Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dricker Raimat Vallcorba 1996, inte dum alls. Senare ikväll en enkel Palmer brut och sen nåt sött till diverse ostar.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blir det Auxey-Duresses 1:er Cru -01 från en firma som heter Vaudoisey-Creusefond.
Blir premiär för mig på den här firman. Det finns många flera olika Vaudoisey i och runt Pommard.
Har förut smakat Pommard från en enkel men bra odlare som heter Jacquelin-Vaudoisey.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Törstar svårt efter mer Cristal. Den var SÅ god!

Dricker upp resterna av André Clouet 1911 från igår.
Överhuvudtaget tycker jag att vinerna från huset är ganska vattniga, och ju billigare ju vattnigare.
1911 är helt ok. Tror nog att den kan bli bättre med 3-4 år på lagring som Elvis skrev.

Gråter lite över att en av de fyra lagrade Krug Grand Cuvée jag hämtade ut igår gick till änglarna.
Paketet var mycket dåligt packat, i princip en låda med 4 st. Krug och lite bubbelplast så jag är mest förvånad att bara en flaska gick till kross.
Vi får se hur det går att få ut nytt på försäkringen, jag har iaf Posten som vittne på att en flaska var krossad. :(
Så går det när man klagar på alltför väl packade flaskor. :)

Tråkigt, jag lider med dig. :'(
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Efter en trevlig liten champagnestund hos 1Cru på e.m. så blev det en Chardonnay Marimar Estate 2004 till kycklingspett med sataysås. Kändes helt kanon :)
 

Håkan

Medlem
SV: Idag dricker vi

Då var Pulignyn uppdrucken. Jag kan bara säga ett ord och det är världsklass. Skall man få någon bättre vit Bourgogne får man tyvärr gå rejält upp i pris, känns inte riktigt som denna hade kraften hos de en bättre Batard eller elegansen hos en bättre Chealiver men det är en hårsmån. Nu är jag iochförsig väldigt förtjust i den ganska hårt rostade stilen, inte för inte som favoritproducenten är Dom Leflaive. Lycklgitvis har jag fler av denna men den lär inte bli så gammal i källaren.
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

Jos skrev:
Just i dag kändes det inte som den gick helt hundra ihop med bean(blev sjukt god) och entrecoten men den var kanon innan maten! Finns på de flesta system som har i alla fall lite mer än standardsortiment.

Det lät så jävla gott så jag köpte en flaska när jag hade vägarna förbi SS! Jag koppade ditt matförslag rakt upp och ned! Det var himmelskt ;D Ett riktigt gott balanserat vin som passade alldeles utmärkt till en sjysst bea och en köttbit. Tack för den passningen :) Kommer jag garanterat att köpa upp några flaskor av.
 
SV: Idag dricker vi

SUPRA skrev:
Törstar svårt efter mer Cristal. Den var SÅ god!

Dricker upp resterna av André Clouet 1911 från igår.
Överhuvudtaget tycker jag att vinerna från huset är ganska vattniga, och ju billigare ju vattnigare.
1911 är helt ok. Tror nog att den kan bli bättre med 3-4 år på lagring som Elvis skrev.

Gråter lite över att en av de fyra lagrade Krug Grand Cuvée jag hämtade ut igår gick till änglarna.
Paketet var mycket dåligt packat, i princip en låda med 4 st. Krug och lite bubbelplast så jag är mest förvånad att bara en flaska gick till kross.
Vi får se hur det går att få ut nytt på försäkringen, jag har iaf Posten som vittne på att en flaska var krossad. :(
Så går det när man klagar på alltför väl packade flaskor. :)

Tråkigt att du bara tyckte 1911 var "OK" efter bl.a. min hajpning av vinet... Men det är klart, direkt efter en flaska Cristal kanske det blir så... ;) Och sedan är ju smaken delad, som sagt.

Ännu tråkigare med dina Krug GC. Normalt skickar man ju viner i den prisklassen försäkrat; det brukar stå i auktionen vad som gäller, om man köper på Ebay.

Själv drack jag faktiskt också Clouet nu i helgen, årgång 1998. Ingenting speciellt att skriva om och jag tror inte den skulle bli sådär jättemycket bättre av att ligga några år till heller, men en helt OK champagne.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Köpte en flaska Pol Roger igår. Va längesedan jag testade Pol Roger och sist va jag inte förtjust men efter alla uppskrivningar här på forumet va jag tvungen att testa igen. Pol Roger Brut Réserve kommer jag inte köpa igen.
Enligt mig har den ingenting att sätta sina närmaste konkurrenter Bollinger SC eller Louis Roederer.
 

SUPRA

Bäst
SV: Idag dricker vi

maxistockholm2 skrev:
Tråkigt att du bara tyckte 1911 var "OK" efter bl.a. min hajpning av vinet...

Ingen fara. Det är en bra skumpa. Tycker bara att de André Clouet jag provat varit "vattniga" i smaken, men 1911 är klart bäst hittills.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Idag dricker vi

Diebolt Prestige inköpt 2004 för en struntsumma av 18,5 evrosar.

M har sagt åt mig att låta dem vara, ha tålamod och inte talla av dem.... men det var väl säkert dryga 3 år sedan det sas, så nu var det dax.

Om än att den tappat rejält av sin mousse (!!!) så är den en blandning mellan ung, pigg och gammal och tät. Blir dock lite orolig över att den tappat av moussen.... Härligt gott en tidig söndags kväll som tröst för ha jobbat en söndag.
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Bubblaren skrev:
Diebolt Prestige inköpt 2004 för en struntsumma av 18,5 evrosar.

M har sagt åt mig att låta dem vara, ha tålamod och inte talla av dem.... men det var väl säkert dryga 3 år sedan det sas, så nu var det dax.

Om än att den tappat rejält av sin mousse (!!!) så är den en blandning mellan ung, pigg och gammal och tät. Blir dock lite orolig över att den tappat av moussen.... Härligt gott en tidig söndags kväll som tröst för ha jobbat en söndag.

2004 ???
 

J.S.

Medlem
SV: Idag dricker vi

I dag blev det en Morgenster 2003 till middagen. Stor doft med fatkaraktär, läder, tobak, mörka bär och charkuterier. Ett smakrikt, fruktigt vin, lite pepprigt med inslag av svarta vinbär, rostade fat, läder och tobak. Relativt lång eftersmak. Kändes väldigt balanserat. Kort sagt! Ett jäkla gott vin :p
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

CH skrev:
Med tanke på hur bra Keens Lillian Syrah 2005 var på vinfernot blev jag sugen på något liknande och köpte på mig dessa i förhoppning om att de kanske kunde prestera i närheten.

Tensley Colson Canyon Syrah 2006
Tensley Three Creek Syrah 2006
Ojai White Hawk Syrah 2004
Ojai Bien Nacido Syrah 2003

Någon som provat någon av dem och kan lämna ett utlåtande om dem?
Jag tänkte knäcka några av dem på fredag och hoppas något faller mig i smaken.

När jag var nere och droppade av dagens inköp i källaren samt skulle visa v_skogh hur det såg ut så ramlade vi in i veckans provning.
Efter att varit runt så mycket vin blev vi båda extremt törstiga och åkte raka vägen hem för att knäcka en Leclerc Briant Divine 2002.

Efter att fått en jäst doft i hela köket efter att ha öppnat den så kryper det fram lite kola och plommondofter.
Smaken var däremot ganska sluten och "bittersweat" var det först som kom till tanke.
Efter ungefär 1 timmes luftande blir den bli mer och mer sötsliskig och när flaskan är slut så finns det inga bestående smakintryck att tala om.
Helt ointressant smak och efter ca 30min kanske det kom fram lite röda äpplen som sedan försvann väldigt fort och ersattes av en hemsk 7-up smak.

Jag har några fler av den liggande och ser inga orsaker att köpa på sig mera. Det finns bra mycket annat på SS just nu som är bättre för de 800 burkrna jag tvingades panta för att köpa denna.
Vet inte om denna blir bättre med tiden men som jag ser det just nu är detta en perfekt champagne att öppna 0500 när man ramlar hem från krogen och får för sig att man promt måste öppna en flaska.
 
Toppen