Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Vad skönt, nu vet jag iallafall varför jag var så bakfull dagen efter...
Tack för det :D

Va, drack vi beucastel också? Ojojojojojoj....

EDIT: Jag är fortfarande besviken på den tjuvaktiga personalen på Collage! Jag fick aldrig tillbaka min superexklusiva 100 kronorshalsduk från Inter Sport när jag hämtade ut min rock!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Vinosapien skrev:
Runt bordet satt 8 provare varav 2 faktiskt var flickor/kvinnor. Inte illa!!
11 flaskor slank ned.

Fan, rena IOGT-mötet. :D
Jaja, man måste lära sig att krypa innan man kan gå. Eller kanske snarare man måste lära sig att gå innan man kan krypa... ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drog korken ur en Escarpment Pinot Noir 06(?), standardbuteljeringen från Escarpment. Inte fullt lika koncentrerad som som deras vingårdsbetecknade exemplar men å andra sidan så kan det bli för mycket av det goda om man bara vill olja upp hjärncellerna medan man försöker övertyga Javakompilatorn om att jodå, jag VILL göra det jag just skrev.
Efter att ha kollat på Vinovativas hemsida verkar det som att man för ögonblicket inte har just denna panna till direktförsäljning. Däremot finns två vingårdsbetecknade modeller till försäljning under "dolt nummer", dvs ett 500-nummer. Helt klart värda att titta närmare på. Gå in under http://www.vinovativa.se/sortiment.asp, välj att söka Escarpment som producent och i faktarutan om vinerna finns det exakta beställningsnumret.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Häromdagen blev det en Krug 90, den var bättre än jag minns på näsan och rätt mogen och skön i munnen.
Efter runt 30 min tröttnade den och förvann däremot...

Efter det korkade vi upp en Chablis från Raveneau, Monte de Tonnerre 04.
Lite sluten i början men efter ett litet tag öppnade den sig och blir riktigt skön!

Igår kväll tog vi en snabbis på Grappe och knäckte en Pol Roger BdB 88, fy fan vad jag är torsk på 88:eek:r!!! :D
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Häromdagen blev det en Krug 90, den var bättre än jag minns på näsan och rätt mogen och skön i munnen.
Efter runt 30 min tröttnade den och förvann däremot...

Efter det korkade vi upp en Chablis från Raveneau, Monte de Tonnerre 04.
Lite sluten i början men efter ett litet tag öppnade den sig och blir riktigt skön!

Igår kväll tog vi en snabbis på Grappe och knäckte en Pol Roger BdB 88, fy fan vad jag är torsk på 88:eek:r!!! :D

Nu hade jag ingen erfarenhet av Krug 90 när vi drack den förra helgen men mina förväntningar var lågt ställda med tanke på vad som skrivits på detta forum. Men jag tyckte den va kanon, om än inte i klass med 88:an och 79:an men inte långt efter. Delad tredje plats tillsammans med 66:an.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll tog vi en snabbis på Grappe och knäckte en Pol Roger BdB 88, fy fan vad jag är torsk på 88:eek:r!!! :D
Vilket är lätt att förstå då det är den bästa årgången!! ;)
p.s fick tag på 5 till magnum Enchantaleurs 1988 ;D
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Whow... långt finish... Blev ingen Sauternes i dag så jag tröstade mig med att stämma av Taylor Vintage -03. Ett myller av smaker och en grym koncentration med bra tanniner. Snacka om lagringspotential även om den är god nu. Var flera minuter sen jag tog en klunk men det gottar sig fortfarande :p
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drack en Sauternes ikväll och åt gåslever med fikonkompott hemma. Sen bar det av till restaurang, tog med mig Flor de Pingus -05, till den åt jag oxfile med gåslever. Som förrätt iberico och sherry fino. (Flor de) Pingusen hade en verklig tyng, mycket mörka bär, lång eftersmak.
 
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Drack en Sauternes ikväll och åt gåslever med fikonkompott hemma. Sen bar det av till restaurang, tog med mig Flor de Pingus -05, till den åt jag oxfile med gåslever. Som förrätt iberico och sherry fino. (Flor de) Pingusen hade en verklig tyng, mycket mörka bär, lång eftersmak.
Själv blev det Enchenteleur 90 och Langlois Chateau 90 till gåslevern ikväll. Lite ibericogris och löjlig rom på det gjorde inte saken sämre.
Langlois 90 måste nog vara ett av SS's största fynd den senaste tiden. Sjukt bra. Sensationellt fräsch med en underbar "början till mogen frukt" och en liten perfekt restsötma som matchade levern perfekt. Ska nog köpa upp mig på resterade lager...

Galet vad löjromen är dyr i år förresten. Över 2kkr kilot på Melanders just nu.
Läge att åka upp och börja tjuvklämma snart kanske. :)
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Själv blev det Enchenteleur 90 och Langlois Chateau 90 till gåslevern ikväll. Lite ibericogris och löjlig rom på det gjorde inte saken sämre.
Langlois 90 måste nog vara ett av SS's största fynd den senaste tiden. Sjukt bra. Sensationellt fräsch med en underbar "början till mogen frukt" och en liten perfekt restsötma som matchade levern perfekt. Ska nog köpa upp mig på resterade lager...

Galet vad löjromen är dyr i år förresten. Över 2kkr kilot på Melanders just nu.
Läge att åka upp och börja tjuvklämma snart kanske. :)

Fan vad gott med löjrom! :eek:
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

El burro grande skrev:
Galet vad löjromen är dyr i år förresten. Över 2kkr kilot på Melanders just nu.
Läge att åka upp och börja tjuvklämma snart kanske. :)
'
Ja det har blivit sjukt dyrt!
För 2 år sen betalade jag runt 700kr/kg, nu tar de 1 200kr istället grossistpris :mad:
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Svensk löjrom är dyr, ja.

Annars tycker jag det är positivt med löjrom på ex. ICA, gissar att den är amerikansk, där man får typ 500 g för lika många kronor.
Smakar helt ok tycker jag, har aldrig ställt den sida vid sida med den svenska.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Glömde drycken, nån löjrom blev det inte för mig, men den ligger på upptining i kylen.
Sitter och funderar på Champagneval för imorrn. Kör solo så ska man poppa typ en Salon eller nåt med bruksit.

Drog en välhängd tunnskivad rostbiff från NK till middag, det bästa vi har sa han.
Kunde väl lyckats bättre med tillagningen, men det var iaf gott.

Dryck, Villa Fidelia Rosso 2004 "Sportoletti" (låter som värsta lättade sportbilen), 92 LGP fick den iaf.

God, men var den värd 245 kr? Det var länge sen jag drack boxvin, kanske borde det så man snart så man får lite grundkänning?

98753 heter den på SS-språk.

Åter till problematiken, vad ska jag dricka imorrn, och vad äta?
 
SV: Idag dricker vi

Prierure-Lichine 2000.
Överraskande sjukt bra. Strax efter dekantering massor av nya härligt rostade fat och späckad med frukt. Mer som en supertuscan än en margaux. Någon timma senare lite mer klassisk bordeauxkaraktär men aldrig att jag hade plockat den för en margaux blint. Kraftfull, bra med tanniner i det där härliga stadiet mellan ung och början till mognad. Det verkar vara typiskt för margaux och årgången. Har upplevt samma sak med Ferriere, Malescot och Giscours. Måste nog försöka få tag på fler dom kommer bli ännu bättre om en 4-7 år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår, Selosse SUBSTANCE (deg. 18 okt. 2006) Behövde en halvtimme för att öppna sig, makalöst bra! med aninges Sauternes toner i smaken!!detta är en så läcker Champagne....

Winston Churchill 1985 ingen perfekt flaska, serverades blint, hustrun gissade på Pol Roger pga de ultra små bubblorna, väldigt komplex och djup.

Troplong Mondot 1990, 99 Poäng av Parker, kaffe, choklad, tät, stram, fyllig, lång men ingen riktig killer!Väldigt bra vin, men för mig klart efter tex Las Cases och Poyferre 90or!

Idag, Pommery Louise 1989, mogen utvecklad smak, rök,mineral och grape.med 2 tim luftning, aningens nötton och fruktkola!Riktigt bra, men ingen super Champagne

P. Usseglio Mon Aieul 2000, WOW, vilket vin! tydliga dofter av stall, fortfarande något ung, fyllig med skön härlig fruksötma i slutet. SUPER VINO
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mon Aieul är en favorit. Fick precis tag på en låda -01 men skulle gärna stoppa ner några -00or också.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Igår kväll sprättades en 1996 Comte Audoin de Dampierre...
Jag ska erkänna att jag druckit få 96:eek:r på senaste tiden. De jag har köpt ligger fortfarande orörda och väntar på bättre tider. Men, av nån anledning tyckte jag att det var dags för en igår som sagt.

Resultatet gjorde mig fundersam, minst sagt. ???
Doften var angenäm och slog till med kola, rostat bröd och toner av syrlig frukt.
Men, smaken kändes på väg utför.... Moget, svampigt med inslag av kola, nötter, bröd men med en i mitt tycke alldeles för svag syra.
Bubblorna dog av snabbt och smaken blev inte bättre under kvällen, tyvärr... :(

Nu hade jag bara en flaska av den här, men hade jag haft fler hade jag pimplat i mig dem hyfsat raskt. Jag ställer mig ytterst tveksam till att det här vinet utvecklas mer. Inte till det bättre i alla fall...
Är det någon som provat vinet? vad tyckte ni? Börjar det kanske bli dags att korka lite 96:eek:r?
 
Toppen