Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jag måste nog hålla med åsnan. Seriöst, när du sitter och hyllar off-årgångar, hur bra de än må vara, så känner jag mig rädd.....
Nja, klockan är halv 4...
Du är nog bara rejält packad!!!
Skulle inte du jobba tidigt imorgon bitti med att sälja BiB till en massa svennar? ???
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jo... Det blev lite stänkare igår.

Har en okristlig huvudvärk just nu, har försovit mig till BIB mässan och tycker lite synd om mig själv... :)

Ska ut nu, till helvetet... Det blir intressant med tanke på att jag tappat rösten också. Skit.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Jo... Det blev lite stänkare igår.

Har en okristlig huvudvärk just nu, har försovit mig till BIB mässan och tycker lite synd om mig själv... :)

Ska ut nu, till helvetet... Det blir intressant med tanke på att jag tappat rösten också. Skit.

EDIT: Med åsnan menade jag alltså ingenting negativt, mig veterligen betyder "Burro" åsna på spanska, och jag klarade inte av att skriva hela, långa, namnet. ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Var på Dahlgrens matbaren igår kväll, kan verkligen rekommendera stället!

Till maten drack vi Raveneau Les forets 02, väldigt bra men lite för låg syra för att vara grym.
Efter det en Baroche Pure 04, då jag hört så många prata om den på forumet var jag tvungen att prova...
Bra vin, men det var lite som om de tagit en 100 % grenache och lagrat på amerikansk ek.
Beaucastel lagat på brända fat kanske går att jämföra...
Lite för modern Chateauneauf för min smak, men gott ändå!

De har tagit 100% grenache men inte lagrat på ek alls. Jag vet inte om det är en tunnel men jag tyckte den var rätt svag senast jag drack den också, klart tristare än 06 när jag drack dem bredvid varandra.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går dracks det Corvina Veronese (88 kr). Jag blev bjuden och jag misstänker att värden hade tänkt till med sitt vinval. Importören kör ju ganska mycket reklam om vinet, presenterar det till och med som "Mini-Amarone". Mina förväntningar var följande:

Korrrekt, medelfyllig doft, generöst fruktig (mkt körsbär) med inslag av fat, choklad, russin och andra torkade frukter. Korrekt, medelfyllig smak, med medel strävhet och uttalad syra och så doften som går igen i smaken. Helt ok för 88 kr.

Sanningen var följande:

Jävla skitvin. Doften var varmfruktig, svulstig utan tillstymmelse till finess. Jag skulle aldrig gissa norra Italien, möjligtvis södra men ännu troligare skulle jag anse att vinet kunde vara gjort var som helst och av vem som helst. Vinet var surt snarare än friskt och bitter snarare än strävt. Mitt i allt eländig är jag säker på att flaskan var korrekt, den ska nog smaka så här.

Det är kul att dricka skitviner då och då så man uppskattar ett gott vin än mer...
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Har man en gång skådat ljuset är det fan inte roligt när man någon gång råkar svänga vid fel avfart och hamna i dödsskuggans dal...
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förresten, skrev jag att det är "...kul att dricka skitviner...".

Så jävla kul var det inte, jag ändrar det till "...möjligtvis nyttigt att dricka skitviner...".
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Har man en gång skådat ljuset är det fan inte roligt när man någon gång råkar svänga vid fel avfart och hamna i dödsskuggans dal...

Klockrent! Den frasen ska jag lägga på minnet.

- Hej, jag heter Anders. Jag är inte bara ingenjör utan även poet.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Alldeles för mycket av alldeles för mycket men på mässan lyckades jag peta i mig förutom en hel drös med olika skumpor även hyfsat stor mängd med RWT och Grange -97 som var bra. Portvinstoner, komplexitet och finess men med ett förvånansvärt bra bett i tanninerna.
 

Vega

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol, hahaha, fan va skönt.
Jag gjorde förra helgen en boeuf Bourguignon (högrev som kokas 1 1/2 timme i en pava rött) och använde just nämnda vin. Har precis samma uppfattning som din beskrivning ovan. Katastrof, det till och med sänkte min gryta ! Fiasko !
Jag sippade lite på det innan det sista gick ner i grytan.. jag blev orolig direkt.. med rätta skulle det visa sig..
Hur man sen har mage att markandsföra detta som "mini-amarone" , varumärkesintrång, förtal, påhåpp och vilseledande dråp !!
Varning köp aldrig !
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Inför lördagens middag gjorde jag en liten inventering och hittade en flaska jag inte visste att jag hade, en graves - Chateau Sansey 2004. Jag vet inte att jag köpt den och kan inte minnas vem jag kan ha fått den av. Jaja, bara korka upp och testa. Vinäger, Kul! Tydligen har jag fått den av nån som inte gillar mig...

Vi tröstade oss med drinkar istället...
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Dricker en halva Pol Roger på hotellrummet. Uppfriskande.

Restaurangen säljer Krug för 1995, det är väl helt ok restaurangpris?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Blev akut sugen på nåt gott på vägen hem och köpte en bit Roquefort Carles. Till det köpte jag en halvpava Chateau Grillon. En helt ok budgetsauternes :)
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Ja fasen va gött med Sauternes ibland. Har du prövat Suduiraut 01? Överjävligt bra..

Har druckit en suduirat, minns ej årgången. Men den var riktigt god, fast saffranstoner tog över lite väl mycket. Men som sagt, mycket god.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Har druckit en suduirat, minns ej årgången. Men den var riktigt god, fast saffranstoner tog över lite väl mycket. Men som sagt, mycket god.

Saffranstonerna är lite av ett signum (för mig iaf) då det gäller viner från Barsac, men jag håller med, ibland kan det ta lite överhanden. Man hittar ju ofta saffran även i d'Yquem. Fan vad smarrigt med Sauternes!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack en d'Yquem från nittiotalet för något år sedan som var fantastisk även om jag kommer ihåg att det var en av de svagaste årgångarna vi drack. Skulle hemskt gärna pröva en riktigt stor d'Yquem någon gång! :p

Har även prövat en tre olika Suduiraut från nittiotalet men ingen av dem kommer i närheten av 01, går inte att jämföra. Har inte ens lagt undan några nittiotalare(däremot Rieussec och Fargues). Visst, 01 är för ung nu men det är grymt svårt att hålla fingrarna borta ::)
 
SV: Idag dricker vi

Någon form av skumpa årgång -90 tänkte jag det skulle vara gott att dra upp ikväll. Det var ett tag sedan senast.
De jag tänker på i första hand är gamla damen, Deutz c W D, Deutz bl d bl, Henriot Cuvée des Enchanteleurs eller möjligen Bruno Paillard NPU.

Det var hyfsat länge sedan jag drog upp någon av dessa senast så ni som har nyliga erfarenheter får gärna komma med förslag och kommentarer.
 
Toppen