Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krisman skrev:
Hade middag med Laurent D'Harcourt's från Pol Roger igår, förutom de "vanliga" vintage 99orna, brut & blanc de blancs samt winston drack vi magnum 93 & 90. 90an båda var grymma, vissa hade 93 som favorit, men jag tyckte nog bäst om 90an. Konstigt att man blir full ::)

Det lät trevligt. Jag gillar 99orna starkt så jag kan bara tänka mig vad lite tid kan göra med dem.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krisman skrev:
Konstigt att man blir full ::)

Nä, som jag minns det är du inte så stor och välväxt som en annan... ;D Var ju närmast spik nykter på vinfernot. I alla fall jämfört med andra... :D
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Nä, som jag minns det är du inte så stor och välväxt som en annan... ;D Var ju närmast spik nykter på vinfernot. I alla fall jämfört med andra... :D

Det kan väll bero på att allt under 50% påverkar inte dig oavsett mängd?
Du har ju en lika stor chans att bli onykter på vatten som du har att bli på vin.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll var Krug och jag på Grappe och petade i oss lite gott:

Pahlmeyer merlot 97
Colgin IX Estate 03
La Mission Haut Brion 98
Bonnaire 02
Robert Arnoux Echezeaux 04

Vet att Kalle som jobbar där plockade fram nåt också, men kan inte minnas vad det var...

Echezeaux 04 var så jävla fantastiskt porrig att det var helt sjukt, ett helt grymt vin! ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

hultman skrev:
Idag blir det Fontanafreddas Barolo, Lansons roséchampagne och en jävla massa öl. Är det fest så är det :D
Har du provat Lanson rosé förr?
Jag tycker den är fullkomligt vidrig, men häller du i en centiliter cassis i glasen så slinker det nog ner...
 

Hoke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll var Krug och jag på Grappe och petade i oss lite gott:

Pahlmeyer merlot 97
Colgin IX Estate 03
La Mission Haut Brion 98
Bonnaire 02
Robert Arnoux Echezeaux 04

Vet att Kalle som jobbar där plockade fram nåt också, men kan inte minnas vad det var...

Echezeaux 04 var så jävla fantastiskt porrig att det var helt sjukt, ett helt grymt vin! ;D



Det enda jag undrar e hur detgar med Krugs "inte dricka innan jul" lofte..... ??? ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll var Krug och jag på Grappe och petade i oss lite gott:

Pahlmeyer merlot 97
Colgin IX Estate 03
La Mission Haut Brion 98
Bonnaire 02
Robert Arnoux Echezeaux 04

Vet att Kalle som jobbar där plockade fram nåt också, men kan inte minnas vad det var...

Echezeaux 04 var så jävla fantastiskt porrig att det var helt sjukt, ett helt grymt vin! ;D

Du glömde PPs 96 som du plockade medan vi väntade på att Pahlmeyer skulle bli lite varmare!
 

Martin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förkyld och sugen på vin. Dilemma. Sydfranskt från Berziers blir lösningen. Funkar riktigt bra. Men en bra fråga - vad sjutton är värt att korka ur när man är förkyld..
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll var Krug och jag på Grappe och petade i oss lite gott:

Pahlmeyer merlot 97
Colgin IX Estate 03
La Mission Haut Brion 98
Bonnaire 02
Robert Arnoux Echezeaux 04

Vet att Kalle som jobbar där plockade fram nåt också, men kan inte minnas vad det var...

Echezeaux 04 var så jävla fantastiskt porrig att det var helt sjukt, ett helt grymt vin! ;D

Hur va Bonnaire -02? Har några liggandes nämligen.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Hur va Bonnaire -02? Har några liggandes nämligen.
Det var inte deras prestige utan vanliga 02:an.
Snällt och gott var väl det jag kan säga om den.
Inget jag skulle spara i 10 år utan snarare drícka snart...
 

hultman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Har du provat Lanson rosé förr?
Jag tycker den är fullkomligt vidrig, men häller du i en centiliter cassis i glasen så slinker det nog ner...

Kan väl inte påstå att jag blev särskilt imponerad heller. Fontanafreddas barolo är väl okej, dock lite för sträv och ganska starka alkoholtoner.

Något tips på annat roséchampagne? Lite sugen på André Clouets som landade med novembersläppet.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

hultman skrev:
Något tips på annat roséchampagne? Lite sugen på André Clouets som landade med novembersläppet.

Jag är inte särskilt imponerad av André Clouets rosé men jag gillar deras Grande Réserve.

Här är tre roséchampagner som jag verkligen tycker om:
- Bruno Paillard Rosé Brut
- Ruinart Rosé Brut
- Vilmart Grand Cellier Rubis

Bruno Paillard kommer bäst till sin rätt till mat, Ruinart tycker jag är utmärkt som aperitif medan Vilmart är bra i största allmänhet.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Gosset Rosé tycker jag är en av bolagets bästa. Höjer alltid stämningen ett par snäpp :)

Jag hade tänkt köpa ett gäng Bruno Paillard Rosé Brut för att de ser fint ut i samlingen, men RJ gav den 66/73 vilket sänkte köpintresset ett par hekto.
Ska prova och bilda mig en egen uppfattning.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag drack den på restaurang Joël Robuchon i Las Vegas i somras. Tyckte att den var platt och tråkig tills jag fick in förrätten (foie gras), då blev den en helt ny champagne. Så prova den till mat!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

hultman skrev:
Kan väl inte påstå att jag blev särskilt imponerad heller. Fontanafreddas barolo är väl okej, dock lite för sträv och ganska starka alkoholtoner.

Något tips på annat roséchampagne? Lite sugen på André Clouets som landade med novembersläppet.

Tänkte precis fråga om Barolon då jag själv upplevde den som rätt kass sist jag drack den. För mycket högflyktigt och aceton i doften och rätt tom och trist frukt.

I fredags tröstade jag mig på PrimeWinebar med diverse gott att dricka samt lite risotto med tryffel men i lördags var jag bortbjuden på middag. Hade med migi lite riesling(Ziliken) och aussie shiraz(Bishop) som jag trodde skulle gå hem men när mitt vin druckits upp så serverades Vina Albali -01 och faan... det var rejält äckligt. Fattar inte hur folk kan köpa, dricka och vara nöjda med den sörjan. Oxiderade, överjästa och totalt platta körsbär på sin höjd.. Jag drack inte upp mitt glas kan jag avslöja..
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
men när mitt vin druckits upp så serverades Vina Albali -01 och faan... det var rejält äckligt.

Haha!
Barolon, är 03 har ja hör mig, varm mindre bra årgång. Jag gillar inte Fontanafredda så värst då jag tycker de är lite väl kommersiella.
Provade dera La Rosa 00 för ca 1 år sen, den började dala kraftigt redan.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Att gilla kommersiella viner är lite som att gilla publik konst. Helt enkelt inte pretto nog! ;D

Pretentiöst är bra, våga omfamna vad ni är!
 

Contraste

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll var Krug och jag på Grappe och petade i oss lite gott:

Pahlmeyer merlot 97
Colgin IX Estate 03
La Mission Haut Brion 98
Bonnaire 02
Robert Arnoux Echezeaux 04

Vet att Kalle som jobbar där plockade fram nåt också, men kan inte minnas vad det var...

Echezeaux 04 var så jävla fantastiskt porrig att det var helt sjukt, ett helt grymt vin! ;D

Du glömmer Cos 94, Arnoux´s Echezeaux var heelt sick!, klart bästa jag provat i höst (tack)
vinet jag rev fram var en Beaucastel 05
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Contraste skrev:
Du glömmer Cos 94, Arnoux´s Echezeaux var heelt sick!, klart bästa jag provat i höst (tack)
vinet jag rev fram var en Beaucastel 05
Vad skönt, nu vet jag iallafall varför jag var så bakfull dagen efter...
Tack för det :D
 
Toppen