Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj
20150808_213636-01.jpeg


Härlig doft, lite för knasigt och vrångt i smaken.
Massor av torkad frukt, torkade örter, murket trä, stall, jord och kaffesump. Kan dofta på detta en bra stund! Torrt i munnen men med en rejäl dos av alkoholsötma och en kletig känsla av att man har råkat få i sig stearin eller tvål (glycerol?). Finns en del tanniner, men dom är rätt avslipade. Tyvärr är syran lite klen och vinet saknar balans. Intensiteten och längden är det dock inget fel på.
 

ChristianB

DipWSET
Intressant och ny domän för mig. Har du provat ngt mer från dem ?
Nej, jag kan heller inte påstå att jag känner till dem sedan innan. Jag köpte dock med mig Marsanne-vinet som också släpptes igår. Den ska provas inom kort. Jag hoppas att det levererar lite bättre än det standard-artade röda jag fick nu ikväll!
 

Silex

Medlem
Jag vet ju att de skulle bli mycket godare med något/några års lagring, men idag rök sista flaskan Brouilly från Georges Descombes från Caviste-lådan som kom i våras. Något nedkyld passar den perfekt en varm dag som idag. Frisk, härliga röda bär och drickvänligt men ändå med bra balans och viss komplexitet - som jag ju vet skulle bli bättre om jag bara kunde hålla händerna borta. Gott var det i alla fall!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
@tobbe81 vad tyckte du om Chinonen från -85? Jag har en flaska kvar sen förra hösten, och när jag drack en av dem då så var jag inte överförtjust, medan andra i sällskapet gillade den. Blir väl att korka upp nu snart så jag "blir av med den".. =)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo då, det blev allt lite vin och sedvanlig grillning på balkongen igår (entretcote i brist på bättre matlagningskunskaper). Vinslattarna dricks även idag för övrigt, samtidigt som jag skriver detta i strålande sol.

Det blev dessutom Bordeaux för hela slanten, både rött och sött. :)

Vinvalet så här vid hemkomst föll på Château Potensac och såklart båda de aktuella årgångarna (2005 och 2010). Avslutningsvis blev det såklart lite Roquefort och enkel Sauternes (2010 Castelnau de Suduiraut).

image.jpg


05:an får tummen upp här även om frukten känns lite på gränsen till tunn och uttorkad. Bättre fokus, komplexitet och längd väger dock upp. Klassisk medelfyllig bdx för övrigt med svarta vinbär, torkade lingon, höstlöv, ceder, potatisavkok, ljus fermenterad tobak och fin jordighet. Finstämda ålderstoner och välbevarade tanniner som fortfarande lever och frodas ihop med en härlig vital syra. Fin lång eftersmak med lite blyerts, eneträ och mentolsvalka. Kan säkert lagras mer, men den relativt tunna frukten får mig att tveka. Jag gillar det mycket ändå! 90p

10:an är inte mycket sämre, men blir lite tråkig i direkt jämförelse. Tydligare fattoner med lite drag av kaffe, pappkartong och kakao och en klart fylligare och mustigare svartvinbärsfrukt som även drar lite åt körsbärskärna, målarfärg och blåbärsris (CF-markör för mig). Tycker intensiteten är något sämre även om det är lite bumligare med något trindare kropp och märkbart strävare. Troligtvis så finns det lite lagringspotential såklart. Här och nu så nöjer jag mig att dela ut 88p.

Sauternes-vinet levererade såklart som vanligt, även om det knappast uppstår några djupare känslor med just detta vin. Lite för lite saffran och komplexitet samt så saknas lite tryck i syran. 11:an av detta skall vara klart bättre har jag hört. Som avslutning så funkade den ändå bra såklart och är nog värd 87-89p någonstans, men tog inga noter eller gjorde någon regelrätt bedömning då det är lite av en hussauternes. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
@tobbe81 vad tyckte du om Chinonen från -85? Jag har en flaska kvar sen förra hösten, och när jag drack en av dem då så var jag inte överförtjust, medan andra i sällskapet gillade den. Blir väl att korka upp nu snart så jag "blir av med den".. =)
Jag är väldigt gärna med och på att hjälpa dig göra av med den!
 

Mmm

Medlem
Hade min nyfrälsta kusin på besök och ville bjuda på något mer oväntat:

Torbreck RunRig 2003

Austalisk shiraz med stänk av viognier. Har provat denna förr och var väldigt imponerad då, fast det är en vintyp jag sällan går igång på. Den är minst lika bra denna gång! Det överlägset bästa vinfrån Australien som jag provat (kanske för att den är väldigt "Europeisk"...)

Det är väldigt mycket Cote-Rotie, fast med en dimension till. Kanske det är hjärnspöken, men nog fan är det lite eukalyptus bland allt bacon och viol? Iaf ett världsvin!
 

mmh

Medlem
Tjuvstart men fiskhandlaren "lurade" på mig lite annat.
Tegernseerhof Höhereck Grüner Veltliner Smaragd , 2013 (92622)
Rabl Käferberg Grüner Veltliner Reserve , 2013 (90014)

Kvällens drycker den ena lite sötare, den andre med en liten beska men ganska lika.
Vinvalet fungerade men det var ingen woweffekt direkt - Förslag på "bättre" önskas?

Mamma kommer på kräftskiva i augusti och här behövs det hjälp. Det är vitt vin som gäller.
Kräftor, västerbottenspaj, smörstekta kantareller och en liten sallad.
Visa bifogad bild 4588 Visa bifogad bild 4589 Visa bifogad bild 4590
Ha en trevlig helg.
Ifall du @Beo inte ännu har haft din kräftskiva så vill jag passa på att berätta vad jag tycker att gifter sig bättre med kräftor än Alsace pinot blanc eller riesling (som förvisso passar riktigt bra det med). Ett par år sedan matchade jag 2010 Yves Boyer-Martenot Meursault Les Charrons med kräftor och då blev 1+1=3. Efter det har jag med stor framgång enligt mig själv och övriga vid bordet parat ihop både självkokta och fryskräftor med denna och andra vita bourgogner av det lite kraftigare slaget, gärna med en liten antydan till ek som jag tycker passar bra med dillen och saltet i kräftspaden.
 

Larseman

Medlem
Jag gillar ju att prova lite udda druvor så ikväll blev det en...

WP_20150811_001.jpg


2011 Umathum Zweigelt
Från Burgenland, Österrike.
Zweigelt är en korsning mellan Blaufränkish och S:t Laurent och helt klart har den mycket av BF i sig. Doften är spännande med mycket blåbär, en del nysågat granvirke, stål, lite tobak och lakrits och en antydan till björnklister. I munnen är det slankt och svalt (12,5%) med hög syra. Smaken drar åt blåbär och slånbär med snälla och nästan lite mesiga tanniner. Väldigt lättklunkat :)
87p blir det allt.
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2011 Domaine Feuillat-Juillot Montagny 1er Cru Les Coères
Ett bra sommarvin, men inte mycket mer än så. Dracks till en pastasallad där den slank ned utan problem, men den varken skar sig eller gjorde maten särskilt mycket bättre. Tunn i munkänslan, slank och med mycket inslag av citrus, persika och lite övermogna gula plommon. En tydlig fatkaraktär som balanserade upp den påtagliga syran på ett bra sätt. Ett bra vin, inte mycket mer än så. När jag nu ser att nuvarande årgång 2013 går på 169:- så måste jag säga att det är ganska kraftigt överprissatt, men det är väl inte första gången man säger det om Bourgogne...
~86p

Intressant nog säger Vinifierat "Fynd" och "Bästa köp"... något jag är ganska långt ifrån att hålla med om.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
2011 Domaine Feuillat-Juillot Montagny 1er Cru Les Coères
Ett bra sommarvin, men inte mycket mer än så. Dracks till en pastasallad där den slank ned utan problem, men den varken skar sig eller gjorde maten särskilt mycket bättre. Tunn i munkänslan, slank och med mycket inslag av citrus, persika och lite övermogna gula plommon. En tydlig fatkaraktär som balanserade upp den påtagliga syran på ett bra sätt. Ett bra vin, inte mycket mer än så. När jag nu ser att nuvarande årgång 2013 går på 169:- så måste jag säga att det är ganska kraftigt överprissatt, men det är väl inte första gången man säger det om Bourgogne...
~86p

Intressant nog säger Vinifierat "Fynd" och "Bästa köp"... något jag är ganska långt ifrån att hålla med om.

Prova http://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/bourgogne-565701 som är en 20 billigare och många gånger bättre.
 

tobbe81

Medlem
@tobbe81 vad tyckte du om Chinonen från -85? Jag har en flaska kvar sen förra hösten, och när jag drack en av dem då så var jag inte överförtjust, medan andra i sällskapet gillade den. Blir väl att korka upp nu snart så jag "blir av med den".. =)
Bra men på något konstigt sätt lite udda och inte så druv typiskt som CF brukar vara. som vanligt så har de varit stor flaskversion utav just 85 det har vi kommit fram till förut här på FW
 

Gurto

Medlem
Domaine Gros Frère et Soeur Hautes Côtes de Nuits 2013 (risotto med blandade soppar)
Doft: Sirlig ljus frukt - jordgubbar, kärniga klarbär och blodgrape, rosor, lite sur disktrasa, gröna färska örter, en del järn, lite jordigt och stendammigt
Smak: Ljus, lätt och elegant frukt av god koncentration. Frisk syra.

Riktigt trevligt vin! Det är inte ofta man kan säga om röd Bourgogne för den, relativt, låga kostnaden av 215 kr. 89p

Passade utmärkt till risotton.

Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde 2009, halvflaska (port salut och snittar med leverpastej och dijonsenap)
Doft: Mörkt men ganska elegant. Blåbär, björnbär, gummi, lite bränt, torkade örter, barr, rostat kaffe och några droppar oxbuljong
Smak: Mörkt och örtigt men ganska slankt.

Kraft, kryddighet och elegans i snygg balans. Ett väldigt bra vin!
90p

Passade fint till det improviserade plocket.
 

Daniel A

Administratör
Ja, tålamod är kanske en dygd, men jag lämnar det åt andra. Ett dygn efter inköp kunde jag inte hålla mig längre. :D Här har du @Oggy . Inte det bästa exemplaret, men det betyder ju inte att det är dåligt någonstans!

Sjunde årgången av det här vinet jag smakar, vilket placerar det på toppen av den listan (tror jag)! Alltid en fröjd.

hHkSsxB.jpg


2001 Domaine Huet, Le Mont demi-sec - Vouvray
Chenin-ylle hela vägen upp till hjärnan. Mycket honung, en del päron. Fylligt, men bara en hint av restsötman. Syran spelar definitivt huvudrollen här. Associerar till citrus, utan att det nödvändigtvis smakar särskilt citrusaktigt. Bra kraft och riktigt smaskigt, men förvånansvärt kantigt dag 1. Dag 2 är mer avrundad - inte längre några vassa syrakanter att skära sig på. Avslutet är längre, och en viss bitterhet har tittat fram. Tänk apelsinskal med lite för mycket “vitt” kvar på. Mycket bättre - och efter initiala förväntningar. 91p.

Det här blev en liten studie i “årgångar är viktiga” för min del. Drack 2002an för över ett halvår sedan. Grävde upp den noten (lite mer sparsmakat på den tiden. Slänger in den ifall det potentiellt upplyser någon...). Jag minns vinet som oerhört polerat (speciellt jämfört med 2001, dag 1). Det var förvisso sent på kvällen, men en nykter sommelier gick upp i brygga när han drack den, vilket är så mycket bekräftelse jag lär få.

2002 Domaine Huet, Le Mont demi-sec - Vouvray
Ylle, honung, frukt (nektariner). Smakar honung. Perfekt sötma/syra-balans. Tungt/fylligt. Sjukt bra! 94p.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag gillar ju att prova lite udda druvor så ikväll blev det en...

Visa bifogad bild 4707

2011 Umathum Zweigelt
Från Burgenland, Österrike.
Zweigelt är en korsning mellan Blaufränkish och S:t Laurent och helt klart har den mycket av BF i sig. Doften är spännande med mycket blåbär, en del nysågat granvirke, stål, lite tobak och lakrits och en antydan till björnklister. I munnen är det slankt och svalt (12,5%) med hög syra. Smaken drar åt blåbär och slånbär med snälla och nästan lite mesiga tanniner. Väldigt lättklunkat :)
87p blir det allt.
Avnjöt fler Umathum än vad jag fick in på CT då jag var i Österrike härförleden. Faktiskt så att jag började spinna av deras PN och köpte med mig till Japan. Och de tog slut... :)
Österrike är ett riktigt spännande vinland!
 

Oggy

Medlem
Ja, tålamod är kanske en dygd, men jag lämnar det åt andra. Ett dygn efter inköp kunde jag inte hålla mig längre. :D Här har du @Oggy . Inte det bästa exemplaret, men det betyder ju inte att det är dåligt någonstans!

2001 Domaine Huet, Le Mont demi-sec - Vouvray
Chenin-ylle hela vägen upp till hjärnan. Mycket honung, en del päron. Fylligt, men bara en hint av restsötman. Syran spelar definitivt huvudrollen här. Associerar till citrus, utan att det nödvändigtvis smakar särskilt citrusaktigt. Bra kraft och riktigt smaskigt, men förvånansvärt kantigt dag 1. Dag 2 är mer avrundad - inte längre några vassa syrakanter att skära sig på. Avslutet är längre, och en viss bitterhet har tittat fram. Tänk apelsinskal med lite för mycket “vitt” kvar på. Mycket bättre - och efter initiala förväntningar. 91p.
.
Man tackar, man tackar, för noten. Har en flaska på kylning, ska testa en flaska själv nu i helgen. Har hittills bara erfarenhet av Huets torra viner. Själva är jag lite av en syra-junkie, så det blir intressant att se hur jag uppfattar den kantiga syra du beskriver.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
moulin saint georges.jpg

Lite Saint-Emilion till varma mackor med rosmarinskinka.
Château Soutard 2000: bläck, blyerts och massor grön paprika, kraft och fyllighet, gott, men kanske i början av utförsbacken.
Chateau Moulin St. Georges 2002: kanske inte årets bästa vin, men definitivt årets överraskning, uddaslott från udda årgång. doft av örter, saltlakrits och alla skogens blommor, i smaken finns mer eller mindre allt! man blir överväldigad: mineral, sälta, frukt med massor av syra, plommon som knäpper på tungan - merlot när den är som man vill ha den - jättegott!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack en otroligt rik, kraftfylld, lämpligt kryddig, ungdomlig och sommaranpassad KOSHU i afton. Etikett-tolkning överlämnar jag med varm hand åt andra. Saké passade fö bra mckt bättre till middagen, men det var ju en japansk traditionell restaurang i Ebisu. Kanske så att ölen passade ÄNDÅ bättre i denna varmaste sommar i mannaminne. Har själv inte ens mäktat med att träna på över en vecka. 42C i skuggan ute gör dojon (med mörkt plåttak, ingen isolering, förslutet till kl 18, ingen ventilation, osv) till en självmordsbastu.
Har själv inte för avsikt att lämna detta arma jordeliv inom den närmsta framtiden. Så, träningen får vänta ett slag.

image.jpg

Syrorna är i det övre registret för att fortfarande appellera till mina sinnen på ett positivt sätt. Vinet har bra koncentration och längd, tom en eggande strävhet.
Kommer leva länge och utvecklas vidare under många år.
Men, är man otålig, så är man :)
Meh? Vad är det för spännande aromer som kommer? Nysköljd ruccola, nystruken skjorta och överkörd rondellhund.
Ett vin jag med glädje ger 90+ med en övre cap på 93p.
Tvingad till ett poäng, så blir det 91p.
Riktigt givande vin!
 
Toppen