Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade igår J. Schram Brut 2000 från Schramsberg, ett vin som gör anspråk på att vara USA:s bästa mousserande vin. Lovande doft, sedan lite oljig och svampig smak och en kort eftersmak. Ingen höjdare alls och inte i närheten av Roederer Estate l'Ermitage (som vi drack på vininfernot).
 

CH

Medlem

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en Roederer BdB 90, sjukt kul bubbel!
Massor av Tahitivanilj och krämig choklad på näsan, lite nötter dök upp efter en halvtimme.
Bästa 90:an jag provat på ett år minst!

Sedan blev det 370g entrecote från saluhallen med lite färska skott bara.
Drog en Selosse substance deg 071024, perfekt till cotten!
Svinbra redan nu, grymt drag i den...

Ett besök på Pontus efteråt och tog in en La grand dame 96, helt menlöst bubbel...
Visst det går att dricka men är helt o-kul!

Efter det fick vi blint en Ed Brun 93, blev tokblåsta.
Alldeles för ungt och fräscht för en 93:a och kändes pinotdominerat men var en ren BdB, kul vin!

Sen blev det Heineken och Seve Fournier på East som tur var...
 
SV: Idag dricker vi

Låter som en riktigt nice kväll och helt mitt koncept! Gillar att starta hemma med trevligt sällskap och lite äldre bubbel + ev. enkel förrätt, sen en fet, mör biff med sjysst rödtjut till och konjagare + kaffe efter. Det gör mig på topphumör när man ska ner på stan sen! :)

El burro grande: Drack Deutz 1990 för några veckor sen, riktigt trevlig, bara att dricka! Mina anteckningar säger: Mycket god, lätt, smak av äpple, nötter, bröd och kola och ett mycket högt betyg ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag blev det några glas Amarone della Valpolicella Classico La Rosta 2005. Har ingen större erfarenhet av Amarone men det va gott. Dracks till en riktigt röd oxfilé.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Låter smarrigt! Clouet 1911, cos och port låter som en middag hemma hos Korven. Hur var det med familjen?

jSälv har jag druckit en överrraskande bra Aussie Shiraz. Paxton Mclaren Vale Shiraz 2002. Yummy!
 
SV: Idag dricker vi

Ohoj.
Helgen har innehållit följande hittills:
Champagne: Veuve Clicquot rosé 85: en skumpa som behövde sin tid i glaset. Efter att ha varit lite snipig och småtrist den första halvitmman så började toner av mogen jordgubbe och kolabönor komma fram. Lite kort i eftersmaken och en timma senare dog den rätt snabbt. Det gjorde inget att det var sista flaskan, den kommer inte bli bättre med åren.
Deutz Vinoteca -90: Första sniffen i glaset direkt efter upphällning var bara en massa grädde och mango, vilket känns typiskt för årgången. Under den följande halvtimman fann vi ett tiotal olika nyanser från lijekonvalj och syren till pumpernickel. Typiskt fyllig varmfruktig 90:a som överraskade positivt under den korta stund som flaskan konsumerades. Det är under dessa tillfällen som man inser att magnum är den sanna storleken på Champagne. Mycket bra. Veckans bästa vin.

Idag korkades även en Schramsberg J Schram 2000 upp blint. Jag imponerade på mig själv och sa att detta är inte champagne, möjligtvis en riktigt bra amerikanare, kanske schramsberg eller iron horse. God, men på grund av avsaknad av syror och komplexitet samt en otypisk vild mousse (som sällan hittas i champagne) så känns det lite onödigt att pynta ca 90 dolares för ett sådant vin på plats.

Det dogs även upp en La Coulee de serrant 81, som tyvärr hade dekanterats för kort tid. Ett vin som jag provat ett flertal gånger tidigare och det har inte hänt så mycket de senaste fem åren. En ganska svag årgång av Coulee, men gillar man stilen så är det såklart riktigt smaskigt. Jag vill dock ha mer toner av botrytsangripna druvor i det här vinet som när det är som bäst är en av mina stora favoriter.

Det blev även ett litet C d P tema. Clos des Pape 05 mot Deus Ex Machina 04 och Pure 06. Den stora besvikelsen var Clos des Pape. Hur túsan kunde den bli årets vin i WS förra året. Sötfruktig med fullständigt avsaknad av tanniner och dessutom baktung av alkohol. Som en sämre Amarone, vilket inte vill säga lite.
Vinnaren var utan tvivl Deux Ex Machina efter 10 timmar i karaff hittade den rätt i glaset. Komplex och elegant med allt man vill ha från en bra C d P. Bra att dricka nu men funkar lätt ytterligare 5-7 år framåt. Lysande, och jag instämmer med dem som hyllar detta vin. Pure 06 är ett typiskt nördvin. Man provar det, överväldigas av dess kraft och långa långa eftersmak. Men vad fan ska man ha det till?
Vänta minst 7 år och jag tror att all power kan ha samlats i en fin harmoni. Men säker kan man ju aldrig vara... Bra och sjukt välgjort i vilket fall som helst. Det var första gången jag provade Pure och jag stämmer nog inte in i alla hyllningar som man läst om. Jag vill ha mer elegans och komplexitet.

Avslutningsvis så mellan alla dessa godsaker så kom det även upp en Domaine William Fevre Bougros cote bougerots 04. Första gången jag provade vinet hade den bara massa primärfrukt som tog över faten helt, och var förföriskt god. Nu verkar en tunnelfas ha inletts och faten ligger lite osynkade med frukten som inte är lika pigg som tidigare. Ligger man på den några år kommer förmodligen bli magisk. Detta styrker min åsikt att bra chablis skall antingen drickas riktigt ung eller med minst 8 års mognad.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Det låter som många har druckit gott i helgen.

Jag var som sagt på fotbollsklubben 80års jubileum på den lilla ort (ca 3500 invånare) där jag växte upp större delen av mitt liv.
Det bjöds på ett strålande bord av kallskuret med hemmagjord potatis sallad som kvällen mat. Till detta bjöds det på mauro från bib eller carlsberg svartguld. Jag valde loka isället för självmord.

Efter maten och åtaliga timmar av prisutdelning så var det så dags för dans.

Ortens mest tondöva stod som DJ och alla musikstilar var avklarade på under 30 min.
Bland glada vänner drackas det otroligt fint. Hemkört i blanka glasflaskor, skicka i lite sprite och sedan schweppes caribbean så har du en super god drink. Jag kallar det en grogg där smak inte spelar någon roll utan det är fyllan som gäller.

Trots at det var roligt att träffa alla barndomskamrater igen så kände jag ingen större lust att återgå i mina tidigare neandertalar fotspår utan genomförde min första helt vita helg detta året.

Jäkla tur att det är krug provning nästa helg så man kommer tillbaka i matchen med besked.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Tog med mig en Bosquet des Papes -05 som klämdes till schysst italiensk pizza med salsiccia och lök, - och den var överraskande bra faktiskt.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Förrådet börjar tryta.... Hyllorna börjar gapa allt mer tomma och det blir allt svårare att hitta något drickabart att korka upp. I fredags hittade jag dock en 2004 Bin 389 som rann ner til fredagsbiffen. Ett helt okej vin som jag dock anser vara lite överreklamerat. Betygen på cellartracker är på tok för höga. Jaja, skitsamma.

På lördag däremot blev det bättre grejer. Tillsammans med några vänner trängdes vi i vårt kök och gjorde egen sushi. Under tiden vi gjorde ris, skar grönsaker och filéade fisk drack vi lite öl. Efter ett par Hof testade vi Skebo Bruksbryggeris Porter tätt följt av Left Hands Milk stout. Just det, en Pernod rann nog ner också... Skebo-portern var riktigt trevlig! Dock är ju inte porter riktigt min grej men... en flaska här och då kan vara helt okej.

När 80 bitar sushi väl stod på bordet öppnades en Masumi Karakuchi Ki-ippon. Saké har jag i princip noll erfarenhet av och de få jag testat har smakat illa som fan. Den här var dock rätt god och inte så oljig som jag minns att saké kan vara. Lättdrucket och blommigt med toner av mandel.
När lilla sakéflaskan var tömd gick vi över på champagne istället och vi korkade en 2001 Juget-Brunet.
Gott! Härliga bubblor och en frisk karaktärsfull smak. Välbalanserat och fruktigt och en perfekt matskumpa enligt mitt tycke.
Tyvärr, den här hade samma problem som all annan champagne, nämligen att den tar slut alldeles för fort... Så, mätta och belåtna gick vi över på gräddfyllda drinkar istället innan kvällen så småningom avslutades med en Jim Beam-sour.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

I helgen har vinet flödat. Som en del i var jag inbjuden till höstprovningen på Hotell Königshof där man samlat en hel del riktigt bra producenter. På lite drygt fyra timmar hann jag besöka ungefär hälften av montrarna och prova strax under 100 viner. Jag tänkte därför sammanfatta de mest intressanta vinerna och reflektionerna.

Började med att dricka mig igenom Österrike. Mitt samlade intryck var att 2007 är mindre fruktig och mindre kraftig än 2006, i stort sett alla vinerna som jag provade stämde in på den beskrivningen.
Kurt Angerer visade upp en kul grej, en vinare på syrah. Tänk er en fruktdirven aussie men utan den här ganska häftiga alkoholen man gärna får i varma klimat, även i Rhone. Det var alltså mer som en röd Loire i strukturen. Det kändes på något vis som en ny paradigm, ungeför som när Nya Zeeland lanserade sin variant av SB. Ska bli spännande att se om man springer på något liknande fler gånger.
Två nya bekantskaper var Weingut Josef Umathum, Burgenland och Weingut Polz, Süd-Steiermark. Umathum körde rött baserat på Zweigelt och Blaufränkisch och jag gillade i synnerhet den billigaste Zweigelt 2007. Den hade fin frukt med en trevligt ren syra och vinet är som gjort för en varm sommardag under ett parasoll. Tycker att det inte är ofta man hittar ett rödvin som passar då men den här var som gjord för det. Polz hade bra viner på morillon (chardonnay) och sauvignon blanc. Man gör två varianter på druvorna, en på ståltank och en på gamla ekfat. Jag gillade i synnerhet morillon-varianterna som levererade bra idag. SB kändes mer slutna, vet inte om det var stilen att räkna med eller om de kommer att öppna upp sig. Att tänka på är att många av vinerna legat en ganska kort tid på flaska. Jag sprang på en tysk som var involverad som ägare i en vingård i Kalifornien och hans tumregel var att inte öppna en pava förrän vinet fått minst nio månader på sig att anpassa sig till sin nya omgivning.


Jag lufsade därefter bort till den spanska sektionen. Mitt verkliga utropstecken var Pesquera (kanske inte helt oväntat) Crianza 2005 som slog Reserva 2004 (kanske lite mer oväntat) rejält. Varm ch gosig frukt i en elegant men ändå framfusig stil. Mums. Att hälla utkik efter, just nu ligger 2003 i beställningssortimentet. Riktpris i Tyskland 24,50.
Direkt efter Pesquera följde Villacreces som Jamais ordar en del om i senaste LG. Lite tasksig placering, det är inte lätt att följa efter Pesquera. Nu var det 2004 så jämförelsen måste då göras mot P Reserva 2004 och då stod Villcreces sig bra. Jag skriver ur minnet men jag undrar om inte Jamais satte i storleksordningen 91 LGP på V.
Där var även lite Priorat med, Morera de Montsants. Dock var vineran inte de bästa av representanter. 2007 hade legat i pavan i två veckor och levererade en smak av päronsnaps. Jag hoppas att detta inte var det slutresultat som vinmakaren tänkt sig... En 2003 levererade en rejält bränd ton i näsan som tack och lov inte gick igen i smaken. Men alkhol fanns det.

Från Languedoc hade man tagit dit Chateau de la Negly och de gjorde bra prylar. Men de kostar därefter. Det är inte ofta man ser vinare från det här området där man vill 85 euro på disken för ett helrör. Men så har det också fått 95 poäng av Parker. Det kändes inte helt omotiverat med vare sig poäng eller pris. Får också ge en eloge till att man faktiskt bjuder på ett vin i den här klassen, det tråkiga är att antagligen så måste man just för att området är så pass okänt.

Det var i stora drag vad jag hann med. Många viner blev det och trevliga sår i munnen som minne.

En passning till Vinosapien: Gernot Heinrich ställde ut Pannobile 06 och Gabarinza 06, vilken årgång var det vi söp till på senast? Kan nämna att de här vinarna kändes betydligt torrare i frukten än pavan vi drack. Gabarinza var fortfarande sluten. Frågade inte hur länge vinerna legat i flaska så det är inte otroligt att de är lite chockade just nu.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Drack en Henriot Enchanteleurs 1995, detta är en Champagne som utvecklas fantastiskt just nu, från att ha varit rejält sluten och lite intetsägande finns här nu härliga mognadstoner med en tydlig nötighet. Läskande och lättdrucken med en underbar syra. En riktigt läcker Champagne. Stark köp (tyvärr lite dyr på SB)och drick rekommendation ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Öl, ReAle. Lite småmysko, men ändå drickbar och på nåt sätt god. Men inget jag vill dricka mer av.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kom hem från undercover-arbetet på gymmet igår och kände mig lite törstig efter allt spanande. Fick den glimrande ideen att dra en kork (någon som känner igen den känslan?)
Rotade igenom vinskåpet och hittade Havens Bourriquot 2004. Hällde över innehållet i en karaff och pös iväg för att proppa i mig en entrecot. Tillbaka ca 45 minuter senare och konstaterar att vinet öppnat upp sig på ett sätt som måste beskrivas som angenämt. Varm härlig frukt gjorde att de 15 % som vinet packade ändå inte kändes alltför påträngande. Precis vad som behövdes i höstrusket.
Provade ett liknande vin från Nya Zeeland i fredags på Tantris till en kalvfile, tror det hette Providence. Det slank ner utan motstånd.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=97047&Butik=0&SokStrangar=R%u00d6DA+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3a%3a%3a%3a%3a%3a
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Hällde över innehållet i en karaff och pös iväg för att proppa i mig en entrecot. Tillbaka ca 45 minuter senare och konstaterar att vinet öppnat upp sig på ett sätt som måste beskrivas som angenämt.

Hmm...själv brukar jag dricka vinet till maten och inte efteråt. ??? ;D
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hade middag med Laurent D'Harcourt's från Pol Roger igår, förutom de "vanliga" vintage 99orna, brut & blanc de blancs samt winston drack vi magnum 93 & 90. 90an båda var grymma, vissa hade 93 som favorit, men jag tyckte nog bäst om 90an. Konstigt att man blir full ::)
 
Toppen