Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
I min ensamhet öppnade jag en 2002 Vilmart & Cie Coeur de Cuvée

7145934559_7bb1bf7b89.jpg


Var i källaren och stoppade in lite vin. Då jag ville ha en flaska att bara prova lite själv så föll valet på denna, kanske mycket för att den låg långt upp i högen :)

Det här är ju ett vin som hyllas av många men jag är inte speciellt imponerad. Doften är bra med fina brödiga toner i form av nybakad brioche, aprikoser, solvarma mogna citroner. Tyvärr följer inte smaken upp och det gör vinet obalanserat. Jag upplever vinet allt för grovt, lite bonnigt,det finns en störande beska som om man inte hanterat druvmaterialet korrekt och vinet dör väldigt snabbt i munnen. Har läst att en hel del skriver att vinet är för ungt med en stor framtid etc men jag tycker att det saknar den komplexiteten ett stort vin ska ha, även om det är ungt. Beskan (vilket jag inte har problem med om den är en ren beska) ger mig anledning till att utnämna detta till odlarnas motsvarighet till De Venoge

Nu blir det ju så att när man hittar saker i ett vin så letar man andra fel men för 600-700 kronor så finns det så mycket att välja på och det här väljer jag bort.
Provade flaskan idag igen och här ingen anledning att ändra mitt omdöme. Ingen direkt utveckling sedan igår. Blir att hälla i en risotto istället
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

De flikar jag också in en återprovning av vinet från igår: och även jag håller fast vid mitt omdöme. Det är fortfarande gott men de svaga russintonerna kommer då vinet börjar gå upp lite mer i temperatur. De är inte otrevliga på något sätt men vinet är bättre som lite svalare - naturligtvis inte kallt - men typ 16 grader och inte 18. Som svalt känns vinet sammetslent med de härliga rödbäriga frukttonerna (utan att kännas som ung frukt) tillsammans med lakritsen.

Har, tyvärr, inga fler flaskor så slipper egentligen bekymra mig om lagringspotentialen. Spontant känns det i alla fall som att detta vin peakar nu - ingen större poäng att lagra mycket mer.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
I min ensamhet öppnade jag en 2002 Vilmart & Cie Coeur de Cuvée

7145934559_7bb1bf7b89.jpg


Det här är ju ett vin som hyllas av många men jag är inte speciellt imponerad. Doften är bra med fina brödiga toner i form av nybakad brioche, aprikoser, solvarma mogna citroner. Tyvärr följer inte smaken upp och det gör vinet obalanserat. Jag upplever vinet allt för grovt, lite bonnigt,det finns en störande beska som om man inte hanterat druvmaterialet korrekt och vinet dör väldigt snabbt i munnen. Har läst att en hel del skriver att vinet är för ungt med en stor framtid etc men jag tycker att det saknar den komplexiteten ett stort vin ska ha, även om det är ungt. Beskan (vilket jag inte har problem med om den är en ren beska) ger mig anledning till att utnämna detta till odlarnas motsvarighet till De Venoge

Intressant, provade det hos odlaren förra året och gillade det tillräckligt för att köpa några flaskor. (€ 50 på plats) Trots det säger min minnesbild inte helt emot din beskrivning, för jag minns det som lite ungt och oborstat i stilen, med eken ganska tydlig, så flaskorna har fått ligga. Jag har för mig att koncentrationen var imponerande och gjorde gissningen att det skulle förbättras av att få ligga lite, men det var verkligen en gissning, kanske var jag bara på bra humör eftersom detta var vårt första stopp på fredagseftermiddagen innan vi skulle dra vidare till boendet i Aÿ, och så kanske jag hade dragits med i den allmänna 2002-hypen... Överdriven beska brukar jag dock vara känslig för, så den delen i din beskrivning förvånar mig lite.
 

Mmm

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Tack för anteckningarna Mmm. Det du säger är att Kronstam endast tittar på omedelbar konsumption. Tror nog du kan har rätt med tanke på hans målgrupp men det är lite tråkigt att se hur han förändrats genom åren.

När jag läser vad du skriver så låter det som du inte är 100% övertygad om att vinet kommer växa till något bra eller läser jag det fel?

Jag har vid det här laget provat igenom en massa olika producenter i Beaujolais, och jag har helt klart fastnat för de "ekologiska" producenterna. Har köpt en del via petillant.dk (Metras, Foillard, Balagny, Ducroux) och faktum är att varenda flaska har varit riktigt bra. Flaskorna från Metras och Foillard har stundtals varit riktigt stora viner.

Detta var den första flaskan från dessa producenterna som var tveksam. Jag hoppas att det inte är Systembolaget som har misshandlat dem (eftersom allt annat har jag köpt i DK)?

Det hade helt rätt intensitet, men det blev helt enkelt för "sunkigt" i längden. Tänk er en bit kalvlever som legat för länge i kylen. Kan ha varit en dålig flaska så klart, men vinet tog sej efter lång luftning. Är kanske bara i en konstig fas? Väldigt mycket sediment redan trots att vinet är från 2010.

Jag chansar och låter flaskorna ligga till 2015.
 
SV: Idag dricker vi

vintomas skrev:
Intressant, provade det hos odlaren förra året och gillade det tillräckligt för att köpa några flaskor. (€ 50 på plats) Trots det säger min minnesbild inte helt emot din beskrivning, för jag minns det som lite ungt och oborstat i stilen, med eken ganska tydlig, så flaskorna har fått ligga. Jag har för mig att koncentrationen var imponerande och gjorde gissningen att det skulle förbättras av att få ligga lite, men det var verkligen en gissning, kanske var jag bara på bra humör eftersom detta var vårt första stopp på fredagseftermiddagen innan vi skulle dra vidare till boendet i Aÿ, och så kanske jag hade dragits med i den allmänna 2002-hypen... Överdriven beska brukar jag dock vara känslig för, så den delen i din beskrivning förvånar mig lite.
Vill tillägga att det finns flera på forumet som avgudar det här vinet. Elvis, NPU bland annat. Beskan tyckte jag var tydlig i min flaska, har druckit Vilmart förut men kan inte påminna om den tydliga beskan. Det var det som gav mig associationer till De Venoge som har en liknande stil.

Låt dina flaskor ligga iallafall inget att dricka idag, kanske det blir ett stort vin men inte min stil.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Beskan (vilket jag inte har problem med om den är en ren beska) ger mig anledning till att utnämna detta till odlarnas motsvarighet till De Venoge

Nu är du väl elak mot Vilmart, tycker jag. ???

Jag drack själv en Coeur de Cuvée 2002 igår och den var inte alls lika bra som den jag drack för ett par månader sedan. Lite blyg på näsan och för mycket citronvatten i början, efter ett tag gick Vilmart-stilen att känna igen men det förblev obalanserad och det var ingen bra flaska. Nu har jag druckit 2002:an två gånger: första gången var det den bästa unga Coeur de Cuvée jag smakat och den här gången var den svag. Baserat på hur bra Coeur de Cuvée normalt utvecklas har jag ändå goda förhoppningar om den här årgången och om/när den släpps på magnum kommer jag att köpa så många lådor jag får tag på. Men jag kommer nog att hålla mig till äldre årgångar ett tag.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Nu är du väl elak mot Vilmart, tycker jag. ???
Vill påpeka att det var beskan i CdC 2002 som fick mig att utnämna detta vin till odlarnas motsvarighet till De Venoge. Även om jag inte är en Vilmartfantast så har de inte varit riktigt så dåliga tidigare. Deras kanske bästa vin är naturligtvis 1992 på magnum där de lyckats oehört bra.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Vill påpeka att det var beskan i CdC 2002 som fick mig att utnämna detta vin till odlarnas motsvarighet till De Venoge. Även om jag inte är en Vilmartfantast så har de inte varit riktigt så dåliga tidigare. Deras kanske bästa vin är naturligtvis 1992 på magnum där de lyckats oehört bra.

Det va ju en fin design på flaskan iallafall.... Tänkte öppna en Comtes marie de france -98 idag till hockeyn.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Skumpagne skrev:
Det va ju en fin design på flaskan iallafall.... Tänkte öppna en Comtes marie de france -98 idag till hockeyn.
Mycket bra val! Speciell med tanke på den lite blaskigare - öl - som kanske förknippas mer med Hockey;)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Comtesse marie de france 1998 korken hade inte så bråttom ut. Vid första sniffen känner jag direkt att vinet är väldigt mogen, doftade solmogen frukt och madiera. Smakade som doft med en härligt citrus avslutning. Äger du en av dessa eller fler tveka inte drick igår.

Drack en av dessa förra året som var magisk men som sagt spara inte längre.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Jean Foillard Côte du Py 2010

Doften är överraskande uttrycksfull med stor personlighet, här hittar jag stjälkar, grön-banan, plommon, lufttorkad skinka, efter varje minut blir frukten mer o mer tydlig, men det är framför-allt den spännande friska tonerna av krossad sten som får mitt intresse.
Det förvånar mig dock lite då detta är ett vin helt utan tanniner.
Måste tilläga att jag håller med ae´s tidigare inlägg "Förstår inte diskussionerna kring det här vinet på sistone. Intensiv frukt (jordgubbar), lite kött och sanslösa mängder mineral/grus. Läskande, elegant och oemotståndligt."
oemotståndligt är just vad det är :)

Agrapart Minéral BdB 2004
odlarchampagne från Avize mognad på ek i drygt ett år. Deggad Juni 2010 med 5g Dosagé.
Doften är av Avize-blomster.
Här är eken väldigt integrerad den ligger längsmed hela karaktären sådär perfekt i bakgrunden. massor massor av frisk mineral, toner av vitsten, musselskal, ostron, och mycket tydliga inslag av rostad havskräfta. Syran växer mot slutet som drar åt friska päron, Vinet lämnar gommen lätt med små fatiga inslag.
Testade Venus från samma årgång förra veckan som också är riktigt riktigt bra, någon dimension högre till ochmed.

Henriot 1996 (guld/gamla - etiketten)
Då samtliga flaskor jag testat på senast av detta vin har enligt min mening varit på topp har jag konsumerat mina sista flaskor under året och nu drog jag sista flaskan. Korken är som vanligt spikrak.
Doften är öppen, men förvånansvärt friska inslag. Med sommar-blomster, bakat äpple, torkad aprikos, röda äpplen. 96ans syra är här mer tydlig än någonsin, uppbackad med massor av mineral. Detta är förvånande den yngsta flaskan 96 jag druckit. De jag haft brukar ofta komma med varma champinjoner, äppelpaj och bokna-frukter med en mycket linjär syra. Denna flaska har inte alls den lite mer komplexa kropp som vinet brukar leverera. Här kan jag bara skönja de varma frukterna och små champinjonerna som lurar i bakgrunden som väntar på att få blomma ut.
Detta är sannerligen en av de viner med mest flaskvariation, lustigt bara att den sista flaskan skulle vara den yngsta.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

I helgen blev det en Bruno Paillard Assemblage 1996 och Janasse CNDP Tradition 2008.

Bruno är ett typexempel på hur vissa 96or inte levererar enligt hypen. Tokigt mycket syra som troligtvis aldrig kommer mattas av med en extremt obalans mellan syra och frukt. Drickbar men inte njutningsbar. Borde gjorts risotto på denna istället. Janassen var klart bättre. Fortfarande ung och väldigt bärig men tyvärr öppnades den för nära in på maten och tog slut när den var som bäst.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Provade flaskan idag igen och här ingen anledning att ändra mitt omdöme. Ingen direkt utveckling sedan igår. Blir att hälla i en risotto istället

Minde kul att höra när jag precis hämtat hem en låda. Något jag ska behålla eller lämna tillbaka?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Minde kul att höra när jag precis hämtat hem en låda. Något jag ska behålla eller lämna tillbaka?

Behåll! Nu när jag planerar min flytt till Hongkong säljer jag av en del skumpa, men jag behåller alla mina Vilmart Coeur de Cuvée utan tvekan. Och när 2002:an släpps på magnum kommer jag att köpa ännu mer.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:

Är inte speciellt förvånad att du kommer med det rådet men får väll prova en och bedöma själv alternativt så väntar vi tills Juli och knäcker en tillsammans.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Är inte speciellt förvånad att du kommer med det rådet men får väll prova en och bedöma själv alternativt så väntar vi tills Juli och knäcker en tillsammans.

Ja, ge den en chans! Den första 2002:an jag drack (vilket var i januari) var helt sanslöst bra. Sedan drack jag en till härom dagen och den var klart svagare - om Anders flaska var som den förstår jag hans besvikelse, men Anders har aldrig varit någon Vilmart-anhängare.
 
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Behåll! Nu när jag planerar min flytt till Hongkong säljer jag av en del skumpa, men jag behåller alla mina Vilmart Coeur de Cuvée utan tvekan. Och när 2002:an släpps på magnum kommer jag att köpa ännu mer.
Jag är inte lika säker som Elvis. Har ju aldrig varit ett stort Vilmartfan men jag tycker att tidigare årgångar varit bättre, exempelvis 1992 och 2001 (vilket i sig ska vara svagare årgångar för distriktet) Kanske det är ett vin för långlagring men just nu så känns vinet inte stort. Att det dog så snabbt i munnen och inte utvecklades något på en dag är för mig varningssignaler. Kan ju varit en svag flaska också.

Har du möjlighet att öppna en flaska är det ju en variant så du kan bilda dig en egen uppfattning.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har inte provat cdc tidigare så jag vet inte vad jag ska förvänta mig och av hans gc är det bara 04 och 05 som provats så jag har ganska dålig koll på hur hans flaskor utvecklas med tiden.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
I helgen blev det en Bruno Paillard Assemblage 1996 och Janasse CNDP Tradition 2008.

Bruno är ett typexempel på hur vissa 96or inte levererar enligt hypen. Tokigt mycket syra som troligtvis aldrig kommer mattas av med en extremt obalans mellan syra och frukt. Drickbar men inte njutningsbar. Borde gjorts risotto på denna istället. Janassen var klart bättre. Fortfarande ung och väldigt bärig men tyvärr öppnades den för nära in på maten och tog slut när den var som bäst.

Just obalans verkar vara signumet för detta vinet. Upplevde samma sak för någon vecka sedan.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Har inte provat cdc tidigare så jag vet inte vad jag ska förvänta mig och av hans gc är det bara 04 och 05 som provats så jag har ganska dålig koll på hur hans flaskor utvecklas med tiden.

Då gräver jag fram en 99:a eller 00:a så dricker vi den tillsammans i sommar! Då får du veta hur bra de kan bli.
 
Toppen