Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Larseman

Medlem
Nåååå...? Nu får du nästan hjälpa oss på traven...
Druvan heter Roditis och kan ge bra viner om man håller ner uttaget (enligt Hugh J). Den här var ganska enkel med mycket citrus i både doft och smak, viss grape-beska och ganska bra längd. Bara 11,5% så synnerligen lättklunkat!
 

Vino fino

Medlem
Det där var fräckt! Ändra så att det ser ut som att det är jag som inte har koll :)
Nääää. Det var inte det som var meningen. Två minuter efter inlägget medan jag satt och funderade så slog det mig att vad fasen yrar jag om, den är ju röd. Så jag ändrade till druvan som jag någonstans långt där inne faktiskt tänkte på, den som det görs söta viner av. Assyritiko.
 

Larseman

Medlem
Nääää. Det var inte det som var meningen. Två minuter efter inlägget medan jag satt och funderade så slog det mig att vad fasen yrar jag om, den är ju röd. Så jag ändrade till druvan som jag någonstans långt där inne faktiskt tänkte på, den som det görs söta viner av. Assyritiko.
men tyvärr hann jag svara innan jag såg din ändring, så mitt svar verkar lite märkligt, men jag misstänkte faktiskt att det var den du menade...
 

Vino fino

Medlem
men tyvärr hann jag svara innan jag såg din ändring, så mitt svar verkar lite märkligt, men jag misstänkte faktiskt att det var den du menade...
Det är inte ditt svar som verkar märkligt, det är min ändring...

Men jag gjorde den helt oskyldigt.

Nåväl: Roditis? Tror aldrig jag har haft nöjet av att dricka den. Fanns det några dyrare exemplar?
 

Larseman

Medlem
Nåväl: Roditis? Tror aldrig jag har haft nöjet av att dricka den. Fanns det några dyrare exemplar?
Det dräller ju inte av vinbutiker precis :-(
Vi får väl spana på dom affärer vi råkar på men det är inte lätt att hitta något större utbud. Ska försöka hitta vinglas också :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Besök hos Diebolt Vallois kl. 09.00, vi började med en kopp kaffe..
Prestige (2010,2011,2012 plus 20% äldre viner i form av solera). Komplex doft med tydligt inslag av vita blommor. Ett vin som oavsett blandning alltid levererar.
Fleur de Passion 2006,1998. 2006 briljerar som det klart bättre vinet, sanslöst bra just nu. Blir bara bättre och bättre. 1998 upplevdes som allt för ung att dricka nu, ej helt i balans.
Vintage 2007, 2002, 1999, 1997, 1979,1976. 2007, klar att dricka nu, rund, generös med bra längd. Igen visar årgång 2002 upp sig som en mycket ojämn årgång (för blanc de blancs) vinet saknar struktur och ryggrad även om smakerna är OK. 99 absolut strålande förmodligen på topp nu och några år framöver, mogen och fullmatad med exotiska frukter. 1997 är ett mycket bra vin från en på papperet medioker årgång. 79 och 76, på halvflaska och degorgerade precis innan provning. Härligt mogna viner men dog snabbt i glaset, 76 den klart bättre av de två, standardflaska (75cl) är nog den minsta storlek man bör välja för att lagra champagne under lång tid. I det stora hela en mycket bra start på dagen!
 

Larseman

Medlem
WP_20140725_18_51_04_Pro.jpg


Idag blev det Assyrtiko! Som ni ser så har vi också uppgraderat glasen :)

2013 Ktima Biblia Chora
Från fastlandssidan från oss räknat, alldeles utanför staden Kavala.
Assyrtiko/Sauvignon Blanc i okänd fördelning.
Vackert gyllengul färg.
Mycket SB-toner av fläder och krusbär, efterhand också citrus av lite sötare slag, typ blodgrape.
I munnen återkommer blodgrapen, helt torrt med syra som greppar tag rejält om tungroten. Ganska fylligt, nästan lite oljigt med mycket bra längd och ett friskt slut.
Mycket gott!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2007 Clos Saint Jean, CnP (86p)
Hemmavid. 24 juli.

Big, PHAT, alcoholic wine that is Grenachily young and rather non-descript. Should be better enjoyed at a later date, when some interesting mature aromas emerge. May reach 90 later in life.
If you prefer in-yer-face young fruit, than, by all means, go for it now! But if you prefer the intricate aromas that only develop with age, than wait for some years. 5 or so.
Anywhich way, this wine is a thoroughbreed satisfyer of sorts but not for those who use the term "fullbodied" to describe their Beaujolais.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nja, inte just idag för jag laggar lite med mina uppdateringar men...

Fick förmånen att spendera lite tid i skärgården med en massa trevliga vinmänniskor däribland @CH från forumet.
Dagen började dock med ett svettigt arbetspass där vi provade oss igenom 28 viner från fyra olika Alsaceproducenter. Ett mycket hårt jobb men någon måste ju arbeta medans ni andra latar er i hängmattorna.
20140715_180804 (800x600).jpg

Efter arbetspasset stundade dock belöning i form av diverse godsaker som började med en 1990 Launois Magnum som var helt perfekt att dricka nu, fina bubblor, härliga mognadstoner och för mig som inte haft förmånen att dricka så många gamlingar ett djupt steg till ner i Champagneträsket.
20140715_204124 (600x800).jpg

Nästa flaska som dök upp var en klassisk Krug NV men den gamla etiketten vilket skvallrar om lite ålder, tyvärr missade jag att ta degdatum på den men gott var det förstås precis som man kan förvänta av Krug.
FB_IMG_1405452236617 (600x800).jpg

Vad som sedan tittade fram var en Canard-Duchene Charles VII och också den visade sig från sin bästa sida med en härlig smörighet, längd, komplexitet och trevliga mognadstoner.
20140716_091437 (600x800).jpg

Därefter blev det lite Schtökigt med diverse röda som åtnjöts till det grillade däribland en La Spinetta Barbaresco -07 samt lite blandad BDX ackompanjerat med några trevliga Sicilianare från Marabino.

När mörkret sedan sänkte sig blev det en ostbricka med blandade ostar från Väddö Gårdsmejeri samt en flaska av den forumkända skumpan 1995 Chanoine som jag nu när den är slutsåld ångrar att jag inte köpte mer av. Fenomenal för sitt pris!

På ostbrickan följde en dessert och till den drack vi lite sött i form av Moscato Della Torre från Marabino. Ett riktigt trevligt dessertvin som nog förvånade alla med att vara långt över förväntan och något jag gärna dricker igen i ett lite mer observant tillstånd.

Kvällen avslutades som man bör i skärgården med vedeldad bastu, kall burköl och graciösa strömhopp från bryggan.

I allt en fantastiskt trevlig kväll som jag hoppas blir en stående sommartradition!
 

Skrutt

Medlem
Är det inte "imon" snart?!?
Vem? Jag? Otålig?
Jag satt just och frågade mig om jag har nån enda flaska som når den där digniteten och svaret blev kanske om ett decennium. Sötnosen längst till höger vet jag dock inte vad det kan vara. Ja, nu är det imörrn iaf.
 

mnor

Medlem
2005 Vietti Barolo Castiglione
Doft av körsbär med inslag av kryddiga och blommiga toner (rosor?).
Smak av syrliga körsbär, plommon, röda bär och nyanser av tobak.
En god Barolo, som känns tillgänglig redan nu, även om det finns en hel del syra i vinet. Drack den till en bra köttbit, men passade förvånansvärt bra att dricka utan mat.
 

merlotsmile

Medlem
Ok. Fick inga tips på ställen med bra viner i min San Sebastiantråd så jag fick googla runt så gott jag kunde:eek: . Och vilken fullträff jag hittade - REKONDO ❤️.
image.jpg


Det tar cirkus 20 minuter att promenixa dit från downtown San Sebastian. Där har Mr Txomin Rekondo sedan 1950-talet skapat sig en vinkällare med över 150 000 viner (siffran skiljer sig lite beroende på artikel man läser).

image.jpg


Några citat från andra som besökt:

“Txomin Rekondo’s restaurant is a wine lover’s dream. He’s allowed his cellar to get completely out of control. With 150 000 wines, and a wine list that consists of a large book, you really need to arrive an hour early just to browse it and make your selection. You can get wines from around the world here, but the highlight is the extremely deep selection of Spanish wines, with multiple vintages and some remarkable prices that are well below market value for many wines.”

“Most importantly, the wine list has barely changed since our first visit with as many fascinating wines to choose from at as ridiculously low prices.”
http://www.jamessuckling.com/teaching-an-old-bordeaux-dog-new-tricks.html
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052748704188104575083464106950670
Finns en hel del skrivet på nätet och den gemensamma nämnaren är att alla verkar helt knockade av vad denne man har skapat. Så vi bokade bord i går kväll.

Vinlistan var suverän att studera … allt handskrivet!!
image.jpg

image.jpg


Maten smakade bra och var av god kvalitet men ingen riktig fullträff som man kommer att minnas. Jag kommer dock att minnas det vinet jag valde:
image.jpg



Marqués de Murrieta Castillo Ygay Gran Reserva Especial 1968

Absolutely fabulous wine ❤️. Graciöst och sensuellt men ändå så intensivt och komplext. Helt otroligt att det är 46 år sedan druvorna skördades.

Mörkt tegelfärgat. Mogen och mycket komplex doft. Väldigt stor doftintensitet. Utvecklade aromer av röd mogen frukt, torkad frukt, rosor, violer, kryddor, tobak, läder, torkad chark, svamp … lager på lager. I munnen en elegant struktur. Torrt, slankt, medelfylligt och med silkeslena tanniner i kombination med en frisk syra. Perfekt balanserat med en stor intensitet i smakaromerna. Här finns massor med mognadstoner och det mesta från doften kommer igen - torkad frukt, kryddor, läder, torkad chark etc. Väldigt lång finish där frukten sitter kvar länge, länge .

Så nöjd med att det blev just detta vin från den enorma vinlistan. Det blev även ett vitt som jag lägger in lite senare ...

Verkligen ett ställe att besöka om man är vinnörd :).
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2006 Gabbas Arabeskia Rosso, 91p.
(Ung) Grenache från Sardinien

A super-typical Italian wine with some cherries, pronounced acids and a tannic back bone that went awesomely well with the dinner. (garlic gyouza, kara-age, special salad with sesame dressing and ending with a selection of Euroepan cheezes.)
The 91 points for its superb constitution, its to die for balance and fortitude as a wine.
No more points? Because there is only very little complexity and there are no layers here.
It may grow and gain a point or three, but the price (in Japan) is slightly off putting.
Wife: 88p (”sweet!") ...I honestly don't know where she found that. Maybe from the sun-kissed grapes that went in to this wonderful juice?
If we had more btls, we'd open them within 8 yrs from now.
Cozy home dinner, a couple of movies and preparing for the work week to come.
 
Last edited:
Toppen