Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Duval Leroy 1996 till gratinerad krabba. För 399 kronor ett riktigt bra vin men kommer att utvecklas de närmaste åren.

Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande 2001 till hjortinnanlår. Mycket smak av tobak, svarta vinbär. På topp just nu och gifte sig med smakerna i potatisen (svamp och parmesan) och sås

Dr Loosen till chokladsmoussetårtan. Lite av en besvikelse. Saknar syran att balansera sötman. Kommer nog inte bli bättre med åren

Andre Clouet till nyårsklockan. 100% pinot i -5 kan aldrig bli fel. Tyvärr fick jag en hel del champagne sprutad på mig också. Alltid lika positivt att se snorungar med backslick spruta pappas champagne mot himlen.

1995 Château Chauvin till ostbågar. Perfekt för ett vin som passerat bäst före datum för ett antal år sedan. Efter vinet spårade det ut med det mesta av gin, tequila och rom i sköna blandningar
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Till att börja med: GOTT NYTT ÅR!

Nyårsmiddag i fjällstugan igår där varje par stod för sitt eget vin -- passade mig bra eftersom vi hade väldigt olika syn på vin. Jag och fästmön delade på en Roederer 2000 på magnum till middagen. Mycket citrusfrukter och dessutom en skön början till mognadstoner som bådar gott för min andra magnum som ligger hemma. En riktigt bra champagne som bör bli ännu bättre med åren.

Till tolvslaget blev det en standard-Roederer. Också bra men inte i närheten av årgångsvinet.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det lite mer André Clouet Brut Rosé. Skumpan höll sig förvånansvärt bra med hatt på.
 
SV: Idag dricker vi

Ledsen för strådkapning av stora mått men Krug - blev det någonsin av att du hällde 2003 Clos des Papes och Pégau i parallella glas under juilhelgen?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Började med Kuentz-Bas, Gewurztraminer Collection -04. En ganska halvsöt Traminer av bra slag. Rik doft av riktigt mogna druvor. En för övrigt riktigt bra producent som i sina bästa stunder (typ deras Riesling Grand Cru Rangen) når upp i nivå med dom bästa i Alsace.
Snart vankas det Clos St-Jaques -92 från Armand Rousseau som precis kommit över i karaffen. Doftar stor rik PN med bra mognad. Ingen stor årgång men Armand Rousseau har ladrig gjort mig besviken. Man får ha lite tålamod bara med dom bästa lägena innan dom visar upp sig från sin bästa sida.
 
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Snart vankas det Clos St-Jaques -92 från Armand Rousseau som precis kommit över i karaffen. Doftar stor rik PN med bra mognad. Ingen stor årgång men Armand Rousseau har ladrig gjort mig besviken. Man får ha lite tålamod bara med dom bästa lägena innan dom visar upp sig från sin bästa sida.
Satan vad gott! Rousseau är en av mina verkliga Bourgognefavoriter. Testöppnade en Clos St Jaques 02 för ett år sedan ca som redan nu var helt fantastisk. Några år till och den blir sagolik. Mina Chambertin 02:eek:r vågar jag mig inte på än på länge.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Började med Kuentz-Bas, Gewurztraminer Collection -04. En ganska halvsöt Traminer av bra slag. Rik doft av riktigt mogna druvor. En för övrigt riktigt bra producent som i sina bästa stunder (typ deras Riesling Grand Cru Rangen) når upp i nivå med dom bästa i Alsace.
Snart vankas det Clos St-Jaques -92 från Armand Rousseau som precis kommit över i karaffen. Doftar stor rik PN med bra mognad. Ingen stor årgång men Armand Rousseau har ladrig gjort mig besviken. Man får ha lite tålamod bara med dom bästa lägena innan dom visar upp sig från sin bästa sida.
Jag drack hans Clos de la Roche 92 härom veckan.
Fortfarande ok, men borde druckits upp för 5 år sedan. Hoppas din är lite fräschare.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Jag drack hans Clos de la Roche 92 härom veckan.
Fortfarande ok, men borde druckits upp för 5 år sedan. Hoppas din är lite fräschare.

Håller helt med dig vad gäller Clos de la Roche. Mognar mycket snabbare än de andra och har inte tillräckligt med fruktsyra som en bra Bourgogne skall ha.
Slutade köpa den i mitten av 90-talet. Frågade Charles Rousseau en gång varför vinet var så mycket annorlunda än de andra och han hänvisade till terroir och rankornas ålder.
Mina favoriter är förutom de uppenbara (Clos de Bèze och Chambertin) Clos St.Jacques och Clos de Ruchottes.
Hans Charmes Chambertin och Clos de la Roche lyfter tyvärr aldrigt rikitgt enlig min mening.

Efter avslutat butelj kan jag meddela att denna Clos St.Jacques inte på ngt sätt var för gammal.
Fortfarande så vibrerar vinet av friska fruktsyror om än i en lite mindre kropp än stora år då det står sig väl parallellt med Chambertin och Clos de Bèze.
Doften dominerades efter en timma av jordgubb, körsbär, lingon och rotfrukter i en härlig kombo.
Ett vin som kräver och lyfter med god mat !
 
SV: Idag dricker vi

Och jag blev så peppad av allt Rosseausnack så jag kunde inte låta bli och knäcka en Charmes-Chambertin 02 ikväll.

Som herr Krug88 tidigare skrev så lyfter den inte riktigt mot de höjder som en del andra av hans grejer men ändå fantastiskt god.
Står sig väl lätt ytterligare en 3-10 år skulle jag tro.
Årets bästa bourgogne hittils ;)
 
SV: Idag dricker vi

Långt in i källaren låg den, en Rotari Brut Riserva 2000 som jag fick vid nyår (tror det var 2005 eller 2004). Vid tillfället så mumlade jag något i still med "tack så heeemskt mycket" och smugglade undan flaskan, i hopp om att då vi skulle dricka nyårschampagnen så var den bortglömd.

Nu rensade jag upp lite igår och då kom flaskan fram igen, nu med 3-4 år på nacken.

Öppnade den och döm om min förvåning (och förvåningen är naturligtvis baserat på min förväntan så vi pratar inte om Salon-klass här) så är det ett helt korrekt och drickbart vin. Fin mousse, lite honungssmak, färg av ljus bärnsten och frisk fruktig doft

Nu tänkte väl jag inte köpa på mig våldsamma mängder :D av Rotari men det var ändå kul att prova.

PS. Någon som provat Ca' del Bosco? DS
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Cristal 2000, ung men drickbar, kommer bli riktigt bra

Salon 1990, fräsch (för att vara en Salon 90) men vinet hänger inte ihop, detta är inget bra årgång av Salon

Krug 1996, komplex och perfekt balanserad med härliga smaker men den känns lite "liten"!

Leoville Poyferre 1996, mogen, perfekt balans och mycket lång smak. Lysande!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Till lunch, Deutz Brut (Classic?) på Bistro Jarl, tillsammans med en stor Toast Skagen.

Första tanken som slog mig var kolsyrad äppelmer, om man vill vara elak. Verkligen äpplig, men god. Jag gillar Deutz.

Har precis öppnat en Krug Rosé. Har några, men har inte haft tillräckligt bra anledning att öppna en tills nu.
Återkommer i frågan, den måste upp i temperatur!

Till detta blir det gratinerad hummer och sedan örtmarinerad lammytterfilé med blomkolspuré.
Har en vinare i åtanke som ska öppnas, minns dock inte namnet.
 

vintjej

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skitäckligt vin på Wallander-premiär. Eller drack var väl att ta i. En BIB som hette Castillo de Anna.
Tvi vale. Mest grämer jag mig över att jag hoppade över portvinet igår till osten, bara för att jag trodde att jag skulle dicka vin idag.:(
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Återkommer med mina intryck från igår:

Krug Rosé - Hade jättehöga förväntningar på denna, har två flaskor som ligger och nästan lyser laxrosa om etiketten "ta mig, öppna mig!" när man tittar in i "källaren".
Problemet med höga förväntningar är att det är lätt att bli besviken, och det får jag väl säga att jag blev.
Både prislapp och förväntingar ligger på topp men jag tycker inte vinet nådde upp till de poäng som getts.
Jag är övertygad om att Rosén måste lagras, säkert 5-10 år. Annars är det bortkastat.
Smaken var som en vägg av Krug, med rosé bakom. Syrlig.
Testade att hälla upp en liten slurk i ett vinglas som fick stå, och så provsmakade jag lite medans tiden gick.
Tyvärr var det helt dött efter ganska kort tid, och efter en timme var det helt kasst.
Jag tycker vinet passade bättre till maten (gratinerad hummer med mycket sälta) än stand-alone.

Till varmrätten, örtmarinerad lammytterfile (Östermalmshallen, kan verkligen rekommenderas. Lukten från lammet när vi började brassa var fantastisk) blev det
en Valpolicella Classico 1999, Italien. Detta var mitt första dyra vin jag köpte (97765, 499 kr) i mitten på 2007, anledningen var att jag överhörde en konversation på SB Regeringsgatan
och röck de två sista flaskorna efter den säljande beskrivningen.
Direkt ur glaset tyckte jag vinet var på tok för fruktigt, på gränsen till vad jag står ut med. Till maten fungerade det dock ypperligt.
Någon som kan berätta mer om vinet? Jag har en flaska kvar, dricka nu eller lagra mer?

Sen så öppnade jag en flaska Duval-Leroy 1996 på jäkelskap, var sugen på nåt mer. Det är nog den Champagne jag druckit mest.
Till min stora förvåning kändes den som en mini-Krug :eek: i smaken, något jag inte riktigt hittat tidigare. Den var helt underbar och jag har stora förhoppningar
att den kan utvecklas med tiden.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det här är utan tvekan den tristaste redovisning jag någonsin har skrivit om vin. Inte för att vinerna var dåliga, tvärtom. Nej, detta suger för att jag redan har knappat in nästan allt en gång innan och sedan genom några mindre genomtänkta manövrar lyckats radera hela skiten utan att ha texten sparad. :mad: Dumfan!!

På't igen.

Vi samlades tre glada och nyktra individer på PM för en mindre övning. För att komma i form beställde vi först in en Cuvee Winston Churchill 96. Nu lyckades servitrisen med bravaden att slinta och tappa flaskan och flaskan går i golvet med botten före, detta medan servitrisen står med korken i näven. På golvet låg dock en gummimatta så istället för att flaskan splittras uppstår en fontän som sträcker sig närmare fyra meter upp i luften (fläcken i taket bevisar detta) och sedan fortsätter det att spruta ut på gästerna i restaurangen. Det blev helt tyst i lokalen. Jag sa till servitrisen "Det är lugnt, det är ingen som tittar". Utan tvekan den mest spektakulära öppningen av en pava jag skådat. :D I botten av flaskan fanns det tillräckligt kvar för att räcka till varsit halvt glas. Gott men kanske lite låg kolsyra...

Vi tog in en Deutz Brut Rose 2000 efter det och den öppnade jag själv. Till denna en stadig laddning pommes för att lägga en solid grund.

Vi påbörjade därefter själva vinprovningen. Första flighten innehöll Pinson Les Clos 04, Kreydenweiss Kastelberg Riesling 04 och Drohin Vaudesir 98. Pinson var ren och snygg med en syra som för tankarna till en Sauvignon Blanc. Kastelberg var en typisk torr Alsaceriesling med petroleum i näsan. Jag tyckte mig hitta lite botrytistoner i bakgrunden också. Drohin var intressant i så måtto att den var väldigt mogen, efter lite resonemang fram och tillbaka enades vi om att den primära doften var nougat. Ytterligare en aspekt var att jag drog mig till minnes de två Premier Cru-vinerna från Raveneau jag drog i mig i somras. Dessa var från 99 och uppvisade inte några som helst mognadstoner. Frågan är om skillnaden beror på årgång, producent eller flaskvariation...?

Nästa flight bestod av Ch Mont-Redon 96, Ch de Pibarnon 98 och Terroir de Tuchan 96. Redon är knappast att betrakta som en tungviktare men jag gillar ändå det här vinet då jag tycker att den mjukare framtoningen passar bra till mat. 96:an kändes avslipat och elegant. Jag tyckte också att vinet var mer koncentrerat än dagens årgångar, vet inte om det finns fog för det påståendet men ett byte på ägar- eller vinmakarsidan kan naturligtvis ha inträffat under den här tidsperioden. Pibarnon hade definitivt en tyngre framtoning (Grenache vs Mourvedre?) och Tuchan gick i samma skola, dock lite mer avslipad, vilket kanske inte förvånar med tanke på att det är två år äldre. En intressant detalj är att Pibarnon hade betingat ca 200-250 pix när det begav sig medan Tuchan låg på cirkus 80 bagis. Ska man någon gång slänga in ordet prisvärt måste det vara här.

När så uppvärmningen var klar var det dags att dra igång första perioden. Laguppställning Clos de la Dioterie 98, Ch La Louviere 95 ochy Ch Montus 98. Väldigt goda viner allihop, t o m Montus vill jag beskriva som mer i den eleganta skolan och inte något kraftpaket. Jag föll för Clos som en träd för Tunguska-meteoriten. Så otroligt insmickrande med sin tillgängliga frukt. Louviere var ganska lika men saknade ändå den här direktheten, djupare toner och lite mer svårflörtad helt enkelt. Montus så förhöll sig till Louviere som Louviere till Clos, dvs ännu djupare toner och ännu något mer svårflörtad.

I pausen tog vi löjrom och knäckte upp en DP 88. DP 88 var grymt god!!! Vi bedömde den snabbt som för kraftig till löjrommen och tömde istället Les Clos som passade perfekt. Precis innan andra perioden tog vi in Ch Chalon 85 och Pata Negra. Chalon påminner om en Fino men är betydligt fruktigare i smaken. Satt gott till skinkan.

I andra perioden kastade vi in kedjan Ch Certan de May 90, Landonne 94 och hjort. Certan var en härlig Merlot. Detta var en pava som jag egenhändigt släpat hem från slottet så det var skönt att den levererade (till skillnad från en numera berömd skumpa som Krug kånkat på ;D ). Landonne var som Clos de la Dioterie i kubik, otroligt njutbar. Fast La Moulin 94 som jag drack veckan innan var dock ännu bättre. Båda gick finfint till hjorten.

I nästa paus tömde vi DP 88 och det var i sanning lättdrucket. I sista periden tog vi ut Ch Suduiraut 88 och Hugel Gewürztraminer 88 som backpar och satte en bit grönmögelost som defensiv center. Sött och gott! Vilka lirare! Eftersom vi nu kände oss säkra på segern satsade vi allt framåt med en Creme Brule. Allt motstånd kördes över.

Vi var nu tre glada och inte fullt så nyktra individer som började småtråka två 24-åringar som under matchen dykt upp för att bistå oss i coachningen som hejaklacksledare. Jag vågar nog påstå att de aldrig druckit bättre än den här kvällen. :D
 
SV: Idag dricker vi

Hej allihopa,

Jag är ny här på forumet och tänkte nog korka upp en Clos du val Cabernet Sauvignon 2004 till middagen. Drack en Chablis 1er Cru Les Vaillons 2006 (Maison Albert Bichot) häromdagen och det var ingen angenäm upplevelse kan jag säga, ett helt platt vin som det inte fanns ett uns syra i... fy vad besviken jag blev :'( Undrar vad det berodde på?

Annars har det blivit mer och mer champagne i glaset det sista året (tror jag håller på att bli ett champagnefreak) men det är bara så sagolikt gott.... :p Har en flaska Clicquot 88 liggandes, kanske är det läge att korka upp den inom en snar framtid?

Mvh
JS
 
SV: Idag dricker vi

Krug Rosé - Som SUPRA sa, hade även jag för höga förväntningar på denna, dock fortfarande bästa(?) rosén jag druckit. Måste lagras.
Dom Ruinart Rosé 1996 - Nästa bästa(?) rosén jag druckit, måste dock även den lagras längre. Har tyvärr insett att rosé skumpa är överreklamerad...
Krug 1996 - Barnarov, men riktigt, riktigt bra.
Comtes 1998 - Helt ok, lättdrucken men inget speciellt.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

De enda roseer som jag har druckit som levererat direkt utan lagring är Gosset Rose och Egly-Ouriet Rose. Gosset är tillbakahållen och elegant, på gränsen till anonym. Egly är flytande hallon. Ska man ha en kvinna på gott humör är Egly ett säkert kort.
 
Toppen