Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mats

Gone todash....
Den heter (hette) El Dorado, inte Ygay Blanco. Bästa spanska torra vita genom tiderna
Nej El Dorado är en annan, men en som låter som en jag gärna skulle vilja prova! Den jag menar är den här:

murrieta82blrspet_logo.jpg
 

Mats

Gone todash....
Ah, ok. Kände inte till att det fanns en "Ygay". Har sett den vita Castillo de Ygay, men aldrig enbart "Ygay". Intressant.

Vet du något om druvor och tillverkningssätt?

Vet inte så mycket exakt data om dem mer än att de var gjorda på Viura och fanns som Reserva och GR, dvs lagrade enligt sedvanliga regler om lagring min 3 år varav min 1 på ekfat och 5 år/min 2 år på ek (om nu R/GR-reglerna är samma för vita som röda). Kanske @StefanAkiko vet mer om våran gemensamma favorit YB?
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Diverse gott till en vanlig måndagskväll.
image.jpg

Charles Lafitte Belle Cuvee. Fick aldrig någon direkt koll på detta vin. Först stora bubblor och en massa krut och syra. Efter ett tag mer päron och lite ox-tendenser. Intressant smak men frukten samsas aldrig riktigt med de andra komponenterna. Kanske har min vän haft den för varmt de senaste åren? Hur som helst, alltid trevligt att testa ny skumpa men inget jag springer för att köpa mer av.

Däremot Ch Lasalle 2000. Vilket vin! Direkt vid öppnandet lite tjurskallig och svår med vassa tanniner och utstickande syra. Efter 2,5 timme på karaff så ligger allt på sin plats. Ceder, cigarr och violer i doften tillsammans med lite nyupptaget hö och mörka bär. Tanninerna i munnen är tydliga med avrundade och bekväma. En medel + syra som ger ryggrad åt hela härligheten och låter mörka bär och blyertspenna åka snålskjuts. De kommer med av bara farten! Om jag var en sån som sätter betyg skulle jag inte varit snål med poängen, nu nöjer jag mig med att sätta ett "jösses vilket gott vin" på det!
1 flaska kvar bara nu :( väntar nog ett eller ett par år med den.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vet inte så mycket exakt data om dem mer än att de var gjorda på Viura och fanns som Reserva och GR, dvs lagrade enligt sedvanliga regler om lagring min 3 år varav min 1 på ekfat och 5 år/min 2 år på ek (om nu R/GR-reglerna är samma för vita som röda). Kanske @StefanAkiko vet mer om våran gemensamma favorit YB?
Jag vet bara att jag köper alla jag ser, och att jag ser dem alldeles för sällan...
Blev sugen på att öppna sista '98:an nu. Men skall verkligen försöka vara ståndaktig.
 

merlotsmile

Medlem
Om du är ute igen på något välsorterat ställe och vill ha en vit rioja, kolla om de har den vita Ygayen. Är lite i samma stil som den vita Tondonian men ofta lite mer oxiderad och supergod. Tyvärr har de slutat göra den nu och gör ett annat liknande vin (Capellania), den jag provat var bra men inte lika bra som gamla Ygay Blanco.

Men har de slutat göra den? Googlar man lite så ser man att (artikel från 2013) ... "Murrieta is about to bottle its 1986 Castillo Ygay Gran Reserva Blanco, which is made from 98% Viura and 2% Malvasia, after 23 years maturation in 40-year-old American oak barrels." http://www.thedrinksbusiness.com/2013/10/murrieta-defends-traditional-white-rioja/

Blir också lite förvirrad när jag kollar på CT. Där finns det gran reserva vintages fram till 2005. https://www.cellartracker.com/list.asp?fInStock=0&Table=List&iUserOverride=0&szSearch=Castillo de Ygay blanco#selected=W174289_5_Kb35994b49b8654b7b1eb362f062e3c40

Eller har jag missuppfattat vilket vin du menar @Mats ?
 

Mats

Gone todash....
Men har de slutat göra den? Googlar man lite så ser man att (artikel från 2013) ... "Murrieta is about to bottle its 1986 Castillo Ygay Gran Reserva Blanco, which is made from 98% Viura and 2% Malvasia, after 23 years maturation in 40-year-old American oak barrels." http://www.thedrinksbusiness.com/2013/10/murrieta-defends-traditional-white-rioja/

Blir också lite förvirrad när jag kollar på CT. Där finns det gran reserva vintages fram till 2005. https://www.cellartracker.com/list.asp?fInStock=0&Table=List&iUserOverride=0&szSearch=Castillo de Ygay blanco#selected=W174289_5_Kb35994b49b8654b7b1eb362f062e3c40

Eller har jag missuppfattat vilket vin du menar?

Nej det är inte den jag menar utan dessa, Reservan och Gran Reservan, har dock själv bara druckit reservan. Den heter bara Ygay, dvs samma som den röda så söker man i CT på Ygay Blanco kommer bara deras Castillo Ygay upp som du hittade.
 

merlotsmile

Medlem
Nej det är inte den jag menar utan dessa, Reservan och Gran Reservan, har dock själv bara druckit reservan. Den heter bara Ygay, dvs samma som den röda så söker man i CT på Ygay Blanco kommer bara deras Castillo Ygay upp som du hittade.
Aha. Tack. Här gäller det att ha hufvudet på skaft!!! :) Så vad är det då som gör att denna är bättre än Castillon??? Vad skiljer dem åt??
 

Mats

Gone todash....
Aha. Tack. Här gäller det att ha hufvudet på skaft!!! :) Så vad är det då som gör att denna är bättre än Castillon??? Vad skiljer dem åt??

Är inte helt säker på skillnaden men vad gäller de röda jag har för mig att Castillon skulle vara lite bättre och bara göras de bättre åren med druvor från de bättre lägena men tittar man på CT verkar den ju vara gjord de flesta åren. Men MdM är ett mörker på CT, flera av deras vinerna är inlagda under 3-4 olika namn och en del helt felaktiga så det är svårt att där klura ut vilka år Castillon faktiskt gjordes. En skillnad som kan vara Ygayen till fördel när det gäller de vita är att Castillon bara finns som GR men Ygayen som Reserva och därmed lite mindre ekad osv om man föredrar det, dvs som med Rioja som helhet, GR är inte alltid bättre än R utan bara en smaksak efter hur man gillar sina viner. Så inte säkert att Ygayen är bättre, skulle vara smaskigt att prova dem bredvid varandra tillsammans med deras El Dorado!
 

Vino fino

Medlem
Är inte helt säker på skillnaden

Jag har ägnat lite ledig tid åt att försöka reda ut detta. Inte helt lätt med tanke på att Murrieta själva inte ger mycket information. Huset verkar inte riktigt veta vilken väg man skall ta när det gäller sina vita.

Ygay Blanco (G.R och Reserva) och El Dorado sägs i en artikel i El Mundo Vino 2011* ha övergivits "sedan ett antal år tillbaka" till förmån för Capellanía. (Och p.g.a. husets hårda fokus på Albariño-projektet i Rias Baixas, min kommentar). På CT, som knappast är något referensverk i sammanhanget, listas både 2001:eek:r, 2004:eek:r och 2005:eek:r. Att de överhuvud taget finns i folks källare indikerar att någonstans mellan 90- och 00-talet skedde ett trendbrott där vinerna släpptes mycket yngre än tidigare. Som @merlotsmile nämner så finns det kanske ändå planer på att släppa något historiskt från källaren vilket skulle motsvara den "klassiska" Ygay Blanco.

Vad gäller gamla skolans Ygay Blanco som faktiskt kommit ut på marknaden konstaterar El Mundo Vino* att de vanligen lagrats på fat minst 20 år före släpp och utmärker sig för sina extremvärden i syra och svavel, och tanniner från eken, vilket borgat för deras extrema hållbarhet. De har släppts oregelbundet, bara vid särskilt goda år. Castillo de Ygay Gran Reserva Especial är flaggskeppet, precis som för de röda, och släpps enbart efter "exceptionella" skördar. Druvsammansättningen tycks ha varit 100% Viura eller väldigt nära (62'an hade 7% Malvasía).

Den El Dorado som jag har druckit, 95'an, var lagrad mycket kortare, "endast" 30 månader på fat, och innehöll 5% Garnacha blanca och 5% Malvasía förutom Viura. Det är om möjligt ännu svårare att få fram information om El Dorado. Kanske var vinet ett experiment under 80- och 90-talen med kortare lagring än Ygay Blanco på den väg som slutligen ledde fram till Capellanía. (Min spekulation).

Slutligen, vad gäller klassificering av vita och röda enligt DOC Rioja, så är reglerna något snällare för vita. Minimireglerna är:*

Reserva: 24 mån lagring, varav minst 6 på fat (36 / 12 för röda)
GR: 48 mån, minst 6 på fat (60 / 24 för röda)


* http://elmundovino.elmundo.es/elmun...cion=12&vs_fecha=201101&vs_noticia=1296426673
* http://elmundovino.elmundo.es/elmun...ccion=5&vs_fecha=200908&vs_noticia=1250154253
* http://es.riojawine.com/es/37-reglamento.html
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Medan ni har pluggat Marques de Murrieta och så vänligt delat med er av era fynd, så har vi varit en snabbis på Restaurang Tani i Gaienmae (Tokyo) och druckit Merlot.

2008 Falesco Montiano från Lazio, 90p
Reminiscent of a Bordeaux, especially on the nose. But lacking the Bdx earth - for obvious reasons.

Small maturity on the red colour.
Nose is dark fruity and musty with a touch of sumi ink and wood on top of a touch of barrel.
In the mouth it is an elegant medium bodied wine wih great structure of M+ acids and mature tannins M+. The fruit is full, mature and gives a rich experience and refuses to be sweet or extracted. (Upon decanting: very little sediment!) the aromas are interesting, especially the woody characters of wet planks and what I percieved as my sister's molten crayons when we were kids (maybe I had something to do with it...) Wife found the mineral character to be of a greasy style, as in a car workshop.
First btl of our Summer Merlot race and we decided to have one also as the final btl. Four more to go, some small upside to be expected from keeping. All will be consumed before 2020.
Wife: also 90p.
At fantastic Restaurant Tani in Gaienmae (Tokyo).
 

jocke

Medlem
I lördags blev det en del rosé
Moët & Chandon Rosé otäck
Pannier rosé otäck
R.L Legras rosé otäck (fast den minst otäcka)
Lanson rosé otäck
B. Hatté rosé. Annan liga och deggad för några år sedan. Otroligt balanserad och på sin topp. Syran väldigt fint integrerad. Perfekt
Torsdag-fredags förra veckan bodde vi på Villa Källhagen då blev det 1.5 flaska Bollinger och 1 flaska Bollinger rosé. Väldigt trevligt ställe och jag uppskattar Bollinger rosé. Den var inte otäck :)
 

Gurto

Medlem
Au Bon Climat XXX Chardonnay, Santa Maria Valley 2010 (till piggvar med räkor, pepparrot, potatis och hummerbuljong). De mentala noterna lyder:
Stenig och ostronskalskalkig mineralitet, ordentligt med fetare frukt, vitblommigt, rejäla doser rostade fat med smör, vanilj och karamelliserade drag.
Bombastisk stil men i mycket fin balans. Det tunga bärs upp av en frisk syra. Mycket gott och passade förträffligt till maten.
 

gece

Man vänjer sig.
Dags för ett uppsamlingsheat för den senaste veckan:

2010 Reimer Vineyards "Peace & Harmony". VQA Niagara-on-the-Lake, 39%/31%/30% Cabernet Sauvignon/Chambourcin/Cabernet Franc. Mörk frukt (bigarråer, björnbär?) och lakrits i nosen. I munnen lite katrinplommon, svartpeppar, hallon och lakrits (och ffa hallonlakrits!) samt uns av blyertspenna och apelsinskal. Lakritsen utvecklas lite åt thaibasilika med luft. Hyggliga nivå p tanniner och syra. Gott och matvänligt, lättdrucket men inte mesigt. Krängs tyvärr endast på plats i Niagara...

2010 Casa-Dea Estates Pinot Gris Reserve. VQA Prince Edward County. Mognad på gammal ek (vilket man verkar gilla i området, flera producenter körde just den kombin), vilket avslöjas med lite smörig ek och sherry på näsan. I munnen hittar vi detsamma samt lite kryddor, främst korianderfrö. Bra syra, lite kort finish. Gott och uppfriskande på ett okomplicerat men ändå lite eget sätt.

2012 von Winning "Win Win" Riesling. Sötfruktig (men torr i övrigt), honungsmelon och mogna gröna druvor, lite fläder och jasmin. Hela härligheten försvinner in i en stenvägg av mineralitet ganska raskt, vilket gör att upplevelsen blir ganska kort.
 

Silex

Medlem
Drack nyligen Dom. Coursodon "Silice" från St-Joseph. Det var 2:a flaskan av tre som gick åt på kort tid från den låda jag köpte från Caviste för nån månad sedan. Det här vinet har verkligen en härlig frukt som gör det svårt att låta bli. Inget "stort" vin för långlagring tycker jag men jättegott att bara dricka eller ha till en köttbit från grillen. Fin frukt utan störande ek och ändå bra struktur. Tror inte jag kommer kunna hålla fingrarna från sista flaskan länge (förösker vara mer disciplinerad med "L'Olivaie" som kom i samma låda).
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Drack nyligen Dom. Coursodon "Silice" från St-Joseph. Det var 2:a flaskan av tre som gick åt på kort tid från den låda jag köpte från Caviste för nån månad sedan. Det här vinet har verkligen en härlig frukt som gör det svårt att låta bli. Inget "stort" vin för långlagring tycker jag men jättegott att bara dricka eller ha till en köttbit från grillen. Fin frukt utan störande ek och ändå bra struktur. Tror inte jag kommer kunna hålla fingrarna från sista flaskan länge (förösker vara mer disciplinerad med "L'Olivaie" som kom i samma låda).
Håller med Silice är utmärkt och väldigt trevlig nu medans olivaie är lite mer reserverad ännu. grymma viner dock.
 

Segol

Medlem
Det har blivit en hel del Piemonte på slutet, mest nebbiolo såklart men även en del barbera som jag börjar uppskatta mer och mer.
Den senaste flaskan kan ses som uppvärmning inför månadens vin i augusti :)

Guiseppe Rinaldi Langhe nebbiolo 2011
Doftar körsbär, ljus bär, viol och en smula enbuske.
Smaken innehåller samma bär och körsbär, mycket syra och hyfsat strävhet men med kort eftersmak och det blir liksom ofullständigt.
Ett vin som funkar idag men som jag tror kommer vara klart bättre om några år.
 
Toppen