Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Per Stade

Lege artis
Eftersom man gick och gifte sig igår dracks det en hel del, men inget som slog upplevelsen av själva få säga JA.
I kväll sitter vi dock på Clarion Arlanda och avnjuter en Krug GC på halvflaska på rummet.
Visa bifogad bild 1826
Doft av finaste skaldjuren och nyplockade kantareller. Massa gula, friska och syrliga äpplen i en smak som bara fortsätter att växa i munnen precis hur länge som helst ungefär...

Hjärtliga lyckönskningar.
Ett ödmjukt förslag: gör det till en vana att fira er bröllopsdag med en flaska champagne - gärna varje vecka!
 

merlotsmile

Medlem
Idag har jag provat mousserande vin hela dagen :) (18 st :eek:) . B.la denna:
image.jpg

Perrier Jouet Belle Epoque 2006
Appearance

The wine is clear, bright and medium lemon with rising persistent bubbles.
Nose
The nose is clean and developing, showing pronounced intensity fruity aromas of ripe stone fruit (peaches, apricots), ripe apples and secondary autolytic aromas of yeast, cookies, bread and dough.
Palate
The wine is off-dry, with a high refreshing acidity, medium alcohol, full body and pronounced intensity flavours of ripe stone fruit (peaches, apricots), ripe apples and secondary autolytic flavours of yeast, cookies, bread and dough. It has a delicate mousse and a long, clean, fresh finish.
Conclusion
This is an outstanding quality wine showing complexity provided by autolytic notes and ripe fruit. It has an excellent balance between sweetness and acidity, has pronounced intensity in aromas and flavours and a long finish. Can drink now, but has the building blocks to develop more autolytic and tertiary aromas in the years to come.

*phew* får se om jag får ihop några tasting notes på några av de andra vi provade :confused:
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ytterligare lite amerikanare under luppen. En syrah av bättre slag och en relativt enkel Cabernet Franc.

image.jpg


2012 Lieu Dit Cabernet Franc Santa Ynez Valley
Ganska lätt och fruktig, men åt det lite svalare hållet. Saknar lite av dammigheten och paprikan från riktigt bra CF från Loire. Blåbär- och lingonris i mängder ihop med lite ceder, fat och skogsörter. Utan tvekan CF, men aningen okomplext och enkelt. I munnen är det läskande och lättfotat med bra syror och lite tanninbett. Ganska precis som en enklare Chinon. Gott, men inget jag går igång på fullt ut med tanke på ett pris på ca 30 $. (87p)

2005 Pax Syrah Kobler Family Vineyard (Russian River Valley)
Kallklimatssyrah med lite ålder. Mörk frukt som drar åt björnbär och blå plommon. Komplext och nyanserat med inslag av kol, läder, vit sparris, peppar, sandelträ, violer och bacon. Bra koncentration, mogna tanniner med medelfyllig kostym och rejäl syra. Bra längd och fin eftersmak som påminner om mörk sten och blyerts.

Mycket fin syrah från Kalifornien. Stör mig en aning på sparristonen som känns lite konservburk. Möjligen har det passerat sin peak åldermässigt. Trots små klagomål så går det inte att komma ifrån att det är ett riktigt bra vin som får (91p) av mig just idag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var på väg att köpa in några blandade Pax til vårt stundande sen-hösts-USA-Syrah-tema, men avböjde i sista stund pga just de många vegetala rapporterna på CT. Så det blev istället fyra olika från Ojai. Hoppas de faller väl ut. Men, det innebär att jag har ännu inte druckit några av de klassiska Pax-arna. Suget är svårt att stå emot...
Svårt avundsjuk öppnade vi en Sagrantino Light i afton. Ett av Arnaldo Caprai's viner som spätts ut med Sangiovese: Montefalco. Och vi åt grillad tunga, grillat lår, grillad biff x 2 och grillad wagyu-fin-biff. Till tonerna av kimchi, sallat, Oolong-te och reimen.

Vinet:
2007 Arnaldo Caprai Montefalco, 89p
Rött vin, helt utan sediment, korken nästan genomblödd.
Nos: förutom körsbären, som RJ skulle onanera sig blå av genom att upphetsat skriva ordet "cherry" minst 8 ggr, så finns där en jordig och dov närvaro av lortiga barnkläder.
Smaken är inte så sträv som vi hade hoppats, M+ bara. Syror och frukt balanserar varandra mycket väl och de frammognande aromerna är stillsamt inriktade mot kryddighet och sommarskog. Vi hade nog väntat oss ett vin åt det rustika hållet, men detta är mer en salongsfähig dam än en grovvalkig mjölnare.
Uppfattades inte som någon långlivad kärlek, detta. Sista flaskan nyper vi nog inom 4-5 år.
Vi behöver mer 100%ig Sagrantino! ...och Tannat!
Hustrun: 87p.

image.jpg
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
I denna förbaskat outhärdliga tropiska hetta suktade vi efter ett torrt vitt som ackompanjemang till något lättare, varför inte från havet. Jag ville också utmana vinets “fiende nummer 1” (husmanskostens bästa vän), pepparroten. Ett tredje skäl till kvällens övning var att prova några av vinerna som släpptes i augusti. Jag hade redan innan siktat in mig på Au Bon Climat’s chardonnay som är en av mina favoriter i prisklassen. @Matlen kan säkert få den för 15 dolares därborta men på Monopolet kostar den 175 kr, vilket ändå har känts prisvärt, hittills.

För att spetsa till det lite provade vi ännu ett augustisläpp, Jim Barry Lodge Hill Riesling, också denna en av mina favoriter i prisklassen.

Mat: kallrökt lax på rostat smörat bröd och isbergssallad, plus smakgivare.

Två varianter av smakgivare: a) creme fraiche, pepparot, Dijonsenap, honung, pressad citron, anings dill; b) ceviche med avocado, majs, silverlök, koriander, citron, el diablito habanero, solrosolja och vitvinsvinäger. Salt och peppar incluídos.

2012 Au Bon Climat Chardonnay Santa Barbara County

Generös, öppen doft dominerad av gröna plommon, persika, rostad ek, karamelliserat smör och sött flott som flottyrmunkar friterats i. Fylligt, mkt bra frukt, balanserat, med fint långt slut av persika, rostad ek, och rökiga mineraler. En riktig charmör. 89-90p.

2013 Jim Barry Lodge Hill Riesling (Clare Valley)

Förvånansvärt öppen bouquet med gröna äpplen, granitkross, parfymerade vita blommor och lite tropisk frukt på djupet. Medelfylligt, snustorrt, med bra grön frukt och utmärkt “tugg” i syrorna. Lång och fin eftersmak med gröna äpplen och riktig, naturlig, syra. Bra redan nu men lär växa. 89-92p

Till maten:
Det skall sägas att alla fyra kombinationer var absolut förstklassiga, avsevärt bättre än slumpval från en meny, och skulle lätt ha kunnat rekommenderats av en standardsommelier på en finkrog i Svedala. Men… för de som söker perfektion var det två varianter som levererade lite extra smakupplevelser. Pepparroten levde upp till sin myt och hjälpte knappast vinerna att komma till sin rätt. Rostat bröd, rökt lax och smör skriker “välekad chardonnay” men i slutändan blev dock Riesling klar segrare i den första ronden, antagligen för att senapen, citronen och honungen överglänste pepparroten och gav rätt klangton till vinet. Väldigt väldigt väl avvägt, när allt kom omkring. Vad gäller chardonnay hade jag aldrig kunnat ana att de exotiska tonerna i jänkaren skulle accentueras av koriandern. Ceviche är omvittnat svårt att kombinera, Sauvignon Blanc från Limarí eller Elqui brukar rekommenderas, inte så konstigt med tanke på att det är just där i krokarna som ceviche uppfanns. Men, till min förvåning, så blev 1+1 = 3 tillsammans med Au Bon Climat. Mkt bra val, lätt att försvara med empiri när det dyker upp någon osnuten kissnödig sommelier som läst för många matmagasin.

au.JPG
 

Mattias Schyberg

Administratör
I denna förbaskat outhärdliga tropiska hetta suktade vi efter ett torrt vitt som ackompanjemang till något lättare, varför inte från havet. Jag ville också utmana vinets “fiende nummer 1” (husmanskostens bästa vän), pepparroten. Ett tredje skäl till kvällens övning var att prova några av vinerna som släpptes i augusti. Jag hade redan innan siktat in mig på Au Bon Climat’s chardonnay som är en av mina favoriter i prisklassen. @Matlen kan säkert få den för 15 dolares därborta men på Monopolet kostar den 175 kr, vilket ändå har känts prisvärt, hittills.

För att spetsa till det lite provade vi ännu ett augustisläpp, Jim Barry Lodge Hill Riesling, också denna en av mina favoriter i prisklassen.

Mat: kallrökt lax på rostat smörat bröd och isbergssallad, plus smakgivare.

Två varianter av smakgivare: a) creme fraiche, pepparot, Dijonsenap, honung, pressad citron, anings dill; b) ceviche med avocado, majs, silverlök, koriander, citron, el diablito habanero, solrosolja och vitvinsvinäger. Salt och peppar incluídos.

2012 Au Bon Climat Chardonnay Santa Barbara County

Generös, öppen doft dominerad av gröna plommon, persika, rostad ek, karamelliserat smör och sött flott som flottyrmunkar friterats i. Fylligt, mkt bra frukt, balanserat, med fint långt slut av persika, rostad ek, och rökiga mineraler. En riktig charmör. 89-90p.

2013 Jim Barry Lodge Hill Riesling (Clare Valley)

Förvånansvärt öppen bouquet med gröna äpplen, granitkross, parfymerade vita blommor och lite tropisk frukt på djupet. Medelfylligt, snustorrt, med bra grön frukt och utmärkt “tugg” i syrorna. Lång och fin eftersmak med gröna äpplen och riktig, naturlig, syra. Bra redan nu men lär växa. 89-92p

Till maten:
Det skall sägas att alla fyra kombinationer var absolut förstklassiga, avsevärt bättre än slumpval från en meny, och skulle lätt ha kunnat rekommenderats av en standardsommelier på en finkrog i Svedala. Men… för de som söker perfektion var det två varianter som levererade lite extra smakupplevelser. Pepparroten levde upp till sin myt och hjälpte knappast vinerna att komma till sin rätt. Rostat bröd, rökt lax och smör skriker “välekad chardonnay” men i slutändan blev dock Riesling klar segrare i den första ronden, antagligen för att senapen, citronen och honungen överglänste pepparroten och gav rätt klangton till vinet. Väldigt väldigt väl avvägt, när allt kom omkring. Vad gäller chardonnay hade jag aldrig kunnat ana att de exotiska tonerna i jänkaren skulle accentueras av koriandern. Ceviche är omvittnat svårt att kombinera, Sauvignon Blanc från Limarí eller Elqui brukar rekommenderas, inte så konstigt med tanke på att det är just där i krokarna som ceviche uppfanns. Men, till min förvåning, så blev 1+1 = 3 tillsammans med Au Bon Climat. Mkt bra val, lätt att försvara med empiri när det dyker upp någon osnuten kissnödig sommelier som läst för många matmagasin.

Visa bifogad bild 1854
Au Bon Climat brukar ofta leverera oavsett druva. Bra och prisvärt kvalitetsvin. :) Har druckit samma Chardonnay och den var lysande. :)
 

Vino fino

Medlem
Drygt $19 inkl skatt på The Winehouse i LA som Matlen skriver om i en annan tråd, dvs drygt 130 kr.
Jo visst, men jag var lite sugen på att höra om Wine-Searcher stämmer, inte specifikt vad det kostar på The Winehouse. Ville höra vad @Matlen hade sett, oavsett om det var Miami eller Los Angeles.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite födelsedag att fira idag. 39 år är ingen ålder tycker säkert somliga av er. Själv börjar paniken komma krypande; jag är ju snart vuxen för tusan!

Det blir väl lite enklare krubb någonstans senare ikväll, men kör lite vinprovning på hotellet först. Utsikten från Hotell Andaz i West Hollywood är grymt trevlig. L.A. är grymt platt kan man konstatera, förutom den lilla ön med skyskrapor som kännetecknar Downtown L.A. :)

image.jpg


Av en händelse så ramlade jag över lite Nebbiolo som skall vara producerat av samma producent som gör Au Bon Climat. Trevligt med lite annorlunda amerikanska viner i vilket fall som helst.

image.jpg


2007 Clendenen Family Vineyards Nebbiolo "The Pip"
Italienskt så det skriker om det, dock inte typiskt Nebbiolo. Massor av körsbär, röda äppleskal, torkade blommor och tranbär. Ganska rent uttryck, men aningen fat kan hittas med lite vaniljtoner samt aningen julkryddor, blod och blöt cement. I munnen är det den skyhöga syran som utmärker sig tillsammans med den läskande och syrliga frukten. Rejält bitande med hög intensitet, men med snäll tanninstruktur som mest känns i den rejäla eftersmaken där även lite pomerans gör sig till känna. Lättfotat och lättdrucket med stor charm. Inget stort vin, men delikat. Lite mer komplexitet och detta hade kunnat nå riktigt höga höjder. Jag nöjer mig med att ge det stabila (89p)

Lite billig Sauternes som efterrätt. Billigt och bra skulle jag vill säga. Lite ålder och utveckling har nog gjort susen på denna 20 $ för en halvflaska-Sauternes...

image.jpg


2005 Chateau Filhot
Mängder av saffran och honung. Jag verkligen älskar saffran! (Prova gärna tillsammans med saltlakrits vilket är en häftig och udda kombination, jag lovar!). Kanske inte det mest komplexa vin jag druckit, men allt jag vill ha i en Sauternes finns där i stort. Drag av marsipan, bourbonvanilj och aprikosmarmelad med en skvätt Cointreau på toppen kompletterar ovannämnda inslag. Rejäl sötma, men möjligen aningen kort med tanke på vintypen (dvs rejäl längd jämfört med mycket annat). Bra syra som kunde fått vara snäppet vassare. Mycket prisvärt och väl värt (91p).
 

mnor

Medlem
NV Gosset Grande Reserve
20140806_091156.jpg

Doft av bröd, citrus och äpple.
Smak av citrus och toner av krut och grönt äpple. Med värme i glaset så tar äpple över smaken och det finns toner av tropiska frukter. Avslutet är citrusdominerat.
Det var längesedan jag drack NV Gosset och jag tycker att detta är en av de bättre NV som jag druckit! Och det kommer garanterat att bli bättre om man lagrar det något år. Synd att detta inte är del av bassortimentet hos SB.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite födelsedag att fira idag. 39 år är ingen ålder tycker säkert somliga av er. Själv börjar paniken komma krypande; jag är ju snart vuxen för tusan!

Det blir väl lite enklare krubb någonstans senare ikväll, men kör lite vinprovning på hotellet först. Utsikten från Hotell Andaz i West Hollywood är grymt trevlig. L.A. är grymt platt kan man konstatera, förutom den lilla ön med skyskrapor som kännetecknar Downtown L.A. :)

Visa bifogad bild 1855

Av en händelse så ramlade jag över lite Nebbiolo som skall vara producerat av samma producent som gör Au Bon Climat. Trevligt med lite annorlunda amerikanska viner i vilket fall som helst.

Visa bifogad bild 1856

2007 Clendenen Family Vineyards Nebbiolo "The Pip"
Italienskt så det skriker om det, dock inte typiskt Nebbiolo. Massor av körsbär, röda äppleskal, torkade blommor och tranbär. Ganska rent uttryck, men aningen fat kan hittas med lite vaniljtoner samt aningen julkryddor, blod och blöt cement. I munnen är det den skyhöga syran som utmärker sig tillsammans med den läskande och syrliga frukten. Rejält bitande med hög intensitet, men med snäll tanninstruktur som mest känns i den rejäla eftersmaken där även lite pomerans gör sig till känna. Lättfotat och lättdrucket med stor charm. Inget stort vin, men delikat. Lite mer komplexitet och detta hade kunnat nå riktigt höga höjder. Jag nöjer mig med att ge det stabila (89p)

Lite billig Sauternes som efterrätt. Billigt och bra skulle jag vill säga. Lite ålder och utveckling har nog gjort susen på denna 20 $ för en halvflaska-Sauternes...

Visa bifogad bild 1857

2005 Chateau Filhot
Mängder av saffran och honung. Jag verkligen älskar saffran! (Prova gärna tillsammans med saltlakrits vilket är en häftig och udda kombination, jag lovar!). Kanske inte det mest komplexa vin jag druckit, men allt jag vill ha i en Sauternes finns där i stort. Drag av marsipan, bourbonvanilj och aprikosmarmelad med en skvätt Cointreau på toppen kompletterar ovannämnda inslag. Rejäl sötma, men möjligen aningen kort med tanke på vintypen (dvs rejäl längd jämfört med mycket annat). Bra syra som kunde fått vara snäppet vassare. Mycket prisvärt och väl värt (91p).

Grattis på födelsedagen! Men oroa dig inte, tror inte det är någon större risk att du blir vuxen! :)
 

Sörplarn

Medlem
Lite födelsedag att fira idag. 39 år är ingen ålder tycker säkert somliga av er. Själv börjar paniken komma krypande; jag är ju snart vuxen för tusan!

Det blir väl lite enklare krubb någonstans senare ikväll, men kör lite vinprovning på hotellet först. Utsikten från Hotell Andaz i West Hollywood är grymt trevlig. L.A. är grymt platt kan man konstatera, förutom den lilla ön med skyskrapor som kännetecknar Downtown L.A. :)

Visa bifogad bild 1855

Av en händelse så ramlade jag över lite Nebbiolo som skall vara producerat av samma producent som gör Au Bon Climat. Trevligt med lite annorlunda amerikanska viner i vilket fall som helst.

Visa bifogad bild 1856

2007 Clendenen Family Vineyards Nebbiolo "The Pip"
Italienskt så det skriker om det, dock inte typiskt Nebbiolo. Massor av körsbär, röda äppleskal, torkade blommor och tranbär. Ganska rent uttryck, men aningen fat kan hittas med lite vaniljtoner samt aningen julkryddor, blod och blöt cement. I munnen är det den skyhöga syran som utmärker sig tillsammans med den läskande och syrliga frukten. Rejält bitande med hög intensitet, men med snäll tanninstruktur som mest känns i den rejäla eftersmaken där även lite pomerans gör sig till känna. Lättfotat och lättdrucket med stor charm. Inget stort vin, men delikat. Lite mer komplexitet och detta hade kunnat nå riktigt höga höjder. Jag nöjer mig med att ge det stabila (89p)

Lite billig Sauternes som efterrätt. Billigt och bra skulle jag vill säga. Lite ålder och utveckling har nog gjort susen på denna 20 $ för en halvflaska-Sauternes...

Visa bifogad bild 1857

2005 Chateau Filhot
Mängder av saffran och honung. Jag verkligen älskar saffran! (Prova gärna tillsammans med saltlakrits vilket är en häftig och udda kombination, jag lovar!). Kanske inte det mest komplexa vin jag druckit, men allt jag vill ha i en Sauternes finns där i stort. Drag av marsipan, bourbonvanilj och aprikosmarmelad med en skvätt Cointreau på toppen kompletterar ovannämnda inslag. Rejäl sötma, men möjligen aningen kort med tanke på vintypen (dvs rejäl längd jämfört med mycket annat). Bra syra som kunde fått vara snäppet vassare. Mycket prisvärt och väl värt (91p).

Ja grattis ha lite äran, kanske är det dags att sluta fylla år 39 räcker gott resten av livet, eller som jag som host-host sluta vid 25 :)
 

ChristianB

DipWSET
Grattis, @Matlen !

Efter att jag läste om Italien härom dagen så blev jag galet sugen på en Barolo. :p Av detta skäl inhandlades det en flaska Barolo G.D Vajra 2008 idag som ska avnjutas till middagen. Det blev förstås "ett glas till kocken" också:

Appearance: Clear, pale intensity garnet colour, thick legs or thin curtains. :p

Nose: Clean, medium intensity aromas of oak, tar, candied rose petals, black cherry, and some medicinal notes. Slightly stony (jag kan missta den här biten mot asfalttonen jag kände innan...). Wine is developing.

Palate: Wine is bone dry, medium (+) acidity, medium (+) tannin, medium alcohol and of medium body.
Medium (+) intensity flavours of rose petal, tarmack, oak, black fruit such as black cherry and blackberry. Long finish.

Conclusion: Wine of good quality, high-priced. Can drink now, but has potential for ageing.

En något uppstolpad beskrivning men nödvändig för studierna. Jag visste ju vad vinet i glaset var så utmaningen uteblev, men strukturen måste sitta så där hamnar vi idag. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Offley Colheita 1997

Alltså ett portvin.
Har inte så värst mycket erfarenhet av port, bubbel, sött, strävt, rött, vitt, läsk, vatten, fine dining...
Doften är ganska spritig men puffar av vanilj. Nästan som en finare mörk rom (som jag har MASSOR erfarenhet av!).
Smaken är mer russin och solmogna plommon. Kanske jag fiskar på fel brygga?
Overall ganska gott faktiskt men lite sliskigt.
Önskar jag vore mindre sleazy...

Med erfarenhet kommer ... erfarenhet ...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite födelsedag att fira idag. 39 år är ingen ålder tycker säkert somliga av er. Själv börjar paniken komma krypande; jag är ju snart vuxen för tusan!

Det blir väl lite enklare krubb någonstans senare ikväll, men kör lite vinprovning på hotellet först. Utsikten från Hotell Andaz i West Hollywood är grymt trevlig. L.A. är grymt platt kan man konstatera, förutom den lilla ön med skyskrapor som kännetecknar Downtown L.A. :)

Visa bifogad bild 1855

Av en händelse så ramlade jag över lite Nebbiolo som skall vara producerat av samma producent som gör Au Bon Climat. Trevligt med lite annorlunda amerikanska viner i vilket fall som helst.

Visa bifogad bild 1856

2007 Clendenen Family Vineyards Nebbiolo "The Pip"
Italienskt så det skriker om det, dock inte typiskt Nebbiolo. Massor av körsbär, röda äppleskal, torkade blommor och tranbär. Ganska rent uttryck, men aningen fat kan hittas med lite vaniljtoner samt aningen julkryddor, blod och blöt cement. I munnen är det den skyhöga syran som utmärker sig tillsammans med den läskande och syrliga frukten. Rejält bitande med hög intensitet, men med snäll tanninstruktur som mest känns i den rejäla eftersmaken där även lite pomerans gör sig till känna. Lättfotat och lättdrucket med stor charm. Inget stort vin, men delikat. Lite mer komplexitet och detta hade kunnat nå riktigt höga höjder. Jag nöjer mig med att ge det stabila (89p)

Lite billig Sauternes som efterrätt. Billigt och bra skulle jag vill säga. Lite ålder och utveckling har nog gjort susen på denna 20 $ för en halvflaska-Sauternes...

Visa bifogad bild 1857

2005 Chateau Filhot
Mängder av saffran och honung. Jag verkligen älskar saffran! (Prova gärna tillsammans med saltlakrits vilket är en häftig och udda kombination, jag lovar!). Kanske inte det mest komplexa vin jag druckit, men allt jag vill ha i en Sauternes finns där i stort. Drag av marsipan, bourbonvanilj och aprikosmarmelad med en skvätt Cointreau på toppen kompletterar ovannämnda inslag. Rejäl sötma, men möjligen aningen kort med tanke på vintypen (dvs rejäl längd jämfört med mycket annat). Bra syra som kunde fått vara snäppet vassare. Mycket prisvärt och väl värt (91p).
Ursäkta tröga mig, men nog har du förtjänat din fölseda!
Hejja!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Dagens kap och då menar jag upplevelsemässigt. En CB från Vouvray, från 1996, slank ner i shoppingvagnen för priset 45 $ (1/2 fl). Butiken ifråga är den fullständigt fantastiskt trevliga The Wine Merchant bara ett stenkast från Rodeo Drive. Rapport om butiken kommer i annan tråd senare...

Visa bifogad bild 1812

1996 Marc Brédif Vouvray Moelleux Nectar
Mineraliskt till tusen med stora lass av krut, flinta och petroleum. Frukten drar åt gula äpplen, aprikos och en aning sultanrussin. Komplext och underbart, lite sötlakrits, majs och honung dyker upp efter lite tid i glaset, tillsammans med lite avslagen lager och sur disktrasa.

I munnen så känns det koncentrerat men lättrunnet med påtaglig sötma, men i nivå med auslese ungefär. Mycket fin balans med hög och krispig syra. Friskt och trevligt med rejäl längd och intensitet.

Ett av de absolut bästa söta CB-viner jag har druckit är ett faktum. Hittar inga direkta svagheter, slår därför till med skyhöga (94p)
Dax i börja hinka mer Chenin då, visst äre så gott !
:)
 
Toppen