Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Finns det någon annan som har goda erfarenheter av 2011 Paul Jaboulet Aîné Hermitage Blanc Chevalier de Sterimberg? Jag menar inte att vara misstänksam men smaken är olika och 400kr en nätt summa.
Vita Rhônare är förenklat två särskilda stilar:
  • R+M är den ena
  • Viognier den andra.
De är alla fasligt dyra och har egentligen ingen egen plats i en vindrickares vardag där inte mer prisvärda viner redan ockuperar top-of-mind-positionen. Dem som gillar dessa typer är få, men de är å andra sidan fullkomligt sålda. Så, det är ju bara att kasta dig ut i bungee-jumpet och lära dig om du är mer åt majoritetens: "meh?" Eller att du kanske tillhör den lilla minoritet vars kreditkort glöder av vit Hermitage osv...

På CT syns iaf följande trend:
2011 virgin (men '10 var bra mckt bättre generellt för whita Rhônare)
2010 92,2
2009 91,3
2008 88,3
2007 92,0
2006 90,0
2005 90,8
2004 92,0
2003 91,6

...men om du går in och detaljstuderar "älskarna" så ser du att poängen skjuvas lite orättvist pga de många "meh-arna".
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Måndagen började med trög uppstigning ifrån de döda, hård träning på Kejsarpalatset (fick ett rejält blåmärke på halsen) och en tallriksfyllande 310 grams stek till lunch på Royal Host. Middagen åts lite finare. Vi nyttjade vår sista Gratiskupong på enstjärniga La Rochelle i Omotesandou, Tokyo. Även om vi föredrar deras (imho bättre) systerrestaurant i Tameikesanno, så behöver man ibland våga vidga sina vyer lite. Typ: :nagelbitare:

Gratiskuponger samlar man på sig genom att besöka dem ofta och regelbundet. Det blev inalles fyra kuponger med fulla menyn för två personer som vi fick ihop i fjol :cool:. Året innan fick vi ihop 8 kuponger, men reglerna har blivit hårdare för varje år. I år lär vi bara få ihop till varsin gratiskupong, trots utökad besöksfrekvens.

Kvällens viner:
1995 Jean-Luc Colombo Châteauneuf-du-Pape Les Bartavelles
I LIKE THIS WINE: 91 points
Great traddo CdP, with short cork (!?), perfectly mature and a wine that will start fading in maybe 5 yrs from now and then fade slowly over some 10-15-20 years.

Mature red with brownish hues.
Nose had some advanced aromas of cadaver, sludge and stale fruit that added to the experience.
On the palate, it is pristine, mature, rounded, balanced and "one with everything." It lacks in complexity to merit a higher score. But the balance between its components in this old style wine are well worth seeking out as long as you favor the style. Perfect for us Bdx-lovers.
Wife: 91p

2004 Château Doisy-Daëne
I LIKE THIS WINE: 93 points
Open for great business! This Sauternes will only get better. Ours from glass-btl at restaurant, half still in. Opened one week ago.

Golden, still young and vibrant color.
Nose is grande, luxorious with Botrytis, honey and peach. Not mature, not young.
In the mouth it is less complex than expected from the nose, but maybe that will be remedied with some more years on its back. Long, fabulous, and enticing. Less acids than we prefer, but still amazing.

Served complimentary (a very generous sommelier, for sure!) to cheese and dessert. Worked miracles with the Spanish green cheese.
Wife: delicious nose, but undrinkably sweet.

Highlights från menyn
Orkar inte ladda upp alla bilder... Men här är the top of the pops:
image.jpg

AMA EBI, ”söt räka" (dvs att räkan är rå, iom att den då har en söt, nästan mjölig, smak) på olika vis samt en Gazpacho i mitten. Sublim rätt med ett sammelsurium av smakupplevelser som bryts av radikalt av pepparkakor...

image.jpg

Soppa på KABU (mild rova jag tjatar om) med stor fin bit av välstekt fois gras. Mjölkskum.
Micro-KABU med rulle av friterad crème på fois gras ovanpå en grillad skiva rättika.
Åts med slutna ögon.

image.jpg

Wagyu på två vis. Den som lindats in i skal från aubergine hade fått en spännande lila färg. Chips av potatis och Black Cabbage, örter och gott. Såsen... Ähum... Redan glömt :neej: :vägg:

image.jpg

Följde på en sublim rabarberkompott: MOMO (persika) på flera olika vis. Glassen smakade dock som rabarberkompott, även om tanken var att det skulle smaka persika... Men, då den var just rabarberkompottglass så var det ju inte så underligt. Den lilla skivan vit choklad var mer fetklibbig i gommen än god. ( Den dissade vi. )

Vi kan inte fatta hur ignoranta Michelin-folket är som inte ens besökt systerrestaurangen i Tameikesanno... :bäver:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Även, eller kanske: särskilt, humbla viner förtjänar vivisektion :finger:

362917.jpg


2011 CARM Família Roboredo Madeira Douro
TOURIGA FRANCA BLEND
  • 2014-06-30 - I DON'T LIKE THIS WINE: 82 Points
    A rich, rather powerful wine of excellent value for self-mortificators.

    A fruity, young, richly aromatic nose with some unusual components. Kamphor, Blutsaft, iron ore, rust, dusty gravel road, dark cherries and soap. Divergent rather than integrated.

    On the palate it has exactly the aromas from making raspberry jam together with a German "herbal medicinal drink" and iron ore. Acids are M++ and tannins are M. An edgy wine with hints of immature grapes. Fabulous intensity, a great punch and good concentration. And there are some ... unusual ... aromas abundant. Far from easy drinking. Not so near 'pleasure' for my palate.

    Not the quaffer it was intended to be, more towards a raunchy example of S&M in a glass. Objectively a good wine with some added qualities, but... If this is its 'minerality' or 'sense-of-place' I seriously prefer other terroirs.

    Maybe it's the grape?
    However, I'm not skilled enough to tell...
    Need to work harder on this wine thing!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Provade på den relativt nyöppnade hotellrestaurangen Atelier idag som ligger i en vindsvåning ovanför hotellet Pigalle. Ett mycket trevligt boutiquehotell med riktigt skön atmosfär.

Åt inget särskilt, det blev mest lite blåmusslor i vitvinssås som tilltugg medans vi provade lite vin. Började på deras takterass och tog in lite PN från Oregon (2011 Cristom Pinot Noir Mt. Jefferson Cuveé 89p) som jag drack på Norda Bar och Grill relativt nyligen. Det levererade lika bra denna gång. Lustigt nog har Kenneth på @Fine Wines Sweden lyckats nästla sig in även på denna restaurang, vilket blev uppenbart när jag bläddrade i en av deras vinböcker som låg och skräpade vid bordet:
image.jpg


Nåväl, vi nöjde oss inte med detta utan ville prova lite mer av det som erbjöds. Hittade två intressanta viner från Roussillon som passade sinnesstämningen bra. Vet inget om dem alls, inte ens druvsammansättning.

image.jpg


2012 Domaine Gauby Côtes du Roussillon Villages Les Calsinaires (89p)
Trevligt och förvånansvärt slankt vin med misstänkt brett, men karaktärsmässigt mer åt normandiecider än typiskt rödvinsstall. Men det finns såklart mer att hitta; Björnbär, äppelskal, blomstjälk, svart te, blod, kött och en kryddighet som drar åt timjan och pors. Ganska häftigt och annorlunda, men visst tusan andas det lite naturvin på något vis, men på ett positivt vis. Inga direkta fattoner. Syran är krispig, tanninerna finkalibriga och ganska ettriga. Vinet är ungt, men redan komplext.

Riktigt gott, detta dricker jag gärna igen!

2012 M. Chapoutier Côtes du Roussillon Villages Les Vignes de Bila-Haut (87p)
Fylligt och mustigt med stora mängder sötlakrits, piptobak, mörka plommon, jordgubbssylt, lavender och mörka hallon. Ganska enkelt med tydlig restsötma och aningen eldighet. Viss syra och tannin, men aningen kort.

Inget att klaga på, men inte heller något särskilt. Bra och gott rätt och slätt.

Både restaurangen och hotellet kan rekommenderas, dock har jag varken provat rummen eller maten ännu. Riktigt skönt ställe i vilket fall...so far. ;)
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Te och film med sambon... närmare bestämt The Wolf of Wall Street och en timme in i filmen blir man av oförklarlig anledning champagnesugen :rolleyes: så vi knäcker en 2004 Michel Gonet Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Cuvée Prestige som jag har svårt att bestämma mig för. Gott är det, med rostat bröd och nötter, bokna äpplen och blod, lite rök och stendamm, samt en liten liten hint av sherry. Hyfsad komplexitet således, men den är väldigt, väldigt kort i rocken och försvinner alldeles för fort för att det ska vara helt tillfredsställande.
 

ChristianB

DipWSET
Te och film med sambon... närmare bestämt The Wolf of Wall Street och en timme in i filmen blir man av oförklarlig anledning champagnesugen :rolleyes: så vi knäcker en 2004 Michel Gonet Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Cuvée Prestige som jag har svårt att bestämma mig för. Gott är det, med rostat bröd och nötter, bokna äpplen och blod, lite rök och stendamm, samt en liten liten hint av sherry. Hyfsad komplexitet således, men den är väldigt, väldigt kort i rocken och försvinner alldeles för fort för att det ska vara helt tillfredsställande.
Det är precis den här spontaniteten som jag gillar! Man blir lite sugen, ser till att ha lite flaskor hemma och hux flux trollar man fram lite champagne (eller annat trevligt förstås!) ur skafferiet!
 

ChristianB

DipWSET
Ursäktar min dubbelpost, därefter...

Appearance: Clear, pale intensity garnet colour, thick legs and no deposits.

Nose: Clean, medium (-) intensity aromas of dark plum, blackberry, oak, lightly roasted coffe, green pepper, some floral and leafy notes to it. There’s a hint of stony minerals. Wine is developing.

Palate: Wine is dry, with medium acidity, medium (-) tannins, medium (+) alcohol and of medium body.
Medium intensity flavours of unripe dark plum, blackberry, green pepper, oak, coffee and yet again that illusive hint of stone. Finish is short with a lingering, pleasant heat.

Conclusions: Wine of good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for ageing. DISCLAIMER: I poured the wine myself so I knew what it was. A typical blend of several varieties, with a base of Carignan, one of the ”native” grape varieties of Sardinia. Very much a ”drink now” wine but with great taste and complexity. Lots of dark fruit!

Vinet i fråga är Montessu Isola dei Nureghi 2011. Jag blev nyfiken på sardiska viner efter ett reportage i "Världens viner" och började leta. Nu återstår bara att fortsätta med dem! ;) Vinet går förresten utmärkt till min ugnsstekta fläskfilé med färskpotatis! Enkelt men gott!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Chiantirallyt i Japan fortsätter:
2008 Barone Ricasoli Chianti Classico Riserva Rocca Guicciarda

Noterar att en nylig TN dissar denna till favör för 2007:an... Jag tyckte precis tvärtom. Visst är det väl ändå rätt så skoj med vin och intryck...
  • 2014-07-01 - I LIKE THIS WINE: 89 Points
    Dark cherries, some leather, has a small sign of maturity. Acids pierce through too much. No mineral character found in our glasses. Nothing to write home about, but a very well made, little "beefier" Chianti with some personality.
    Wife: 88p.
    I cooked.

  • Gammal not: 2012-01-25 - 89 Points
    What a pleasant surprise. This is a rather happy, well made wine displaying serious dark-toned, restrained fruit notes and balanced acids. More complex than the DOCG-label vouches for. I agree with Mikael J that this is the perfect Smörgåsbord wine. So, keeping one bottle for the next Smörgåsbord.
    This was MUCH better than their 2007!!!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det behövdes firas lite smått idag. Ibland är det inte mycket som krävs, det kan räcka med...

image.jpg


Drack ett par glas av 2011 Marchesi Mazzei Zisola Sicilia IGT (85p) tidigare idag...

image.jpg


Ett ganska trevligt vin av enkelt slag med inslag av röda bär (hallon, vinbär och plommon), spillolja, kryddor (kanel, peppar), aningen fat och järn. I munnen är syran mest framträdande medan tanninstrukturen är snäll och matvänlig. Känns behagligt och lättdrucket samt klart läskande. Hyfsad längd, men knappast särskilt komplext eller intensivt.

Ja ja, ett riktigt trevligt matvin som jag gärna kombinerar med enklare vardagskrubb. Det fyllde sin funktion ihop med lite kyckling ikväll. :)
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Det behövdes firas lite smått idag. Ibland är det inte mycket som krävs, det kan räcka med...

Visa bifogad bild 1514

Drack ett par glas av 2011 Marchesi Mazzei Zisola Sicilia IGT (85p) tidigare idag...

Visa bifogad bild 1515

Ett ganska trevligt vin av enkelt slag med inslag av röda bär (hallon, vinbär och plommon), spillolja, kryddor (kanel, peppar), aningen fat och järn. I munnen är syran mest framträdande medan tanninstrukturen är snäll och matvänlig. Känns behagligt och lättdrucket samt klart läskande. Hyfsad längd, men knappast särskilt komplext eller intensivt.

Ja ja, ett riktigt trevligt matvin som jag gärna kombinerar med enklare vardagskrubb. Det fyllde sin funktion ihop med lite kyckling ikväll. :)

Drack Zisolas lite dyrare Doppiozeta 2010 tidigare i våras och var mäkta besviken. Trist näsa, för mycket frukt både där och i munnen och för lite syra och struktur. Om man nu skall klaga lite. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack Zisolas lite dyrare Doppiozeta 2010 tidigare i våras och var mäkta besviken. Trist näsa, för mycket frukt både där och i munnen och för lite syra och struktur. Om man nu skall klaga lite. :)
Har för mig att den var med på någon BYOB? Jag blev också besviken på den i så fall...

Edit: Gav den också 85p tidigare i våras :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens lunch på MeGa-över-levererande 1-stjärniga L'Effervescence (Tokyo) till tonerna av vårt Chiantirally:

2007 Donatella Cinelli Colombini Prime Donne, Brunello di Montalcino (88p)
Slightly unbalanced w/both alc and acids shining through, quite immature, overly acidic, hollow mid-palate that certainly has the sense of place that is most unbecoming. Please let your btls rest!
Beautifully intense red with slightly maturing rim.
Nose is M- and has some small showing of dark fruit, cherries and wet stones.
In the mouth, this wine has some negative aspects in that the alcohol is not carried well by the young fruit, the acids are sharp and playing their own uncoordinated solo and that the mid-palate is hollow. On the positive side, we find a wine with great intensity, well structured tannins, a long finish and a long future ahead.
It has cherries, structure and ompf but not balance, leather or completeness.
Quite pricey (€30 in shop in Firenze) for what it is, but with some 8-12 yrs of patience, this has a fair chance of hitting its stride.
Wife: 87p.
Part of our DRC collection: "District Rally: Chianti".
Slow-oxed 10 hrs, decanted for sediment.

Funkade bra till maten, inga äktenskap dock. Här några av dagens highlights:
image.jpg

Grön, sval sparrissoppa med bambuskott, specialolja och sötpotatiskroketter med bla TSUBUGAI (ett slags mollusk❤️).

image.jpg

Huvudrätten: kyckling, omsorgsfullt tillredd. Garnerad med krusmynta, mintolja, smörslungad squash, Myouga, chillipulver och en rik sås på kycklinglever.

image.jpg

Dessert, Namae-sans älskade klassiker: under dadeltäcket gömmer sig kikärter, cappuccino-gelé, dill, getost och lite annat smått och gott. Underbart! Inte ssk sött :)

Får lov bli iaf bättre viner t middagen.
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
image.jpg


Sommar och då dricks det väl rosé?

Vi drack i alla fall en Domaine Tempier Rosé 2013 igår kväll till ett avsnitt av House of Cards.

Mycket frukt, apelsin och grape, ackompanjerad av vit persika och jordgubb. Helt torrt, med både hög syra och tydlig bitterhet. Skulle nog vilja påstå att vinet hade en klart noterbar och (inte minst) "klädsam" strävhet. Gott rosevin som ger vermouthvibbar... Anade ingefära vid några sniffar men det var kanske ett "hjärnspöke" då jag redan hade börjat tänka på kryddat vin...

2012'an finns hos "stora satan",
https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Tempier&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=843531&varuNr=91103&filters=searchquery,
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 1519

Sommar och då dricks det väl rosé?

Vi drack i alla fall en Domaine Tempier Rosé 2013 igår kväll till ett avsnitt av House of Cards.

Mycket frukt, apelsin och grape, ackompanjerad av vit persika och jordgubb. Helt torrt, med både hög syra och tydlig bitterhet. Skulle nog vilja påstå att vinet hade en klart noterbar och (inte minst) "klädsam" strävhet.

2012'an finns hos "stora satan",
https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Tempier&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=843531&varuNr=91103&filters=searchquery,
Nu leker jag @Matlen och frågar som artigast: men vad tyckte du då?
 

vininfo.nu

Medlem
Gott?
Köpa mer?
Längtar efter nästa?
Vaska?
Oj då?

Skulle nog ge vinet betyg 3-4 (av 5) rent kvalitetsmässigt, och 4-5 (av 5) om bedömningen enbart baserades på min erfarenhet av rosé. Ett bra vin generellt och ett riktigt bra rosevin alltså...

Dom flesta viner jag dricker köper jag inte mer utav oavsett vad jag tycker om dom pga att dels så har jag mer viner än jag behöver redan, dels så får jag ofta inte tag på ytterligare flaskor, dels så finns det oändligt mycket olika viner (tja bara Alsace har ju mer producenter än vad som finns på ett svenskt bolag), och slutligen tycker jag att jag har svårt att rangordna olika viner (olika vintyper) efter poäng.

Tror det ändå framgår tydligt om jag tycker om "varan" utav min text, och inte minst vad den doftar/smakar...
 
Last edited:

Livermore

Medlem
Drack för någon vecka sedan Jacquesson 737, deggad september 2013. Finns i ordinarie sortiment på Alko i Mariehamn. Tycker den borde vara i ordinarie hos SB också.

Fin tydlig doft av brynt smör och druvfrukt. Len smak och med fin syra. Druvornas fruktighet är tydlig men jag tycker inte några komponenter tar överhand. Även om det är kraftig syra tycker jag inte den är något problem.

En riktigt bra champagne som jag skulle vilja ha några av och dricka om några år :)
 
Toppen