Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Larseman

Medlem
Hittade en 2007 G D Vajra Barolo Albe som har blivit liggande i källaren :)
Sval doft av omogna hallon och slånbär, en hel del nypon och rosor men också lite mognad i form av svamp och lite jordiga toner. En angenäm kryddighet i form av eneträ och kanske en aning kokos (rostade fat?). Rejäla sandiga tanniner, skyhög syra och bra längd. Kräver absolut mat, i vårt fall en pasta med biff och mycket grädde. Inget WOW-vin men över förväntan ändå: 89p
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har suttit med en artikel om nya stilen på Blaufränkisch i veckan (två år efter att jag pitchade den till Allt om Vin men den faller tydligen ändå under kategori "trendrapport"). Så har har blivit insnöad (no pun intended) på den druvan nu.
Dricker en grymt fräsch, blåfruktig och lätt kryddig Blaufränkisch från Hirsch, Österrike. Deras basvin på druvan, inte lika elegant som den vingårdsbetecknade Leithaberg men kanske charmigare i dagsläget och i BS för väl under 200 spänn.

Kan annars tipsa om att veckans husvin på Gaston är just en klart trevlig Blaufränkish från Ungern (här kallad kekfrankosh om jag har stavat rätt). På bilden.
Kul att se dig här igen. Mer av den varan hade varit trevligt. :)
 

Åskar

Medlem
Hittade en 2007 G D Vajra Barolo Albe som har blivit liggande i källaren :)
Sval doft av omogna hallon och slånbär, en hel del nypon och rosor men också lite mognad i form av svamp och lite jordiga toner. En angenäm kryddighet i form av eneträ och kanske en aning kokos (rostade fat?). Rejäla sandiga tanniner, skyhög syra och bra längd. Kräver absolut mat, i vårt fall en pasta med biff och mycket grädde. Inget WOW-vin men över förväntan ändå: 89p
Drack 2010 häromveckan, känner igen bären fast nu var de mogna hallon, jord och kryddig nästan lite gyllengräddade kokostoppar. Tanniner och syra var inte alls höga, har inte så stor erfarenhet av baroloviner men blev lite förvånad av mjukheten. Hade käkat innan så drack vinet solo. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi åt en enklare franskinspirerad middag i afton som fredagsmys. Restaurangen heter La Rochelle ( ping @Mattias S ) och har byggt om sin växellåda från en ambitiöst omfattande och komplex meny (ssk för köket) till att bara servera EN meny. Detta ger kocken större frihet att leverera sin enkelt rättframma husmanskost på franskt stuk med japansk prägel och råvaror. Och fjädrar i min brevlåda vad kocken och hans team levererade! Vårt första besök sedan omstukningen.

Skoj var att jag lät hustrun välja vin från "hyllan" med ett 50-tal rödviner. Inte så där helt blint, men jag plockade iaf St Julien och Lagrange, men missade årgången. En 05:a som var lite ihålig, överdrivet syrlig och ca 87p. På restaurangen serverade sommelieren oss varsitt glas rött HELT blint och jag skyndade mig att fråga: Södra Frankrike, Carignane? Och: PUKOR OCH TRUMPETER!!! Där satt den :)

...sedan har där ju serverats en hel del andra viner blint som jag alldeles för ofta inte har en susning om... Bla en saké som jag trevade efter bland Trebbianos i Italien...

(Lägger upp lite matbilder på Matdelen.)

image.jpg

2012 La Tina från Chateau Champ des Sœurs (91-92 poäng). Ett intensivt ungt vin med tyngd, koncentration och en redan begynnande komplex rikedom av allt möjligt mörkt och rött, vackert varvat med elegant kokta rotfrukter mot en romantisk fresk av själavårdande tanniner. Bdx:en mot köttet/ostbrickan var taffligt medan detta vin rulade i äktenskap... Faktiskt så att Bdx:en gick bäst till fisken och till kockens havsfruktfantasi med Tairagai.

...

Igår begick vi torsdagsmys lokalt iom att hustrun firade av ett genomfört projekt och MYCKET GODA försäljningsiffror av två böcker. Så jag plockade ett slumpvin ur av henne inköpt, vinlåda. Som enligt hennes beskrivning är "plonk med en femtilapp extra för att iaf inte vara äckligt." Jag läste inte ens etiketten förrän sommelieren öppnat flaskan och hällt upp en skvätt. (Inte ens hemmadekanterat!) Blev glad åt ordet "Toro" och 100% Tinta de Toro (Tempranillo) från gamla stockar.

Och vinet då...
image.jpg

2011 Los Colmillos. Denne Stefan ramlade nästan av stolen. Vilket DJEFLA bra vin!!! 95+ Zatan i gatan! Den där extremt koncentrerade röda karaktären som aldrig kan fuskas fram, utan som bara kommer ur gamla stockar planterade på impediment och liknande, som tex Dead Arm, massor med Australier, Priorater och ... Toro:ianer. Precis min bowling alley. Rikt som faunan i regnskogarna och floran i fjällvärlden. Enbart nya fat under LÅNG tid och alldeles galet i behov av ytterligare iaf 5 år på mage. Ändå bättre med 10! Ett FINEWINE till priset av en Beaujolais utan tillägget "Villages". Sa-TANNIC!
...att vingårdsfolket talar i vampyriska tungor, det skiter jag i. Det är ju inte fånigare än Demeter och nedgrävda körtlar.

Varmt vampyriskt rekommenderat för under 250kr i Europa.
 
Last edited:

grappa

Medlem
Clos Erasmus Laurel 2011, Priorat. 70% Grenache, 20% Syrah, 10% Cabernet Sauvignon. Tät mörkblå färg. Stor doft av kryddor, vanilj, mörka plommon och sviskon. Bra tanniner och syra, kryddig smak med vinbär, körsbär och plommon. Trots viss sötma i doften en knastertorr smak. Ett väldigt bra vin som behöver ligga i många år till. Tur att det finns fem flaskor kvar i källaren. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Madiran och Bordeaux under luppen, båda från årgången 2009. Dracks i samband med en frysrensning (januari är ju årets fattigaste månad) där gamla ädla "köttslattar" fick chansen att skina...

image.jpg


2009 Château de Fieuzal
Klassisk bdx-näsa med svarta vinbär, tobak, korinter och ceder samt ett uns stall och paprika. Slankt och ganska lättdrucket men härligt komplext med bra längd.

Svårt att klaga - bra bdx är helt enkelt underbart. 91p

Huvudvinet för kvällen blev dock det avsevärt enklare 2009 Château Barréjat Madiran Cuvée des Vieux Ceps som brukar kosta en spottstyver när det finns att hitta, men inte utan att leverera mängder med värde.

Mörk, tät och fortfarande ung frukt med inslag av kolsvart svartvinbärsfrukt samt bacon, valnöt, tobak, järn, tjära och ceder. Välbalanserat med hög frisk syra och mycket tannin som börjat mjukna upp en aning men som nog skulle må bra av att ligga kvar i garderoben några år till. Sammetslen och fokuserad ändå på något vis. Lite angenäm bitterhet i avslutet förgyller och ger smaken lite vuxenpoäng. Härlig intensitet!

Inte riktigt i klass med den fina bdx:en totalt sett men inte långtifrån trots allt. 90p
 

Skrutt

Medlem
Madiran och Bordeaux under luppen, båda från årgången 2009. Dracks i samband med en frysrensning (januari är ju årets fattigaste månad) där gamla ädla "köttslattar" fick chansen att skina...

Visa bifogad bild 5991

2009 Château de Fieuzal
Klassisk bdx-näsa med svarta vinbär, tobak, korinter och ceder samt ett uns stall och paprika. Slankt och ganska lättdrucket men härligt komplext med bra längd.

Svårt att klaga - bra bdx är helt enkelt underbart. 91p

Huvudvinet för kvällen blev dock det avsevärt enklare 2009 Château Barréjat Madiran Cuvée des Vieux Ceps som brukar kosta en spottstyver när det finns att hitta, men inte utan att leverera mängder med värde.

Mörk, tät och fortfarande ung frukt med inslag av kolsvart svartvinbärsfrukt samt bacon, valnöt, tobak, järn, tjära och ceder. Välbalanserat med hög frisk syra och mycket tannin som börjat mjukna upp en aning men som nog skulle må bra av att ligga kvar i garderoben några år till. Sammetslen och fokuserad ändå på något vis. Lite angenäm bitterhet i avslutet förgyller och ger smaken lite vuxenpoäng. Härlig intensitet!

Inte riktigt i klass med den fina bdx:en totalt sett men inte långtifrån trots allt. 90p
Vad menar du eg. med att Madiranvinet är enklare?
 

Daniel A

Administratör
I min värld finns det en druva som är lite bättre än alla andra. Enligt Cellartracker verkar nästan var sjätte flaska jag dricker vara chenin blanc (95 % Loire, 5 % Sydafrika). Jag har inga problem med det här. :D Håll till godo med en lite uppsamlingsrapport från de senaste tre veckorna!

h9yKk73.jpg

(Inga av flaskorna fastnade tydligen på bild, så det får bli en vägskylt som stämningssättare!)

2011 Domaine Huet, Le Mont moelleux 1:ere Trie - Vouvray
Gyllengul. Utpräglad chenin på doften, även när den är kylskåpskall. Mer botrytis än jag är van vid, yllet är där, tung honung och aprikos som dominerande frukt. Smakar som det doftar. Intensivt och välstrukturerat, med den höga syran som kan balansera den högre sockerhalten. På många sätt allt jag förväntar mig av ett sötvin i den här prisklassen. Jag trodde att det skulle vara barnarov deluxe, och visst kommer vinet utvecklas i årtionden framöver. Men när det är så djävulskt gott redan nu så kan korken flyga utan att jag får dåligt samvete! 93p.

2008 Domaine Bourillon Dorléans, moelleux La Levriere - Vouvray
Lite kokta grönsaker direkt vid öppning. Har upplevt det här ett par gånger med chenin blanc. Det blåser lyckligtvis bort snabbt, men det är banne mig motbjudande ett tag. Dracks som något form av referensvin mot 1:ere Trien. Det är ett helt okej vin, men har inte så mycket att komma med. Lätt och icke-intensivt i jämförelse. 85p.

2008 Domaine Huet, Le Haut-Lieu demi sec - Vouvray

Mysigt ylle, äpple (lite åt äppelpaj), honung, överlag ganska fruktigt. I munnen återkommer smakerna förnimmade av luktsinnet, men med dominerande honung. Intensivt och fokuserat, syran i topp med lite restsötma i bakgrunden. Känns som att det är sjuttioelfte gången jag dricker det här vinet. Blir aldrig trött på det. 92p.

2008 Domaine Huet, Le Mont demi sec - Vouvray

På många sätt som Le Haut-Lieu av samma årgång. Kanske var tillfälle och humör, men jag får nog ändå betrakta Le Monten som snäppet klenare. 91p.

Någonstans i mellandagarna smet även en 2001 Domaine Huet, Le Mont demi sec ner. Väldigt trevlig bekantskap det också, och det börjar hända roliga saker när femton år har passerat. Fina mognadstoner, även om jag tycker syran har gått ur den här flaskan i lite för hög takt.

Tro det eller ej, men jag dricker inte bara chenin blanc med restsötma! Några torra varianter har inmundigats också. Förstår inte varför jag glömt bort Savenniéres på sistone.

2012 Château de la Mulonniere Savennières L'effet Papillon

Vaga plommon, någon form av bokna äpplen, jordkällare fylld med mat, höstlöv. Förbaskat trevligt! På tungan har äpplena knappt mognat, jordkällaren finns där. Friskare frukt i smaken än nosen ger sken av. Härligt hög syra. Lysande till en oljig pasta. 151 kr? Förlåt, men… prisvärt! 89p.

2012 Nicholas Joly, Vieux Clos - Savennières
Förvånansvärt intensiv. Röda äpplen, torkad frukt, lite honung, citrus. Öppen och inbjudande, med väldigt mycket trevlig frukt på tungan. Mums! Försvann snabbt som attan. 90p.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
I min värld finns det en druva som är lite bättre än alla andra. Enligt Cellartracker verkar nästan var sjätte flaska jag dricker vara chenin blanc (95 % Loire, 5 % Sydafrika). Jag har inga problem med det här. :D Håll till godo med en lite uppsamlingsrapport från de senaste tre veckorna!

h9yKk73.jpg

(Inga av flaskorna fastnade tydligen på bild, så det får bli en vägskylt som stämningssättare!)

2011 Domaine Huet, Le Mont moelleux 1:ere Trie - Vouvray
Gyllengul. Utpräglad chenin på doften, även när den är kylskåpskall. Mer botrytis än jag är van vid, yllet är där, tung honung och aprikos som dominerande frukt. Smakar som det doftar. Intensivt och välstrukturerat, med den höga syran som kan balansera den högre sockerhalten. På många sätt allt jag förväntar mig av ett sötvin i den här prisklassen. Jag trodde att det skulle vara barnarov deluxe, och visst kommer vinet utvecklas i årtionden framöver. Men när det är så djävulskt gott redan nu så kan korken flyga utan att jag får dåligt samvete! 93p.

2008 Domaine Bourillon Dorléans, moelleux La Levriere - Vouvray
Lite kokta grönsaker direkt vid öppning. Har upplevt det här ett par gånger med chenin blanc. Det blåser lyckligtvis bort snabbt, men det är banne mig motbjudande ett tag. Dracks som något form av referensvin mot 1:ere Trien. Det är ett helt okej vin, men har inte så mycket att komma med. Lätt och icke-intensivt i jämförelse. 85p.

2008 Domaine Huet, Le Haut-Lieu demi sec - Vouvray

Mysigt ylle, äpple (lite åt äppelpaj), honung, överlag ganska fruktigt. I munnen återkommer smakerna förnimmade av luktsinnet, men med dominerande honung. Intensivt och fokuserat, syran i topp med lite restsötma i bakgrunden. Känns som att det är sjuttioelfte gången jag dricker det här vinet. Blir aldrig trött på det. 92p.

2008 Domaine Huet, Le Mont demi sec - Vouvray

På många sätt som Le Haut-Lieu av samma årgång. Kanske var tillfälle och humör, men jag får nog ändå betrakta Le Monten som snäppet klenare. 91p.

Någonstans i mellandagarna smet även en 2001 Domaine Huet, Le Mont demi sec ner. Väldigt trevlig bekantskap det också, och det börjar hända roliga saker när femton år har passerat. Fina mognadstoner, även om jag tycker syran har gått ur den här flaskan i lite för hög takt.

Tro det eller ej, men jag dricker inte bara chenin blanc med restsötma! Några torra varianter har inmundigats också. Förstår inte varför jag glömt bort Savenniéres på sistone.

2012 Château de la Mulonniere Savennières L'effet Papillon

Vaga plommon, någon form av bokna äpplen, jordkällare fylld med mat, höstlöv. Förbaskat trevligt! På tungan har äpplena knappt mognat, jordkällaren finns där. Friskare frukt i smaken än nosen ger sken av. Härligt hög syra. Lysande till en oljig pasta. 151 kr? Förlåt, men… prisvärt! 89p.

2012 Nicholas Joly, Vieux Clos - Savennières
Förvånansvärt intensiv. Röda äpplen, torkad frukt, lite honung, citrus. Öppen och inbjudande, med väldigt mycket trevlig frukt på tungan. Mums! Försvann snabbt som attan. 90p.
Minst var tredje flaska verkar inte bara vara Chenin blanc utan också Domaine Huet ;)
 

Daniel A

Administratör
Minst var tredje flaska verkar inte bara vara Chenin blanc utan också Domaine Huet ;)
Det är sant! Jag börjar se det som något av ett "problem", faktiskt. Kan delvis skylla på flaskbanken och utbudet av Vouvray i Sverige - är för lat för att jaga på annat håll oftast. Får bli bättring! Vill ju inte bli en tråkigt insnöad person. ;)
 

Skrutt

Medlem
Sant, men de var ju ganska likvärdiga poängmässigt också å andra sidan, men jag köper din poäng.

Troligtvis så är det snarare mina egna förutfattade meningar som speglas i inlägget. :oops:
Poängen var framför allt att dina smaknoter präglas av en härlig detaljrikedom.

Någon gång har jag också tyckt att ett vin varit både komplext och enkelt. 2009 Joguet Les Perites Roches, som figurerat på forumet tidigare, känns ibland rätt komplext och ibland som flytande dextrosol (men alltid bra).
 
Toppen