Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hm spännande, måste få tag i en GVC-88 o testa med andra ord

Hur mkt bättre är Oenoteque än vanlig Dompa? Nån som testat dessa jämsides?
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Jag har nu försökt få honom att köpa en Cremant istället... för det vet jag att jag kan leva med som mousserat. Men jag känner redan att axlarna åkt upp och mina käkar är hårt sammanbitna... vad måtte det bli av denna fördrink???
Jag antar att "Cremant" var en felstavning och att du egentligen menade "Cramant". :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Palmer & Co., med en underbar gåslever.

Villa Pillo Borgoforte 2006 - 92 Points Wine Spectator sägs det, och nån pasta.
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite sent påhoppat i tråden, kanske, men en Moët RD-88 var fantastiskt bra för ett par år sedan. Degorgerad i augusti 2003; inköpt på BBR för ca 600:-. Flaskan hade mörkrgön etikett och endast texten Millésime Blanc Vintage 1988 - inget Grand Vintage.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Firar in pappaledigheten med en Juillet-Lallement Special Club 1996. Jag minns inte när jag köpt dem, inte var och jag kan inte minnas att jag druckit den tidigare. Vid en liten inventering i skåpet dök det bara upp två pavor... Kan jag ha köpt den vid nåt tillfälligt släpp på SS kanske?

Hursom, en riktigt trevlig champagne som definitivt överaskade. Snygga bubblor, en smarrig doft med citrus, gröna äpplen och samtidigt en mogen ton av bröd och svamp. Fösta sipparna var lite för kalla, men snart öppnade den upp med en härlig syra, friska frukter och lagom sköna mognadstoner. Men, efter en timme, pang - Choklad! ;D
Tveksam till att ytterligare lagring kommer göra underverk, men jag kommer nog hålla på min andra flaska något år till i alla fall.
Nämnde jag att jag är pappledig förresten?
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

I kväll ska fästmöns födelsedag firas och jag har hennes favoritchampagne på kylning: Vilmart Cellier Rubis 2000. Sedan följer middag på Bistro Jarl och utgång.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lambo skrev:
På tal om obehagliga upplevelser så drack tjejen en halva Asti igår till middagen och hon tycker det e sååå gott.
Jag tänkte va fan måste prova, hur illa kan det vara liksom. Jösses va fel jag hade, har haft svettningar och drömt mardrömmar om Asti i natt. Det var nog det värsta jag druckit i hela mitt liv.
Kan inte förstå hur nån faktiskt är villig att betala (nåväl den e ju nästan gratis) för ett sånt bubbel. Fy...

Ja, på egen hand är Asti inget att hänga i granen. Och med sin utpräglade druvkaraktär har den ju inget gemensamt med Champagne. Inte ens bubblorna som i en Asti är stora och klumpiga. Men i rätt sammanhang kan även en Asti fungera och det är till sorbeér. Testa en Asti till en citronsorbé (gärna en du gjort själv, annars kan Sias Kaktus Citron fungera)! Häll lite Asti över sorbén och drick lite till och - ja, faktist - njut.

Ännu godare blir det om man hittar någon bra Moscato d'Asti som har mindre uttalad muscatkaraktär och bara är lätt pärlande. Och så finns ju alltid Nivole på Systembolaget.
 

Lando

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Ljummen sommarkväll. Solmogna svenska jordgubbar doppade i vit choklad. Ett glas kall Asti. Mmmmm.

Wow, trodde aldrig jag skulle säga det om Asti, men det där lät faktiskt riktigt gott..
 

Öhman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lando skrev:
Wow, trodde aldrig jag skulle säga det om Asti, men det där lät faktiskt riktigt gott..

Då var det nå'n mening med att man klev ur sängen i morse då.

Min inställning är att det finns en tid, en plats, ett tillfälle för varje vin. Nästan.
 
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Då var det nå'n mening med att man klev ur sängen i morse då.

Min inställning är att det finns en tid, en plats, ett tillfälle för varje vin. Nästan.
Det är å andra sidan skillnad på asti och asti. Jag misstänker att trådskaparen syftade på Asti Martini som inte är sådär speciellt skoj.
Däremot en riktigt bra Moscato d'Asti som exempelvis den från La Spinetta är precis hur gott som helst. I denna typ av drycker är muscatkaraktären mycket framträdande och det finns dessutom en snygg syra som balanserar upp sötman i vinet.
Nivole som finns på SS är också klart bra.
Till jordgubbarna en sommardag som Gustibus så fint beskrev är magiskt!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Det är svårt att säga "bättre". Samma som med Grand Année och RD från Bollinger, det varierar över tiden och med smaken, Den Oenotheque jag druckit var en 1990 och för mig så var den betydligt bättre än motsvarande "vanliga" 1990. Mer bröd, kraft och en större fyllighet. Å andra sidan läste jag här om Richard Juhlins middag med Krug-pojken (tror det var Krug eller Krug88) där de lovordade den vanliga 1990 som en av de bästa någonsin.

Det får nog jag ta äran för... ;D Notera dock att den flaskan hade behandlats som hundkött dvs fått duktigt med stryk innan slakten. :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Det får nog jag ta äran för... ;D Notera dock att den flaskan hade behandlats som hundkött dvs fått duktigt med stryk innan slakten. :D
Fan, Anders du är ju rena Dompa ambassadören nu för tiden ;)
 
Toppen