Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens middag
La Rochelle i Tameikesanno, Tokyo. Fortfarande lyser Michelinfolket med sin frånvaro.
Medtog två flaskor rött, ordentligt förberedda, italienaren med 12 tim slow-ox och amerikanen med 1 timmas intensiv quadrupel dekantering.

2004 Fattoria Le Pupille (Elisabetta Geppetti) Saffredi Maremma, 94p
Bra bett i doften med brett, lite läder, mörk, mogen frukt och lite dammigt grus.
I munnen finns det en helt annan resning än i lunchvinet. Detta är ett RIKTIGT vin som markerar revir med stram hållning och polerade tanniner. Både syran och tanninerna är M++ och samverkar bra med frukten. Ännu bara barnet, men ändå ett stycke rejäl njutning. Till grisen var det marriage!

2009 Ridge Lytton Springs, 94p
Med en amerikansk gäst bjuder man naturligtvis på ett riktigt bra amerikanskt vin.
Rik, yppig och välkomnande doft av eleganta plommon (alltså en slags motvikt till sylt).
Intrycket i munnen drar sig också mot det yppigt välkomnande. Som en kram. Har recenserat detta vin så mmånga ggr tidigare och önskar vi hade flera lådor till. Ett ypperligt vin från Ridge!
Blev god vän med det mesta på menyn, men gifte sig med getosten på ostbrickan.

Vad nibblade vi i oss till detta då?
Highlights
image.jpg

Först ut var välkomsttallriken med fyra små smakuniversa. Bambuskottet med morotspurén (i höga vita) var sublim, liksom den lilla gula såssträngen...

image.jpg

Lobster terrine med grönsaker, vit sås och cirklar målade med en riktigt god balsamico. Blev inget brunt kvar på våra tallrikar...

image.jpg

Det är en rejäl bit perfekt stekt fois gras som döljer sig under den makalösa salladen.

image.jpg

Tänk ändå vad vissa religiösa går miste om... Vällagat fläskkött är så otroligt gott. Man behöver ju inte komplicera det mer än så här för att det skall bli alldeles underbart :cigarr:
Skysås med miso.
 

merlotsmile

Medlem
Hur GOTT var det räcker bra, ingen uppsats krävs. :)
Det var GOTT. Grangen vs St Henrin ... Storebror vs lillebror. Båda superba. Testade Henrin även dagen innan och den var fantastisk. I jämförelse med Grangen så bleknade den iofs men ändå väldigt, väldigt bra. Beställde sex flaskor till av Henrin efter det!
Huet ... fantastiska matviner. Inget att sitta och sippa på men oj vad goda till den laxrätten vi åt. Syran fantastisk.
Riojan gick lite obemärkt förbi, blev distraherad av ett telefonsamtal :eek:. Måste dricka den igen.
Men fasiken om inte Tissot Arbois (Savagnin-Chardonnay) gav den roligaste reaktionen av alla ... finostuk med en hög syra. Oj vad jag gillade den. Till Saltimbocca :). Chardonnayen föll dock platt när jag hade provat Arboisen innan.

Fritt från minnet :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det var GOTT. Grangen vs St Henrin ... Storebror vs lillebror. Båda superba. Testade Henrin även dagen innan och den var fantastisk. I jämförelse med Grangen så blekna de den den iofs men ändå väldigt, väldigt bra. Beställde sex flaskor till av Henrin efter det!
Huet ... fantastiska matviner. Inget att sitta och sippa på men oj vad goda till den laxrätten vi åt. Syran fantastisk.
Riojan gick lite obemärkt förbi, blev distraherad av ett telefonsamtal :eek:. Måste dricka den igen.
Men fasiken om inte Tissot Arbois gav den roligaste reaktionen av alla ... finostuk med en hög syra. Oj vad jag gillade den. Till Saltimbocca :). Chardonnayen föll dock platt när jag hade provat Arboisen innan.

Fritt från minnet :)
Låter gott, men... Inte hela flaskorna? Bara småskwittring?
Vi norrlänningar kanske dricker lite mer ansvarsfullt och räknar konsumtionen i flaskor, inte i ml :rolleyes:
 

merlotsmile

Medlem
Låter gott, men... Inte hela flaskorna? Bara småskwittring?
Vi norrlänningar kanske dricker lite mer ansvarsfullt och räknar konsumtionen i flaskor, inte i ml :rolleyes:
Haha ... nej ett glas här och ett glas där ... och ett glas i diket ... men jag bor ju iofs Skåne :) (Har väl en 25-30 flaskor coravinade nu)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dagens middag
La Rochelle i Tameikesanno, Tokyo. Fortfarande lyser Michelinfolket med sin frånvaro.
Medtog två flaskor rött, ordentligt förberedda, italienaren med 12 tim slow-ox och amerikanen med 1 timmas intensiv quadrupel dekantering.

2004 Fattoria Le Pupille (Elisabetta Geppetti) Saffredi Maremma, 94p
Bra bett i doften med brett, lite läder, mörk, mogen frukt och lite dammigt grus.
I munnen finns det en helt annan resning än i lunchvinet. Detta är ett RIKTIGT vin som markerar revir med stram hållning och polerade tanniner. Både syran och tanninerna är M++ och samverkar bra med frukten. Ännu bara barnet, men ändå ett stycke rejäl njutning. Till grisen var det marriage!

2009 Ridge Lytton Springs, 94p
Med en amerikansk gäst bjuder man naturligtvis på ett riktigt bra amerikanskt vin.
Rik, yppig och välkomnande doft av eleganta plommon (alltså en slags motvikt till sylt).
Intrycket i munnen drar sig också mot det yppigt välkomnande. Som en kram. Har recenserat detta vin så mmånga ggr tidigare och önskar vi hade flera lådor till. Ett ypperligt vin från Ridge!
Blev god vän med det mesta på menyn, men gifte sig med getosten på ostbrickan.

Vad nibblade vi i oss till detta då?
Highlights
Visa bifogad bild 1521
Först ut var välkomsttallriken med fyra små smakuniversa. Bambuskottet med morotspurén (i höga vita) var sublim, liksom den lilla gula såssträngen...

Visa bifogad bild 1522
Lobster terrine med grönsaker, vit sås och cirklar målade med en riktigt god balsamico. Blev inget brunt kvar på våra tallrikar...

Visa bifogad bild 1523
Det är en rejäl bit perfekt stekt fois gras som döljer sig under den makalösa salladen.

Visa bifogad bild 1524
Tänk ändå vad vissa religiösa går miste om... Vällagat fläskkött är så otroligt gott. Man behöver ju inte komplicera det mer än så här för att det skall bli alldeles underbart :cigarr:
Skysås med miso.
Jag tycker att jag unnar mig många restaurangbesök som wannabe-foodie, men trots detta så slår du mig med häpnad med dina extravaganta vardagslyxrestaurangbesök. Jag gillar det!
 

Laserapa

Medlem
Sprang på den här förra helgen. Jag var på tillfälligt besök i Göteborg och när man besöker Sveriges framsida kan man inte åka där ifrån utan att besöka Systembolaget Nordstan :)
DSC_0465.jpg

Pegasus Bay Aged Riesling 2007
Lätt oljig struktur, ljus gul, skimrar mycket i grönt. Ganska så söt doft med relativt tydliga mognadstoner, sötman mer framträdande till en början. Doften utvecklar sig ju mer temperaturen på vinet stiger. Bränt gummi, honung, vätskeskadad citronsaft på sten, anar päron, anar brädgård som står i solen(jordig kanske bästa beskrivningen). Lite stickig i munnen, ganska frisk, godkänd syra, ganska söt även i smaken, små tropiska frukter slåss mot lätt bränt gummi, citron, ganska kort ändå bra balanserad.

Nja. Känns ganska så medioker i mitt tycke, svårplacerad, ganska okej men ändå inte. Hmm.....86p/100p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sprang på den här förra helgen. Jag var på tillfälligt besök i Göteborg och när man besöker Sveriges framsida kan man inte åka där ifrån utan att besöka Systembolaget Nordstan :)
Visa bifogad bild 1531
Pegasus Bay Aged Riesling 2007
Lätt oljig struktur, ljus gul, skimrar mycket i grönt. Ganska så söt doft med relativt tydliga mognadstoner, sötman mer framträdande till en början. Doften utvecklar sig ju mer temperaturen på vinet stiger. Bränt gummi, honung, vätskeskadad citronsaft på sten, anar päron, anar brädgård som står i solen(jordig kanske bästa beskrivningen). Lite stickig i munnen, ganska frisk, godkänd syra, ganska söt även i smaken, små tropiska frukter slåss mot lätt bränt gummi, citron, ganska kort ändå bra balanserad.

Nja. Känns ganska så medioker i mitt tycke, svårplacerad, ganska okej men ändå inte. Hmm.....86p/100p
Har druckit 06:an och tyckte den var ganska precis likadan, dock gillade jag den aningen mer. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har för mig att den var med på någon BYOB? Jag blev också besviken på den i så fall...

Edit: Gav den också 85p tidigare i våras :)
Ja de
Sprang på den här förra helgen. Jag var på tillfälligt besök i Göteborg och när man besöker Sveriges framsida kan man inte åka där ifrån utan att besöka Systembolaget Nordstan :)
Visa bifogad bild 1531
Pegasus Bay Aged Riesling 2007
Lätt oljig struktur, ljus gul, skimrar mycket i grönt. Ganska så söt doft med relativt tydliga mognadstoner, sötman mer framträdande till en början. Doften utvecklar sig ju mer temperaturen på vinet stiger. Bränt gummi, honung, vätskeskadad citronsaft på sten, anar päron, anar brädgård som står i solen(jordig kanske bästa beskrivningen). Lite stickig i munnen, ganska frisk, godkänd syra, ganska söt även i smaken, små tropiska frukter slåss mot lätt bränt gummi, citron, ganska kort ändå bra balanserad.

Nja. Känns ganska så medioker i mitt tycke, svårplacerad, ganska okej men ändå inte. Hmm.....86p/100p
Vätskeskada citronsaft? :)
 

tobbe81

Medlem
10491205_10154330942375008_5415083117145126456_n.jpg
Har blivit lite blandat sedan midsommar och framåt. Les Echansons 99 var en smörig och trevlig bekantskap som föll mig helt i smaken. Rosnecken 2005 hade börjat att få lite trevliga oxiderade toner . övriga viner smakade som de skulle och helt typiska för sin vintyp.
 
Last edited:

tobbe81

Medlem
Vad tyckte du om den? Tycker den är riktigt bra. Kommer bli ännu bättre om 4-5 år! ;)
Jag har en Magnum 2007 i källaren, tror du att den kan ligga något år till eller ska man öppna den i sommar under en härlig grillafton med efterföljande ostbricka.
 

Larseman

Medlem
WP_20140704_19_24_09_Pro.jpg


Spännande korsning mellan Bourgogne och Beaujolais (ja, jag vet att Beaujolais ligger i Bourgogne :p).
2012 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne Passetoutgrains
Huvudintryck: lingondricka! I färg, doft och smak. Till skillnad från frugan så tyckte jag att det mest var positivt, men så är jag också uppvuxen på lingondricka i mitt fullständigt alkoholfria barndomshem :rolleyes:
Lite mer fullständig TN säger...
Färgen är ljust röd med dragning åt orange, lite som lingondricka.
En ganska komplex doft av vildhallon, jordgubb, liljekonvalj, rosor och lingon. Även lite örter, i synnerhet rosmarin.
I munnen lite som lingondricka, syrlig, sval, slank och frisk. Bara 12% alkohol. Jag gillar, även om smaken inte riktigt lever upp till doften. Ger den 86p, medan frugan är lite mer skeptisk och stannar på 82.
Fotnot: Med stigande temperatur visar sig också en liten angenäm fatton i doften, en aning tobak eller läder som ytterligare adderar till komplexiteten.
 
Toppen