Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Oggy

Medlem
Det var egentligen kombinationen av priset och mina ord som gjorde henne förvånad. I butiken där jag jobbar är 200 kr i det övre segmentet så när jag menade på att 200 kr var instegspris så begrep hon inte riktigt vad jag menade. Jag får ta på mig ansvaret att utbilda lite till. ;)
Prisstrategier och positionering är rätt intressant faktiskt. Tror att många av oss svenska vinnördar stämplar Albe som en "billig" instegs-Barolo. I övriga delar av världen kostar det minst 300-350 kronor (jag såg det för 40 euro i en butik i Piemonte förra våren). Personligen tycker jag dock att den svenska prisbilden är mer korrekt, utifrån vad vinet levererar (men ett bra vin i den prisklassen).
 

mnor

Medlem
2007 La Cueva del Contador
20150719_113536.jpg

Doft: Mörka bär, stark doft av tobak, ceder
Smak: Tobak, mörka bär, toner choklad, ceder, kryddor

Ett vin som verkligen domineras av tobak! Men bakom tobakssmaken finns det mörka bär, toner av choklad och en viss kryddighet.
Det finns rikligt med syra och tanniner i vinet, så det kan garanterat ligga något år till, frågan är bara om det utvecklas positivt (att tobakssmaken träder tillbaka). Låter resterande 2 flaskor som jag har kvar ligga i ett eller två år och så får jag se vad som händer.
Ett bra vin som inte riktigt faller mig i smaken i dagsläget 87-88 poäng.
 

jrick

Medlem
Prisstrategier och positionering är rätt intressant faktiskt. Tror att många av oss svenska vinnördar stämplar Albe som en "billig" instegs-Barolo. I övriga delar av världen kostar det minst 300-350 kronor (jag såg det för 40 euro i en butik i Piemonte förra våren). Personligen tycker jag dock att den svenska prisbilden är mer korrekt, utifrån vad vinet levererar (men ett bra vin i den prisklassen).
Jag läste någonstans att Albe kostar 30 EUR från källardörren och att det svenska priset är en "strategisk listning" vad nu det betyder, någon som kan Systembolagets regler kanske förstår?
 

Larseman

Medlem
Äntligen vin!
WP_20150719_002.jpg


I glaset, ingen aning men en skön början på semestern. Efter en jobbig flygresa, särskilt för frugan, sen landning, övernattning i ett 35-gradigt hotellrum, ingen frukost, uthämtning av hyrbil med tillhörande försäkringsfrågor, 20 mil på trista italienska motorvägar, så har vi precis checkat in på vårt agriturismo i Bogliasco på italienska rivieran.
Ge oss ett glas vitt! Vad som helst. Med denna utsikt kan det inte bli fel.
Gissar ändå på något muscat-dominerat, ganska mycket sultanrussin i doften och en druva som förekommer i området.
Nu blir det några dagar vid kusten innan vi drar till La Morra :)
 

David L

Medlem
Ikväll dricker vi en Conde de Valdemar Gran Reserva 1995 (299 kr från monopolet).
Plommon, körsbär, vanilj, peppar. Frukten börjar avta, men det hade fortfarande liv kvar.
Till det serverades en bit Simgus högrev Sous Vide 55 grader i 2 h, med kantareller, potatis, färsk lök och rödvinsreduktion. Resterna hänger på till osttallriken och chokladefterrätten.
 

KimHartman

Medlem
Dricker mycket sällan vin från Argentina så detta var lite av en chansning:

2012 Mendel Unus
Chokladpraliner, mörk frukt, salmiak, buljongtärning. Tjock, koncentrerad, med en rejäl dos rostade fat. Försöker gå på kraft men känns lite trött och klumpig.
 

Skrutt

Medlem
Dricker mycket sällan vin från Argentina så detta var lite av en chansning:

2012 Mendel Unus
Chokladpraliner, mörk frukt, salmiak, buljongtärning. Tjock, koncentrerad, med en rejäl dos rostade fat. Försöker gå på kraft men känns lite trött och klumpig.
Kan inte riktigt hålla med dig här, med mindre än att mången klassad bordeaux i så fall är trött och tjock. För detta tycker jag var mer raffinerat än dessa. Men kanske tycker många som du eftersom flaskorna på SB inte verkar ta slut.
 

doda

Medlem
Krug 1996. Mycket trevlig, mer kraftfull än vad jag förväntat mig. Otroligt fin champagne, som klarar många år ytterligare i källaren. Vinet i glaset på bilden är referenschampagnen, och inte Krug. Den var betydligt mer utvecklad och gyllenfärgad. Provade Gosset Celebris 2002 igår, och det var också riktigt bra även om det inte riktig var som toppchampisen ikväll :)
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    53,7 KB · Visningar: 177
Last edited:

chambertin

Medlem
Jag läste någonstans att Albe kostar 30 EUR från källardörren och att det svenska priset är en "strategisk listning" vad nu det betyder, någon som kan Systembolagets regler kanske förstår?
När jag hör sådant så börjar jag snarare misstänka att vi inte får samma vin som övriga världen.
GD Vajra är väl dessutom såpass etablerad i Sverige nu att en årgång som 2010 knappast behöver reas bort i förväg.

Vore intressant att jämföra en utländskt flaska med en svensk.

Tillhör dom som inte var så imponerade av -08 Alba men jag gillade Bricco delle Viole från samma år.
 

Skrutt

Medlem
När jag hör sådant så börjar jag snarare misstänka att vi inte får samma vin som övriga världen.
GD Vajra är väl dessutom såpass etablerad i Sverige nu att en årgång som 2010 knappast behöver reas bort i förväg.
Jaaa... Först tyckte jag det var en orimlig tanke men varför finns det två olika ettiketter, en med liten bild och text ikring som SB säljer samt en med stor bild? För några år sedan såg man bara den stora bilden, även på SBs flaskor.
 

Skrutt

Medlem
Så var 2010 Barolo Albe testad även här. Före ett dygns dekantering provsmakades en fingerborg direkt ur flaskan, och jag tyckte att det var ganska tillgängligt redan då. Efter dekanteringen kunde jag framför allt konstatera att den nerv som jag tror de flesta förknippar med nebbiolo var på sin plats. Bra stuns i vinet med röd frukt och lakrits; bedårande doft. Inte särskilt komplex frukt men lita på att mina spekulationer om etiketterna viftades bort som de mest lättflyktiga gaser som tänkas kan. En med beröm godkänd basbarolo.

Det var i alla fall mina 2 cent. :)
 

Rexel

Medlem
2010 GD Varja Barolo Bricco delle ville (93P)

Kopierat från min not på CT
Great nose with flower, cherry, herbs, leather. (Rosor)
Taste has red berries, choclate, herbs, pepper, salmiak. Medium acidity and medium + tannins, but quit soft and very good balance. Like it a lot.

Sippade på vinet under matlagningen och det blev bara bättre och bättre, till min t-bone med massor av kryddsmör blev det ett äkta par och jag kan höja vinet till 95 pinnar i den kombon:)
Inget värmeskadat vin enligt mig som har diskuterats tidigare @Magikern i alla fall inte denna flarra
 

jrick

Medlem
Game, set, match Signore Vajra! Dricker för övrigt en underbar liten banalitet från Vajra ikväll - 2011 Langhe Rosso. Det här har en stark syra och stor fruktighet med lite hallon och mycket sura körsbär. Tanniner finns där och det känns som ett vin som visserligen kan beskrivas som ett pizzavin, som man gärna gör med viner i den prisklassen, men det står nog upp bra mot många rätter. Ett utmärkt matvin. Jag tror att det bästa sättet jag kan beskriva det för den hyfsat Piemontebekante är att det är exakt vad man önskar från en Langhe Rosso.
 

Larseman

Medlem
Game, set, match Signore Vajra! Dricker för övrigt en underbar liten banalitet från Vajra ikväll - 2011 Langhe Rosso. Det här har en stark syra och stor fruktighet med lite hallon och mycket sura körsbär. Tanniner finns där och det känns som ett vin som visserligen kan beskrivas som ett pizzavin, som man gärna gör med viner i den prisklassen, men det står nog upp bra mot många rätter. Ett utmärkt matvin. Jag tror att det bästa sättet jag kan beskriva det för den hyfsat Piemontebekante är att det är exakt vad man önskar från en Langhe Rosso.
Jamen visst är den bra! 40% Barbera, 30% Nebbiolo, 20% Dolcetto, med Freisa, Albarossa och Pinot noir i de sista 10%. Ganska ovanligt med alla druvorna i en LR, brukar ofta vara 100% Nebbiolo som i Roagnas t.ex.
Tycker att blandningen funkar utmärkt, i synnerhet som pizzavin :)
 

jrick

Medlem
Jamen visst är den bra! 40% Barbera, 30% Nebbiolo, 20% Dolcetto, med Freisa, Albarossa och Pinot noir i de sista 10%. Ganska ovanligt med alla druvorna i en LR, brukar ofta vara 100% Nebbiolo som i Roagnas t.ex.
Tycker att blandningen funkar utmärkt, i synnerhet som pizzavin :)
Så många i samma cuvée är ovanligt men 100% Nebbiolo brukar det väl vara i Langhe Nebbiolo eller Nebbiolo d'Alba eller olika DOCG som Gattinara och Roero främst? Langhe Rosso från Roagna är nog snarare ett undantag där i egenskap av druvren Nebbiolo den som vet annorlunda får gärna rätta mig.
 
Toppen