Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Vafan är det här för nån vinutopi ni hittat? Låter ju som en våt dröm :D

Jaja, får väl sitta på min kammare ensam och dricka 'pisvärt' BiB-vin drömmandes om Mouton -82 =(
Häng på då istället.
En kille blev sjuk så vi har en plats ledig.
Vi möts på Sturehof runt 17,30 och är där till 19 innan vi åker till källaren.
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Stort tack för erbjudandet, men min plånbok tillika bankkonto skrek av fasa vid blotta tanken på en mouton 82:a, för att inte tala om allt annat gott. Just nu skriker den tyvärr högre än magen och levern =(
Men tar gärna en rain check på det hela =)


hmm...ett sånt där sms-lån kanske vore nåt ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Keen skrev:
Stort tack för erbjudandet, men min plånbok tillika bankkonto skrek av fasa vid blotta tanken på en mouton 82:a, för att inte tala om allt annat gott. Just nu skriker den tyvärr högre än magen och levern =(
Men tar gärna en rain check på det hela =)


hmm...ett sånt där sms-lån kanske vore nåt ;D
Ja billigt lär det inte bli, men hur sätter man ett pris på lyckliga minnen för livet?
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Ja billigt lär det inte bli, men hur sätter man ett pris på lyckliga minnen för livet?
Man sätter dom lite efter löning och inte precis innan nästa ;D
Fyfan, känner mig så Svensson så man börjar gråta =( Får trösta mig med Gredos och Lord Calvert..

...vänta lite nu! La Tour Haut Brion och 16-årig Lagavulin får det bli istället :mad:
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ja, vad ska man säga?

På grund av ett väldigt sent avhopp så var vi plötsligt två man kort och vi tog där och då beslutet att skjuta upp vår fantastiska resa till "den gömda källaren". Istället så sänkte vi några bägare gyllene Hof på sturehof innan vi gick ned till Pontus! för att käka middag. Det var naturligtvis fullt på Pontus! (gud vad jag tycker att det är fånigt med "!", men vaffan!) Men Krug88 var nere på Grappe tidigare på kvällen och sprang ihop med Nicke som ordnade med ett bord till oss. Stort tack för detta!

Väl där så överlät vi vinerna helt till Nicke, vi valde käket och hand lade upp vinstrategin. Till ammisen så fick vi in någon för mig okänd liten producentchampagne, Krug88 kommer kanske ihåg vad den heter, till förrätten (där vi alla tog samma sak) så serverades en skön Dompa 1983 och här kom faktiskt kvällens smaksensation! I eget majestät var vinet ganska trist, på väg att trilla över kanten om man ska vara helt ärlig. Men tillsammans med maten så levde det verkligen ut. Dompa 83 med knaprigt bacon är en stor smakupplevelse! :D

Mellanrätten var ett nedköp. Jag och Krug88 tog in havsabborren som tyvärr var överkörd och serverades med någon form av söt marmelad. Detta gick helt åt helvete dåligt med J.L Chaves 2004 Hermitage blanc. Dock så fungerade det bättre till Balles och K's rätter (tonfisk och torsk vill jag minnas), Nicke var vänlig nog att slänga in en trevlig Österrikare till oss, ett vin som jag inte för allt i världen kan minnas vad det hette eller ens vilken druva det var. Krug88 hävdade envist att det var Riesling, men jag är fortsatt skeptisk, jag tror på Grüner. Strunt samma, det fungerade sjukt bra till våran lilla firre och vi mumsade vidare.

Kötträtten sen, där plockade jag in Ibericogris i olika former, tyvärr var den inte riktigt bra tillagad, det var på tok för mycket stuns i köttet. När jag tar in karré och grissida så vill jag ha det mört, som att tugga bomull ungefär, men det hade de misslyckats med. Underligt det där, då hedlund är en stammis på ÖK, så jag vet att han ver hur man ska tillaga svin på korrekt sätt! KOmmer fan inte ihåg varmrättsvinet till namn, men det var något obskyrt, och jävligt bra, Italienskt. K88, fyll i du som har kvittot!

För att sammanfatta kvällen lite. Vinerna var fantastiska, servicen likaså, där det tyvärr brast igår var på maten. Som Balle uttryckte det, jag hade gärna betalat en tusenlapp till om maten varit riktigt bra!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det två flaskor skumpa.
Börjar med en Krug Grande Cuvee för att sedan sänka en Bollinger Special Cuvee Brut till pokern.
Ska bli trevligt, har inte druckit Krug innan och eftersom att jag är ett stort fan av Bollinger ska det bli en intressant jämförelse.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Ja, vad ska man säga?

På grund av ett väldigt sent avhopp så var vi plötsligt två man kort och vi tog där och då beslutet att skjuta upp vår fantastiska resa till "den gömda källaren". Istället så sänkte vi några bägare gyllene Hof på sturehof innan vi gick ned till Pontus! för att käka middag. Det var naturligtvis fullt på Pontus! (gud vad jag tycker att det är fånigt med "!", men vaffan!) Men Krug88 var nere på Grappe tidigare på kvällen och sprang ihop med Nicke som ordnade med ett bord till oss. Stort tack för detta!

Väl där så överlät vi vinerna helt till Nicke, vi valde käket och hand lade upp vinstrategin. Till ammisen så fick vi in någon för mig okänd liten producentchampagne, Krug88 kommer kanske ihåg vad den heter, till förrätten (där vi alla tog samma sak) så serverades en skön Dompa 1983 och här kom faktiskt kvällens smaksensation! I eget majestät var vinet ganska trist, på väg att trilla över kanten om man ska vara helt ärlig. Men tillsammans med maten så levde det verkligen ut. Dompa 83 med knaprigt bacon är en stor smakupplevelse! :D

Mellanrätten var ett nedköp. Jag och Krug88 tog in havsabborren som tyvärr var överkörd och serverades med någon form av söt marmelad. Detta gick helt åt helvete dåligt med J.L Chaves 2004 Hermitage blanc. Dock så fungerade det bättre till Balles och K's rätter (tonfisk och torsk vill jag minnas), Nicke var vänlig nog att slänga in en trevlig Österrikare till oss, ett vin som jag inte för allt i världen kan minnas vad det hette eller ens vilken druva det var. Krug88 hävdade envist att det var Riesling, men jag är fortsatt skeptisk, jag tror på Grüner. Strunt samma, det fungerade sjukt bra till våran lilla firre och vi mumsade vidare.

Kötträtten sen, där plockade jag in Ibericogris i olika former, tyvärr var den inte riktigt bra tillagad, det var på tok för mycket stuns i köttet. När jag tar in karré och grissida så vill jag ha det mört, som att tugga bomull ungefär, men det hade de misslyckats med. Underligt det där, då hedlund är en stammis på ÖK, så jag vet att han ver hur man ska tillaga svin på korrekt sätt! KOmmer fan inte ihåg varmrättsvinet till namn, men det var något obskyrt, och jävligt bra, Italienskt. K88, fyll i du som har kvittot!

För att sammanfatta kvällen lite. Vinerna var fantastiska, servicen likaså, där det tyvärr brast igår var på maten. Som Balle uttryckte det, jag hade gärna betalat en tusenlapp till om maten varit riktigt bra!

Alltid lika tråkigt när inte käket når upp till dryckjomets nivå.

Hur smakade den okända skumpan som serverades till ammisen?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Det var ett enkelt och okomplicerat bubbel. vintage 2002. Nothing to write home about!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

H Beauforte hette han tydligen, och 2002 som du sa där.

Det är så otroligt onödigt att komma hem vid 3 på morgonen drygt 4000kr fattigare.
Vi skulle ju bara äta middag...
 

cabreo

Medlem
SV: Idag dricker vi

;) Till Krug.
Hur var det nu, bantade inte du?
Själv ska jag njuta en Lascombe 02a. Jag vet, den är ung men den är klart drickvänlig nu. Eller vid närmare eftertanke
en Sarget de Gruaud Larose 99, hm det visar sig.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Tja, banta och banta, det är väl mest en jävla massa tränande och ätande av rätt saker! :)

Lite lebensqualität måste man ju få då och då, annars blir det bara tråkigt! Återkom med info om Sarget när du är färdigdrucken! Själv kommer jag nog att hålla mig lugn ikväll. Eventuellt lite bubbel.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
H Beauforte hette han tydligen, och 2002 som du sa där.

Det är så otroligt onödigt att komma hem vid 3 på morgonen drygt 4000kr fattigare.
Vi skulle ju bara äta middag...
Från Bouzy? okomplicerat javisst! men jag tycker det är en härlig odlar Champagne, dock bara druckit den på Magnum!
 
SV: Idag dricker vi

Jäjä..Vi knäckte en De Venoge Louis XV 95 till rårakan med löjrom etc. Hade letat över hela stockhom efter lite rökt spansk sillrom (Avruga) som ingen hade och kom på för sent att jag kunde ju ha snackat med Jürgen på GQ om att få köpa loss ett en matsked eller två. Nåväl, det blev en riktigt bra kombo ändå med kalixägg.
Nästa gång har Lulles lovat att fixa avruga om jag säger till ett par dagar i förväg.
Övrigt, inga riktiga höjdare, förutom att Chateau Vignelaure 01 piskade alla dyra italienare vi körde till hjortracksen. Och som en dark horse en billlig Bordeaux som överraskade klart positivt.. Ch la Dauphine Fronsac 2000 oj vad vi var ute och cykliade i bästa Cab Franc i Loire och inte äldre än 04.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Vino Tinto skrev:
Jäjä..Vi knäckte en De Venoge Louis XV 95 till rårakan med löjrom etc. Hade letat över hela stockhom efter lite rökt spansk sillrom (Avruga) som ingen hade och kom på för sent att jag kunde ju ha snackat med Jürgen på GQ om att få köpa loss ett en matsked eller två. Nåväl, det blev en riktigt bra kombo ändå med kalixägg.
Nästa gång har Lulles lovat att fixa avruga om jag säger till ett par dagar i förväg.
Övrigt, inga riktiga höjdare, förutom att Chateau Vignelaure 01 piskade alla dyra italienare vi körde till hjortracksen. Och som en dark horse en billlig Bordeaux som överraskade klart positivt.. Ch la Dauphine Fronsac 2000 oj vad vi var ute och cykliade i bästa Cab Franc i Loire och inte äldre än 04.

Kul med Louis XV. Jag provade den i somras och jag tyckte att den var så ruskigt hård och knuten fortfarande. Hur var den nu? Hade det hänt något roligt med den?
 

cabreo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Skulle återkomma om Sarget -99an, det blev ingen. Det har varit lite av ett husvin förr, så vi hade visst petat i oss sista flaskan. Snopet.
Hur som helst min älsklings appellation( i Bordeaux) är Pauillac så vi avnjöt en Clerc-Milon 01. Härliga rostade toner, mörk fruktighet nästan St: Estephig- skit gott för att tala klarspråk! Ikväll blir det nog en gammal Chianti får gräva lite bland pavorna och se.
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jag får säga att jag blev mycket frestad i fredags att slänga mig på flyget till Stockholm och att bjuda in mig själv till tillställningen som nu gick om intet. Nu hade jag tyvärr lite andra planer. Dels hade jag lovat Larsson att hålla handen på hans provning hos Munskänkarna i Växjö. Dels hade dottern barnkalas på lördagen. Larsson hade jag utan större samvetskval kunnat dumpa men med dottern är det värre.

Hur som helst så hade M mönstrat en trevlig kollektion för kvällen. Tema var "Bordeauxblend".

2001 Château Branaire Duluc-Ducru, Saint-Julien 4:e Cru Classé
2002 Château Troplong Mondot, Saint-Emilion Grand Cru Classé
2004 Joseph Phelps Cabernet Sauvignon, Napa Valley
2002 Heitz Napa Valley Cabernet Sauvignon
1999 Guado al Tasso ( Antinori )
2001 Collezione de Marchi ( Isole e Olena )

Först ut var Phelps. Trevlig och inbjudande doft så tog jag en sipp. Va fan? Drickat var som hallonsaft med någon kaffebeska i. Totalt ryggradslös! Och eftersom drickat saknade ryggrad kunde man ju (blint) inte associera till något annat än italienare... ;D MEN... (läs nedan)
Förutom Phelps då så var resten typ en radhuslänga. Husen väldigt lika med samma stomme. Varje innehavare hade på olika försökt göra just sitt radhus lite mer personligt för att undvika att man parkerar bilen på grannens uppfart.
Både Marchi och Heitz som kom efter hade mer struktur men kändes ändå något ihåliga.
Fyran i form av Branaire var först väldigt stum men tog sig sedan. Dock var detta ett av kvällens svagare kort.
Femman så blev min favorit för kvällen. Troplong Mondot fyllde munnen som en spinnaker fylls på 60:e breddgraden. Bra frukt, bra balans, bra struktur, bra eftersmak, kort sagt: bra.
Sexan var en insmickrande typ och det blev min nummer två för kvällen. Mer fruktdriven och mindre fyllig än femman.
Så då tillbaka till ovan nämnda "MEN". När vi provade vinerna hade de varit upphällda i ca en timme i glasen, ingen dekantering innan. När jag så skulle till att hyfsa glasen efter ytterligare ca en timme gjorde jag upptäckten att Phelps hade rest sig som en fågel Fenix. Någonstans hade den hittat en ryggrad och medan övriga nu förvandlats till hallonsaft framstod Phelps som ett mycket potent vin. Man upphör aldrig att förvånas i den här branschen.

Det blev ingen efterfest. Dels skulle grabbarna jobba med någon vinlista, dels hade jag revelj klockan sju för avresa mot barnkalas.
Vi hade dock förfest på torsdag kväll/natt där vi bl.a. kollade flaskbottnen på en Janus 95. Trevlig sak.

Till barnkalaset hade dottern valt maten vilket innebar "chokladmousse" på pulver. :(
Dagen efter så skulle det vankas lax med hollandais. Nu var såspulvret slut och jag försökte övertyga dottern om att äkta vara är bättre. Efter lite trugande (läs renodlade mutor) så smakade hon. "USCH, det smakar ju bara smör!". Därefter skulle hon äta potatisen utan sås men det var lite torrt. Regeringen föreslog att dottern kunde ta lite skirat smör som sås och jodå det gick bra!!
Barn är mystiska varelser... ???
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Till barnkalaset hade dottern valt maten vilket innebar "chokladmousse" på pulver. :(
Dagen efter så skulle det vankas lax med hollandais. Nu var såspulvret slut och jag försökte övertyga dottern om att äkta vara är bättre. Efter lite trugande (läs renodlade mutor) så smakade hon. "USCH, det smakar ju bara smör!". Därefter skulle hon äta potatisen utan sås men det var lite torrt. Regeringen föreslog att dottern kunde ta lite skirat smör som sås och jodå det gick bra!!
Barn är mystiska varelser... ???

Ja, verkligen.

Min dotters favorit i matväg är Findus italienska köttfärssås på burk.

Ibland känner man det som om alla ens ansträngningar är förgäves... :(
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Ja, verkligen.

Min dotters favorit i matväg är Findus italienska köttfärssås på burk.

Ibland känner man det som om alla ens ansträngningar är förgäves... :(
Det kunde dock vara värre...

Frugans kusinbarn äter i stort sett endast Mamma Scans köttbullar och dricker helst coca-cola till detta. Inget ont om coca-cola - denna livsnödvändighet dagen efter - men till Mamma Scan...!

Det känns som att dagis har en taskig inverkan på gastronomin...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Det kunde dock vara värre...

Frugans kusinbarn äter i stort sett endast Mamma Scans köttbullar och dricker helst coca-cola till detta. Inget ont om coca-cola - denna livsnödvändighet dagen efter - men till Mamma Scan...!

Det känns som att dagis har en taskig inverkan på gastronomin...

Ja, i sanning.

Man kan undra vad som kommer att hända med alla bra restauranger i fortsättningen när den nya generationen växer upp.

Blir klassiskt god, svensk husnmanskost ersatt av McDonalds och Burger King, eller kommer de att göra en helomvändning och söka sig till rötterna? Som tur var finns det ju en armé skickliga unga kockar som kan hålla fanan högt ett tag, men mitt tips är ändå att det blir antingen himmel (kulinariska oaser till restauranger med krav på goda råvaror och bra drycker) mot helvete (snabbmatsjättarna) och hak som ligger däremellan kommer att reduceras till antal.

Idag får jag skölja ner dessa tankar med en standard-Hermitage från Chapoutier.
 
Toppen