Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Har tyvärr inte den senaste utgåvan så det kan ju ändrats en del sedan den trycktes.

Det var fel redan när 4000 Champagnes kom ut och Juhlin ändrade inte när Champagne Guide kom ut heller. Juhlin skrev säkert många av grundtexterna på 90-talet inför utgivningen av 2000 Champagnes.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade Billecart-Salmon NF 2000 på halvflaska igår. Lovande på näsan, kändes ung och fräsch, men icke. Sherry och övermogna äpplen i munnen, ingen höjdare. Jag minns att 1998:an på halvflaska hade liknande tendenser men inte så här. Jag vet inte vad det är men NF verkar inte må särskilt bra av att ligga på halvflaska. Jag är glad att jag bara köpte en.

Apropå något trevligare så kan jag varmt rekommendera Cecil John Reserve Shiraz som finns i beställningssortimentet nu. Köpte en låda för några veckor sedan och korkade upp första flaskan förra helgen. Lite blyg på näsan men härlig i munnen och lång eftersmak. En riktigt trevlig Shiraz.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Mouton-Rothschild 80,81,82,84,85,86,88,89 med Munskänkarna.

Första gången jag provade M-R, en stor upplevelse!
Fy fan va avis jag är!!
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev den en liten middag hemma hos en vän. Enkelt upplägg, han stod för maten och jag tog med vinet.
Inledde med Ca' del Bosco Cuvée Prestige till lite Gruyère. Blev lite förvånad över hur bra Ca' del Bosco faktiskt var. Har bara testat deras toppvin tidigare och gillade det väldigt mycket så när denna kom till SS var jag tvungen att testa och det var verkligen inget jag ångrade. Går nog så långt som att påstå att den är bättre än väldigt många skumpor under 300 och slår just nu tidigare favoriten PP.
Sedan körde vi örtmarinerat lamm & rotfrukter till Château de la Dauphine 2008 & Château Lilian Ladouys 2008 som blev över från torsdagen provning men tyvärr hade de blivit helt sönderluftade mot dagen innan (då de var riktigt trevlig och hade gjort sig riktigt bra till maten) så de blev ingen hit så vi tog fram en flaska som inte hade öppnats från torsdagen, Domaine Mucyn Crozes Hermitage 2009 och den var klart trevligare men tyvärr väldigt ung och att vi körde en pop n pour gjorde ju inte saken bättre. Väldigt charmig och fruktig på näsan med mängder av skogsbär, hallon och svarta vinbär men tyvärr inte samma koncentration i smaken som blev lite tunn. Bara att inse att man öppnade den för tidigt.
Till efterrätten en creme brulee och Donnafugata Ben Ryé 2008 och satan vad jag tycker Ben Rye är gott! Har ni inte provat så rekomenderas det att omgående beställa!
 
SV: Idag dricker vi

Trevlig kväll på Djuret som avslutades på Eriks vinbar. Blodpudding var kvällens rätt helt klart, krispig på utsidan och mjuk,mjäl inuti. Fungerade perfekt med bacon och korv. Drack två tempranillo som jag skirev lite mer om sedan (utekväll med Elvis på G så har lite brådis :) )

2002 Cedric Bouchard / Roses de Jeanne Inflorescence La Parcelle Pepprig,tydlig Pinot, inte så insmickrande som Val Vilaine men doften är full av frukter, persika, söt citrus, röda äpplen. Smaken är lite tunn, kanske inte en helt perfekt flaska men den känns lite ihålig som dock blir lite bättre med värme men vinet lyfter inte riktigt till den nivå jag är van vid från Cedric Bouchard. Stram och mycket syra men balanseras inte riktigt upp. Speciellt med tanke på året borde denna kunna prestera mer
1964 Henriot Enchanteleurs Wow, vilket vin, Degad våren 2010. Kaffe , nogat, kola och smörad brioche. Lagrad länge på jäst och det känns. Har en hel del mineral vilket förvånar. Gyllengul färg. En av de bättre champagner jag druckit. Moussen är fullt kännbar, kittlar bra på tungan , smaken är komplex med mer kola , söta frukter och en syra som gifter sig med vinet på ett otroligt sätt.
2005 Louis Jadot Chevalier-Montrachet Les Demoiselles Verkligen ett kraftfullt vin, mykcet petroleum, mineraler, lijlor. Ekad chardonnay, fin gyllengul färg smak av persikor och med lite värme en ehl korg full av exotiska frukter. Alldeles för ung. Efter Henriot 64an så kommer vinet inte till korta men det är en helt annan sak, ålder kommer göra det här vinet till en än mer underbar upplevelse.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skön champagnekväll igår:
André Clouet 1995
Gosset Celebris 1990
Laurent-Perrier Rosé
Krug Rosé
Gosset 1999
Cristal 1999

André Clouet var defekt på något sätt, lätt grumlig och otrevlig på näsan.

Krug Rosé var från 90-talet (två etiketter tillbaka i tiden) och var helt gudomlig. Mycket exotisk frukt, dvärgbanan, kokos, papaya, bara färgen avslöjade att det var en rosé. Ung och väldigt fräsch. Med luft och värme kom de typiska Krugtonerna fram på näsan. Ett häftigt vin.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Skön champagnekväll igår:
André Clouet 1995
Gosset Celebris 1990
Laurent-Perrier Rosé
Krug Rosé
Gosset 1999
Cristal 1999

André Clouet var defekt på något sätt, lätt grumlig och otrevlig på näsan.

Krug Rosé var från 90-talet (två etiketter tillbaka i tiden) och var helt gudomlig. Mycket exotisk frukt, dvärgbanan, kokos, papaya, bara färgen avslöjade att det var en rosé. Ung och väldigt fräsch. Med luft och värme kom de typiska Krugtonerna fram på näsan. Ett häftigt vin.

Som sagt , bra champagnekväll. Vi startade lite lätt hemma hos Elvis med foie gras köpt enligt NPUs förslag här tillsammans med lite smörstekt surdegsbröd.

André Clouet var som Elvis skrev defekt, korken kom ut lite väl lätt och vinet var odrickbart.

1990 Gosset Celebris Passade väldigt bra till foie gras, dock som med en hel del 90or så balanseras inte syran upp av mellansegmentet. Trevlig frisk doft , initialt med lite oxidationstoner som snabbt försvann. Lite mineraler, någon antydan till smörkola. Bra syra men balansen fanns inte rikigt där. Hade nog gått som en toppflaska på västkusten men här i huvudstaden så nåt den inte riktigt upp till den standard vi är vana vid ;D

Efter en liten rundvandring på stadens ställen, Sturehof , PA & CO samt Primewinebar så ställde vi kosan mot Eriks vinbar istället.

Ett glas 2007 Cornas A Clape inledde, tyckte den var ett ok vin, inte alls för komplex, kanske lite syltig , sörfruktigt men funkade bra till maten. Elvis dissade den och tog en 2005 Chateau Ponet-Canet istället. Den har jag druckit tidigare så kan hålla med honom att det är ett betydligt bätre vin, stram bordeaux , tanniner som börjar mjukna lite och bra eftersmak.

Som uppvärning inför Krugen så smakade vi lite på Laurent-Perrier Cuvée rosé Fruktig doft med allt för söt smak , först tyckte jag den var ok men efter ett tag så kom lite artificiella smaker. Inget jag rekommenderar och tror att Elvis har samma synpunkt

Vad gäller den Krug Rosé vi drack, kärlek på hög nivå. Vi roade oss med att skicka postiva SMS till våra vänner som inte var på baren och missade möjligheten att prova denna storhet, man vill ju gärna dela med sig av glädje 8)

Avslutningsvis så drack vi en 1999 Cristal Väldigt trevlig rundad doft, initalt frisk i smaken och sockret känns inte alltför mycket, doch med lite luft så blir det hela lite sötklistrigt. Man tappar lite skärpan då sockret lägger sig som ett lager i munnen. Det här ar absolut en bra champagne men man ska nog hålla sig till ett glas. Kan nog utvecklas en hel del och ska bli kul att se vad som händer om 10 år eller så men idag var både denna och 1999 Gosset bra exempel på att årgång 99 inte producerat så stora viner. Gosseten började väldigt konstigt i glaset, nästan lite oren, kvalmig doft, vinet saknade stunsen , ganska låg syra och lite obalans. Dock blev den bättre med mer luft och fick tillbaka lite av strukturen. Har ni denna i källaren så sälj eller låt ligga ett antal år och hoppas på en förändring

Dagen innan drack jag som sagt två olika tempranillo. 2007 Malleolus Emilio Moro från Ribera del Duero. Lite jordig, bärig doft, ganska tanninrik och fungerar bra till griskinden som jag tar som förrätt. Vinet är inte allt för komplex men det är väl själva tanken här, gifter sig med maten och behöver inte lagras för att vara drickbart. Till huvudrätten, ”The full monty” som var i princip en engelsk frukost med blodpudding, rostat bröd, lågtempererat ägg (63 grader), korv, bacon och vita bönor blev det en Rioja (tillhör en generation som får rysningar av namnet Rioja så alltid lite skeptisk)och blir glatt överraskad 2006 Artadi Pagos Viejos har mycket av det jag gillar hos röda viner, läder. Lakrits, röda vinbär. Kraftigt vin med lång eftersmak, tanniner som biter ifrån. Kan nog ligga ett 10 tal år till. Gillade jag mycket

Förra helgen blev det också en hel del trevligt men jag har av finewines.se officiella talesmän blivit ombedd att minska mitt skrivande om vad jag provat. Tydligen har vissa geografiskt handikappade riktat klagomål mot den orättvisa fördelningen och vill begränsa mitt skrivande. Vad man inte vet mår man heller inte dåligt av som det heter ::)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Vad gäller den Krug Rosé vi drack, kärlek på hög nivå. Vi roade oss med att skicka postiva SMS till våra vänner som inte var på baren och missade möjligheten att prova denna storhet, man vill ju gärna dela med sig av glädje 8)

Tack för era positiva sms och kul för er att den var så förbannat god och ja jag är bitter för att jag inte var där och fick prova den.

shorepower skrev:
Tydligen har vissa geografiskt handikappade riktat klagomål mot den orättvisa fördelningen och vill begränsa mitt skrivande.

Mitt exakta ordval var faktiskt "Kan vi inte tysta ner fanskapet ett tag?"
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jag har vederbörligen gjort en motanmälan. Det här kan inte fortgå oemotsagt.

Förväntade mig inget annat. Är riktigt nyfiken på vad Bill & Bull kommer göra åt din anmälan.
 
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Förväntade mig inget annat. Är riktigt nyfiken på vad Bill & Bull kommer göra åt din anmälan.
Säkert samma som de borde göra med din
papperskorg.jpg
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en lyckad provning i helgen med fantastiska skumpor.

Krug -88 var som väntat kvällens kung. Magiskt bra ur alla aspekt, känns fortfarande pigg och kommer att klara många år till i källaren men frågan är om den kommer att bli ännu bättre eller om den ligger på topp...?

Dompa-96 var mycket trevlig men förtjänar inte riktigt hypen. Fin lång eftersmak och gott om bubblor, saknade dock lite mognadstoner. Tror viner kommer att bli helt suveränt med några år till i källaren, flaskorna jag har kvar sitter jag på ett bra tag.

Cristal -99, bling bling! Alltid härligt att dricka Tsarens gamla hovskumpa. En lyxkänsla som slår de flesta skumpor på fingret. Kraftfull elegant underbar smak men som tyvärr tog slut för fort, saknade den där länga härliga eftersmaken som bra skumpa kan ge. Kanske utvecklas detta med åren då kan den bli magiskt bra.

Deltagarna ville absolut ha med en Rosé oxå, blev Gosset. En av mina favoritskumpor men som i detta startfält kom rejält i skymundan.
 
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Blev en lyckad provning i helgen med fantastiska skumpor.

Krug -88 var som väntat kvällens kung. Magiskt bra ur alla aspekt, känns fortfarande pigg och kommer att klara många år till i källaren men frågan är om den kommer att bli ännu bättre eller om den ligger på topp...?

Dompa-96 var mycket trevlig men förtjänar inte riktigt hypen. Fin lång eftersmak och gott om bubblor, saknade dock lite mognadstoner. Tror viner kommer att bli helt suveränt med några år till i källaren, flaskorna jag har kvar sitter jag på ett bra tag.

Cristal -99, bling bling! Alltid härligt att dricka Tsarens gamla hovskumpa. En lyxkänsla som slår de flesta skumpor på fingret. Kraftfull elegant underbar smak men som tyvärr tog slut för fort, saknade den där länga härliga eftersmaken som bra skumpa kan ge. Kanske utvecklas detta med åren då kan den bli magiskt bra.

Deltagarna ville absolut ha med en Rosé oxå, blev Gosset. En av mina favoritskumpor men som i detta startfält kom rejält i skymundan.

Bra provning. Hoppas dina vänner förstod vad du radade upp ;D

Kul att Krug 88an var så bra. Jag tror inte att den blir "bättre" men den kan bli "annorlunda". Den har tillräckligt med kraft och syra för att bli långlivad.

Intressant att du tyckte Cristalen var så bra. Den har fått mycket positiva synpunkter i pressen men jag tyckte den var väl söt.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
Krug -88 var som väntat kvällens kung. Magiskt bra ur alla aspekt,
känns fortfarande pigg och kommer att klara många år till i källaren
men frågan är om den kommer att bli ännu bättre eller om den ligger på topp...?

Firade bröllopsdag igår kväll tillsammans med hustrun och en Krug -88.
Fantastisk doft, kraftfull, nötig och smörat rostat bröd. Oerhört kraftfull
syra. En mousse som fyller munnen på ett synnerligen angenämt sätt.
Lååång eftersmak av syrliga karameller.
Som Juhlin skriver: det här är ett vin som våra barnbarn kan njuta av.
Tyvärr kommer jag nog inte ha några flaskor kvar då. De går åt med en
skrämmande fart.
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Firade bröllopsdag igår kväll tillsammans med hustrun och en Krug -88.
Fantastisk doft, kraftfull, nötig och smörat rostat bröd. Oerhört kraftfull
syra. En mousse som fyller munnen på ett synnerligen angenämt sätt.
Lååång eftersmak av syrliga karameller.
Som Juhlin skriver: det här är ett vin som våra barnbarn kan njuta av.
Tyvärr kommer jag nog inte ha några flaskor kvar då. De går åt med en
skrämmande fart.
Trevligt Per, jag drack tyvärr min sista 88a för ett tag sedan. Det är ett så bra vin. Grattis :)
 

Andreas

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug96
Nyöppnad, en citrusfruktbomb och nu 2 timmar senare är allt balanserat. Frukten är så packad och tillsammans med syran är den perfekt balanserad. Krugtonerna på plats, nötigheten och rökigheten. Har säkert druckit detta vin 30-40 ggr och jag måste säga att det aldrig varit bättre. För er, precis som jag, som sitter på ett gäng... börja dricka!! Det är magiskt bra nu. Antagligen lika bra om 10, 20, 30+ år men satan vad bra det går att dricka nu.

Åt en biff från Segers, marmorerad som på bästa kobevis, 60 grader med shitake och ruccola. Kul att se att musklerna i vinet fungerar med hardcore kött.

Andreas
 
SV: Idag dricker vi

Andreas skrev:
Krug96
Nyöppnad, en citrusfruktbomb och nu 2 timmar senare är allt balanserat. Frukten är så packad och tillsammans med syran är den perfekt balanserad. Krugtonerna på plats, nötigheten och rökigheten. Har säkert druckit detta vin 30-40 ggr och jag måste säga att det aldrig varit bättre. För er, precis som jag, som sitter på ett gäng... börja dricka!! Det är magiskt bra nu. Antagligen lika bra om 10, 20, 30+ år men satan vad bra det går att dricka nu.

Åt en biff från Segers, marmorerad som på bästa kobevis, 60 grader med shitake och ruccola. Kul att se att musklerna i vinet fungerar med hardcore kött.

Andreas
Mycket Krug på forumet nu. Bättre än den du och jag drack låter det som. Vi får köra en vända snart igen .-)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
jag drack tyvärr min sista 88a för ett tag sedan. Det är ett så bra vin. Grattis :)

Du sa att du skulle plocka fram Salon 88 nästa gång jag är på besök. Kan ju dra med min sista Krug 88 om du vill.
 
Toppen