Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Imponerande framförhållning!
Har inte du viner som skall ligga längre än så? :nagelbitare:
Skämt åsido:
....det är ju bara att titta i CT på vad man har i källaren, se vilka drickår som olika flaskor har tilldelats, och sen para ihop till olika teman... Sen gillar ju den stramt japanskt autistiske och avsevärt RIGIDA projektledaren som bor i mitt prefrontala cortex att planera vindrickandet ca 2 år i förväg.
Planer kan dock ändras, tex då man får tag i en batch spännande moget eller snubblar över ett vin som man snart vill skapa ett tema kring. Sedan, som murbruk, spelas det in vitt, sött, Bdx, provningar och annat för att ADHD-personen som bor lite djupare i Gehirn, inte skall bli alltför frustrerad.
Kanske läge för en egen tråd: Hur planerar du ditt drickande ur kort och långt perspektiv?
 
Last edited:

Rexel

Medlem
Faktiskt ett Nebbiolo-tema inplanerat H1 under 2015. Visst kan man önska att det skulle komma tidigare, men nu är den utarbetade läroplanen så som den är. Och de autistiska inslagen i min personlighet kan inte acceptera att man ändrar på lagda planer.
För hur skulle DET se ut? :eek:
Vill också planera teman och veta vad jag ska dricka ur källaren. Själv är jag helt kass på den biten, kan sitta i timmar innan jag bestämt vilket vin jag skall dricka:(, förvisso tycker jag det rätt kul, men frugan står med tomt glas i handen och blir mer och mer:mad:. Är det bara jag som lider valkval varje gång det skall öppnas ngt?
 

mnor

Medlem
Gårdagens viner blev:

2004 Vilmart Coeur de Cuvée
Doft av krita och söt citrus
Smak: syrligt tropisk frukt, söt grapefrukt med en eftersmak av lime. Med värme i glaset så tar smaken av tropisk frukt med betoning på sötsyrlig ananas och söt grapefrukt över. Den långa eftersmaken domineras av sötsyrlig ananas och söt grapefrukt.
Riktigt, riktigt gott! Påminner en hel del om 2002 Dom Perignon i smaken. Så de enkla råden blir, låt ligga eller drick det inte för kallt.

2012 Glaetzer Anaperenna (Shiraz/Cab)

Dekanterade vinet i cirka 1,5 timmar innan vi drack det:
Påtaglig doft av Viol.
Smak av svarta vinbär, viol, mörka bär och en lång tydlig eftersmak av salmiak. Det finns en nyans av alkohol som dock inte tar över på något sätt. Detta är ett riktigt gott vin som hade bra med syra i sig, vilket gjorde att det inte blev syltigt. Senare på kvällen när vinet blivit något varmare så kommer smaken av "nästan övermogna jordgubbar" fram och dominerar eftersmaken. Kan tänka mig att köpa detta vin igen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Apropå tema: Min fru verkar tycka det är kul att köpa kändisviner och ge mig blint. Igår försökte hon sätta dit mig igen. Problemet är bara att många av dessa viner är så uppenbart kassa att man nog helt bör sakna smaklökar för att inte reagera på att det är något lurt man har i glaset.

De jag fått hittills ÄR verkligen objektivt kassa viner helt utan struktur och komplexitet!

Igår drack jag:
image.jpg


2013 Le Bistro "Tina" (76p)
Bärigt och kryddigt med hallon, björnbär, gräs och lite peppar och lakrits. Syrligt och saftigt i munnen.

Tunt och trist. Jag anser nog att majoriteten av bolagets BiB, enligt vad jag minns, brukar vara klart bättre. Detta var snarare i klass med Lazy Lizzard. :confused:

2010 Rosso del Conte Contea di Sclafani (87p)
Tyvärr blev detta lite av en besvikelse. Hög kvalitet men lite intetsägande. När man betalar 300 pix så ligger såklart förväntningarna ganska högt. Nero d'Avola är dock en druva som sällan imponerar på mig. Inget jag kommer att köpa igen, i alla fall inte för ett pris där man kan få riktigt intressant vin.

Fylligt och balanserat med mörka körsbär, plommon, viol och lavendel med subtila inslag av ceder, kakao, plast, tjära och läder. Medel på det mesta i munnen. Bra syra och längd.
 

Skrutt

Medlem
2010 La Turque ...har jag tyvärr inte druckit men vad tycks om min dotters 3D-rendering av ettiketten nedan ?:rolleyes:

2010 Cuvée Sextant från Corbières i Languedoc-Rousillon domineras av en lyxig, varm, ganska torr och ganska läcker fikonsmak. Det går även mot svartvinbärssaft. Det hela är dock ganska enkelt och tanninernas plats i mosaiken blir jag inte så klok på - upplever dem mest som ett lite bittert brus. 85p.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    80,5 KB · Visningar: 264
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack näst sista flaskan Chianti för ett LÅNGT tag framöver. Detta var en present från min svenska kendoklubb, som tack för mina år som engagerad. Vinet var ikväll ... ähum ... något mindre engagerande än vad jag var då. Naturligtvis är jag mycket glad och hedrad över gåvan som betingade ett pris på över 300kr på SB. Skriver inte mer. Exempel på vad vi åt:

image.jpg

Startplattan.

image.jpg

Spansk gris i senapssås.

Imorgon, måndag, en vit dag.
Tisdag blir en Bacchus Night tillsammans med en god vän.
Premiärflaskan från vår låda 2005 Pichon Baron kommer då öppnas tillsammans med två andra, ännu inte bestämda, godingar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack näst sista flaskan Chianti för ett LÅNGT tag framöver. Detta var en present från min svenska kendoklubb, som tack för mina år som engagerad. Vinet var ikväll ... ähum ... något mindre engagerande än vad jag var då. Naturligtvis är jag mycket glad och hedrad över gåvan som betingade ett pris på över 300kr på SB. Skriver inte mer. Exempel på vad vi åt:

Visa bifogad bild 1611
Startplattan.

Visa bifogad bild 1612
Spansk gris i senapssås.

Imorgon, måndag, en vit dag.
Tisdag blir en Bacchus Night tillsammans med en god vän.
Premiärflaskan från vår låda 2005 Pichon Baron kommer då öppnas tillsammans med två andra, ännu inte bestämda, godingar.
Men...vi vill ju veta vilket vin du sågar ju. :confused: Nu börjar du nästan påminna om mig och mitt snedteg med etikettspizzan. Nä, lite bättring här kan jag tycka. :(

Annars ser det ju trevligt ut...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men...vi vill ju veta vilket vin du sågar ju. :confused: Nu börjar du nästan påminna om mig och mitt snedteg med etikettspizzan. Nä, lite bättring här kan jag tycka. :(

Annars ser det ju trevligt ut...
Sågar inte, bara säger att jag inte vill säga annat än att jag var väldigt glad åt gåvan.
"Tog inga smaknoter. Har glömt..."
 

Larseman

Medlem
WP_20140713_10_30_48_Pro.jpg


Många äro öppnade, få äro lysande...
Inga kostsamma offer i helgen, vilket också tyvärr leder till alltför lite wow-känsla. Cornas:en var vinnare, även om den förmodligen behöver några år till för att blomma ut. Sitter med sista slatten nu på söndagkvällen och skulle nog faktiskt kunna lägga på både ett och två poäng idag.
2011 Oremus Furmint Tokaji Dry Mandolás (75p)
Börjar ganska bra på nosen. Nötter, smör och tropisk frukt, skulle kunna tas för en hyfsad chardonnay. I munnen faller det dock ihop totalt. Platt och kort med en lite torr beska i slutet. Dag 2 är även doften borta, och lika platt i munnen.
2009 Boissy & Delaygue Cornas Mon Clocher (88p)
Det här är desto bättre. Komplex och ganska stor doft med mycket frukt. Svarta vinbär, lingon och blåbär. Sötlakrits, kaffe, chark och undervegetation. En liten ton av stall och lagerblad finns nog där också. I munnen medelstramt, ganska fylligt, lingon, blåbär och en liten slånbärsbeska. Känslan är sval, ganska bra balans även om frukten och syran har överhanden för närvarande. Bra längd med ett lite bittert slut. Har tre flaskor till, ska bli intressant att följa dom hur länge man nu kan hålla sig :confused:
Clotilde Davenne Crémant de Bourgogne Extra Brut (85p)
Jag är inte särskilt svag för mousserande, varken champagne eller budgetalternativ, men den här gillar jag. Doft av gula äpplen och smörgåsrån med smält brieost (!?). I munnen en robust mousse, mer gula äpplen, lite grape och en hel del syra.
2013 Château Vignelaure Coteaux d'Aix-en-Provence (84p)
Naturligtvis lite rosé också, om frun får välja. Det här var den dyraste som vi kunde hitta på SB i Sickla (129pix). Inte dum alls. Typisk Provencalsk rosé med hallon, smultron och lite tuttifrutti i doften. Frisk och ganska stram i munnen med bra syra och hyfsad längd. Lättdrucket, javisst, men inte utan en viss tillfredställelse.
2009 Kendall-Jackson Chardonnay Vintner's Reserve (83p)
Frugans favorit och visst är det lättåtkomligt och "gott". Saknar dock en del elegans och känns lite spekulativt amerikansk med sin smöriga och nötiga doft och fylliga nästan oljiga karaktär. Måste nog försöka leda in frugan på något nytt spännande chard-spår, tips någon...?
 

Gurto

Medlem
Visa bifogad bild 1614

Många äro öppnade, få äro lysande...
Inga kostsamma offer i helgen, vilket också tyvärr leder till alltför lite wow-känsla. Cornas:en var vinnare, även om den förmodligen behöver några år till för att blomma ut. Sitter med sista slatten nu på söndagkvällen och skulle nog faktiskt kunna lägga på både ett och två poäng idag.
2011 Oremus Furmint Tokaji Dry Mandolás (75p)
Börjar ganska bra på nosen. Nötter, smör och tropisk frukt, skulle kunna tas för en hyfsad chardonnay. I munnen faller det dock ihop totalt. Platt och kort med en lite torr beska i slutet. Dag 2 är även doften borta, och lika platt i munnen.
2009 Boissy & Delaygue Cornas Mon Clocher (88p)
Det här är desto bättre. Komplex och ganska stor doft med mycket frukt. Svarta vinbär, lingon och blåbär. Sötlakrits, kaffe, chark och undervegetation. En liten ton av stall och lagerblad finns nog där också. I munnen medelstramt, ganska fylligt, lingon, blåbär och en liten slånbärsbeska. Känslan är sval, ganska bra balans även om frukten och syran har överhanden för närvarande. Bra längd med ett lite bittert slut. Har tre flaskor till, ska bli intressant att följa dom hur länge man nu kan hålla sig :confused:
Clotilde Davenne Crémant de Bourgogne Extra Brut (85p)
Jag är inte särskilt svag för mousserande, varken champagne eller budgetalternativ, men den här gillar jag. Doft av gula äpplen och smörgåsrån med smält brieost (!?). I munnen en robust mousse, mer gula äpplen, lite grape och en hel del syra.
2013 Château Vignelaure Coteaux d'Aix-en-Provence (84p)
Naturligtvis lite rosé också, om frun får välja. Det här var den dyraste som vi kunde hitta på SB i Sickla (129pix). Inte dum alls. Typisk Provencalsk rosé med hallon, smultron och lite tuttifrutti i doften. Frisk och ganska stram i munnen med bra syra och hyfsad längd. Lättdrucket, javisst, men inte utan en viss tillfredställelse.
2009 Kendall-Jackson Chardonnay Vintner's Reserve (83p)
Frugans favorit och visst är det lättåtkomligt och "gott". Saknar dock en del elegans och känns lite spekulativt amerikansk med sin smöriga och nötiga doft och fylliga nästan oljiga karaktär. Måste nog försöka leda in frugan på något nytt spännande chard-spår, tips någon...?

Vit Bourgogne är väl det givna? Ngn Chassagne-Montrachet från Fontaine-Gagnard eller Drouhin går ju att köpa för inte så hiskeligt mycket pengar för att få känslan för den franska stilen. Efter det får du väl fylla källaren med Coche-Dury och DRC Montrachet :D
 

Gurto

Medlem
Tema "Billigare mogna viner från SB":

Rocca di Castagnoli le Pratola Merlot, Toscana 2001 (ryggbiff, stekt märg, friterad fylld lök, buljongkokad majrova, rödvinsbuljong, krasseemulsion) Doftar mörka bär - körsbär och svarta vinbär, ceder, jordigt, svarta oliver. Medelfyllig med mogen fruktig karaktär med tydliga välintegrerade fattoner.
Trevliga mognadstoner och tillräckligt mullig frukt för att bära upp allt. Gillade trots att ren Merlot inte brukar vara min grej. Kanske mognaden som gjorde det. 88p. Passade bra till maten.

Chateau Grandis Haut-Médoc 1999 (ost: pecorino, spansk mild getost, morbier) Doftar mörka bär (lite rödare än italienaren) - svarta vinbär, björnbär, ceder, blyertsväss, multet, stalligt skitigt. Mer komplext och moget i doften med de mer stalliga tonerna. Stramare frukt men lite vattnigare i smaken än föregående. Vinner doftmässigt men förlorar smakmässigt. 87p
Funkade fint till osten.
 

chambertin

Medlem
BYOB med @Grapeskull, @gbgpatrik, @perpro och @chambertin från forumet. Utöver dessa så var vi några tappra själar till, som hur illa det än låter, inte tillhör den aktiva delen av FW. Sanslöst trevlig afton med hög och jämn kvalitet på de viner vi drack. Faktiskt första gången jag kan minnas där inget vin egentligen förtjänar att hamna utanför prispallen. Ett par viner var dock av det mer extrema hållet, men trots det riktigt roliga. För ovanlighetens skull så har jag inga bilder att bjucka på, försökte mig på att använda "panorama-funktionen" i min smartphone, vilket gav riktigt dåliga och oskarpa bilder, tyvärr. Poängsättning och liknande bör som vanligt tas med en extra nypa salt, då många viner, trevligt sällskap och lite ofokusering mellan varven är allt annat än bra förutsättningar för var att vara rättvis i sin bedömning. Samtliga viner provades blint utan eget medtagna flaskor.

Förvin

2001 Rocca di Castagnoli Merlot Le Pratola (89p)
Mycket charmig och välbalanserad Merlot. Andas både Bordeaux och allmänt Italien. Fina stalltoner, mörka körsbär, choklad och ceder i en medelfyllig kropp. Medel på det mesta i munnen. Riktigt bra för sitt pris. Finns dessutom att köpa på SB för 200 pix. Väl värt att köpa.

NV Jacques Selosse Champagne Brut Initiale (Deg 2012)
Är fortfarande för okunnig rörande denna dryck, men detta var riktigt trevligt. Mjuk och rik syra, mogna gula äpplen, lite mandel, hundkex och CB-kofta med lång och härlig eftersmak. Kul!

Huvudprovningen

2011 Ata Rangi Pinot Noir (92p)
Har druckit tidigare årgångar och visst tusan är detta en PN som vill vara med och leka med de stora grabbarna. Upplevde denna årgång snäppet bättre än 2010:an. Relativt mörk frukt med björnbär, rabarber, kåda och aningen mocca. Ung och rejält fruktig men inte utan finess och viss komplexitet. Riktigt bra intensitet och syra. Bra längd med aningen bitterhet i eftersmaken.

Ett vin som skulle behöva ett gäng år i källaren för att odla lite hår på bröstet. I min värld så finns allt som krävs för att detta skall bli en höjdare med tiden. Relativt billigt och tillgängligt hos SB dessutom.

1998 Domaine Armand Rousseau Père et Fils Ruchottes-Chambertin Clos des Ruchottes (91p)
Fantastisk näsa! Här bjuds det upp till fest med stall, kaffe, sandelträ, lagerblad och krut ihop med elegant röd frukt som drar åt feta körsbär och blombukett i allehanda färger. I munnen så ändras bilden radikalt (i förhållande till aromen). Frukten känns aningen tunn samt så är det lite väl mjukt och snällt. Bra intensitet, och krispig syra, men inte optimalt balanserat.

Gott och komplext vin, men jag är ingen bourgognefantast. Det saknar helt enkelt lite umph...

2009 Yalumba The Signature (90p)
Vinet öppnar upp fullt direkt och skickar massor av frukt rakt upp i näsan. Här hittas Hallon, björnbär, svarta vinbär och en handfull eukalyptusblad. Utöver detta så hittar jag viol, blyerts, bergamott och rosépeppar. Fylligt och fruktstinnt i munnen. Nyavärlden, och då framförallt Australien, så det skriker om det. Bra intensitet och syra samt relativt mjuka tanniner.

Gott, men inte det mest spännande vinet i sammanhanget. Kan dock tänka mig att dricka det igen.

2007 Domaine Michel Lafarge Volnay 1er Cru Clos du Château des Ducs (90p)
Slankt och "snipigt" med mängder av örter och kryddor som drar åt peppar, malört och bergamott. Frukten drar åt rabarber, blodapelsin och lite hallon. Medelintensiv, lite tjärv och besk. Fin syra med stenig och lång eftersmak.

Detta var inte fel på något sätt, men hamnade lite i skuggan av de andra pinoterna i heatet. Kändes aningen ung och snipig. Behöver säkerligen odla åtminstone mustasch.

2005 Château Lascombes, Margaux (93p)
Fylligt och välbalanserat med rik fatkaraktär. Inslag av rostade kaffebönor, stall, bränd jord, ceder och tegel. Frukten är mörk med plommon och svarta vinbär. Mycket fin intensitet och syra. Eftersmaken är lång med lite rök och tjära.

Mycket trevlig Bordeuax i fyllig och mustig stil. Kändes maskulin och rustik, men inte utan viss elegans. Inget för ekallergiker, men som tur är så tillhör inte jag den kategorin. Kvällens vinnarvin enligt gruppens samlade omdöme. Topp tre för mig, men min topp var oerhört jämn.

2004 Paolo Scavino Barolo Bricco Ambrogio (92p)
Massor av cigarrtobak, röda vinbär, nypon, fat, ceder och tranbär. Hittade även lite animaliska drag med lite tjära och kött. Mycket intensivt i munnen med råbarkade tanniner och aningen eldighet. Lång eftersmak med blyerts, mentol och svalka.

Mycket gott, ett vin helt i min stil. Kraft, komplexitet och ett uns elegans utan att tappa umph.

2007 Cims de Porrera "Classic" Priorat Carinyena (92p)
Mörkfruktigt med svarta vinbär och mörka plommon. Utöver detta så hittar jag rökiga fat, ceder, ngt dill, blyerts, ngt stall och aningen äppleskal och kåda. Mycket skogskänsla. I munnen så bjuds det på mängder av tannin och hårda syror med en lång intensiv eftersmak.

Mitt vin. Blev allt annat än besviken, men det är nog lite väl högt prissatt. Lite anonyma karaktärsdrag, vilket kanske inte är så konstigt då man sällan dricker vin baserat på 90 % Carignan.

2008 d'Arenberg Shiraz The Dead Arm (91p)
Fylligt och mörkfruktigt med inslag av björnbär, peppar, mörk choklad, plommon, mörka stenar, piptobak och saltlakrits. Rejäla syror med ganska snäll tanninstruktur. Aningen eldigt med bra intensitet och fin komplexitet.

Frugans vin, dvs mitt andra för kvällen. Lite av en besvikelse, hade ganska stora förväntningar. Men visst tusan dricker jag det gärna igen om jag får chansen, men det är inget jag kommer att leta upp för att köpa på mig ett dussin, typ.

Bonusvin...

Här börjar mitt fokus tappas ganska rejält. Noteringar blir således utan betyg.

2005 Antonelli San Marco Sagrantino di Montefalco Chiusa di Pannone
Massor av örter, skog, grenar och massiv vinbärsfrukt med lite omogna plommon. Analyserade inte direkt. I munnen så är det tjärvt och monstruöst tanninrikt, på gränsen till att sår uppstår i munnen. Som en hästspark! Men vet ni vad, jag njuter ändå och ger det tummen upp. Riktigt kul att dricka ett vin som är allt annat än publikt, snarare så känns det som en riktigt grinig gubbe som vill straffa mig - hårt! Tur att jag gillar att lida. :)

2009 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet
Om ni fortfarande inte har fattat vad som menas med begreppet fruktbomb och "parkerviner", då kan ni kan sluta upp att fundera och istället investera i detta kraftpaket. Herre jösses vad det är kraft i det här! Massor av lakrits, björnbär, piptobak, vanilj och katrinplommon. I munnen så är det MEGAFYLLIGT och intensivt så mina tankar flyger till Douro och ungt portvin. Visst, sötman saknas, men detta har så mycket eldighet och kraft att man nästan kan tanka bilen med ångorna.

Detta gillas såklart också, men vad skall man kalla denna stil? Det borde dock fungera bra till en ostbricka med ganska rejält starka ostar. Det enda vin jag kan minnas som har varit i liknande stil är australiensaren Molly Dooker.

1995 Chanoine Champagne
Avslutningsvin, varför då inte lite Champagne? Jag drack, men minns egentligen inget av substans. Orättvist mot vinet såklart. Det passerade mig obemärkt förbi, tyvärr. :(

Ett jättetack till er som deltog och bjöd på fantastiskt roliga viner. :)

Hade varit kul att få lite kommentarer från er andra också i den mån ni orkar och hinner. Det verkar i alla fall som att vi var tämligen överens om att det var mycket bra viner och att det var svårt att välja sina favoriter. Många totalt olika stilar dessutom, vilket gör det lite extra svårt.

Lite seg i kolan idag, men det har man väl förtjänat antar jag. :oops:

2001 Rocca di Castagnoli Merlot Le Pratola (89)
Trevlig, generös och framför allt riktigt bra intensitet och balans för endast 180kr.
NV Jacques Selosse Champagne Brut Initiale (Deg 2012) (92)
Tyckte ännu mer om denna än senast jag drack den. Att den fått ligga ett år hjälpte säkerligen till. Stor. öppen näsa full av jäst, röda äpplen och massor av mineralitet i form av vått ylle. Fyllig och låååång. Väldigt gott!

2011 Ata Rangi Pinot Noir (92)
Mitt vin, som jag tidigare i vår köpte på rekommendation av just @Matlen.
Mycket trevlig med generös pinot-karaktär, bra tryck i frukten men med fin elegans. Lite kraftiga fat och lite kantig, men ung som tusan och har stor potential i källaren.
1998 Domaine Armand Rousseau Père et Fils Ruchottes-Chambertin Clos des Ruchottes (93)
Här fanns egentligen det som jag älskar mest av allt när det gäller Bourgogne. En näsa full av mognadstoner. Lite skog, svamp, örter och stall. Väldigt god och mogen frukt i munnen, och hade fått riktigt höga poäng om den hade haft lite mer struktur och ett uns högre syra.
2009 Yalumba The Signature (90)
Inställsamt, massor av frukt, tydlig Australienskisk karaktär med massor av lakrits och lite sval mynta. Gott!
2007 Domaine Michel Lafarge Volnay 1er Cru Clos du Château des Ducs (91)
Gillade doften skarpt! Full av örtighet och kryddor samt massor av röda vinbär. Fanns även ett uns av skitighet som avslöjade härkomsten. Lite snipig och stram i munnen, och bitvis tyckte jag den saknade lite tryck i koncentrationen. Trots detta ett väldigt gott vin!
2005 Château Lascombes (94)
I mitt tycke kvällens vin. Kompakt och kraftigt ekat men med en osannolik fräshet och drickvänlighet. Koncentration utan överextraktion! :)
2004 Paolo Scavino Barolo Bricco Ambrogio (91)
God och med facit i hand en väldigt klassisk Barolo. Blommig parfymerad doft med lite mogen frukt och godis. Stramt i munnen men för övrigt väldigt bra balans. Lång, lång eftersmak.
2007 Cims de Porrera "Classic" Priorat Carinyena (90)
Massor av frukt, mycket fat. Kaffe & rostat bröd. Extremt välbalanserad och ingenting som sticker ut eller är till besvär. Jag tycker tyvärr det mest blir tråkigt, men kan omöjligen förneka vinets höga kvalitet.
2008 d'Arenberg Shiraz The Dead Arm (90)
Håller med dig här om att den inte riktigt levde upp till förväntningarna, och är glad att jag fick den blint då jag säkert hade varit snällare mot den om jag vetat vad det var. Mycket frukt som drar åt det portugisiska hållet, nästan portvinstoner. Men också lakrits, choklad och kaffe. Förvånansvärt mjukt och inställsamt, med hög koncentration och bra längd. Trevlig tydlig syra räddar vinet från att kännas klibbigt. Men precis som med Prioratvinet blir detta lite tråkigt och slätstruket.

2005 Antonelli San Marco Sagrantino di Montefalco Chiusa di Pannone
Maken till stramt vin har jag aldrig stött på! Riktigt roligt! Bakom strävheten finns också ett mycket bra vin, men det är svårt att njuta av när munnen rent fysiskt checkar ut i 30 sekunder.
2009 Mas de Boislauzon Châteauneuf-du-Pape Cuvée du Quet
Turbovin, med för min smak på tok för mycket alkohol. Doften domineras av av plommon, björnbär, bränt socker och fat. Überfylligt och kompakt, och det enda jag faktiskt skrev på mitt anteckningspapper var "otrevligt"
1995 Chanoine Champagne
Kul med mogen Champagne, och denna var verkligen mogen. Kanske till och med ltie övermogen. Inte mycket tryck kvar i bubblorna, och påminde mycket om övermogen Chablis. Burkrmajs, bokna äpplen, smör, bivax och lite toner av koskit som jag ofta hittar i fransk torr cider. Väldigt torr i munnen och lite trött i frukten. Intressant vin, och får kanske ändå anses som ett fynd för strax under 300kr.

Nu återvänder jag till ryggläge på soffan!

Väldigt trevlig kväll och tack @Grapeskull för arrangemanget !

Ligger väldigt nära era bedömningar om vinerna förutom att jag inte var särskilt "fatkänslig" den kvällen så jag upplevde inte Lascombes och Cims de Porrera som särskilt hårt fatade och rostade utan ganska välintegrerade. T.o.m Paolo Scavinon (som @gbgpatrik kul nog kom ihåg att jag uttryckte ogillande om vid förra provningen) kändes ganska drickvänlig för att vara just en Scavino.

Även hos mig så vart The Dead Arm lite åt en besvikelse även om vi inte någonstans den här kvällen pratar om dåliga viner. Tyckte som @Grapeskull att syran var fantastiskt fin men kroppen var aningen tunn i min gom.

Det mesta hamnade dock i bakvattnet vad gäller kärvhet och strävhet när man smakade på Sagrantinon . Tog ju med den för att se var @Matlen har sin gräns för strävhet men inte ens detta vin som fullständigt bedövar käften i minuter fick honom på knä.;)

Cuvée du Quet var också i det närmaste odrickbar (i alla fall en bra stund) och man undrar ju stilla varför denna karikatyr på vin drar ner sådana applåder. Till försvar så fär man dock säga att när alkoholen vädrat ut efter 30-40 minuter så kommer vinet i klart bättre balans men jag väljer 99 ggr av 100 en vanlig Tradition från en sådan här producent framför dessa monstercuvéer.

Jag tyckte 1995 Chanoine var en ganska kul men enkel champagne som hade klar ålder men inga sherrytoner överhuvudtaget. Har köpt på mig några flaskor så det skall bli kul att se om det är mycket flaskvariation eller ej.

Selossen var väldigt bra och en liten slatt jag hade i glaset hela kvällen doftade bara bättre och bättre med allt högre temperatur och helt bubbellös. Klass !
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det mesta hamnade dock i bakvattnet vad gäller kärvhet och strävhet när man smakade på Sagrantinon . Tog ju med den för att se var @Matlen har sin gräns för strävhet men inte ens detta vin som fullständigt bedövar käften i minuter fick honom på knä.;)
Tanniner, sa någon tanniner?! :cigarr:
Jag grät inte, men jag kände mig helt utan att ljuga lite skinnflådd efteråt. En ganska så trevlig upplevelse trots allt. Jag är väldigt glad att jag fick prova denna best. :kyss:
Det känns även relevant att fråga sig hur länge ett sådant här vin behöver på rygg när tio år knappt har lyckats mjuka upp vinet det minsta lilla? :neej:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
lachini del ponte.jpg

Gårdagens pinoter från oregon:
2008 Lachini Pinot Noir Lachini Family Estate
Lätt, elegant, svalt, smultron och kokos, klart på topp nu - syra och tanniner i perfekt balans - riktigt god pinot noir!
2007 De Ponte Cellars Dundee Hills Pinot Noir
Ett kraftpaket i jämförelse, varma jordgubbar, moreller, salt fisk (i positiv bemärkelse) - också helt moget och ett njutbart vin.

Väldigt olika viner, mycket mer "Oregon-känsla" i De Ponte, medan Lachinin skulle kunna förväxlas med en lättare Bourgogne. Personligen föredrog jag elegansen i Lachinin medan flickvännen satte kraften i De Ponte främst - båda var i alla fall mycket positiva överraskningar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 1617
Gårdagens pinoter från oregon:
2008 Lachini Pinot Noir Lachini Family Estate
Lätt, elegant, svalt, smultron och kokos, klart på topp nu - syra och tanniner i perfekt balans - riktigt god pinot noir!
2007 De Ponte Cellars Dundee Hills Pinot Noir
Ett kraftpaket i jämförelse, varma jordgubbar, moreller, salt fisk (i positiv bemärkelse) - också helt moget och ett njutbart vin.

Väldigt olika viner, mycket mer "Oregon-känsla" i De Ponte, medan Lachinin skulle kunna förväxlas med en lättare Bourgogne. Personligen föredrog jag elegansen i Lachinin medan flickvännen satte kraften i De Ponte främst - båda var i alla fall mycket positiva överraskningar.
Me like, Oregon kan minsann också. :)
 
Toppen