Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

magnum

Epernay, Frankrike
Undrar om andras evt erfarenheter av Pattes Loup, Chablis.
Köpte en halvlåda av deras 2009 Domaine Pattes Loup Chablis 1er Cru Côtes de Jouan (82p) på auktion och har nu bara två flaskor kvar. Öppnade en i lördags och blev lika understimulerad av den som av de tidigare tre:

Far too expensive for what it is. And I really disagree with the unusual wax capsule that messes up the kitchen upon opening.
Light golden yellow.
Chard nose with moderate oak and some mineral character.
On the palate this is a very fine Chard. Styled like an intermediate Oz or US Chard with slightly low acid and rich, straight forward fruit.
Delicious but nothing to fuss about.


Har du druckit något från dem som du uppfattar som mer "Chablisiga" än denna? Jag tänkte nog mest dissa denna producent framgent, men eftersom alla ju kan göra face-plant från gång till annan, så ger jag dem "the benefit of the doubt".
Druckit Beauregard och Butteaux 2010 och 2011, upplevt samtliga 4 som mycket bra och härliga att dricka. Tyckte nog att det var Chablis i glaset!
 

Silex

Medlem
Igår drack vi upp min sista flaska Savart L'Accomplie. Levererade som alltid. Mer prisvärd champagne är svår att hitta. Hade hoppats på en ny Caviste-lansering med Savart under hösten. Hur ser det ut på den fronten @Martin Berggren ?
 

Per Stade

Lege artis
telecommunications-winston-churchill-small-52973.jpg
 

Per Stade

Lege artis
Undrar om andras evt erfarenheter av Pattes Loup, Chablis.
Köpte en halvlåda av deras 2009 Domaine Pattes Loup Chablis 1er Cru Côtes de Jouan (82p) på auktion och har nu bara två flaskor kvar. Öppnade en i lördags och blev lika understimulerad av den som av de tidigare tre:

Far too expensive for what it is. And I really disagree with the unusual wax capsule that messes up the kitchen upon opening.
Light golden yellow.
Chard nose with moderate oak and some mineral character.
On the palate this is a very fine Chard. Styled like an intermediate Oz or US Chard with slightly low acid and rich, straight forward fruit.
Delicious but nothing to fuss about.


Har du druckit något från dem som du uppfattar som mer "Chablisiga" än denna? Jag tänkte nog mest dissa denna producent framgent, men eftersom alla ju kan göra face-plant från gång till annan, så ger jag dem "the benefit of the doubt".


Har bara druckit en eller om det var två flaskor Pattes Loup när de fanns på bolaget häromåret.
Benägen att hålla med dig.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Varoch firade fredagsmys på La Rochelle 'Sanno'. Kocken valde som vanligt att bjuda oss på makalösa rätter. För första gången en icke-sensitiv överrasknkng: rejält med chilli i efterrättsglassen. Jag älskar chilli, jag började hosta :öga:
Huvudsommelieren var på mycket gott humör eftersom de haft en förmiddag med ett sällskap japaner som varje år bjuder in 10-talet Californiska vinmakare. Och han fyllde glas på glas på glas åt oss med Napaviner på skilda kvalitetsnivåer. Tog noter på de bästa, men de skriver jag ned en annan gång.

Med oss hade vi vår andra av tre flaskor, duktigt levererande Syrah från Côte-Rôtie:

2005 Patrick & Christophe Bonnefond 'Les Rochains', (94p)
Are we there yet?
No, we're not there yet...
Still on its very promising trajectory and still far from "there". Amidst all the warm hugs from all the Napa-wines tasted (1 glass each) this one (1 full btl) stood out as a rather restrained, strict non-hugger.

Dark red.
Dark fruity and sunny nose with peppery spice, oak, mineral components and small brett.
On the palate this is an incredibly well structured, mellowing CR with M+ acids and M++ tannins. The tannins are well masked behind the excuberant fruit. Restrained and our crystal ball still says ~10 yrs from peak and if leather, brett, meat and "the works" are able to step forward in this wine, this will be an even greater treat than today.
Only 1 btl to go, ~2021.
Wife: 90p.
Brought to fabulous La Rochelle 'Sanno' (Tokyo).
 

egonx

Medlem
Diebolt-Valloir Fleur de Passion 2005
Sitter och ensamdricker med en påse chips...
Babyfet. Mousse som känns fluffig i munnen. Som att äta moln. Sticker inte utan snarare värmer. Syran välintegrerad så det är ingen idé att lagra för den sakens skull. Både lite citron och aningen sötma dröjer sig kvar i eftersmaken. Aningen för mycket dosage? Skulle kalla denna "god och smaskig" snarare än elegant. Poppar nästan en 2006 för att få referens...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Besökte restaurangen Söders Hjärta ikväll. En mysig men enkel restaurang i närheten av Mariatorget i Stockholm. Medioker mat och vinlista. Käkade lite sniglar dränkta i vitlökssmör till förrätt följt av lite hängmörad entrecote. Lite sydafrikansk rödtjut till detta, närmare bestämt...

image.jpg


...2012 Allesverloren Tinta Barocca. Ett enkelt och fruktigt vin med rostade fat, björnbär, vanilj, mynta, lakrits och kaffe. Mjukt och snällt i munnen med en ganska fyllig kropp. Det gjorde sitt jobb till maten, men det är synd att påstå att upplevelsen var stor. 85p

Nåväl, har man inte planerat kvällen i förväg så får man ta det som det kommer. Mätta blev vi och hotellet ligger på krypavstånd. Alltid något. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Besökte restaurangen Söders Hjärta ikväll. En mysig men enkel restaurang i närheten av Mariatorget i Stockholm.
Välkommen till storstaden! Tyvärr visar sig väl inte vädret från sin allra bästa sida. Lokalinnevånarna på Söder (s.k. hipsters) måste ha tittat storögt på dig när du beställde in ett vin som inte är ett naturvin, inte ekologiskt och inte fairtrade-märkt! :)
 

Vino fino

Medlem
Min slutsats är att 2010 är en fantastisk årgång där nyckelorden är balans, komplexitet och elegans. Mycket bättre än 2009 i min mun.
Håller med fullständigt. Vill man ha bevis för att Parker har gått vilse i Kuku-land ska man jämföra hans noter av '09 och '10 och sedan själv testa vinerna. 2010 är en extraordinär årgång, den bästa i modern tid tycker jag.

Roligt att läsa dina noter också. Har inte provat alla av vinerna, men instämmer där jag kan. Testade ni något mer från Margaux förutom Dufort Viviens? Vad tyckte du?
 

Magikern

Medlem
Rocca di Castagnoli Buriano-2001

Det har blivit en del gnäll från min sida när det gäller vin jag druckit på sistone men detta vinet är lite av ett fynd tycker jag nog. Fina mognadstoner och alla de smaker man förväntar sig av en välgjord cab. Med tanke på priset lär det nog ta slut i butikerna fort.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Rocca di Castagnoli Buriano-2001

Det har blivit en del gnäll från min sida när det gäller vin jag druckit på sistone men detta vinet är lite av ett fynd tycker jag nog. Fina mognadstoner och alla de smaker man förväntar sig av en välgjord cab. Med tanke på priset lär det nog ta slut i butikerna fort.
Håller helt med, har druckit det och tycker det är toppen. Moget, billigt och välgjort. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Välkommen till storstaden! Tyvärr visar sig väl inte vädret från sin allra bästa sida. Lokalinnevånarna på Söder (s.k. hipsters) måste ha tittat storögt på dig när du beställde in ett vin som inte är ett naturvin, inte ekologiskt och inte fairtrade-märkt! :)
Vin? Är det inte single-hop IPA får det vara. Vin kan de dricka på Östermalm... ;)
 

Larseman

Medlem
Igår blev det lite Riesling till maten:

WP_20141107_001.jpg

Komplex, öppen och spännande doft av inledningsvis apelsinzest, ananas och fotogen. Efterhand en del mineral (krut) och salt tång (hav?).
I munnen fyllig, med en viss antydan till sötma i anslaget, sedan tar syrorna över. Mycket apelsin och lime i smaken som sitter i länge, länge. 89p.
 
Toppen