Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

kayaker skrev:
Domenico Clerico Barbera d'Alba Trevigne 2005
Jag avslutade flaskan idag. Bästa barberan jag druckit även om det kanske inte säger alltför mycket.
Kompletterade med en halvflaska Vilmart Grande Réserve.
 
SV: Idag dricker vi

Besökte Rouge igår... Grand Anne 99, Krug 95, Mumm Rosé, nåt riktigt sjysst rödtjut, drinkar... bakis hela söndagen :<
Rouge var trevligt, maten ok, men möjligtvis något överhype:at ftf...
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Warwick Estate Trilogy -03 (Stellenbosch/RSA). Intressant vin på Bordeaux-blandning med mycket ceder och lite Pauillac-stuk som jag ofta hittar i lite bättre Bordeaux-kopior från RSA.
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Vad tyckte du om Mas La Plana, den är bra men lite "trist", som sönderproducerad musik, typ...eller så är det bara mina lätta fördomar mot Torres som gör sig tydliga. Har en flaska Salmos -06 som jag tänkte testa i dagarna, inte druckit deras Priorat tidigare, väntar mig inga underverk men ska bli lite spännande ändå.

Anledningen till att jag fortsätter att plikttroget köpa Mas la Plana årgång efter årgång beror på att jag tidigare har haft mycket bra erfarenhet av lagrad sådan. Ingen har dock på senae år levererat som min minnesbild önskar. När jag föll för den var det en riktig bx-kopia. Om jag inte minns fel ska de väl ha ändrat druvsammansättning? Nåja, de är ju bra någon stans ändå och det är kul med firmor som vill göra lite bättre viner trots att de är giganter.
 

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Packar inför karibien och passar på o dricka lite bubbel. Lär ju inte bli nått sånt där direkt. 2 veckor utan bubbel blir tufft, tur att dom har bra rom och lokal öl.
Det som dricks är en halva Billecart NF -96. Precis öppnat den men redan nu har den en väldigt fin bred doft och en härlig eftersmak, lite kort bara...
Lär bli ett riktigt vasst vin om 10 år men redan nu är det en njutning.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

1CRU skrev:
Är det någon som har någon erfarenhet av Domaine Santa Duc Gigondas 2005 och 2006 från Rhone?
jag drack den (2005) i går på krogen och jag blev så förvånad över hur pass bra den var, kostade bara 500 kr på krogen och 175 kr på systemet.

jag tänkte köpa några flaskor på systemet, då jag har mycket ont om vardagsviner hemma. Ska jag köpa 2005 eller 2006?
Tanken är att de ska drickas nu fast med en lång dekantering.

Ok då har jag varit och köpt de sista 14 flaskorna som fanns på nybrogatan. Det fanns bara 2006 men ack vad god den är.
Jag är inte duktig på att återge ett vin, så det enda jag kan säga är att det var mycket gott och jag rekomenderar er att prova den.

Jag bara måste fråga en sak.
Jag har inte varit på något bolag på över 3 år i och med att vi alltid köper våra viner direkt från producenterna i Bourgogne.
Men när jag kom in på systemet på Nybrogatan så såg jag att de inte längre delar upp vinerna i länder utan kör med prissättningen på vinerna.
Fan vad jag fick leta efter hyllan med "viner över 100 kr"
Är det samma sak på alla andra systembolag?
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

1CRU skrev:
Fan vad jag fick leta efter hyllan med "viner över 100 kr"
Är det samma sak på alla andra systembolag?

Den brukar vara väl dold på de flesta systembolag, och max någon meter lång.
Folk köper väl efter pris?

Sen brukar det finnas en låst glasdisplay där de har Krug, DP och annan dyr starksprit (på de lite hetare bolagen).
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag och CH sitter nu och kikar hockey samt sippar på en flaska Bonnaire Blanc de Blancs Cramant NV.
Tror jag gav knappat 300 spänn för denna och den är verkligen riktigt bra. Det handlar om 100% Grand Cru.
Riktigt synd att denna inte finns att köpa på systemet, hade ganska enkelt kvalat in som huschampagne.
 
SV: Idag dricker vi

1CRU skrev:
Jag bara måste fråga en sak.
Jag har inte varit på något bolag på över 3 år i och med att vi alltid köper våra viner direkt från producenterna i Bourgogne.
Men när jag kom in på systemet på Nybrogatan så såg jag att de inte längre delar upp vinerna i länder utan kör med prissättningen på vinerna.
Fan vad jag fick leta efter hyllan med "viner över 100 kr"
Är det samma sak på alla andra systembolag?
Det varierar. Flemingatan kör med land (eller så gott de kan iallafall). Regeringsgatan har jag för mig kör område också (sällan i den "vanliga" delen där). Det är de två ställerna jag handlar mest på.
 

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

De flesta bolag sorterar efter pris. lite oskönt. på mitt lokala bolag står det billigaste plonket precis vid dörren så man inte behöver gå så långt.

ang santa duc: drack 05:an i höstas. god! tror den blir lite bättre om något/några år. vad tror du? har några enstaka 04:eek:r hemma. har dock inte smakat dessa. kom en annan bra santa duc i en tillfällig lansering för några år sen; les quatres terres. har inte sett den sedan dess.
 

Helen

Medlem
SV: Idag dricker vi

ae skrev:
De flesta bolag sorterar efter pris. lite oskönt. på mitt lokala bolag står det billigaste plonket precis vid dörren så man inte behöver gå så långt.

ang santa duc: drack 05:an i höstas. god! tror den blir lite bättre om något/några år. vad tror du? har några enstaka 04:eek:r hemma. har dock inte smakat dessa. kom en annan bra santa duc i en tillfällig lansering för några år sen; les quatres terres. har inte sett den sedan dess.

Jag tycker det är ett jävla otyg att sortera viner efter pris. men men det kanske säljer mera då.
Jag drack både 05an och 06an förra veckan. Jag tycker nog att 06an är ett bättre vin. Den kräver dekantering. Visst kommer den att bli bättre om något år men jag tycker nog att den är riktigt bra nu. Jag är bara så glad att jag äntligen har hittat ett "billigt" och bra rödtjut på systemet.
Hur är 04an?
 

ae

Medlem
SV: Idag dricker vi

håller med om att 05:an def är drickbar nu med lite dekantering. har inte druckit ngn av 04:eek:rna. borde kanske prova snart o återkomma.
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Inledde gårdagskvällen med en flaska Vilmart Coeur de Cuvée 1997 på Hotell Stureplans champagnebar. Vilmart imponerade som vanligt och priset var rena fyndet: 1030 kr.

Därefter åt vi avsmakningsmenyn på Vassa Eggen. Vi försökte hitta ett bra vitt vin till förrätterna, men det var ganska dåligt utbud. Till slut valde vi i stället en champagne: Joseph Perrier Cuvée Josephine 1995. Kraftig doft av gröna äpplen, smak av gröna äpplen och eftersmak av cider. Efter ett tag dök även röda äpplen upp. Märklig champagne! Den kändes dessutom väldigt ung och skulle säkert må bra av ytterligare några års lagring. Den passade i alla fall mycket bra till goyoza på pilgrimsmussla fylld med krabba, yuzu och kräm på isbergssallad samt förrätt nummer två: ankleverterrin, honung, päron och müsli.

Sedan tog vi in en flaska rött, en Ballarin Nebbiolo 2003. Jordig doft och smak, men den öppnade aldrig upp sig riktigt. De tre avslutande rätterna var:

Stekt kalvbräss, kastanj och anklever crème, spetskål och aprikos

Variation på anka, pumpakräm, endive och grönpeppar

Dr. Pepper, choklad, kola och körsbär

Mat och service var riktigt, så jag kan varmt rekommendera ett besök på Vassa Eggen.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Dr. Pepper, choklad, kola och körsbär

Magsjukan har lagt sig, så jag kastar mig in i gourmandtrådarna igen, utan att få kväljningar.... ;D

Dr. Pepper?? Hur menar du då?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Det var en sådan där snygg efterrätt, där Dr Pepper var i skumform över ett par bitar kolatårta.

God damn..... Dr Pepper som är så sjuuuuuukt gott...
 
Toppen