Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår började jag beta av österrikarna, först ut var Bäuerl Loibenberg Grüner Veltliner 2007. Grape och mineral blandat med en lagom nivå på syran; mer kraft än elegans i frukten. Måste säga att den var riktigt bra och jag slantade endast 13 euro. Eftersom jag vet att Krug får allergiska utslag av ett bestämt ord så försöker jag smyga under radarn genom att skriva på tyska istället: ein sehr gutes Preis-Leistungs-Verhältnis.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Usch! På tok för mycket "ß" i den texten. Tog man inte dubbel S ur skriftspråket för ett tiotal år sedan?

Vi talar om Bayern, det mest konservativa bundeslandet i ett av de mest konservativa länderna på denna planet. Jag har mycket svårt att tro att ß försvinner inom överskådlig framtid.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Vi talar om Bayern, det mest konservativa bundeslandet i ett av de mest konservativa länderna på denna planet. Jag har mycket svårt att tro att ß försvinner inom överskådlig framtid.

Oj, och jag som trodde att nazis... tyskarna rättade sig i ledet då staten gav direktiv! ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Oj, och jag som trodde att nazis... tyskarna rättade sig i ledet då staten gav direktiv! ;D

Jupp, det är dock så att här i Bayern har väljarna satt CSU i ensam majoritet med bred marginal, 124 platser av 180. CSU får väl betraktas som lite mer konservativt än CDU. Alltså stannar ß. Till din och Larssons förtret. ;D
 
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Det som står närst på vår lista borde vara Palmer Blanc de Blancs -96 samt duellen Dompa -00 mot Cristal -00.
Blir en trevlig sommar.
Dessvärre har jag inte lyckats fylla min vinkällare fullt så gott som CH utan ligger något efter. Men mitt mål verkar bli 50 flaskor champagne för lagring till årsskiftet samt en blandad kompott för konsumtion.
Har just nu stora förhoppningar på Henriot -96 som skulle kunna bli nästa champagne att samla på sig några flaskor av.

Rekommenderar att du sparar Cristal -00 minst ett par år till! Jag drack den förra sommaren och visst fanns hygglig potential men att dricka den nu var som att dricka nypressad surkart ungefär, med en hint av kvalitets-pinot i bakgrunden. Lite överdrivet kanske, men du förstår poängen. (Min fru ville inte ense dricka upp "sin" del och hon har provat drygt 50 champagner vid det här laget, så det var inte "ovana".)

Däremot tyckte jag Palmer -96 (på 0,75) var en riktig höjdare för några månader sedan.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Öppnade min sista Bonnaire -86 i går. Hade börjat tappa frukt men fortfarande bra, sedan blev det Heymann-Löwenstein Uhlen "B" och Roth lay bägge från 2002. God mogen riesling med bara lite sötma väldigt lika varandra, min enda invändning är att det var svårt att hitta någon moselkaraktär i vinerna. Gatinois Aÿ Rouge -93 hade en väldigt läcker nästan söt pinotdoft men syran var alldeles för hög. Kul att prova dock. Vi avslutade men en Guiraud -81 som jag inte hade något hopp om alls men till lite ost var den inte så dum, inget stort vin men njutbart.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Rekommenderar att du sparar Cristal -00 minst ett par år till! Jag drack den förra sommaren och visst fanns hygglig potential men att dricka den nu var som att dricka nypressad surkart ungefär, med en hint av kvalitets-pinot i bakgrunden. Lite överdrivet kanske, men du förstår poängen. (Min fru ville inte ense dricka upp "sin" del och hon har provat drygt 50 champagner vid det här laget, så det var inte "ovana".)

Däremot tyckte jag Palmer -96 (på 0,75) var en riktig höjdare för några månader sedan.

Det samma borde kanske gälla även Dompa från samma år?
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vilmart Coer de cuvée -99 på restaurang Hambergs i Uppsala - stan´s överlägset ledande champagneubud. Mycket gott i annorlunda, matvänlig stil. Funkade till både hummersallad och hälleflundra.
 
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Det samma borde kanske gälla även Dompa från samma år?

Hoppas någon annan kan svara på detta, då jag själv bara druckit -98 Dom Perignon... Generellt tror jag Dom Perignon är "mjukare" och inte behöver ligga lika längre som t.ex. Krug eller Cristal, så att testa 00:an redan i år borde väl funka, så att man om inte annat vet om det är lönt att köpa fler?!

Eftersom jag fick tag i ett antal flaskor Billecart Salmon BdB -96 till bra pris tidigare i veckan, passade jag igår på att prova den BS Bdb -98 som jag hade liggande; ett mycket trevligt vin måste jag säga, härlig "renhet" men ändå mycket doft och smak, med fin frukt och mineral. Ser helt klart fram emot -96:eek:rna... :) Ska även bli spännande att jämföra mot den helt underbara Comtes de Champagne -96 som jag provade för några månader sedan!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Middag ute igår ...


La Grande Dame 1996, detta är för mig den mest intetsägande prestige Champagnen, 0 personlighet,klart tråkig, men det överträffar standard Champagnen vi drack i baren innan middagen, otroligt hur mycket socker man kan få ned i en flaska!!!!

Dom Perignon 1998, första gångerna jag provade den tyckte jag den var en av dom klart svagaste DP jag provat, men nu får den klart godkänt! typisk DP doft, utvecklad mogen smak, bra att dricka nu! Så bra att vi beställde en flaska till! ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår fick österrikare nummer två offra livet. Samma producent - Bräuerl - fast nu Dürnsteiner Kellerberg Riesling 06. Återigen ett mycket välgjort vin. Men vad som inte stämde in i min bild var att vinet hade klara drag av Mosels sötaktigt blommiga toner i både näsa och mun, fast i torr version. Intrycket av syran var väldigt temperaturberoende. Vid ca 10 grader var syran inbäddad i blommorna och först när termometern visade uppemot 14 grader vissnade blommorna och en för Österrike mer karaktäristisk stringent syra framträdde.
I och med blommigheten så tyckte jag att vinet inte var helt optimalt till den sushi som svullades samtidigt.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Middag ute igår ...


La Grande Dame 1996, detta är för mig den mest intetsägande prestige Champagnen, 0 personlighet,klart tråkig, men det överträffar standard Champagnen vi drack i baren innan middagen, otroligt hur mycket socker man kan få ned i en flaska!!!!

Dom Perignon 1998, första gångerna jag provade den tyckte jag den var en av dom klart svagaste DP jag provat, men nu får den klart godkänt! typisk DP doft, utvecklad mogen smak, bra att dricka nu! Så bra att vi beställde en flaska till! ;D

Utav nyfikenhet när du recenserar DP här. Jag noterar att två pavor redan gått ner i sällskapet. Det är inte så att alkohol och stämning gjort dig lite mer välvilligt inställd?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Utav nyfikenhet när du recenserar DP här. Jag noterar att två pavor redan gått ner i sällskapet. Det är inte så att alkohol och stämning gjort dig lite mer välvilligt inställd?
Kanske, jag brukar tycka att DP är bra men jag håller den inte som den främsta, 1998 är inget mästerligt vin!(min kära hustru är dock väldigt förtjust i DP).
Får nog anse mig som nykter (av standarden blev det bara ett litet glas,tur det)! när DP intogs även om stämningen var fantastiskt trevlig ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår så provade Krug och jag lite bubbel till gammonet.
Pierre Peters CS 99 mot 96...
99an är för mig alldeles för ung, allt finns där bakom men väldigt lite kommer fram.
96an var bättre, massor av honung och citrus på näsan och rund och elegant i gommen.
Om 2 år är den nog klockren...
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår så provade Krug och jag lite bubbel till gammonet.
Pierre Peters CS 99 mot 96...
99an är för mig alldeles för ung, allt finns där bakom men väldigt lite kommer fram.
96an var bättre, massor av honung och citrus på näsan och rund och elegant i gommen.
Om 2 år är den nog klockren...

Får lov att hålla med ang. 99:an. Lär börja dricka mina om 2 år och kanske fram till 2013.
Ikväll blir det som sagt Palmer Blanc de Blancs -96 åp magnum samt Henriot -96.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det en Cos d´Estournel 90 på magnum, älskar Cos 90, fan vad gott!!!
Även en flaska Ch de Fesles 90, älskar verkligen 97:an.
Sen är resten lite otydlig, skulle tro att det bla. blir en Salon 90 på magnum och vad värden bjuder på har jag ingen aning om.
Han var på Grappe i onsdags men hade glömt nyckeln till facket, det blir väl nåt från bolaget tyvärr... :-\
 
Toppen