Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Larseman

Medlem
Efter att ha avslutat Grekland-semestern med en rejäl tarm-infektion baserad på Campylobacter, så börjar jag äntligen återvända till ett mer normalt liv. Gjorde ett seriöst försök att dricka vin nu i helgen, men för säkerhets skull så valde vi budgetalternativ och det var nog tur. Vet inte om det är sjukdomen i sig eller antibiotikan, men lukt- och smaksinne är inte riktigt som det ska.

WP_20140809_20_02_27_Pro.jpg


2012 Arnaldo-Caprai Montefalco Rosso
Doftade inte mycket alls, kanske lite läder och kryddor. Smakade beskt och bittert. Frugan hävdade dock att den var bra, så det blir till att prova den på. nytt om några veckor.
2012 Geheimrat Wegeler Riesling Charta
Enkel men bra Rheingau-riesling och den här funkade även för mig.
Gyllengul klar med helt färglös kant.
Doft av halm, lite fudge, tropisk frukt och småcitrus. Ingen fotogen
I munnen lite spritsig, rejäla syror och en ganska tydlig grapebeska. Lite fruktsötma men helt torr.
Bra längd, gott slut.
2012 Innocent Bystander Chardonnay
Initialt väldigt mycket svavel och reduktiva aromer. Skruvkork.
Försvinner med lite luft, men kvar finns en omisskännlig doft av krut och mineral. Så småningom även gula äpplen och ananas.
I munnen, mer gula äpplen men också blodgrape. Ganska bra längd, men jag gillade den inte riktigt.

På torsdag är antibiotika-kuren slut, hoppas doft- och smaksinne är tillbaka fullt ut då.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
För mycket rött och vitt här så jag öppnade en flaska Vilmart Grand cellier d'or 2008.
Ungt men ack så smaskigt :ängel:
Barnarov! -Har bara fyra flaskor av den och sex av rosén så jag tänker hålla mig en stund till... Om det nu går när det frestas på det där viset :raseri:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter att ha avslutat Grekland-semestern med en rejäl tarm-infektion baserad på Campylobacter, så börjar jag äntligen återvända till ett mer normalt liv. Gjorde ett seriöst försök att dricka vin nu i helgen, men för säkerhets skull så valde vi budgetalternativ och det var nog tur. Vet inte om det är sjukdomen i sig eller antibiotikan, men lukt- och smaksinne är inte riktigt som det ska.

Visa bifogad bild 1896

2012 Arnaldo-Caprai Montefalco Rosso
Doftade inte mycket alls, kanske lite läder och kryddor. Smakade beskt och bittert. Frugan hävdade dock att den var bra, så det blir till att prova den på. nytt om några veckor.
2012 Geheimrat Wegeler Riesling Charta
Enkel men bra Rheingau-riesling och den här funkade även för mig.
Gyllengul klar med helt färglös kant.
Doft av halm, lite fudge, tropisk frukt och småcitrus. Ingen fotogen
I munnen lite spritsig, rejäla syror och en ganska tydlig grapebeska. Lite fruktsötma men helt torr.
Bra längd, gott slut.
2012 Innocent Bystander Chardonnay
Initialt väldigt mycket svavel och reduktiva aromer. Skruvkork.
Försvinner med lite luft, men kvar finns en omisskännlig doft av krut och mineral. Så småningom även gula äpplen och ananas.
I munnen, mer gula äpplen men också blodgrape. Ganska bra längd, men jag gillade den inte riktigt.

På torsdag är antibiotika-kuren slut, hoppas doft- och smaksinne är tillbaka fullt ut då.
Campylobacter är inte att leka med. De har avdödat en rejäl procent av världens befolkning genom tiderna. Själv har jag haft tur vid alla ätningar av kyckling-sashimi i Japan. Men, har satt ett oomkullrunkeligt stopp för denna (helt onödiga) kulinariska specialitet då kokt, grillad, stekt, rökt, friterad kyckling ändå alltid smakar flera trappsteg bättre än campylobaktiskt rå.
Krya på dig, och acceptera att det tar sin tid.

Offra gärna dina fem dyraste flaskor till mig för ditt säkra tillfrisknande!
PM:a mig för postadress.
 

Sörplarn

Medlem
Idag är det Barolo afton från fontanafredda (3 olika), serveras till färsk tagliatelle och den härliga stora lövbiffgryta med champinjoner och diverse kryddor som min donna har blivit expert på.

1: 2009 Barolo Serralunga d'Alba (2,5 av 5)
Vi börjar ungt såklart, och nja denna tråkmåns levererar sisådär, man märker att den är lite för svag vid uppkorking på doft och smak vid första testet, efter lite luft händer det lite, så in i dekantering karaffen för att kick-starta igång eländet, efter rejält med luft och tid så blir det inte så mycket bättre (slösar inte hela kvällen på denna här), man finner en lite bättre doft, men fortfarande upplevs det svagt. Kryddan är vek, frukten är vek, eftersmaken kort, knappast fyllig, men sträv och lagom med tanniner. Det är även en liten beska som förstör det mesta av det man finner. Nej det var ett dåligt köp, andra gången jag provar 2009:an, andra årgångar är kanske bättre (ej testat). 14%.

2: 1996 Barolo Vigna La Rosa (3,5 av 5)
Mogen frukt, tycker den gott kan korkas upp nu, bra kork har den och mindre aktiva tanniner bör man få av lagring. Man möts av en fin doft som bjuder en på lite dans vid uppkorkning, behöver inte så mycket luft för att komma till sin rätt. 13,5% och bjuder på god lagrad Barolo, finns harmoni bland frukterna, kryddan och tanniner, även lite kuse finner man i flaskan, hyfsat fyllig och lagom sträv gillar denna skarpt. Svart peppar, körsbär, lite brända toner och fat, men det finns ett men, tycker det är lite för kort eftersmak och det mysiga som finns försvinner allt för fort, men visst är det en riktigt god Barolo!

3: 1982 Barolo Riserva (4 av 5)

Kvällens stjärna, och moget ruggigt moget vin, tanniner finns kvar och det behövs luft i mängder för att lugna ner det kaos till innehåll man stöter på. Att man har tålamod är viktigt annars missar man hela upplevelsen (obs mycket fällning), fått stå och den blev dubbeldekanterad riktigt länge, några få små slattar i stort glas skyndar på om man är ivrig, russin i både doft och smak möts man av, så lite port varning som drar ner behöver nog inte lagras så mycket mer dock var korken utmärkt fortfarande så det går att lagra längre, frågan är vad det kommer bli då? När allt kommer till sin ro får man en Barolo med mycket karaktär överlag, russin, piptobak, körsbär, lite läder och plommon finner man, eftersmaken är hyfsat lång, trevligt riktigt trevligt. 13,5%, sparat lite som skall stå lite längre och testa.

21.jpg


Om man är intresserad av det övriga sortimentet fontanafredda har titta här, ett tips dock är att hitta en prisvärd leverantör än denna. SB har faktiskt bra pris på dessa tre ovan nämnda, det kan man inte tro!
http://shop.eataly.it/produttori/fontanafredda?p=2
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
@Skumpagne "För mycket rött och vitt här så jag öppnade en flaska Vilmart Grand cellier d'or 2008.
Ungt men ack så smaskigt :ängel:"

Vispat flädersmör med krossade nötter :)?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag är det Barolo afton från fontanafredda (3 olika), serveras till färsk tagliatelle och den härliga stora lövbiffgryta med champinjoner och diverse kryddor som min donna har blivit expert på.

1: 2009 Barolo Serralunga d'Alba (2,5 av 5)
Vi börjar ungt såklart, och nja denna tråkmåns levererar sisådär, man märker att den är lite för svag vid uppkorking på doft och smak vid första testet, efter lite luft händer det lite, så in i dekantering karaffen för att kick-starta igång eländet, efter rejält med luft och tid så blir det inte så mycket bättre (slösar inte hela kvällen på denna här), man finner en lite bättre doft, men fortfarande upplevs det svagt. Kryddan är vek, frukten är vek, eftersmaken kort, knappast fyllig, men sträv och lagom med tanniner. Det är även en liten beska som förstör det mesta av det man finner. Nej det var ett dåligt köp, andra gången jag provar 2009:an, andra årgångar är kanske bättre (ej testat). 14%.

2: 1996 Barolo Vigna La Rosa (3,5 av 5)
Mogen frukt, tycker den gott kan korkas upp nu, bra kork har den och mindre aktiva tanniner bör man få av lagring. Man möts av en fin doft som bjuder en på lite dans vid uppkorkning, behöver inte så mycket luft för att komma till sin rätt. 13,5% och bjuder på god lagrad Barolo, finns harmoni bland frukterna, kryddan och tanniner, även lite kuse finner man i flaskan, hyfsat fyllig och lagom sträv gillar denna skarpt. Svart peppar, körsbär, lite brända toner och fat, men det finns ett men, tycker det är lite för kort eftersmak och det mysiga som finns försvinner allt för fort, men visst är det en riktigt god Barolo!

3: 1982 Barolo Riserva (4 av 5)

Kvällens stjärna, och moget ruggigt moget vin, tanniner finns kvar och det behövs luft i mängder för att lugna ner det kaos till innehåll man stöter på. Att man har tålamod är viktigt annars missar man hela upplevelsen (obs mycket fällning), fått stå och den blev dubbeldekanterad riktigt länge, några få små slattar i stort glas skyndar på om man är ivrig, russin i både doft och smak möts man av, så lite port varning som drar ner behöver nog inte lagras så mycket mer dock var korken utmärkt fortfarande så det går att lagra längre, frågan är vad det kommer bli då? När allt kommer till sin ro får man en Barolo med mycket karaktär överlag, russin, piptobak, körsbär, lite läder och plommon finner man, eftersmaken är hyfsat lång, trevligt riktigt trevligt. 13,5%, sparat lite som skall stå lite längre och testa.

Visa bifogad bild 1894
Om man är intresserad av det övriga sortimentet fontanafredda har titta här, ett tips dock är att hitta en prisvärd leverantör än denna. SB har faktiskt bra pris på dessa tre ovan nämnda, det kan man inte tro!
http://shop.eataly.it/produttori/fontanafredda?p=2
Sist vi var i Firenze, så drack vi en 2000 vigna la rosa för under 1000-lappen, på restaurang. (De har miniskula påslag i den delen av världen, dvs lååångt från 12 ggr Umeå's stegrade vinpriser till mat som är 12 ggr under internationell standard, Europas Kultur-ha-ha-huvudstad 2014)

image.jpg
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
@Skumpagne "För mycket rött och vitt här så jag öppnade en flaska Vilmart Grand cellier d'or 2008.
Ungt men ack så smaskigt :ängel:"

Vispat flädersmör med krossade nötter :)?
Tänkte bjuda in dig men antog att du jobbade. sjukt gott är det iaf!
Barnarov! -Har bara fyra flaskor av den och sex av rosén så jag tänker hålla mig en stund till... Om det nu går när det frestas på det där viset :raseri:
Du gör nog rätt i att spara dom men ack så goda dom är just nu!
 

Sörplarn

Medlem
Sist vi var i Firenze, så drack vi en 2000 vigna la rosa för under 1000-lappen, på restaurang. (De har miniskula påslag i den delen av världen, dvs lååångt från 12 ggr Umeå's stegrade vinpriser till mat som är 12 ggr under internationell standard, Europas Kultur-ha-ha-huvudstad 2014)

Visa bifogad bild 1898

Kultur tomtar per capita är det som kanske räknas med Umeå, staden är fin men många stollar kommer därifrån, konstigt ;)

Förutom bolaget, så kommer ju Svedalas kära skatter, men den tråden väntar jag än på "Vin och Svedalas hemska beskattning, staten vet bättre en du vad dina pengar skall användas till!"
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Sist vi var i Firenze, så drack vi en 2000 vigna la rosa för under 1000-lappen, på restaurang. (De har miniskula påslag i den delen av världen, dvs lååångt från 12 ggr Umeå's stegrade vinpriser till mat som är 12 ggr under internationell standard, Europas Kultur-ha-ha-huvudstad 2014)

Visa bifogad bild 1898
Allså, blider med egen text.. Vilket partytrick! Typ. :bäver:
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
-Väntar otåligt på att Legras -08an släpps på Franska Vinlistan i höst... Då ska de bunkras så jag får använda skohorn för att få in dem i källaren :)
Men ååh Legras Haas -08 är ju så sjukt god nu! Faktiskt en av de få champagner jag uppskattar mer ung än lagrad.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Men ååh Legras Haas -08 är ju så sjukt god nu! Faktiskt en av de få champagner jag uppskattar mer ung än lagrad.
-Är nyfiken på vad de kommer ta för nollåttan i höst, förhoppningsvis några kronor billigare än SB.:D
Har inte druckit nollåttan än, tog slut på SB men har Legras NV som "husskumpa" för tillfället så förväntningarna är höga!
Med tanke på priset på NV och på nollåttan så känns det som fyndläge om den är så bra som du säger... :cigarr:
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
-Är nyfiken på vad de kommer ta för nollåttan i höst, förhoppningsvis några kronor billigare än SB.:D
Har inte druckit nollåttan än, tog slut på SB men har Legras NV som "husskumpa" för tillfället så förväntningarna är höga!
Med tanke på priset på NV och på nollåttan så känns det som fyndläge om den är så bra som du säger... :cigarr:
Har ju bara druckit -08 och -02 ett antal gånger men -08 är jäkligt bra. den ultimata husskumpan ;-)​
 
Bloggosfären?
Skall se om jag vågar vada in i träsket?
Kan du inte vara vinöst vänlig och kopiera postningen här?

Internet är fantastiskt!
Visa bifogad bild 1897




NV Bourgogne Passetoutgrains, Louis Latour
According to the seller this is from the 50´s. The bottle shape and the content strongly suggest that that would be the case.
The nose is medium deep, ripe and mature with notes of dried strawberries, a lot of mushrooms, old tobacco and some barnyardy aromas. With air it gets more harmonious and sweeter with a lovely rhubarb scent. Very good.
The taste is mature, round and dry with notes of cool strawberry fruit, undergrowth, old leather and dried herbs. A fine acidity that cuts through the creamy mushroom sauce like a sword. A medium long, balanced finish. During the hours it takes to finish the bottle in doesn´t budge a bit. Not great, but very good, and just what I needed.
86p (tasted 2014/08)
 
Toppen