser hela tiden för att därefter försvinna spårlöst. Kardemumma, pesto, röda äpplen och målarfärg är några av alla nyanser. Sa jag att det är komplext?

I munnen så är det relativt fylligt och mycket intensivt. Rejäl syra och tannin. Ett lagringsvin av rang.

Gillar detta skarpt, men har en känsla av att jag har en sån dag där man hittar lite orimligt mycket. Detta borde således testas igen för att bekräfta min känsla. Ett riktigt kvalitetsvin är det oavsett. Jag hade lätt kunnat gissa på en Aglianico av hög klass om det hade varit blint.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hustruns underbara middag på temat: Wagyu på tre sätt.
Och vi blåste i startpipan för årets Chianti-rally.
Först ut:

2010 Sant'Appiano, Chianti

90% Sangiovese, 10% Merlot.
From tonight's objective POV, this is a rather acidic Chianti with ample cherries and high acids. Tannins are M and the wine finishes with a touch of delicious bitterness, but short.
*snort*
Wife: 80p.
Not our taste tonight.
It performed sooo much better in the makers cellars :)
Kul med Chianti-tema. En av de vinregioner där jag ännu inte har fattat storheten. Visst, ett fåtal riktigt bra viner har jag druckit, men det är inte många. Oftast så upplever jag dem som generiska italienare, lite som hyfsade måltidsvin på sin höjd.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul med Chianti-tema. En av de vinregioner där jag ännu inte har fattat storheten. Visst, ett fåtal riktigt bra viner har jag druckit, men det är inte många. Oftast så upplever jag dem som generiska italienare, lite som hyfsade måltidsvin på sin höjd.
De är inte långt från Beaujolais ellr Bourgogne i 'intensitet' (eller avsaknaden av) och innan de fyllt 10 är de oftast mest bara tart cherry, baked cherry, bing cherry, cherry, tart. Hög syra, låg koncentration och avsaknad av komplexitet.
Men, passar bra till i princip alla rätter och är därför ett perfekt GoTo-vin vid smörgåsbord och stora bjudningar. Stör aldrig någon.
Med lite ålder kan dock riktigt spännande saker krypa fram ur skalet. De kan ju också bara pysa ut och dö, som en ettöressmällare utan pang.
Vi inkluderar VNdM och Brunello i denna drive. Annars skulle vi förgås av vintristess. Tyvärr.
Det finns liksom en anledning till att Antinori tog fram Tignanello...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dag två, Chianti-rally:


2007 Sant'Appiano Chianti Superiore
Sangiovese
2014-06-29 - 86 points
This is a very good wine, but the price we paid at the producer's cellars just means we can't recommend it to anyone who cares about how their money is spent/invested.

At a fraction of the price, you can easily find MUCH better wines, all around the Wine Planet.

Well made rich Chianti from ripe berries with some maturity and a good dollop of cherries. The palate is quite attractive and two btls would easily drip down the hatch with almost any kinds of food.

For this level though, I don't expect to pay more than 400 rubles, and this one cost the equivalent of 1300 rubles at the premises, after their 50% discount... Italians *pffft*
Wife liked this: 89p.
One last btl from this producer to be enjoyed some time soon.
At superiorly satisfying Le Message in Yokohama.
 
Last edited:

Rexel

Medlem
Oops! Blev visst ett litet hopp i recensionerna här mitt i Italiens värme. För mycket vin kanske??
Nu har vi i vart fall landat i Piemonte och sölat i oss Franco Molinos barolo rocche 2007. Stället vi bor på producerar dessa och självklart måste man ju prova husets vin. Helt Ok dock ingen längre stund som smaken stannade kvar i munnen. Doftar mynta blandat med russin. Bra pris för ett EVD vin 25€.
Har blivit massa olika viner sista veckan på diverse vinotek, allt från Casanova di neri cerretalto 2008 (lite tid att analysera, men detta är nog bland det bästa jag druckit), bonsai, cerbaiona brunello 2005,2009, valdicava brunello Madonna 2003, mate brunello 2007, poggio antico brunello riserva och altero 2004.......... Igår senast en brunello för 200 pix, denna funkar ju som vardagsvin sa frugan (kostade 489 pix på bolaget)....fartblind:eek:, nu ska det drickas barolo i dagarna fyra:)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Kvällen inleddes med ett vitt och ett rött vin som hörde till den lista som @ChristianB har fått i uppdrag att blindprova och bedöma inför WSET3-utbildningen. Jag tog chansen och var med i blindprovningen, och det var inte det enklaste. Det var två viner som vi förvisso testat tidigare, men som inte hör till den typ av vin eller prisklass som någon av oss vanligtvis dricker från. Jag är glad att lyckades säga Italien och chianti på det röda iaf!

2012 Ruffino Chianti
Typiskt pizzavin... Ganska tunt i munkänslan, på gränsen till blaskigt. Inte något dåligt vin men inget jag skulle vilja lägga knappt åttio kronor för heller.

2013 Blason de Bourgogne Mâcon-Villages

Okomplicerad bourgogne. Inte mycket smak, men tydliga toner av fransk chardonnay med schysst frukt av äpple, honungsmelon och citrus. Återigen inte något dåligt vin, men för 86:- får man en roligare flaska belgisk öl istället... ;)
--
Mjaha, efter den lilla "provningen" blev det dags för middag med grillade blåmusslor till förrätt och sedan färsk grillad gös med örter och färskpotatis.

2009 Jean-Paul & Benoit Droin Chablis Grand Cru Les Clos
Jag har inte varit särskilt frälst på vit Bourgogne men har väl ändå tyckt att vanliga mid-priced Chablis på Bolaget har varit helt okej som drink- eller sällskapsvin. Det har aldrig dock varit mer än så... men den här Chablis'n var verkligen fantastisk! Ganska snåla poäng på CT men jag säger att det garanterat är den bästa Chablis jag druckit. Härlig rökig mineral i doften med mycket kritiga inslag. Persikor, äpplen, en schysst ton av nöt tillsammans med silkeslen honung och bivax tillsammans med lagom blommiga inslag! Grymt vin som jag gärna dricker mer av! Passade för övrigt riktigt bra till de grillade musslorna! =)

2011 Paul Jaboulet Aîné Hermitage Blanc Chevalier de Sterimberg
Jag har druckit det här vinet en gång tidigare, och jag sa då att det var det bästa vita vinet jag druckit. Jag håller fast vid det och spekulerade vid middagen på om det är det bästa vinet jag druckit rent allmänt, då smakupplevelsen för mig är så fantastiskt och perfekt stämmer överens med vad jag gillar i ett vin! Gjort på 65% respektive 35% marsanne och rousanne och med en härlig komplexitet och en fyllig munkänsla! Doften bjuder in till en fruktkaka med honung, och smaken är precis så som man önskar! Mogna äpplen, aprikoser, persika! Bivax, honung, blommor och en schysst sötma i vaniljtonerna från ekfaten! Varm och lång smak som passar utmärkt till fetare fisk och skaldjur eller något bättre ljust kött! Blir att beställa ett gäng och slänga ned i källaren!
 

Skrutt

Medlem
Kvällen inleddes med ett vitt och ett rött vin som hörde till den lista som @ChristianB har fått i uppdrag att blindprova och bedöma inför WSET3-utbildningen. Jag tog chansen och var med i blindprovningen, och det var inte det enklaste. Det var två viner som vi förvisso testat tidigare, men som inte hör till den typ av vin eller prisklass som någon av oss vanligtvis dricker från. Jag är glad att lyckades säga Italien och chianti på det röda iaf!

2012 Ruffino Chianti
Typiskt pizzavin... Ganska tunt i munkänslan, på gränsen till blaskigt. Inte något dåligt vin men inget jag skulle vilja lägga knappt åttio kronor för heller.

2013 Blason de Bourgogne Mâcon-Villages

Okomplicerad bourgogne. Inte mycket smak, men tydliga toner av fransk chardonnay med schysst frukt av äpple, honungsmelon och citrus. Återigen inte något dåligt vin, men för 86:- får man en roligare flaska belgisk öl istället... ;)
--
Mjaha, efter den lilla "provningen" blev det dags för middag med grillade blåmusslor till förrätt och sedan färsk grillad gös med örter och färskpotatis.

2009 Jean-Paul & Benoit Droin Chablis Grand Cru Les Clos
Jag har inte varit särskilt frälst på vit Bourgogne men har väl ändå tyckt att vanliga mid-priced Chablis på Bolaget har varit helt okej som drink- eller sällskapsvin. Det har aldrig dock varit mer än så... men den här Chablis'n var verkligen fantastisk! Ganska snåla poäng på CT men jag säger att det garanterat är den bästa Chablis jag druckit. Härlig rökig mineral i doften med mycket kritiga inslag. Persikor, äpplen, en schysst ton av nöt tillsammans med silkeslen honung och bivax tillsammans med lagom blommiga inslag! Grymt vin som jag gärna dricker mer av! Passade för övrigt riktigt bra till de grillade musslorna! =)

2011 Paul Jaboulet Aîné Hermitage Blanc Chevalier de Sterimberg
Jag har druckit det här vinet en gång tidigare, och jag sa då att det var det bästa vita vinet jag druckit. Jag håller fast vid det och spekulerade vid middagen på om det är det bästa vinet jag druckit rent allmänt, då smakupplevelsen för mig är så fantastiskt och perfekt stämmer överens med vad jag gillar i ett vin! Gjort på 65% respektive 35% marsanne och rousanne och med en härlig komplexitet och en fyllig munkänsla! Doften bjuder in till en fruktkaka med honung, och smaken är precis så som man önskar! Mogna äpplen, aprikoser, persika! Bivax, honung, blommor och en schysst sötma i vaniljtonerna från ekfaten! Varm och lång smak som passar utmärkt till fetare fisk och skaldjur eller något bättre ljust kött! Blir att beställa ett gäng och slänga ned i källaren!
Finns det någon annan som har goda erfarenheter av 2011 Paul Jaboulet Aîné Hermitage Blanc Chevalier de Sterimberg? Jag menar inte att vara misstänksam men smaken är olika och 400kr en nätt summa.
 

Silex

Medlem
Toppen