Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

tobbe81

Medlem
Har varit ute hos på Familjens landställe på Värmdö några dagar, självklart togs det med lite godsaker från källaren har dock inga tasting notes för de glömde jag kvar på landet. Så jag lägger endast upp bilderna .
10440840_10154334984640008_1170716977999868633_n.jpg
10482758_10154338229825008_2371557824777403195_n.jpg
10492384_10154341823510008_5773999508723647284_n.jpg
10527579_10154334662625008_8118284319662257158_n.jpg
10540417_10154342350015008_3041790512778808687_n.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En dag i muskelvärkens, obentoboxens och tyfonens tecken. Inget vin, men det hanterar vi fre-lör-sön.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig

Mattias Schyberg

Administratör
BYOB med @Grapeskull, @gbgpatrik, @perpro och @chambertin från forumet. Utöver dessa så var vi några tappra själar till, som hur illa det än låter, inte tillhör den aktiva delen av FW. Sanslöst trevlig afton med hög och jämn kvalitet på de viner vi drack. Faktiskt första gången jag kan minnas där inget vin egentligen förtjänar att hamna utanför prispallen. Ett par viner var dock av det mer extrema hållet, men trots det riktigt roliga. För ovanlighetens skull så har jag inga bilder att bjucka på, försökte mig på att använda "panorama-funktionen" i min smartphone, vilket gav riktigt dåliga och oskarpa bilder, tyvärr. Poängsättning och liknande bör som vanligt tas med en extra nypa salt, då många viner, trevligt sällskap och lite ofokusering mellan varven är allt annat än bra förutsättningar för var att vara rättvis i sin bedömning. Samtliga viner provades blint utan eget medtagna flaskor.

Förvin

2001 Rocca di Castagnoli Merlot Le Pratola (89p)
Mycket charmig och välbalanserad Merlot. Andas både Bordeaux och allmänt Italien. Fina stalltoner, mörka körsbär, choklad och ceder i en medelfyllig kropp. Medel på det mesta i munnen. Riktigt bra för sitt pris. Finns dessutom att köpa på SB för 200 pix. Väl värt att köpa.

NV Jacques Selosse Champagne Brut Initiale (Deg 2012)
Är fortfarande för okunnig rörande denna dryck, men detta var riktigt trevligt. Mjuk och rik syra, mogna gula äpplen, lite mandel, hundkex och CB-kofta med lång och härlig eftersmak. Kul!

Huvudprovningen

2011 Ata Rangi Pinot Noir (92p)
Har druckit tidigare årgångar och visst tusan är detta en PN som vill vara med och leka med de stora grabbarna. Upplevde denna årgång snäppet bättre än 2010:an. Relativt mörk frukt med björnbär, rabarber, kåda och aningen mocca. Ung och rejält fruktig men inte utan finess och viss komplexitet. Riktigt bra intensitet och syra. Bra längd med aningen bitterhet i eftersmaken.

Ett vin som skulle behöva ett gäng år i källaren för att odla lite hår på bröstet. I min värld så finns allt som krävs för att detta skall bli en höjdare med tiden. Relativt billigt och tillgängligt hos SB dessutom.

1998 Domaine Armand Rousseau Père et Fils Ruchottes-Chambertin Clos des Ruchottes (91p)
Fantastisk näsa! Här bjuds det upp till fest med stall, kaffe, sandelträ, lagerblad och krut ihop med elegant röd frukt som drar åt feta körsbär och blombukett i allehanda färger. I munnen så ändras bilden radikalt (i förhållande till aromen). Frukten känns aningen tunn samt så är det lite väl mjukt och snällt. Bra intensitet, och krispig syra, men inte optimalt balanserat.

Gott och komplext vin, men jag är ingen bourgognefantast. Det saknar helt enkelt lite umph...

2009 Yalumba The Signature (90p)
Vinet öppnar upp fullt direkt och skickar massor av frukt rakt upp i näsan. Här hittas Hallon, björnbär, svarta vinbär och en handfull eukalyptusblad. Utöver detta så hittar jag viol, blyerts, bergamott och rosépeppar. Fylligt och fruktstinnt i munnen. Nyavärlden, och då framförallt Australien, så det skriker om det. Bra intensitet och syra samt relativt mjuka tanniner.

Gott, men inte det mest spännande vinet i sammanhanget. Kan dock tänka mig att dricka det igen.

2007 Domaine Michel Lafarge Volnay 1er Cru Clos du Château des Ducs (90p)
Slankt och "snipigt" med mängder av örter och kryddor som drar åt peppar, malört och bergamott. Frukten drar åt rabarber, blodapelsin och lite hallon. Medelintensiv, lite tjärv och besk. Fin syra med stenig och lång eftersmak.

Detta var inte fel på något sätt, men hamnade lite i skuggan av de andra pinoterna i heatet. Kändes aningen ung och snipig. Behöver säkerligen odla åtminstone mustasch.

2005 Château Lascombes, Margaux (93p)
Fylligt och välbalanserat med rik fatkaraktär. Inslag av rostade kaffebönor, stall, bränd jord, ceder och tegel. Frukten är mörk med plommon och svarta vinbär. Mycket fin intensitet och syra. Eftersmaken är lång med lite rök och tjära.

Mycket trevlig Bordeuax i fyllig och mustig stil. Kändes maskulin och rustik, men inte utan viss elegans. Inget för ekallergiker, men som tur är så tillhör inte jag den kategorin. Kvällens vinnarvin enligt gruppens samlade omdöme. Topp tre för mig, men min topp var oerhört jämn.

2004 Paolo Scavino Barolo Bricco Ambrogio (92p)
Massor av cigarrtobak, röda vinbär, nypon, fat, ceder och tranbär. Hittade även lite animaliska drag med lite tjära och kött. Mycket intensivt i munnen med råbarkade tanniner och aningen eldighet. Lång eftersmak med blyerts, mentol och svalka.

Mycket gott, ett vin helt i min stil. Kraft, komplexitet och ett uns elegans utan att tappa umph.

2007 Cims de Porrera "Classic" Priorat Carinyena (92p)
Mörkfruktigt med svarta vinbär och mörka plommon. Utöver detta så hittar jag rökiga fat, ceder, ngt dill, blyerts, ngt stall och aningen äppleskal och kåda. Mycket skogskänsla. I munnen så bjuds det på mängder av tannin och hårda syror med en lång intensiv eftersmak.

Mitt vin. Blev allt annat än besviken, men det är nog lite väl högt prissatt. Lite anonyma karaktärsdrag, vilket kanske inte är så konstigt då man sällan dricker vin baserat på 90 % Carignan.

2008 d'Arenberg Shiraz The Dead Arm (91p)
Fylligt och mörkfruktigt med inslag av björnbär, peppar, mörk choklad, plommon, mörka stenar, piptobak och saltlakrits. Rejäla syror med ganska snäll tanninstruktur. Aningen eldigt med bra intensitet och fin komplexitet.

Frugans vin, dvs mitt andra för kvällen. Lite av en besvikelse, hade ganska stora förväntningar. Men visst tusan dricker jag det gärna igen om jag får chansen, men det är inget jag kommer att leta upp för att köpa på mig ett dussin, typ.

Bonusvin...

Här börjar mitt fokus tappas ganska rejält. Noteringar blir således utan betyg.

2005 Antonelli San Marco Sagrantino di Montefalco Chiusa di Pannone
Massor av örter, skog, grenar och massiv vinbärsfrukt med lite omogna plommon. Analyserade inte direkt. I munnen så är det tjärvt och monstruöst tanninrikt, på gränsen till att sår uppstår i munnen. Som en hästspark! Men vet ni vad, jag njuter ändå och ger det tummen upp. Riktigt kul att dricka ett vin som är allt annat än publikt, snarare så känns det som en riktigt grinig gubbe som vill straffa mig - hårt! Tur att jag gillar att lida. :)

2009 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet
Om ni fortfarande inte har fattat vad som menas med begreppet fruktbomb och "parkerviner", då kan ni kan sluta upp att fundera och istället investera i detta kraftpaket. Herre jösses vad det är kraft i det här! Massor av lakrits, björnbär, piptobak, vanilj och katrinplommon. I munnen så är det MEGAFYLLIGT och intensivt så mina tankar flyger till Douro och ungt portvin. Visst, sötman saknas, men detta har så mycket eldighet och kraft att man nästan kan tanka bilen med ångorna.

Detta gillas såklart också, men vad skall man kalla denna stil? Det borde dock fungera bra till en ostbricka med ganska rejält starka ostar. Det enda vin jag kan minnas som har varit i liknande stil är australiensaren Molly Dooker.

1995 Chanoine Champagne
Avslutningsvin, varför då inte lite Champagne? Jag drack, men minns egentligen inget av substans. Orättvist mot vinet såklart. Det passerade mig obemärkt förbi, tyvärr. :(

Ett jättetack till er som deltog och bjöd på fantastiskt roliga viner. :)

Hade varit kul att få lite kommentarer från er andra också i den mån ni orkar och hinner. Det verkar i alla fall som att vi var tämligen överens om att det var mycket bra viner och att det var svårt att välja sina favoriter. Många totalt olika stilar dessutom, vilket gör det lite extra svårt.

Lite seg i kolan idag, men det har man väl förtjänat antar jag. :oops:
 

Magnus L

urydhtfilgukj
BYOB med @Grapeskull, @gbgpatrik, @perpro och @chambertin från forumet. Utöver dessa så var vi några tappra själar till, som hur illa det än låter, inte tillhör den aktiva delen av FW. Sanslöst trevlig afton med hög och jämn kvalitet på de viner vi drack. Faktiskt första gången jag kan minnas där inget vin egentligen förtjänar att hamna utanför prispallen. Ett par viner var dock av det mer extrema hållet, men trots det riktigt roliga. För ovanlighetens skull så har jag inga bilder att bjucka på, försökte mig på att använda "panorama-funktionen" i min smartphone, vilket gav riktigt dåliga och oskarpa bilder, tyvärr. Poängsättning och liknande bör som vanligt tas med en extra nypa salt, då många viner, trevligt sällskap och lite ofokusering mellan varven är allt annat än bra förutsättningar för var att vara rättvis i sin bedömning. Samtliga viner provades blint utan eget medtagna flaskor.

Förvin

2001 Rocca di Castagnoli Merlot Le Pratola (89p)
Mycket charmig och välbalanserad Merlot. Andas både Bordeaux och allmänt Italien. Fina stalltoner, mörka körsbär, choklad och ceder i en medelfyllig kropp. Medel på det mesta i munnen. Riktigt bra för sitt pris. Finns dessutom att köpa på SB för 200 pix. Väl värt att köpa.

NV Jacques Selosse Champagne Brut Initiale (Deg 2012)
Är fortfarande för okunnig rörande denna dryck, men detta var riktigt trevligt. Mjuk och rik syra, mogna gula äpplen, lite mandel, hundkex och CB-kofta med lång och härlig eftersmak. Kul!

Huvudprovningen

2011 Ata Rangi Pinot Noir (92p)
Har druckit tidigare årgångar och visst tusan är detta en PN som vill vara med och leka med de stora grabbarna. Upplevde denna årgång snäppet bättre än 2010:an. Relativt mörk frukt med björnbär, rabarber, kåda och aningen mocca. Ung och rejält fruktig men inte utan finess och viss komplexitet. Riktigt bra intensitet och syra. Bra längd med aningen bitterhet i eftersmaken.

Ett vin som skulle behöva ett gäng år i källaren för att odla lite hår på bröstet. I min värld så finns allt som krävs för att detta skall bli en höjdare med tiden. Relativt billigt och tillgängligt hos SB dessutom.

1998 Domaine Armand Rousseau Père et Fils Ruchottes-Chambertin Clos des Ruchottes (91p)
Fantastisk näsa! Här bjuds det upp till fest med stall, kaffe, sandelträ, lagerblad och krut ihop med elegant röd frukt som drar åt feta körsbär och blombukett i allehanda färger. I munnen så ändras bilden radikalt (i förhållande till aromen). Frukten känns aningen tunn samt så är det lite väl mjukt och snällt. Bra intensitet, och krispig syra, men inte optimalt balanserat.

Gott och komplext vin, men jag är ingen bourgognefantast. Det saknar helt enkelt lite umph...

2009 Yalumba The Signature (90p)
Vinet öppnar upp fullt direkt och skickar massor av frukt rakt upp i näsan. Här hittas Hallon, björnbär, svarta vinbär och en handfull eukalyptusblad. Utöver detta så hittar jag viol, blyerts, bergamott och rosépeppar. Fylligt och fruktstinnt i munnen. Nyavärlden, och då framförallt Australien, så det skriker om det. Bra intensitet och syra samt relativt mjuka tanniner.

Gott, men inte det mest spännande vinet i sammanhanget. Kan dock tänka mig att dricka det igen.

2007 Domaine Michel Lafarge Volnay 1er Cru Clos du Château des Ducs (90p)
Slankt och "snipigt" med mängder av örter och kryddor som drar åt peppar, malört och bergamott. Frukten drar åt rabarber, blodapelsin och lite hallon. Medelintensiv, lite tjärv och besk. Fin syra med stenig och lång eftersmak.

Detta var inte fel på något sätt, men hamnade lite i skuggan av de andra pinoterna i heatet. Kändes aningen ung och snipig. Behöver säkerligen odla åtminstone mustasch.

2005 Château Lascombes, Margaux (93p)
Fylligt och välbalanserat med rik fatkaraktär. Inslag av rostade kaffebönor, stall, bränd jord, ceder och tegel. Frukten är mörk med plommon och svarta vinbär. Mycket fin intensitet och syra. Eftersmaken är lång med lite rök och tjära.

Mycket trevlig Bordeuax i fyllig och mustig stil. Kändes maskulin och rustik, men inte utan viss elegans. Inget för ekallergiker, men som tur är så tillhör inte jag den kategorin. Kvällens vinnarvin enligt gruppens samlade omdöme. Topp tre för mig, men min topp var oerhört jämn.

2004 Paolo Scavino Barolo Bricco Ambrogio (92p)
Massor av cigarrtobak, röda vinbär, nypon, fat, ceder och tranbär. Hittade även lite animaliska drag med lite tjära och kött. Mycket intensivt i munnen med råbarkade tanniner och aningen eldighet. Lång eftersmak med blyerts, mentol och svalka.

Mycket gott, ett vin helt i min stil. Kraft, komplexitet och ett uns elegans utan att tappa umph.

2007 Cims de Porrera "Classic" Priorat Carinyena (92p)
Mörkfruktigt med svarta vinbär och mörka plommon. Utöver detta så hittar jag rökiga fat, ceder, ngt dill, blyerts, ngt stall och aningen äppleskal och kåda. Mycket skogskänsla. I munnen så bjuds det på mängder av tannin och hårda syror med en lång intensiv eftersmak.

Mitt vin. Blev allt annat än besviken, men det är nog lite väl högt prissatt. Lite anonyma karaktärsdrag, vilket kanske inte är så konstigt då man sällan dricker vin baserat på 90 % Carignan.

2008 d'Arenberg Shiraz The Dead Arm (91p)
Fylligt och mörkfruktigt med inslag av björnbär, peppar, mörk choklad, plommon, mörka stenar, piptobak och saltlakrits. Rejäla syror med ganska snäll tanninstruktur. Aningen eldigt med bra intensitet och fin komplexitet.

Frugans vin, dvs mitt andra för kvällen. Lite av en besvikelse, hade ganska stora förväntningar. Men visst tusan dricker jag det gärna igen om jag får chansen, men det är inget jag kommer att leta upp för att köpa på mig ett dussin, typ.

Bonusvin...

Här börjar mitt fokus tappas ganska rejält. Noteringar blir således utan betyg.

2005 Antonelli San Marco Sagrantino di Montefalco Chiusa di Pannone
Massor av örter, skog, grenar och massiv vinbärsfrukt med lite omogna plommon. Analyserade inte direkt. I munnen så är det tjärvt och monstruöst tanninrikt, på gränsen till att sår uppstår i munnen. Som en hästspark! Men vet ni vad, jag njuter ändå och ger det tummen upp. Riktigt kul att dricka ett vin som är allt annat än publikt, snarare så känns det som en riktigt grinig gubbe som vill straffa mig - hårt! Tur att jag gillar att lida. :)

2009 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet
Om ni fortfarande inte har fattat vad som menas med begreppet fruktbomb och "parkerviner", då kan ni kan sluta upp att fundera och istället investera i detta kraftpaket. Herre jösses vad det är kraft i det här! Massor av lakrits, björnbär, piptobak, vanilj och katrinplommon. I munnen så är det MEGAFYLLIGT och intensivt så mina tankar flyger till Douro och ungt portvin. Visst, sötman saknas, men detta har så mycket eldighet och kraft att man nästan kan tanka bilen med ångorna.

Detta gillas såklart också, men vad skall man kalla denna stil? Det borde dock fungera bra till en ostbricka med ganska rejält starka ostar. Det enda vin jag kan minnas som har varit i liknande stil är australiensaren Molly Dooker.

1995 Chanoine Champagne
Avslutningsvin, varför då inte lite Champagne? Jag drack, men minns egentligen inget av substans. Orättvist mot vinet såklart. Det passerade mig obemärkt förbi, tyvärr. :(

Ett jättetack till er som deltog och bjöd på fantastiskt roliga viner. :)

Hade varit kul att få lite kommentarer från er andra också i den mån ni orkar och hinner. Det verkar i alla fall som att vi var tämligen överens om att det var mycket bra viner och att det var svårt att välja sina favoriter. Många totalt olika stilar dessutom, vilket gör det lite extra svårt.

Lite seg i kolan idag, men det har man väl förtjänat antar jag. :oops:

2001 Rocca di Castagnoli Merlot Le Pratola (89)
Trevlig, generös och framför allt riktigt bra intensitet och balans för endast 180kr.
NV Jacques Selosse Champagne Brut Initiale (Deg 2012) (92)
Tyckte ännu mer om denna än senast jag drack den. Att den fått ligga ett år hjälpte säkerligen till. Stor. öppen näsa full av jäst, röda äpplen och massor av mineralitet i form av vått ylle. Fyllig och låååång. Väldigt gott!

2011 Ata Rangi Pinot Noir (92)
Mitt vin, som jag tidigare i vår köpte på rekommendation av just @Matlen.
Mycket trevlig med generös pinot-karaktär, bra tryck i frukten men med fin elegans. Lite kraftiga fat och lite kantig, men ung som tusan och har stor potential i källaren.
1998 Domaine Armand Rousseau Père et Fils Ruchottes-Chambertin Clos des Ruchottes (93)
Här fanns egentligen det som jag älskar mest av allt när det gäller Bourgogne. En näsa full av mognadstoner. Lite skog, svamp, örter och stall. Väldigt god och mogen frukt i munnen, och hade fått riktigt höga poäng om den hade haft lite mer struktur och ett uns högre syra.
2009 Yalumba The Signature (90)
Inställsamt, massor av frukt, tydlig Australienskisk karaktär med massor av lakrits och lite sval mynta. Gott!
2007 Domaine Michel Lafarge Volnay 1er Cru Clos du Château des Ducs (91)
Gillade doften skarpt! Full av örtighet och kryddor samt massor av röda vinbär. Fanns även ett uns av skitighet som avslöjade härkomsten. Lite snipig och stram i munnen, och bitvis tyckte jag den saknade lite tryck i koncentrationen. Trots detta ett väldigt gott vin!
2005 Château Lascombes (94)
I mitt tycke kvällens vin. Kompakt och kraftigt ekat men med en osannolik fräshet och drickvänlighet. Koncentration utan överextraktion! :)
2004 Paolo Scavino Barolo Bricco Ambrogio (91)
God och med facit i hand en väldigt klassisk Barolo. Blommig parfymerad doft med lite mogen frukt och godis. Stramt i munnen men för övrigt väldigt bra balans. Lång, lång eftersmak.
2007 Cims de Porrera "Classic" Priorat Carinyena (90)
Massor av frukt, mycket fat. Kaffe & rostat bröd. Extremt välbalanserad och ingenting som sticker ut eller är till besvär. Jag tycker tyvärr det mest blir tråkigt, men kan omöjligen förneka vinets höga kvalitet.
2008 d'Arenberg Shiraz The Dead Arm (90)
Håller med dig här om att den inte riktigt levde upp till förväntningarna, och är glad att jag fick den blint då jag säkert hade varit snällare mot den om jag vetat vad det var. Mycket frukt som drar åt det portugisiska hållet, nästan portvinstoner. Men också lakrits, choklad och kaffe. Förvånansvärt mjukt och inställsamt, med hög koncentration och bra längd. Trevlig tydlig syra räddar vinet från att kännas klibbigt. Men precis som med Prioratvinet blir detta lite tråkigt och slätstruket.

2005 Antonelli San Marco Sagrantino di Montefalco Chiusa di Pannone
Maken till stramt vin har jag aldrig stött på! Riktigt roligt! Bakom strävheten finns också ett mycket bra vin, men det är svårt att njuta av när munnen rent fysiskt checkar ut i 30 sekunder.
2009 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet
Turbovin, med för min smak på tok för mycket alkohol. Doften domineras av av plommon, björnbär, bränt socker och fat. Überfylligt och kompakt, och det enda jag faktiskt skrev på mitt anteckningspapper var "otrevligt"
1995 Chanoine Champagne
Kul med mogen Champagne, och denna var verkligen mogen. Kanske till och med ltie övermogen. Inte mycket tryck kvar i bubblorna, och påminde mycket om övermogen Chablis. Burkrmajs, bokna äpplen, smör, bivax och lite toner av koskit som jag ofta hittar i fransk torr cider. Väldigt torr i munnen och lite trött i frukten. Intressant vin, och får kanske ändå anses som ett fynd för strax under 300kr.

Nu återvänder jag till ryggläge på soffan!
 

Magikern

Medlem
2009 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet
Om ni fortfarande inte har fattat vad som menas med begreppet fruktbomb och "parkerviner", då kan ni kan sluta upp att fundera och istället investera i detta kraftpaket. Herre jösses vad det är kraft i det här! Massor av lakrits, björnbär, piptobak, vanilj och katrinplommon. I munnen så är det MEGAFYLLIGT och intensivt så mina tankar flyger till Douro och ungt portvin. Visst, sötman saknas, men detta har så mycket eldighet och kraft att man nästan kan tanka bilen med ångorna.

Detta gillas såklart också, men vad skall man kalla denna stil? Det borde dock fungera bra till en ostbricka med ganska rejält starka ostar. Det enda vin jag kan minnas som har varit i liknande stil är australiensaren Molly Dooker.

Det är rätt obalanserat idag i mitt tycke. För mycket beska och alkohol. De lär garanterat bli bättre med tiden dock. Mas De Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Tradition 2007 känns dock betydligt mer lovande. Kan tänka mig att 2010:an är ännu bättre.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är rätt obalanserat idag i mitt tycke. För mycket beska och alkohol. De lär garanterat bli bättre med tiden dock. Mas De Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Tradition 2007 känns dock betydligt mer lovande. Kan tänka mig att 2010:an är ännu bättre.
Det kan det säkert bli, men ett kraftpaket lär det förbli. Jag hade inga problem att dricka det, portvin är gott. Torrt "portvin" var en spännande upptäckt. :)
 

Vino fino

Medlem
2011 Mas de Daumas Gassac (94p)
Sitter på sydligare breddgrader och vräker i mig omoraliska mängder vin och mat (mer om detta senare) men på Arlanda köpte jag senaste RVF som testar MdDG 1979-2012. Där konstateras att 11:an redan i sina unga år tar hem tredje plats efter '88 och '82.

Så det verkar som om du gjort ett kap!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sitter på sydligare breddgrader och vräker i mig omoraliska mängder vin och mat (mer om detta senare) men på Arlanda köpte jag senaste RVF som testar MdDG 1979-2012. Där konstateras att 11:an redan i sina unga år tar hem tredje plats efter '88 och '82.

Så det verkar som om du gjort ett kap!
Har inte gjort kapet ännu, men har hittat den vinbutik jag kommer plundra: 2 stationer från Daikanyama, där vi begick kvällens middag. Har, som sagt, inte druckit alla deras årgångar, men den här har det där extra-allt som gör att iaf mina sinnen går upp i brygga.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan bara hålla med @ChristianB : vilken schysst provning som herrarna @Matlen och @Grapeskull hängivit sig åt. Mums kardemumma!
Min fråga rör Priorat-vinet. Har druckit detta vin tidigare, en 2005:a i fjol. Den var förfärligt ung, men jag föll pladask för dess rena uttryck och återhållna soliga uttryck med bra suror och rejäla tanniner.
Var på åldersskalan hamnar 2007:an?
Jag råkar ju vara så oförskämt turlig att jag innehar en flaska av detta elixir. Fick en av brorsan, och vill ju tajma in förtäringen rätt! Nästa år? Om 10 år? Om 25 år?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Canoviano i Daikanyama (Tokyo)
Vi är mer blygsamma än göteborgarna och har fortfarande ett koppel av Chianti kvar att studera. Idag hade turen kommit till favvorestaurangen 13 Aprile i Tokyo. Men, tyvärr hade kocken drabbats av en olycka och brutit den högra skuldran... Madame skickade mail till mig med Google Translate engelska från japanska. Så vi bokade en NY restaurang i Daikanyama. Varmt rekommenderad och tar ingen avgift alls för medhavda vinflaskor, men man måste beställa ngt att dricka. Vatten duger, men jag valde ändå ett glas av Husets Spumante. Så elegeant och vältrimmad som en vältränad prima ballerina med rejält håriga ben bara kan bli. 88p och bättre än många av de Champagner som passerat min gom.

2005 Nipozzano, Marchesi de' Frescobaldi. Chianti Rùfina Riserva. 91 p.
Maybe this is actually 90p, but after so many thin and watery Chiantis in the last few weeks of our Chianti race, this was a warmly welcomed btl. Still in its early drinking window.

Nose started cherryish and constrained. Dull. But after 6 hrs of decanting, the whole wine cellar had a marvellous aromatic presence of cherries, apples and faint herbs. Same in the glass at the restaurant.
In the mouth, this is just fantastic... A medium bodied, elegant wine with high acids and ample cherries BUT with great intensity and fruit all the way. Small tannins are enough to create the framework.
Absolutely married the first plate, that also made us fall in love with the place: cold fusili with a grim tomato sauce and a large, raw shrimp. Fabulous!
Wife: 91p.
First visit to Canoviano in Daikanyama (Tokyo). This Italian restaurant did very well.
Final btl, really wish we had more.
 

ChristianB

DipWSET
Canoviano i Daikanyama (Tokyo)
Vi är mer blygsamma än göteborgarna och har fortfarande ett koppel av Chianti kvar att studera. Idag hade turen kommit till favvorestaurangen 13 Aprile i Tokyo. Men, tyvärr hade kocken drabbats av en olycka och brutit den högra skuldran... Madame skickade mail till mig med Google Translate engelska från japanska. Så vi bokade en NY restaurang i Daikanyama. Varmt rekommenderad och tar ingen avgift alls för medhavda vinflaskor, men man måste beställa ngt att dricka. Vatten duger, men jag valde ändå ett glas av Husets Spumante. Så elegeant och vältrimmad som en vältränad prima ballerina med rejält håriga ben bara kan bli. 88p och bättre än många av de Champagner som passerat min gom.
Fantastisk liknelse med ballerinan! :D Det är måhända inte den bästa jag hört (det vågar jag inte säga) men det är mycket nära!
 

Rexel

Medlem
Nu har i alla fall flarrorna fått ligga i källaren i en vecka efter bilfärd på 200 mil:), nu ville jag öppna en av flera som satte spår av att vara ngt riktigt bra,
Fratelli revello vigna gianchini 2006 (94P)
Color: Deep red
Smell: peppermint, spicy, tobacco, mynta, red berries, vanilla in the background
Taste: medium tannic, little dry, vanilla, red berries, salmiak?, long long aftertaste.
Conclousion: Really good wine, remaining 5 bottles stays in cellar for at least 2 years if i can;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kan bara hålla med @ChristianB : vilken schysst provning som herrarna @Matlen och @Grapeskull hängivit sig åt. Mums kardemumma!
Min fråga rör Priorat-vinet. Har druckit detta vin tidigare, en 2005:a i fjol. Den var förfärligt ung, men jag föll pladask för dess rena uttryck och återhållna soliga uttryck med bra suror och rejäla tanniner.
Var på åldersskalan hamnar 2007:an?
Jag råkar ju vara så oförskämt turlig att jag innehar en flaska av detta elixir. Fick en av brorsan, och vill ju tajma in förtäringen rätt! Nästa år? Om 10 år? Om 25 år?
Bra fråga, jag gillade det som tusan nu. Riktigt bra tannin och syra så det borde klara sig bra så länge du önskar. Jag kan tyvärr inte bedöma det bättre. Lite mer mognadstoner hade helt klart gjort susen. Spara eller drick, kanske slänger du in den på en BYOB. Riktigt bra och kul vin. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Bra fråga, jag gillade det som tusan nu. Riktigt bra tannin och syra så det borde klara sig bra så länge du önskar. Jag kan tyvärr inte bedöma det bättre. Lite mer mognadstoner hade helt klart gjort susen. Spara eller drick, kanske slänger du in den på en BYOB. Riktigt bra och kul vin. :)
Låter rimligt. Jag hittade nästan inga mognadstoner i doften. Tyckte vinet hade en fantastisk balans, som säkerligen har mycket kvar att ge. Tror den skulle klara, och bara bli bättre av ytterligare 5-7 års lagring.

Ens personliga smak får ju avgöra om man vill ha den ung med lite ålder, eller åldrad med lite spänst kvar. :)
 

mnor

Medlem
Druckit några viner under veckan och försökte få ner intrycken från minnet, då jag inte skrev några noter.

2000 Rocca di Castagnoli Buriano
- Smak av svarta vinbär, mörka syrliga körsbär och tobak, helt ok syra. Gott. Kul att kunna köpa ett lite mer moget vin.

2008 Baigorri Reserva - smak av körsbär och björnbär, mycket syra. Jag tycker det här är väldigt gott och kan ligga ett tag då det har en bra syra. Ett riktigt trevligt vin till grillat.

2008 Roland Champion Champagne Special Club - Väldigt sluten flaska! Smak av äppelkart och bröd och avslutas med småbesk citrus. Med värme i glaset så smakar det av bröd och småsura äpplen och beskan har försvunnit och ersatts av ren citrus smak. Kommer garanterat vinna på lagring, men inget som jag kommer att dricka mer av. Jag var inte överväldigad av vinet och tycker jag druckit bättre 2008:eek:r.
 
Toppen