Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Om en timme korkas det upp en Comtes de Champagne 96, satan vad gott! ;D
Kan bara instämma och vara lite avis ;) Köpte en låda igår hos Farr ;D
Blir en Diebolt 1995 Eklagrad ikväll
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Själv funderar jag på att ta ut det som är kvar av min Claude Val från kylen, och stoppa i mikron så den får en "bra" temepratur. ::)

Imorgon vankas dock något jag blivit rekommenderad av Max m.fl. här, en bastinklädd skumpa som ska smaka Cristal...
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Om en timme korkas det upp en Comtes de Champagne 96, satan vad gott! ;D

Ahh, gott!

Vad fan! Nu är jag sjukt sugen på nåt! Frågan är vad jag har som jag kan öppna själv :/
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Ahh, gott!

Vad fan! Nu är jag sjukt sugen på nåt! Frågan är vad jag har som jag kan öppna själv :/

Sitter i samma sits. Sjuk sugen på att öppna något nu.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Fick lite smått panik och slet up en Fetzer Barrel Select PN som jag fick några flaskor av till jul. Stillade det värsta begäret iallafall :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Erfarenhet i det här fallet, drack ett par stycken flaskor av den för några veckor sen med unge herr K88 och hans sambo Nisse.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Om en timme korkas det upp en Comtes de Champagne 96, satan vad gott! ;D

Jag får nöja mig med att vi kommer testa den nästa helg.
Vad jag känner till så kommer det även att dukas upp Winston -96, PP -00 magnum, Duval-Leroy Femme -96 + några icke anmälda flaskor ännu
 
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Helt underbart smarrigt kan jag säga!
Gott! Och jag lär ju få veta det nästa helg också, då det ser ut som att jag skall komma med på den lilla träff CH nämner. Då får vi se om den kan mäta sig med Krug och Salon. ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll blev det Comtes 96 som sagt, just den här flaskan var lite för ung tyvärr...

Efter det korkade vi en Clos de Goisses 97, jäkligt märklig ???
Den var lite grumligt och kändes nästan kokt, jag trodde den var defekt!
Men när jag läste Julle notering om den idag så skrev han att den var precis så för tillfället.
Inget att rekommendera de närmsta åren iallafall.

Sen blev det Guy Charlemagne mesnilssime 99, skönt Chablis-aktig och börjar öppna sig nu. Bra men inget magiskt.

Avslutade med Leoville las Cases 99 och 04.
Fy fan vad bra!!! Kan varmt rekommendera 04:an att dricka nu, helt grym!
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Cristal 1986 blev det ikväll. Av minst två anledningar:

För mig är det första gången jag provar Cristal någonsin, så jag vill veta om det är värt att köpa fler.
Dumt att köpa Volvo, om man inte tycker om att äga och köra dom liksom.

Att det blev 1986 beror på att RJ tycker att den är mogen och inte har mer att ge, håller högst några år till (2007).
Förvisso skriver han också att den är en riktigt svag Cristal, så det är väl lite orättvist att ha 1986 som introduktion
för de tyngre grejorna?
Nåväl korken är utflugen och provningen har börjat, det finns ingen återvändo.

Om det här är en "riktigt svag" Cristal, undrar hur bra de "starka" smakar? De måste ju vara fantastiska!
RJ ger det här vinet betyg 90/90. För mig ligger det klart högre, klår ju Krug GC med hästlängder i min värld!
Och en sån ligger på 94/95, och där är jag nog beredd att placera det jag nu dricker också.
Det märktes direkt att det här är ett stort och bra vin.

Frågan är om jag skulle klara av att skilja den från en lagrad Krug öht? ???
Det hade jag verkligen inte förväntat mig, hade nog förväntat mig friskhet och inte Krugs dova toner.
Kolasmaken finns där helt klart, men det är inget RJ nämner. Han är fåordig, och mera på smörig, söt och lättdrucken (No shit!)
men utan friskhet. Hade han otur med sina flaskor?

Jag älskar lagrad Champagne! Skål! ;D

Planen är att öppna André Clouet 1911 också, och köra glas vid glas. Vi får se.
 

Krisman

Medlem
SV: Idag dricker vi

jajaja själv fick man dra i sig en pava Barolo 2000 vingården gibilino från Gemma.
Då min sambo inte uppskattar sånt, fick jag allt själv ;D

Ch var när hur, vill oxå!
 

Pomerol

Medlem
SV: Idag dricker vi

Barbera d'alba från Bera ano 2006. Kul med lättare italienskt vin som ändå har bra kvalitet (annars blir det väldigt mkt fat när man går upp i pris). Ingen favorit gällande stil men passade bra till maten; carbonara.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Drack upp resterna av min Fetzer från igår tillsammans med tvättning, städning, tv-spelande och två installationer av Windows 7 beta. :D
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Puligny-Motrachet Clos de la Mouchere 2002 från Jean Boillot. Förhoppningsvis lika bra som sist då den nästan spöade en Chevalier-Montrachet 1999 från Dom Leflaive.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

Törstar svårt efter mer Cristal. Den var SÅ god!

Dricker upp resterna av André Clouet 1911 från igår.
Överhuvudtaget tycker jag att vinerna från huset är ganska vattniga, och ju billigare ju vattnigare.
1911 är helt ok. Tror nog att den kan bli bättre med 3-4 år på lagring som Elvis skrev.

Gråter lite över att en av de fyra lagrade Krug Grand Cuvée jag hämtade ut igår gick till änglarna.
Paketet var mycket dåligt packat, i princip en låda med 4 st. Krug och lite bubbelplast så jag är mest förvånad att bara en flaska gick till kross.
Vi får se hur det går att få ut nytt på försäkringen, jag har iaf Posten som vittne på att en flaska var krossad. :(
Så går det när man klagar på alltför väl packade flaskor. :)
 
Toppen