Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Sjödin skrev:
Igår kväll sprättades en 1996 Comte Audoin de Dampierre...
Nu hade jag bara en flaska av den här, men hade jag haft fler hade jag pimplat i mig dem hyfsat raskt. Jag ställer mig ytterst tveksam till att det här vinet utvecklas mer. Inte till det bättre i alla fall...
Är det någon som provat vinet? vad tyckte ni? Börjar det kanske bli dags att korka lite 96:eek:r?

Hittade inte just den sorten, tror jag, men kollade med RJ guiden och generellt så är det väldigt lite skillnad på uppnåd poäng och potentiell poäng från denna tillverkare,
dvs. vinner inte på lagring. Nu är ju inte RJ någon "sanning" så, men kanske kan ge lite härledning i frågan :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

En halva Duval-Leroy Rosé de Saignee, rätt lagom (yeah right) en vardagskväll, plus ett glas isvatten.

Till det två rostade mackor med löjrom och sen mammas lasagne. :)

Känner mig rätt nöjd med dagen. Lekrummet är tll bredden fyllt med tomkartonger, och det mesta ligger markerat, memorerat och betygsatt i källaren.
Och jag tror förkylningen är på väg...kanske lite mer Mackmyra hjälper?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Jag tror jag ska sluta med Whiskey, Cognac och allt annat dravel.

Det blev en Ron Zacapa Centenario 23 anos och jösses vad god den är.
Har bara hittat den nere i Köpenhamn, någon med fler inköpsställen?
Det är en Gudagåva från Guatemala och den förtjänar en egen tråd.

2761216579_2af6966e69_m.jpg
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jag vet att det finns en svensk importör på den, men jag kan banne mig inte minnas vilka det är... Det är ett antal år sedan jag handlade in sprit till en restaurang sist.
 
SV: Idag dricker vi

Det är Jacobsson och Söderström i Malmö som har den.

Sjukt god förövrigt. Som så mycket annan välgjord långlagrad rom förövrigt.

Dricker jag sprit blir det oftast en bra Rom eller fruktdestillat möjligen en grappa eller en burbon då och då.
Har tröttnat helt på Whisky.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Håller med er på romfronten, en annan som jag gillar är Matusalem 15år, ganska mkt toner av vanilj men på en trevligt sätt.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pausade i mitt snickrande och tryckte en pizza med bea och korkade upp en Belgrave -04. Helt ok men såklart inget stort vin.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Lite torsdagsfirande mitt i finanskrisen :)

Startar med Mozzarella di Bufala med färsk basilika, olivolja och körsbärstomat.

Till mellanrätt blir det svensk löjrom och blinier.

Huvudrätt Oxfile med rotsaker

Dricks till detta är en Roederer brut inköpt -95. Ska bli mkt intressant med tanke på hur brutalt bra Krug inköpt 96 var på provningen senast.

Till dessert blir det en halva Billecart -96.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

För mig blev det en Anchor Steam Liberty Ale till en ruggigt bra hamburgare på Mäster Anders. Innan det rann en Hof ner ;D

Nu dricker jag en Lagavulin 16. Trevlig torsdag således.
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fan va fint det blev när jag byggde in avloppet och vattenledningarna med lite 45-reglar och plywood. Belgraven har öppnat upp sig lite mer men är ju inte så rolig ändå. Kanske ska lägga ner den och döda totalt med en Laphoraig.. ;)
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Kom nyss hem från en provning med champagnehuset och ridderheims.
Spännande erfarenheter men knappast något som lämnade några starka smakupplevelser.
Kladdar ner anteckningar imorgon.

Nu nalkas det senaste avsnitten av Ultimate Fighter och lite sömn så jag orkar med att hänga på forumet imorgon på jobbet ;)
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Kom nyss hem från en provning med champagnehuset och ridderheims.
Spännande erfarenheter men knappast något som lämnade några starka smakupplevelser.
Kladdar ner anteckningar imorgon.

Nu nalkas det senaste avsnitten av Ultimate Fighter och lite sömn så jag orkar med att hänga på forumet imorgon på jobbet ;)


Ska jag spoila resultaten för dig? ;) Alla fighter utom en var faktiskt riktigt bra ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår blev det flera riktigt bra Champagner


Heidsieck Diamant Bleu 1989, mogen, saffran, smakrik, som en liten måltid

Salon 1995 nästan vit i färgen, ung, fortfarande lite snål, perfekt balans, oändligt lång smak. spara minst 5 är till!
Salon 1996 mörkare i färgen än 95an och mera generös i doft och smak, fylligare mera kraft, elegant. Klass!

Pierre Peters Cuvee Speciale 1999 denna flaska var fult mogen, mandarin, rund smak, full av charm. nästan lite oroväckande mycket/snabb utveckling nu på PP99an
Charlemagne Mesnillesime 1999 Wow kvällens överraskning! vilket vin, sanslöst läcker syra, fullständigt gudomlig att dricka just NU. kvällens bästa!

Diebolt Prestige 95/96 ek, grädde och gula frukter. Läcker
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Salon 1997. Doften svår och knuten, men härlig mineral uppfattas tillsammans med sedvanliga gröna äpplen, gul citron och en skvätt lime. Smaken komplex, men underbart harmonisk och moussen ska vi inte tala om. Underbar känsla i munnen! Stor champagne men på tok för ung för att få uppleva hela spektrat.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Salon 1997. Doften svår och knuten, men härlig mineral uppfattas tillsammans med sedvanliga gröna äpplen, gul citron och en skvätt lime. Smaken komplex, men underbart harmonisk och moussen ska vi inte tala om. Underbar känsla i munnen! Stor champagne men på tok för ung för att få uppleva hela spektrat.
Salon, is nice ;)
 
SV: Idag dricker vi

Började med en Döhnhoff Norheimer Kirschheck 03. Riktigt god nu och skall nog inte sparas mer. Rena saften. Jag är lite kluven till tyska 03:eek:r, de saknar lite motstånd och bett i syran, men som aperitif funkar dem perfekt.

Sedan Haut-Carles Fronsac 04 till hemfixad burgare, klyftpotatis och tillbehör. Det här var riktigt bra. Stram, fyllig och redan nu med en grym balans. Jag gillar modernt stylade bordeaux och det här är ett fynd.
Den där J L Thunevin är en sådan där person som det borde finnas fler av i Bordeaux. Dom är några redan nu men fler borde göra som han och Vatelot etc.
 

Dejzan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Laurent-Perrier -99 på halvflaska, trevlig skumpa som jag gärna köper mer av fast då helflaska eller magnum.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ch Cantenac Brown 2002 till hängmörad svensk oxfilé, krämig potatisgratäng, portvinssås och smörfrästa kantareller. Även en Margaux från en taskig årgång kan göra en lite smålycklig på söndagskvällen...
 
Toppen