Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Läste nån stans att du gillar "zero dosage" några favoriter? Har också fått intrycket att du gillar 1988 ;D(Champagne), favoriter (förutom Krug)?
Krug, detta var till dig!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Var det till mig eller Krug88? ;D

Seröst, man dricer ju för lite 88:eek:r rent generellt. Men Jag måste säga att sist vi drack Winston 88 så var den ju helt magisk! Samma sak med orginaldeggade Salon naturligtvis (även om kag har issues med de sent deggade flaskorna). Det finns ju så ruskigt mycket gott därute, men jag skulle verkigen vilja prova Pierre Peters Special 1988, jag kan fan inte minnas om jag provat den. Det är ju alltid ul att se hur "budgetskumpor" håller sig.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Var det till mig eller Krug88? ;D

Seröst, man dricer ju för lite 88:eek:r rent generellt. Men Jag måste säga att sist vi drack Winston 88 så var den ju helt magisk! Samma sak med orginaldeggade Salon naturligtvis (även om kag har issues med de sent deggade flaskorna). Det finns ju så ruskigt mycket gott därute, men jag skulle verkigen vilja prova Pierre Peters Special 1988, jag kan fan inte minnas om jag provat den. Det är ju alltid ul att se hur "budgetskumpor" håller sig.

Då måste vi ju göra det nån gång. Jag har några Magnum. Tycker dock att av 88,89,90 Pierre Peters så är 89:an den bästa.
Håller med om Salon, det var länge sen jag drack Winston, som då var mkt bra, kul om den utvecklats till att bli magisk. För mig har Pol Roger 1988 P.R varit magisk (nästan alla flaskor) andra suveräna 88:eek:r; Selosse, Bonnaire Special Club, Dom Perignon Rose, och min stora favorit Henriot Enchanteleurs MAGIC sen njuter man ju varje gång man får dricka Krug
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ja, 89 PP är ju riktigt, riktigt trevlig! Och vi måste ta och sänka en pava hyggligt snart!

Ikväll blir det med största sannolikhet någonting... Kan bara inte komma på vad.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Hej Krug
Druckit nåt trevligt i helgen?

Sitter själv och smuttar på en Diebolt Vallois 1982 brukar vara stor flaskvariation och idag var det dax för en suverän flaska ;D
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Käkade middag på PM & Vänner (Växjö) i lördags och fick en riktigt trevlig konstellation. Kombination på dovhjort från H.M.K Solliden med timjangelé,
“müssli”, äpplesky samt jordärtskockspuré (copy från menyn) samt en Cos Labory 1995. Väldigt njutligt ihop.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Hej Krug
Druckit nåt trevligt i helgen?

Sitter själv och smuttar på en Diebolt Vallois 1982 brukar vara stor flaskvariation och idag var det dax för en suverän flaska ;D

Har itne druckit ett jävla dugg! Eller jo förresten, ett glas sunkigt vitt BiB på en fest där jag var i lördags. Anledningen var att jag glömde flaskan med skumpa som jag skulle ha haft med mig för egen konsumtion... Det hade bara blivt en PPs 1999 som jag alltid dricker, men det är fan bättre än Chill Out Chardonnay/spya som tycks finnas överallt i dagsläget! Hur var Diebolt 1982? Låter som en oväntad årgång, dock är det ju jävligt roligt när de är bra!

Krug88, var det inte en Billecart NFB 1982 som vi tröck i oss förra sommaren som var jävligt bra?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Igår var det en liten vinprovning med ett glatt gäng på Kungsholmen (inte pråmen, ön). Mer detaljerad information kommer senare, men det provades vin ur Divines sortiment, närmare bestämt:

Craggy Range Te Muna Road Pinot Noir 2006
Lynmar Russian River Pinot Noir 2005
Felton Road Block 5 2006
Domaine Pierre Cros, Les Aspres 2004
Clos de Martinelles, Hermitage Rouge 2005
Kaesler Bogan Shiraz 2005

Felton 06 och Les Aspres stack ut som kvällens vinnare för undertecknad, men dricka nu var verkligen Lynmar. Sjukt trevlig och elegant, ett kalkonvin till juldagen Krug88!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Igår var det en liten vinprovning med ett glatt gäng på Kungsholmen (inte pråmen, ön). Mer detaljerad information kommer senare, men det provades vin ur Divines sortiment, närmare bestämt:

Craggy Range Te Muna Road Pinot Noir 2006
Lynmar Russian River Pinot Noir 2005
Felton Road Block 5 2006
Domaine Pierre Cros, Les Aspres 2004
Clos de Martinelles, Hermitage Rouge 2005
Kaesler Bogan Shiraz 2005

Felton 06 och Les Aspres stack ut som kvällens vinnare för undertecknad, men dricka nu var verkligen Lynmar. Sjukt trevlig och elegant, ett kalkonvin till juldagen Krug88!
Kul att du verkar ha återvänt till ditt forna jag :eek:
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Käkade middag på PM & Vänner (Växjö) i lördags och fick en riktigt trevlig konstellation. Kombination på dovhjort från H.M.K Solliden med timjangelé,
“müssli”, äpplesky samt jordärtskockspuré (copy från menyn) samt en Cos Labory 1995. Väldigt njutligt ihop.

Hupp! Missade ditt inlägg helt och hållet! Kan vi få en liten genomgång av PM och vänner samt meny och vinlista i Mat forumet kanske?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Kul att du verkar ha återvänt till ditt forna jag :eek:

Ibland måste även Fantomen röra sig på stadens gator som en vanlig man.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Drack Krug 1995 igår tillsammans med Krug Grande Cuvee och Selosse Rose

Krug 95:an är fortfarande mycket ung, enorm syra och behöver några år till i källaren svårt och bedöma hur bra den kommer att bli, klart svagare än 88 och 96 kanske blir den lika bra som 89 .

Grande Cuvee ca 8 år gammal flaska, frisk och fräsch som en sommarkväll, härliga mognadstoner frukt och syra i perfekt balans så kanske var flaskan ännu äldre! Betydligt större och fylligare än 95:an smak av torkade aprikoser,nötter och ek otroligt lång.Härlig!

Selosse Rose, doft av gammeldags rosor och en härlig obeskrivlig smak, svår att beskriva desto enklare att njuta! Detta är en magisk Champagne kvalitetsmässig lika som Krug för en bråkdel av pengarna.

Ikväll blir det Henriot Enchanteleurs 1988 på Magnum (äntligen) är den bättre på magnum än flaska blir det ett besök hos änglarna i kväll ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det ett besök på GQ för att knäcka en Mouton Rothschild 96. Riktigt skön på näsan med stall, mocka, kaffe, pepparkakor och vitpeppar.
Liten sluten i början, efter en timme hade det mesta av frukten försvunnit...
Den var ok, men jag minns 96:an som en riktigt grym flaska. Lite besviken...

Sen blev det en sväng till Pontus för en Winston Churchill 98, ung, fräsch och god. Lagom att dricka om 3 år sådär tror jag.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Nu har jag ju inte druckit detta själv, men det är ju alltid roligt att delge vad andra har druckit. Följande SMS inkom till undertecknad klockan 02.15 inatt:

Mersault Jobard 2004,
Bandol Blanc Tempier,
Château Pichon Baron Longueville 1979,
Pommard Dom dela Vougeraie,
Dom Perignon Oenotheque 1992,
Barolo Scavino, Krug 1996,
Corton-Charlemagne Bonneau du Martray 2002,
Château Haut-Brion 2002,
DRC Richebourg 2004,
Barbaresco Gaja 2000,
Graacher Himmelsreich Auslese Goldkaspel Joh Jos Prüm. (Varför zka nazisterna alltid ha zå långa namn på zina viner? Man hinner ju fan både få in och äta upp maten innan man har hunnit uttala namnet.)

Man får hoppas att de hade en trevlig kväll, och att den fan som skickade meddelandet och väckte mig mitt i natten mår riktigt dåligt idag!

Krug
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en del sköna flaskor, först en superb cava, Kripta, sen ett grymt vin från Ribera, Valderiz Tomas Esteban -99, slutligen så blev det en Pomerol, Clos du Clocher -01.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Mycket gott igår. Selosse Rose, alltid en skön Champagne att dricka, Selosse Contraste brukar påminna om röd Bourgogne var idag mera lik en mogen cuvee eller Blanc de blancs -kanske för ung!? - MAGISK Champagne
Kanske var avslutningsvinet ändå det bästa, Rieussec 2001 fullständigt fantastiskt, stort,kraftfullt,komplext helt enormt, en fröjd att dricka. Climens och Yquem skall tydligen vara strået vassare! nån som provat?
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Albert Ponnelle Puligny-Montrachet 2005 från vännerna på Aeterno AB. I yngsta laget, men mycket gott efter ett par timmar i karaff. Bra vit bourgogne är kanske inte underskattat, men inte så överskattat som en del påstår... :)
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår blev det en 2004 Chablis Blanchot från Raveneau, lyckades få tag på 2 flaskor i Bourgogne i somras.
Helt fantastisk!!! Så oerhört elegant, krispig och ren. (ja, det fanns frukt där också)

Att det ska vara så jävla svårt att få tag på Raveneau, priserna på nätet är ju helt vansinniga.
1000kr för en 1:er cru och 2000kr för en grand cru av medioker årgång finns ju inte...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår blev det en 2004 Chablis Blanchot från Raveneau, lyckades få tag på 2 flaskor i Bourgogne i somras.
Helt fantastisk!!! Så oerhört elegant, krispig och ren. (ja, det fanns frukt där också)

Att det ska vara så jävla svårt att få tag på Raveneau, priserna på nätet är ju helt vansinniga.
1000kr för en 1:er cru och 2000kr för en grand cru av medioker årgång finns ju inte...

Jaha, fan va kul! Så det är så du "går hem från jobbet och slaggar för att du är trött..." Ärkepucko!

Det enda roliga igår var Lynch Bages 1996, ett jävligt snyggt vin faktiskt.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jävla gnällkärring.
Gick förbi Anders på vägen hem åt åt middag och drack ett glas Chablis.
Man sover bättre på Chablis än amarone som du brukar skicka i dig innan du lägger dig varje kväll...
 
Toppen