Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Den 15 augusti släpps alla tre La-la-viner från Guigal på Systembolaget för 1495 kr. Ampuis 2005 kommer kosta 995 kr - även den aktuell detta datum.

Jag menar självklart 2495 kr...
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Jag menar självklart 2495 kr...
Attans! Jag hann börja fundera på inköp trots en del minst sagt tveksamma recensioner av allehanda Guigalviner det senaste året.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Den 15 augusti släpps alla tre La-la-viner från Guigal på Systembolaget för 1495 kr. Ampuis 2005 kommer kosta 995 kr - även den aktuell detta datum.
Ampuis 05 köpte jag i vintras för runt 600kr på Farr.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter och sippar på ett glas Roederer 2003 just nu. Hyfsad champagne men för lite syra. Klart sämre än både 2000 och 2002.

Om en stund blir det thaimat och Selosse Rosé.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Sitter och sippar på ett glas Roederer 2003 just nu. Hyfsad champagne men för lite syra. Klart sämre än både 2000 och 2002.

Om en stund blir det thaimat och Selosse Rosé.

Wohoo för Selosse rosé!!! Lyckliga duuu!!

Själv åt jag en tidig middag, en pytt av kräftstjärtar, smörstekta kantareller, salladslök och bacon på en bädd av krispsallad som det duttats rabarbervinäger på - fungerade fin fint till Tahbilk Marsanne 2007.

Som jag längtat efter att få stå vid spisen och vinkylen igen efter en veckas kurs med urkass mat.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Halvflaska C9dP, Domaine du Vieux Lazaret, 2004.

Näe, inget vidare tyvärr. En massa frukt och viol.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Wohoo för Selosse rosé!!! Lyckliga duuu!!

Ja, den var helt fantastisk. Degorgerad i november 2007 men riktigt bra redan nu. Massor av ek och kraft, betydligt mer öppen och tillgänglig än den flaska med samma datum som jag drack i vintras.

Kvällen fortsatte för övrigt med Chateau Léoville-Barton 1982. Den var inte dum, den heller. ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Just ja, blev bjuden på lite mousserande i helgen.

Bl.a. Louis Bouillot Crémant de Bourgogne följt av en Dopff Brut.

Den första var drickbar, men Dopffen var blä, möjligen kan till dess försvar sägas att det var något för varm.

Hur folk kan säga att "det är ingen skillnad mot Champagne" övergår mitt förstånd.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henri Giraud Fût de Chêne 1998. Fin doft, lite speciell smak med för mycket brödighet/jäst. Eftersmaken lång men inte särskilt god. Tog sista klunken för en halvtimme sedan men har fortfarande jästsmak i munnen. Ingen höjdare.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Just ja, blev bjuden på lite mousserande i helgen.

Bl.a. Louis Bouillot Crémant de Bourgogne följt av en Dopff Brut.

Den första var drickbar, men Dopffen var blä, möjligen kan till dess försvar sägas att det var något för varm.

Hur folk kan säga att "det är ingen skillnad mot Champagne" övergår mitt förstånd.

Louis Bouillot gillar jag. Det är inte champagne men helt ok alternativ till under hundralappen och riktigt juste till en massa smakrika tilltugg. Dopff var det befriande länge sedan jag provade.
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Just ja, blev bjuden på lite mousserande i helgen.

Bl.a. Louis Bouillot Crémant de Bourgogne följt av en Dopff Brut.

Den första var drickbar, men Dopffen var blä, möjligen kan till dess försvar sägas att det var något för varm.

Hur folk kan säga att "det är ingen skillnad mot Champagne" övergår mitt förstånd.

Jag har nämnt det tidigare på forumet, men när jag körde blindprovning med ca. 20 kollegor - de trodde att de testade 6 olika champagner - så formligen haglade det kommentarer som "vad f-n är detta", "här är det något som inte stämmer" o.s.v. när vi kom till vin nr. 4 som var "slamkryparen" Anna de Cordoniu (egentligen inget dåligt vin, tycker jag). Endast två personer valde Anna de C som favorit - att jämföra mot 6 röster på Krug GC och 7 röster på Veuve 89 (magnum) - om jag minns allt rätt.

Så det handlar kanske mest om att ha något att jämföra med - och helst då inte en ljummen lågprischampagne i plastglas på något studentfirande, eller någon svinkall variant på fyllan en nyårsafton?
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Just ja, blev bjuden på lite mousserande i helgen.

Bl.a. Louis Bouillot Crémant de Bourgogne följt av en Dopff Brut.

Den första var drickbar, men Dopffen var blä, möjligen kan till dess försvar sägas att det var något för varm.

Hur folk kan säga att "det är ingen skillnad mot Champagne" övergår mitt förstånd.

Naa, men tänk efter nu. "Denial is not a river i Egypt.";)
Och tacopaj är det recpet på Tasteline som får överlägset flest träffar.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Spännande vin till kockarna vid spisen igår - Schilcher 2003 som görs på Blaue Wildbacher, en österrikisk rosé från södra delen av landet.

Väldigt tydlig jorddoft, hög syra och förvånansvärt gott.



Måste tipsa om tillagningen av laxen: smör och vin i ugnsfastform, i med laxfiléer (gärna färska nyhuggna filéer från H-hallen). Täck med gladpack och låt stå i 25 min i 100 grader i ugnen.
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Spännande vin till kockarna vid spisen igår - Schilcher 2003 som görs på Blaue Wildbacher, en österrikisk rosé från södra delen av landet.

Väldigt tydlig jorddoft, hög syra och förvånansvärt gott.

Måste tipsa om tillagningen av laxen: smör och vin i ugnsfastform, i med laxfiléer (gärna färska nyhuggna filéer från H-hallen). Täck med gladpack och låt stå i 25 min i 100 grader i ugnen.

Har hört mycket bra om den. Måste kanske testas.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öhman skrev:
Har hört mycket bra om den. Måste kanske testas.

Skoj du hört om den!

Det var verkligen en märklig upplevelse att se en billig bonnpava (ser verkligen ut som ett bordsvin på en sämre sylta) och sedan få champagneassociation när jag doftade på vinet. Skulle vara spännande att testa deras mousserande!

EDIT: la till länk till text om Schilcher
http://en.wikipedia.org/wiki/Schilcher
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Skoj du hört om den!

Det var verkligen en märklig upplevelse att se en billig bonnpava (ser verkligen ut som ett bordsvin på en sämre sylta) och sedan få champagneassociation när jag doftade på vinet. Skulle vara spännande att testa deras mousserande!

EDIT: la till länk till text om Schilcher
http://en.wikipedia.org/wiki/Schilcher

Morgontrött miss av mig. Jag har inte hört talas om Schilcher. Trodde det var Rabl.
http://systembolaget.se/SokDrycker/Prod ... rangar=ROS%u00c9VINER%3a%u00d6sterrike%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a
 

weezer

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll, Bårr-dåå. Pagodes de cos -01, reninnerfile, murkel och trattkantarellsås, rostad mandelplugg, stekt spetskål. Kände för ngt stabbigt idag :)
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hermitage Farconnet 2001, alltså samma vin som 1 augusti kom som nyhet men fyra år äldre. Klassisk syrahdoft om än något anonym. Smaken fyllig, balanserad och massvis av mörka bär som samsas med charkuterier. Dock en viss syrlighet i eftersmaken. Alltså ingen positiv friskhet utan snarare en syrlighet som visar att flaskan passerat sin topp. Syrligheten doldes något när vinet fick samspela med maten. Mina förväntningar på vinet var högre än vad det kunde prestera. Har ytterligare en flaska och jag hoppas innerligt på flaskvariation.
 
Toppen