Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Tänkte korka en Selecction 05 häromdagen men blev inte av, har du prövat?
Antar att du menar Calejos Seleccion de Vinedos de la Familia
Har både -04 och -05 hemma men har bara smakat -04 än.
Den har tanniner som en Montus eller Bouscassé ungegär och är enormt tätt packad med mörk ung frukt och massor med animaliska toner i doften.
Åtminstone vad gäller -04 så tror jag att den bör bli >10 år innan den visar sina bästa egenskaper.
Själv kommer jag att låta den ligga 5-6 år till innan jag provar igen.
Reservan -04 var lite inne i tunneln när jag provade den i december så den får nog vänta 2-3 år den också.
Crianzan -05 däremot var underbart tillgänglig och njutbar redan nu.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår hamnade jag på Lenbach och tog in en laddning sashimi. Hittade Lustau Manzanilla på glas och tog en sådan också. Smaken ger en salt känsla i munnen och det matchar sojan bra, men jag tycker att det hade behövts mer syra i vinet för att fungera optimalt.
Därefter trillade jag över i bardelen där afterwork pågick för fullt. Det blev Moscow Mule för hela slanten. Och ingen house eller techno; trevlig kväll.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

Sitter och zippar på lite Delas "marquise de la tourette" Hermitage rouge och kollar på jävla skit på tv.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blev en flaska Les Terasses till en galet stor köttbit på en argentinsk köttrestaurang. Gjorde sig bäst till förrätten som var bla grillad blodkorv och kalvnjure.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Åt middag på Zafferano i London i kväll och drack Valpolicella Romano Dal Forno 2001 till maten. Fruktig och passade utmärkt till bresaolan som jag åt till förrätt. Funkade också till pastan med tomatsås och hummer som jag åt till huvudrätt.

Efteråt blev det lite poker hemma hos en god vän och en flaska Lanson Noble Cuvée Blanc de Blancs 1997. Lanson är inget favoritmärke direkt, men den här var riktigt bra. Underbar doft och sedan en fyllig smak av champinjoner och massor av syra. Påminner inte så lite om Vilmart Coeur de Cuvée, vilket är en stil jag gillar.

Avslutningsvis fick jag smaka ett glas Mouton Rothschild Cassis. Det var en nyhet för mig att ett svartvinbärsvin kunde vara så gott. Det var helt fantastiskt!
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Antar att du menar Calejos Seleccion de Vinedos de la Familia
Har både -04 och -05 hemma men har bara smakat -04 än.
Den har tanniner som en Montus eller Bouscassé ungegär och är enormt tätt packad med mörk ung frukt och massor med animaliska toner i doften.
Åtminstone vad gäller -04 så tror jag att den bör bli >10 år innan den visar sina bästa egenskaper.
Själv kommer jag att låta den ligga 5-6 år till innan jag provar igen.
Reservan -04 var lite inne i tunneln när jag provade den i december så den får nog vänta 2-3 år den också.
Crianzan -05 däremot var underbart tillgänglig och njutbar redan nu.

Menade Protos Seleccion 2005 som jag misstänker behöver några år till, men tack för info. Blev ju sugen på en sådan nu ;)
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

En Rene Mure Pinot Noir Clos Saint Landelin 04.
Direkt efter öppnandet slår primärtoner av PN mot näsan, dock lite tunn i smaken. Efter cirka en timme har de inbjudande frukterna tonats ner och istället dyker fat upp i vinet. De mer dova tonerna i näsan och on ganska kraftig bitterhet i smaken för tankarna till en Sangiovese som upplevs lite tunn i smaken; dock inget negativt i det här sammanhanget. Efter ytterligare nästan en timme har vinet gått ihop igen och frukten har återvänt från semestern. Riktigt trevlig.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Just nu öppnade jag en Andre Clouet GR och sitter och njuter av att det är helg.
v_skogh kommer förbi om några timmar och då kommer det väll bli helt andra grejer som öppnas.

Återkommer med vad "dum och dummare" tillslut öppnar.
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Domenico Clerico Barbera d'Alba Trevigne 2005
Jag sparar andra halvan till imorgon och låter nog den andra flaskan vila till sig några år.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

2007 Stoneleigh, Pinot från NZ. Nja..vette fan.... Funkade bra till käket men sista glaset nu känns lite trist... Whisky souren innan käket var bättre.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Igår dracks det inledningsvis ett par (tre) Old Fashioned som följdes upp av ett par hof och ett glas 2006 Jean–Luc Joillot Bourgogne Pinot Noir på Mäster Anders. Riktigt gott vin faktiskt även fast det inte lirade helt hundra med Chili- och ingefärssåsen. Men över lag förvånansvärt bra.
Sen jobbade jag och en kompis oss igenom merparten av stureplans krogar :-\ Så nu dricker jag treo :p
 

Jos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Beställde Guigal Crozes Hermitage -03 på Grodan som visade sig vara en 05, - och inte gjorde de ett bättre pris heller :(
Innan kaffet blev det en jäkla massa Taylor LBV som var gött :p
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pomerol skrev:
Mas la Plana 1996; tydlig tegel i färgen, något anonym doft som domineras av rostade fat, någon ceder, svart vinbär och mognadstoner. Tappat mycket frukt men bra matvin, fungerar perfekt till en oxfilépasta med mycket kantareller i tomatsåsen. Drick nu - eller helst förra året...

Vad tyckte du om Mas La Plana, den är bra men lite "trist", som sönderproducerad musik, typ...eller så är det bara mina lätta fördomar mot Torres som gör sig tydliga. Har en flaska Salmos -06 som jag tänkte testa i dagarna, inte druckit deras Priorat tidigare, väntar mig inga underverk men ska bli lite spännande ändå.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Vad tyckte du om Mas La Plana, den är bra men lite "trist", som sönderproducerad musik, typ...eller så är det bara mina lätta fördomar mot Torres som gör sig tydliga. Har en flaska Salmos -06 som jag tänkte testa i dagarna, inte druckit deras Priorat tidigare, väntar mig inga underverk men ska bli lite spännande ändå.

Har lite Salmos -06. Bra men inte stort. Mycket kakao och lite kantigt/kärnigt men bra för pengen (betalade runt 120:- har jag för mig).
Blir nog bättre med 2-4 års lagring till.

Jfrt med t.ex Rotllan Torra Resreva (för att ta ngt i ungefär samma prisklass) så väljer jag nog den sistnämnda.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Jag har för det mesta en "pervers" hatkärlek till Zinfandel. Usel Zinfandel är ju aldrig kul, men en saftig god alkoholstark Zinfandel, gärna från just Turley eller deLoach kan vara ett jäkligt trevligt "skjortärmsvin".

Allt finns i variatoner. Lika usel som en överextraherad PN från USA kan vara, lika komplex kan en 10-årig Ravenswood Dickerson Vineyard vara.
Har jag 300:- och får välja mellan 1 flaska PN och en flaska Zin så är valet lätt för mig ! Det blir Zin alla gånger.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade en av mina nyinköpta Billecart-Salmon Cuvée N.F. 1996 i kväll. Stor fyllig doft och en brödig, smörig, aningen bränd/oxiderad smak. Mycket syra men nästan ingen fruktighet, möjligen en tendens av lime. Hade jag provat blint hade jag gissat på en sen åttiotalschampagne. Mycket bra!

Blev en NV Delamotte också. Nästan löjligt mycket citrus men också lite metall och gula äpplen.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Idag blir en tuff dag, baksmällan har mig i sitt grepp. Cola och pizza, som Lambo skrev, låter som ett bra recept för att bli frisk.
Och om nån timme ska jag på barnkalas...hur ska jag överleva?

Igår var det middag på Sjögräs. Jag är mycket nöjd med besöket; mat, dryck och service var på mycket hög nivå.

Började med en Henriot skumpa. Helt ok utan att imponera på nåt sätt. Till den madeirakonserverade anklevern (för fyndpriset 134 kr) blev det ett vitt, sött vin Vouvray, Domaine Le Capitaine.
Passade utmärkt, köper gärna fler sådan flaskor om någon vet vart man kan köpa?
Det blev Vaktel med gåslever till förrätt. Det första vinet (Les Launes, Delas Frères 2006) leverade inte riktigt, så det blev ett nytt glas med Mazzaron, Tepranillio som var betydlig bättre.
Jag citerar White Guide: "Proppad med gåslever dyker den urbenade, vackert upplagda vakteln upp tillsammans med en lätt cognacssky och lenvevat potatismos. Kring pippin står en fin air av tryffel." :D

Efterrätten hoppade jag över och tänkte istället ställa Rom Zacapa 23 anos mot det rekommenderade Eldorado Special Reserve 15 yrs., men tyvärr var Zacapan slut.
Eldoradon var dock helt ok.

Allt som allt ett prisvärt :D besök, innan vi gick vidare till en mycket välplanerad 40-årsfest på Kägelbanan på Södra Teatern.
Exakt vad jag drack där vet jag inte riktigt, förutom att jag smakade nån Cava Rosé som var så sött så det inte gick att dricka samt Red Stripe öl.
Jag bjöd på några Lond Island Tea också, lyckligtvis drack jag ingen själv.
 
Toppen