Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Igår och inatt blev det en början med Krug GC sedan fortsatte det med libanesisk mat, magdans :p och minst 3 olika okända rödviner som alla var goda.
Det godaste var helt klart en libanes, fråga mig inte vad den hette bara. Kom i säng klockan 6. ::)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Efter att så smått ha börjat vakna till liv igen efter gårdagens excesser så tänkte jag plita ned vad vi drack....

Henriot 1996
Raveneau Premier Cru montée de Tonnerre 2004
Cheval Blanc 1975, sjukt oväntat och jävligt bra!
Helvete, minns inte den röda bourgognen, men den var ruggigt bra!
Grange 1998
Bollinger 1988, grym att dricka nu. Ska inte ligga för länge till i min personliga åsikt.
Comtes de Champagne 1988

Sen blev det hof och TP och ett skumpaglas med Baileys.... Det var så här i eftertanke inte helt klipskt, Dock sött.
Bourgognen var en prieur Musigny 00
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Det är skönt att du har koll på det som inte ens var där! ;D That's what friends are for, vandrande uppslagsverk över vad man druckit.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Igår och inatt blev det en början med Krug GC sedan fortsatte det med libanesisk mat, magdans :p och minst 3 olika okända rödviner som alla var goda. Det godaste var helt klart en libanes, fråga mig inte vad den hette bara.

Jag gissar på Chateau Musar, även om du själv inte vet svaret. ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Jag gissar på Chateau Musar, även om du själv inte vet svaret. ;D

Tror inte det faktiskt. Känner inte igen etiketten, som var röd. Sträv smak.

Det bästa var att när vi begärde in ännu en flaska är jag m.fl. rätt övertygade om att de nog bara tagit en tratt och stoppat i ett annat vin
för smaken var inte ens i närheten. :D Det gjorde inte så mycket, men lite humor.

Fri bar, all heder åt det. Gjorde inte av med en enda krona på hela kvällen, förutom presenterna då.

En skvätt Krug GC blir det nu iaf till en räkmacka. :D Det blir nog ingen vit februari.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går var jag på lokal och till min glädje fanns Bad Boy 2005 i vinlistan. Det är ju ett av Jean-Luc Thunevins vin med statusen Bordeaux AC, 95% merlot och 5% cabernet franc men mycket mer vet jag inte om vinet, även om jag känner att jag borde.

Vinet i sig var inget som skulle analsyseras sönder men fungerade utmärkt till köttet, kändes som nya världen mötte Bordeaux. Kul med en BX 05 som känns gjord för ung konsumtion.

Någon som vet mer om vinet?
 

hampus86

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Tror inte det faktiskt. Känner inte igen etiketten, som var röd. Sträv smak.

Det bästa var att när vi begärde in ännu en flaska är jag m.fl. rätt övertygade om att de nog bara tagit en tratt och stoppat i ett annat vin
för smaken var inte ens i närheten. :D Det gjorde inte så mycket, men lite humor.

Fri bar, all heder åt det. Gjorde inte av med en enda krona på hela kvällen, förutom presenterna då.

En skvätt Krug GC blir det nu iaf till en räkmacka. :D Det blir nog ingen vit februari.

Ch Ksara?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fyllde år igår och valde själv ut viner som sedan fästmön lagaade mat till. Blev en Comtes 1998 till att börja med. Gul färg, små fina bubblor, riktigt fräsch doft och smak. Mycket frukt: citrus och grape. Perfekt om man gillar unga champagner. Till det fick jag löjrom med tillbehör.

Sedan korkade jag upp en Guido Manara, Rosso del Veneto IGT 2004. Maffigt rödvin med 70 % cab, 20 % merlot och 10 % croatina. Mycket bra. Till det fick jag lax fylld med chevre. Kanske inte en klockren kombination men det funkade.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det Cristal 96 och Chapoutier Hermitage Monier de la Sizeranne 90.
Jäkligt bra båda två! ;D

Hermitagen var klart bättre än jag minns den.
Cristalen var väldigt bra, men om 3 år ungefär är den nog perfekt!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Fyllde år igår och valde själv ut viner som sedan fästmön lagaade mat till. Blev en Comtes 1998 till att börja med. Gul färg, små fina bubblor, riktigt fräsch doft och smak. Mycket frukt: citrus och grape. Perfekt om man gillar unga champagner. Till det fick jag löjrom med tillbehör.

Har du druckit Comtes 1996? För jag är väldigt nyfiken hur skillnaden mellan dessa är.
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår blev det Cristal 96 och Chapoutier Hermitage Monier de la Sizeranne 90.
Jäkligt bra båda två! ;D

Hermitagen var klart bättre än jag minns den.
Cristalen var väldigt bra, men om 3 år ungefär är den nog perfekt!
Kul att Monier de la Sizeranne 90 till slut öppnat sig, tycker den varit konstig i minst 10 år (fast det var nog några år sen jag drack upp min sista). Drack nog tyvärr mina lite för tidigt. Har några 96or kvar, undrar om det blir nåt av den, sist var den rätt trist.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Har du druckit Comtes 1996? För jag är väldigt nyfiken hur skillnaden mellan dessa är.

Ja, jag drack Comtes 1996 för någon månad sedan. Man känner igen stilen men Comtes 1996 har ett bredare spektrum av smaker, bland annat honung. Dessutom har den en underbar balans mellan alla smaker vilket för mig är väldigt kännetecknande för de allra bästa champagnerna. (Krug 1988 är ett annat exempel på när "allt fallit på plats".)

Om jag vinner på Lotta på lördag, så kommer min första beställning från England innehålla lådvis av både Comtes 1996 och Krug 1988.

Comtes 1998 är inte på samma nivå men är en jättebra champagne ändå - verkligen ung och fräsch.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Ja, jag drack Comtes 1996 för någon månad sedan. Man känner igen stilen men Comtes 1996 har ett bredare spektrum av smaker, bland annat honung. Dessutom har den en underbar balans mellan alla smaker vilket för mig är väldigt kännetecknande för de allra bästa champagnerna. (Krug 1988 är ett annat exempel på när "allt fallit på plats".)

Om jag vinner på Lotta på lördag, så kommer min första beställning från England innehålla lådvis av både Comtes 1996 och Krug 1988.

Comtes 1998 är inte på samma nivå men är en jättebra champagne ändå - verkligen ung och fräsch.

Ok, jag delar inte dina åsikter ang. Comtes 1996. Den är verkligen säregen, något liknande har jag inte smakat. Den är bra, missförstå mig inte. Men faller mig inte alls i smaken. Men just för att den är så säregen skulle jag gärna vilja testa en annan årgång och 98an ligger ganska bra till.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Ok, jag delar inte dina åsikter ang. Comtes 1996. Den är verkligen säregen, något liknande har jag inte smakat. Den är bra, missförstå mig inte. Men faller mig inte alls i smaken. Men just för att den är så säregen skulle jag gärna vilja testa en annan årgång och 98an ligger ganska bra till.

Då tror jag att 1998:an blir ett utmärkt val. Den är "enklare" i smaken och som sagt: mycket bra.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Ikväll dricker jag troligen...ingenting! :mad:

ICA hade prissatt sin gåslever lite knasigt, 34.90 var helt okej pris för 160 g.

Så jag blev sugen på lite bubbel, typ en halvflaska.

Åkte till den lokala leverantören av alkohol, nämligen Systembolaget.

Tror ni de hade någon skumpa på halvflaska? Förutom någon Jeanmarie(?) Och Moet (otippat) gapade hyllorna helt tomma! :(
Men det kunde rekommendera Asti och några till som faktiskt fanns i hyllorna ::)

Sen slår de sig för magen och kallar sig Världsbäst...sorry men jag var tvungen att klaga lite.

Beställde typ 10 st. Palmer Brut på halvor för att trösta mig och undvika att det händer igen.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det går ju att öppna en helflaska och avsluta den imorgon eller på lördag.
Många gånger har jag upplevt flaskan bättre dagen efter.

Det är ju bara att köra ner en sked i halsen så löser det sig :D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det måste varit ett ovanligt champagnesvagt SS. Pol Roger, Bollinger, Delamotte och Roederer brukar väl ofta finnas på halvflaska. De är de fyra jag brukar växla mellan (på halvflaska). Kan annars rekommendera Gosset Grand Réserve på halvflaska (finns i beställningssortimentet). Man blir lycklig bara av att titta på den snygga flaskan! :)

Själv är jag fortfarande väldigt nöjd över mitt köp av Billecart-Salmon Cuvée NF 1996 på halvflaska. Ska till London i helgen och kommer nog att fylla på förrådet!
 
Toppen