Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

jocke skrev:
Blev en lugn nyårskväll med hummer, oxfile, hasselbackspotatis, cream brulee. Inga speciella champagne denna kväll. Startade med en André Clouet 1911. 95- 25 %/96-50 %/97-25 %. Bra syra, doft av persika, blommor. Smaken tilltalade dock inte mig. Ngt som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Inte riktigt PN som jag uppskattar. Dock roligt med lite info när den är deg 7/3/2011 och av vem, cuveé 23 osv. Sen blev det Egly-Ouriet. ”Les Vignes De Vrigny”. 100 % PM, som jag skrivit om förut. Riktigt trevlig och mkt god och sen avslutades det med en annan favorit André Jacquart. Mesnil. Grand Cru. 100 % CH
Hej, har mycket svårt att tro att den mix av årgång och deg. datum du anger stämmer! Det deg. datum du anger bör innehålla helt andra årgångar! :D
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Hej, har mycket svårt att tro att den mix av årgång och deg. datum du anger stämmer! Det deg. datum du anger bör innehålla helt andra årgångar! :D
+1!
Nu minns jag inte helt korrekt men drack en med liknande deg datum. Har för mig att den ska innehålla 2005 och yngre årgångar
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nyårssupén innehöll i år dessa godsaker (tog naturligtvis inga noter så omdömena än tagna ut huvudet - blir därför lite mer grovhugget)

QV Discobitch (halstrade pilgrimsmusslor, jordärtskockspuré, honungssyltad fänkål) Doftar trevligt av bakade gula äpplen och diskret rund vaniljdoft. Smakade riktigt trevligt med fin koncentration och åtminstone en smula utvecklat. Det ändå jag kan tycka låg till vinets last är sötman - den är lite för tydlig. Har dock inte kunnat googla mig fram till vad restsötman ligger på. Passade fint till förrätten i alla fall.

Chateau Bousscassé, 2007 (lågtempad black Angus-entrecôte, sötpotatispommes frites, ugnsbakad lök med honung och bearnaise smaksatt med stjärnanis) Drack ur väldigt små glas så svårt att fånga doften men mycket varm, mogen frukt i form av plommon och mörka körsbär. Mindre tanniner än vad jag mindes (eller så har de hunnit slipas ner sen sist). Fruktigt men rätt gott. Passade ok till maten.

Sen bjöds det på en LBV port till desserten (crème brûlée smaksatt med svart te) minns dock inte vad producenten hette, bara att det var från 1997. Doftade i alla fall mycket russin och julkryddor (glöggigt). Intressant men inte mer än ok. Funkade till desserten.

Dracks även lite Pol Roger - kan konstatera att det är en väldigt trevlig standardskumpa - och Ron Zacapa solera 23 - god och len men när man smakat XO:n kan man inte hjälpa att jämföra med den, som verkligen är strået vassare.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
QV Discobitch (halstrade pilgrimsmusslor, jordärtskockspuré, honungssyltad fänkål) Doftar trevligt av bakade gula äpplen och diskret rund vaniljdoft. Smakade riktigt trevligt med fin koncentration och åtminstone en smula utvecklat. Det ändå jag kan tycka låg till vinets last är sötman - den är lite för tydlig. Har dock inte kunnat googla mig fram till vad restsötman ligger på. Passade fint till förrätten i alla fall.

Dosagen är 5,7 g/l för QV Discobitch. Du får ta Tarlant Cuvée Louis nästa gång (bara 3 g/l).
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Hej, har mycket svårt att tro att den mix av årgång och deg. datum du anger stämmer! Det deg. datum du anger bör innehålla helt andra årgångar! :D
Då kanske jag misstolkar det som står i det lilla häftet man fick med flaskan. Något Richard Juhlin skrivit. Kanske handlade om en annan flaska. Det som står handskriviet är deg datum, personen som deg flaskan, cuveé´n och nr på flaskan. I vilket fall ingen champagne som jag uppskattade
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

jocke skrev:
Då kanske jag misstolkar det som står i det lilla häftet man fick med flaskan. Något Richard Juhlin skrivit. Kanske handlade om en annan flaska. Det som står handskriviet är deg datum, personen som deg flaskan, cuveé´n och nr på flaskan. I vilket fall ingen champagne som jag uppskattade
Det häfte som brukar följa med har en text av RJ (och några till om jag minns rätt) som gäller den första utgåvan av 1911 som var en mix av årgång 95,96 och 97.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Det häfte som brukar följa med har en text av RJ (och några till om jag minns rätt) som gäller den första utgåvan av 1911 som var en mix av årgång 95,96 och 97.
Så är det nog. Synd att de inte skriver ut årgångarna när de skriver ner så mkt annat
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Till nyår:
Lyckades komma över en Taittinger på Jero, 3 liter härlig champagne. DI gave den 17/20 p och det kändes välförtjänt. 85p?
1470 kr känns som ett fynd.
Vi drog en Bollinger på det, massor av röda äpplen, och jag skulle hålla Taittingern över.

Massor av smaskiga förrätter - bättre än på restaurang :) och så oxfilé weelington på det och hemmagjord glass.
 
SV: Idag dricker vi

Nyår, där går en skiljelinje så varför inte passa på att dricka och äta lite gott för omväxlings skull.

Vi blev upphämtade hemma och värden såg till att bilresan skedde med klass. En flaska kyld 2005 Michel Arnould Mémoire de Vignes väntade. Har ju varit lite tveksam till den här och drack den för ca ett år sedan. Det här är ett vin som lovar mycket och har en intressant start men inte riktigt klarar att leverera hela vägen. Inget dåligt vin, fin doft med mycket Pinot men vinet känns kort i avslutet. Frågan är om det kommer att växa. Vi får se, koncentrationen finns där.

Väl på plats öppnades en 2002 Perrier-Jouët Rosé Belle Epoque., Pernod Ricard AB tar 2.120 kronor för detta vin vilket är ett rent rån. Naturligtvis inte ett rån i klass med Armand de Brignac då Belle Epoque rosé är ett bra vin men rånet ligger i att priset i Sverige är runt 50% högre än i exempelvis England. Naturligvis var denna flaska INTE inköpt på Systembolaget. Mycket söta röda bär, grapefrukt och en del mineralitet. Vinet är ganska syrarikt med en bra stramhet. Vinet är kommersiellt och gjord för direkt konsumtion men det känns som efter 10-15 år kommer något annat att växa fram. Men det är klart, man får betala en premium för flaskan, Till vinet åt vi löjrom med blinies.

Sedan följde en Selosse V.O degad juli 2012. Som vanligt med Selosse mycket exotisk frukt , blommig och mineralig. Lite sluten i början men öppnar upp med tiden. Stram, kryddig med hög syra och en grapefruktigt avslut. Avnjöts till en riktigt krämig hummersoppa.

Begreppet bonusflaska fick en ny innebörd när värden tar fram en 1962 Dom Perignon. Klart ett av 2012s bästa champagner. Riktigt mogen, knäckig , chokladdoftande smak. Vinet har en svag mousse men det stör inte då det här vinet har de smaker som en riktigt bra mogen champagne ska ha. Finns fortfarande en syra som balanserar upp, sherryfat, vanilj och mer av den underbara knäckkolan. 1962 ska inte vara ett så stort år men som ofta med äldre Dom Perignon lyckas de leverera även de lite svagare åren

Till huvudrätten,oxfile med murklor , var tanken att vi skulle dricka en 1962 Fratelli Minuto Barbaresco Riserva. Korken var väldigt mjuk och tog en del arbete att få upp och tyvärr var vinet långt gånget och oxiderat. Den initiala oxiderade doften försvann och för en kort stund kunde man skönja mycket fina toner av höstskog som gav hopp men sedan dog vinet totalt. Smaken inget att skriva hem om. Istället öppnade vi en 1998 Aldo Conterno Barolo Mogen, mörk frukt, plommon, undervegetation. Fint balanserat vin som nog kan vinna på lagring men det är inte en extrem storhet. 1998or verkar generellt vara tillgängliga nu och man behöver inte vänta på dem som ofta är fallet.

Till efterrätten som var en chokladskapelse serverades 1945 Domaine Sarrat Rivesaltes. Mycket mörk färg med tydligt mogen doft. Nötter , choklad och romrussin. Inte allt för söt i smaken, mer starkvinstyp så fungerar riktigt bra till efterrätten. Bra eftersmak. Ska köpa på mig lite årgångar av den här typen av vin, Finns ju utomlands till bra priser. Denna var väl lite överprissatt men smaken var bra.

483218_10151209343666188_600894861_n.jpg


Nyårsraketerna ackompanjerades av en Selosse Initale, också den degad juli 2012. Har inte Selosse gjort Initiale mer tillgänglig. Visst, den har alla de drag som en Initiale brukar ha men spontat kändes den här mer mogen och lite sötare än normalt. Sent på kvällen så kanske inte ska dra allt för stora slutsatser av det.

1996 Bollinger RD som vi drog upp klockan 02:00 avstår jag från att bedöma, Den var god men kanske hade mått bättre av att ligga ialladall 24 timmar till i källaren

Gott nytt på er
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
1996 Bollinger RD som vi drog upp klockan 02:00 avstår jag från att bedöma, Den var god men kanske hade mått bättre av att ligga ialladall 24 timmar till i källaren
Bra skrivet och gryma viner
Men jag kan tänka mej hur situationen kl 02.00 lät när nån kläcker iden att ploppa en RD 96 å frågar vilka som är med och alla vrålar - JAAAAAAAAAAAAAAAAAA
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Nyårssupén innehöll i år dessa godsaker (tog naturligtvis inga noter så omdömena än tagna ut huvudet - blir därför lite mer grovhugget)

QV Discobitch (halstrade pilgrimsmusslor, jordärtskockspuré, honungssyltad fänkål) Doftar trevligt av bakade gula äpplen och diskret rund vaniljdoft. Smakade riktigt trevligt med fin koncentration och åtminstone en smula utvecklat. Det ändå jag kan tycka låg till vinets last är sötman - den är lite för tydlig. Har dock inte kunnat googla mig fram till vad restsötman ligger på. Passade fint till förrätten i alla fall

Dracks även lite Pol Roger - kan konstatera att det är en väldigt trevlig standardskumpa


Minns du rätt? Vi började också med QV Discobitch som enligt min mening var mycket välbalanserad med fräsch syra. Mognadstoner, som du skriver, behöver inte lagras längre enligt min mening.
Pol Roger NV, som vi öppnade direkt efter var däremot kvalmigt söt i jämförelse.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Själv blev det en Pierre Peters Rose som var välbalanserad och smarrig packad med röda bär. Upplevde den dock lite sämre än förra flaskan.

Sen en Tattinger standard, denna var för mig en relativt dålig flaska tråkig smak och lika kort eftersmak som en blaskig amerikansk budweiser.

Sen en Michel Lenique standard som vi alla upplevde som bättre än Tattinger.

Sen en flaska Tapiz reserve Malbec lagrad 14 mån på ek vilket märktes tydligt men den var bra till oxfilen.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Minns du rätt? Vi började också med QV Discobitch som enligt min mening var mycket välbalanserad med fräsch syra. Mognadstoner, som du skriver, behöver inte lagras längre enligt min mening.
Pol Roger NV, som vi öppnade direkt efter var däremot kvalmigt söt i jämförelse.

Ang. Pol Roger så kan ju minnet svikta - den dracks rätt sent (och analyserades i stort sett inte alls vid det sinnestillståndet) och var åtskilliga timmar mellan Discobitchen och den så svårt att ställa dem mot varandra.

Ang. sötman i Discobitchen så kan jag också tycks det är märkligt - drygt 5g är ju inte farligt. Men både en kompis och min sambo sa detsamma utan att jag sagt något om vad jag tyckte om sötman (så jag påverkade dem inte i den riktningen). Kanske berodde det på sötman i maten (honung och Jordärtskocka) men sött i mat ska ju inte förstärka förnimmelsen av sött i vin iofs.
 

kristerb

Medlem
SV: Idag dricker vi

Nyårsafton:

Apéritif, gougères (ostbollar)
Savart L'Accompli, mycket bra PN-dominerad, balanserad och bra längd. Gillades mycket av alla.
2003 Dom Pérignon, David Lynch, power-fyllig som alltid, förpackning och design gjorde att mobilkamerorna kom fram.

Halstrande pilgrimsmusslor med algsallad och mango
2010 Puligny Montrachet Les Enseignères, Chavy-Chouet, frisk citrus mineral med en ton av aprikos. Stram men frukten stod upp bra.
2009 Costello Vineyard Chardonnay, Alexander Valley, Dutcher Crossing. Kryddig fyllig, balanserad mineral med bra syra, oljig. Mycket bra, återhållsam Sonoma-chardonnay.

Helstekt oxfilé med potatisgratäng.
1975 Chateau Haut-Brion. Typiska mocka-toner. Djup färg som skulle pekat mot 80-tal, doften visade åldern men smaken var fortfarande fyllig med mockatonerna närvarande, vid sidan av tobak, otrolig balans och en längd som aldrig tog slut. Har provat två 1975 tidigare, den här var bäst. Enastående vin.
2001 Chateau Barde-Haut. Bra balans, mognad och mintig mineral. Svårt för vem som helst att komma efter Haut-Brion förstås men Barde-Haut är tät och kompetent.
2000 Chateau D'Aiguilhe. Modernaste Bordeaux-stilen man kan tänka sig från Neipperg-stallet, kompakt frukt men otroligt välgjord och bra idag.

Ostar, bland annat finaste Comté från Androuet
det som var kvar av Bordeaux samt:
2002 Gevrey-Chambertin 1er cru, Pascal Lachaux. Lite kryddiga fat med mycket mogen Bourgogne-karaktär med rotfrukter.

Pannacotta med hjortron
2011 El Porvenir Late Harvest Torrontes (Argentina). Mycket fräsch frukt med lagom sötma, krusbär, honung. Som gjord för svenska sommar-desserter.
2000 Chateau Guiraud, 50 cl flaska. Djup färg, mycket fyllig Sauternes med mognad och saffranstoner.

12-slaget
2005 Launois. Nästan karamellig frukt. Funkade fint.


Källor:
Savart köpt från Caviste.
Dompa, Puligny, Barde-Haut, Gevrey inköpta från Roberson Wine som jag jobbar med.
Dutcher Crossing, Guiraud köpta på plats.
Haut-Brion och Aiguilhe från auktioner.
El Porvenir fått från vän som är VD på familjevingården.
Launois fått från annan.
 
SV: Idag dricker vi

Kostjan skrev:
Bra skrivet och gryma viner
Men jag kan tänka mej hur situationen kl 02.00 lät när nån kläcker iden att ploppa en RD 96 å frågar vilka som är med och alla vrålar - JAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Det var värre än så. Undertecknad som botaniserade i värdens vinskåp. Så det blir att komma med en försoningsgåva, dvs en flaska RD 96 från min egen källare.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Idag dricker vi

Kostjan skrev:
Bra skrivet och gryma viner
Men jag kan tänka mej hur situationen kl 02.00 lät när nån kläcker iden att ploppa en RD 96 å frågar vilka som är med och alla vrålar - JAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Anders Landström skrev:
Det var värre än så. Undertecknad som botaniserade i värdens vinskåp. Så det blir att komma med en försoningsgåva, dvs en flaska RD 96 från min egen källare.

HAHA
Värden undrade alltså först om du hade tagit med dej en RD 96 för att sen få veta att du står och halsar hans flaska
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Det var värre än så. Undertecknad som botaniserade i värdens vinskåp.

Jag börjar nu förstå varför det finns vinkylar med lås på att köpa, även hos försäljare som riktar sig till privatpersoner snarare än till butiker och restauranger... ;)
Din värd skulle nog ha tagit lärdom av Sideways, där Miles fick instruktioner om vad han inte fick välja (DRC Richebourg i det fallet), fast han kanske inte var medveten om att du alls botaniserade.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
1995 Chanoine, TCA. Andra flaskan med samma defekt


Shit, otur!



Men då korkade du såklart upp reservflaskan eftersom du tog med dig två från källaren den här gången!? :)
 
SV: Idag dricker vi

Ganska ny på forumet och tänkte bättra på min inläggsstatistik lite :) Ganska blygsamma viner i relativitet, men gott nog!

Nyår:
Här blev det blev det inga säkra kort inte, inte druckit några av vinerna tidigare.

Domaine Billaud-Simon Vaudésir Grand Cru 2007 till laxkompott med rödlök, creme fraiche och riven pepparrot. Försiktiga äpplen på näsan, rund, elegant och ganska stor i smaken. Ett av årets bästa vita jag druckit!

Château Beauregard 2008 till Rådjur skjutet av en i sällskapet, med murkelstuvning och rostad potatis. Packad med mörk frukt, bär och förvånansvärt öppen. Helt okej längd.

Någon enklare Sauternes till efterrätt (tryffel).

Bubblet vågar jag inte bedöma, Michel Arnould Mémoire de Vignes Millésimée 2006 som var "gott" och hyfsad längd om inte mina sinnen hade börjat spöka vid det laget.
 
Toppen