Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Dom här trycker jag är ganska bra i prisklassen under 400:-
Les Terrasses 2006 (nr 85516), 259:-
Salmos 2007 (nr 73019), 1536:- (för 6 flaskor)
Scala Dei Prior Crianza 2007 (nr 81832), 219:-
Scala Dei Prior 2006 (nr 90001), 219:-
Torroja Terroir Al Límit 2007 (nr 94298), 346:-

Går du sedan upp lite till så har du bra grejer i t.ex:
Clos de l´Obac 2004 (nr 95982), 579:-
Clos Martinet 2006 (nr 95220), 447:-
Clos Mogador 2007 (nr 94094), 650:-


Det blir att testa sig igenom ett antal av dessa för att hitta min favorit!

Tack för snabbt svar!


[fixade till citatet/mod]
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Dom här trycker jag är ganska bra i prisklassen under 400:-
Les Terrasses 2006 (nr 85516), 259:-
Salmos 2007 (nr 73019), 1536:- (för 6 flaskor)
Scala Dei Prior Crianza 2007 (nr 81832), 219:-
Scala Dei Prior 2006 (nr 90001), 219:-
Torroja Terroir Al Límit 2007 (nr 94298), 346:-

Går du sedan upp lite till så har du bra grejer i t.ex:
Clos de l´Obac 2004 (nr 95982), 579:-
Clos Martinet 2006 (nr 95220), 447:-
Clos Mogador 2007 (nr 94094), 650:-

Sen gillar jag vissa av Rotllan Torras viner men dom finns inte just nu på SS.

Doix är också en superb Priorat, men jag tror inte att den finns hos SS.

Salanques som kommer från samma producent finns dock, den har jag inte druckit.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jerome Prévost, La Closerie 05.
100% PM
Selosse inspirerat men det är minst lika underbara Kruglika meuniertoner. Man fattar varför Krug har så mycket PM.
Ingen malo. Shit vad bra detta kommer bli. Första flaskan som visat på "mognad" dvs inte ett helt odrickbart embryo.

Andreas
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Barolo Zonchero -01 från Ceretto.
Vad skall man säga om det här då ?
Lätt ganska liten doft genom hela kvällen (dekanterade ca 1 tim) med lite mognadstoner, ljus röd frukt, lite lingon, rosor och en touche tjära. Smaken betydligt bättre med täta fina nästan mogna tanniner och ett hyfsat smakregister och syror som passade utmärkt till kraftig mat. Ganska ok längd men inget extraordinärt.

31518.jpg


Utan det här var ett dåligt vin på ngt sätt så kan jag inte låta bli att reflektera över Nebbiolo-hypen. Det dricks i alla fall väldigt mycket Nebbiolo bland bloggarna.
Den här Barolon listar idag för runt 400:- (jag betalade 300:- för 4 år sedan) och det känns som minst 200:- för mycket mot vad man får i glaset vad gäller kvalitet och komplexitet. Någon kanske invänder att Barolo/Barbaresco som är drickbart börjar i den här prisklassen men det gör ju inte vinet bättre utan dessvärre verkar det bidra till en prislapp som ligger några hundralappar för högt i många fall.
Nej, mina Italien-inköp styr jag nog betydlig mer söderut mot bl.a Toscana och Kampanien (med undantag kanske då av några Barolos från Aldo Conterno som jag gillar skarpt) där jag tycker att kvaliteten är jämnare än i Piemonte och med ett bättre kvalitet/pris-förhållande rent generellt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Middag på dansk mark bjöd på:

Agrapart NV (troligen 2002) som aperetif. Helt ok, med tiden kom det fram en del bröddoft.
Wegeler Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett 2007 helläcker till söt melon med lufttorkad skagenskinka med uns av sälta.

Gevrey - Chambertin 1995 - stall, struktur, bär (körsbärsskal?). Väldigt mumsigt till blodig biff med tillbehör.
Paolo Barolo Scavino 2004 - som en "mellanrätt"

Henriot Enchanteleur 1996 - intogs för sig själv samt till ngr ostar. Fantastisk, men tog tid på sig att öppna upp sin karakteristiska doft och smak (som som jag uppskattar så mycket i 88:an). Hade mer syra än än jag trott, men kanske typiskt för 96:an och troligen bör den ligga länge till. Men självklart var den så där snygg som de brukar vara.
 

bmf

Medlem
SV: Idag dricker vi

Firar Giffarnas seger över Ljunskile med en flaska Chateau Chasse-Spleen -07. Min första Chasse-Spleen och min första Bordeaux -07 och är positivt överraskad. Röda bär, någorlunda tillgängligt och nyffsat tanninbet direkt ur flaskan. Efter luftning är vinet väldigt läskande och fruktigt. Lätt, inget väldigt komplext men väldigt lättdrucket och jag kommer definitivt att köpa några flaskor till. Om -07:eek:rna är som denna så är det väl inga långlagringsprojekt men fruktiga, drickvänliga och köpvärda. Jag kommer att måsta prova fler -07:eek:r.
 
SV: Idag dricker vi

Skön PK-kväll på Grappe. Genomgående blindprovning Mer synpunkter/anteckningar i morgon.
2006 Schramsberg Vineyards Blanc de Blancs Delade synpunkter, En av forumets medlemmars gissningar "inte mycket chardonnay i den här", "kan det vara en Selosse"
1996 Françoise Bedel & fils Cuvée RW Brut Nature Mill . 90% pinot menuir, Bra syra men samtidigt väldigt mogen.
1982 Bollinger Initialt lite parfymerad, växer under kvällen
1979 Krug Mögel, oxiderad, extremt tråkigt
1971 Deutz Cuvée William Växer i glaset. Bra 71a
1992 Philipponnat Clos des Goisses Exotiskt, fortfarande väldigt ung, en av de tre bästa vinerna för kvällen
1996 Bollinger Rosé. Frisk, bra balans, väldigt bra
NV Monopol Rosé England Reserved (30-40 tals flaska) Vi gissar alla ca 30 år fel i ålder. Nästan samma färg som Bollinger 96an, bra syra, otroligt frisk, lång eftersmak, fantastiskt att vinet håller på det här sättet, tillsammans med Bollinger 96 och Philipponnat det bästa vinet
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Låter som en sjukt trevlig kväll!

Anar att JN var med då vissa av flaskorna bara kan ha kommit från honom.
Andreas var det nog som gissade på Selosse ;D
Vilka var ni mer, borde vara 2 till.
Den glade Elvis kanske? Finbesök från vår geografiskt handikappade vän CH?

Själv blev det några Heineken på diverse barer i Saigon...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Låter som en sjukt trevlig kväll!

Anar att JN var med då vissa av flaskorna bara kan ha kommit från honom.
Andreas var det nog som gissade på Selosse ;D
Vilka var ni mer, borde vara 2 till.
Den glade Elvis kanske? Finbesök från vår geografiskt handikappade vän CH?

Visst var både jag och CH med, dock inte Andreas. Vill också påpeka att det inte var jag som trodde att amerikanen var en Selosse - jag var direkt inne på att det var en icke-champagne men tvekade när den öppnade upp sig.

För övrigt lider jag med generöse CH som för andra gången i rad hade med sig Krug 1979, som återigen visade sig vara defekt. Väldigt tråkigt.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Visst var både jag och CH med, dock inte Andreas. Vill också påpeka att det inte var jag som trodde att amerikanen var en Selosse - jag var direkt inne på att det var en icke-champagne men tvekade när den öppnade upp sig.

För övrigt lider jag med generöse CH som för andra gången i rad hade med sig Krug 1979, som återigen visade sig vara defekt. Väldigt tråkigt.

Lät som en trevlig kväll! :D Men fyfan, lider med CH... han verkar för evigt dömd att förgäves söka en flaska som var lika bra som den Krug 79 vi drack på krug-vertikalen! :(
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Låter som en sjukt trevlig kväll!

Anar att JN var med då vissa av flaskorna bara kan ha kommit från honom.
Andreas var det nog som gissade på Selosse ;D
Vilka var ni mer, borde vara 2 till.
Den glade Elvis kanske? Finbesök från vår geografiskt handikappade vän CH?

Själv blev det några Heineken på diverse barer i Saigon...
År du i åäö-länder nu eller fortfarande i söderhavet ?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ataraxia Chardonnay -08
69677.jpg

Bästa RSA-Chardonnay jag smakat någonsin !
Snäppet bättre än Bouchard-Finlayson, Springfield, Hamilton-Russel och Mulderbosch.
Fantastiskt fin balans i alla delar från doft, fatbehandling och syror till längd !
Vill ni ha ett bra alternativ till bra Bourgogne 1:er Crû så finns det här.
 
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Skön PK-kväll på Grappe. Genomgående blindprovning Mer synpunkter/anteckningar i morgon.
Som utlovat, lite anteckningar från minnet. CH, Elvis, Mesnil eller någon av de andra deltagarna får gärna fylla på/ha synpunkter. Återigen tack för en trevlig kväll och stor generositet

2006 Schramsberg Vineyards Blanc de Blancs
Initialt sluten i doften, lite oljig karaktär, med lite mer luft kommer mineraler och citrus. Smaken är lite för söt (hög dosage?) med den lite feta oljiga karaktären. Hög syra som känns långt upp i gommen, det saknas lite balans. På inget sätt ett dåligt vin men når inte riktigt ända fram Vore intressant att prova med lägre dosage

1996 Françoise Bedel & fils Cuvée RW Brut Nature Mill . 90% pinot menuir, Bra syra men samtidigt väldigt mogen. Personligen blev jag konfunderad av det här vinet. Trevlig, bärig doft men i smaken är frukten övermogen kombinerat med en för det här vinet för hög syra. För mig kändes det betydligt äldre än en 96a. Har troligen varit bättre som ung när frukten var lite mer stuns i.

1982 Bollinger Initialt lite parfymerad och någon ton av oxidation. Sedan tydliga toner av Aÿ-pinot. Växer ett tag i glaset men dör på slutet ganska abrupt. Var nog på topp för ett par år sedan men fortsatt väldigt bra. Gyllengul färg

1979 Krug Mögel, oxiderad, Både doft och smak var extremt dålig. .CH får som skrivet en medalj för generositet och stor tapperhet.

1971 Deutz Cuvée William Lite knäck och kola, bränt socker. Någon tendens till vanilj. Lite platt och saknar mousse. Ändå en ganska bra 71a men inte ett toppexemplar. Utvecklas inte speciellt

1992 Philipponnat Clos des Goisses Exotiskt,tropiska frukter i doften, bra syra och en krämig mousse, lång eftersmak, fortfarande väldigt ung. Bra balanserat vin en av de tre bästa vinerna för kvällen. Degad April 2004,

1996 Bollinger Rosé. Initialt väldigt friskt mer chardonnaydominerat. Tillgängligt , friskt med för året hög syra. Bra frukt som matchar syran, bra eftersmak. Efter ett tag blir det mer komplext och mer mörka pinottendenser kommer fram. Topp tre i den här uppställningen.

NV Heidsieck & Monopole Reserved for England Rose (flaska från 30 eller 40 talet) Vi gissar alla ca 30 år fel i ålder. Nästan samma färg som Bollinger 96an, bra syra, otroligt frisk, lång eftersmak, fantastiskt att vinet håller på det här sättet. Obefintlig mousse dock Som en vällagrad bourgogne. Ganska söt doft. Tillsammans med Bollinger Rosé 96 och Philipponnat det bästa vinet. Ett privilegium att få prova. Tack till Mesnil
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Comtes 99
Roses de Jeanne La Boloreé
Dom Perignon 99
Franz Hirzberger Smaragd Riesling 2007
Comtes 81
Pontet Canet 94
Didier Dagueneau Pur Sang (minns inte årgången)

CH har anteckningar. Kommer imorgon.
 
Toppen