Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Själv åt min 4,5-åring och jag sushi häromkvällen. Funkade över förväntan. De små liven tål mer än man tror ibland.

För övrigt blev det en Ch Pape-Clément -82 i går. Tokdefekt först, men tog sig efter 2,5 timme i karaff (dock aldrig helt)...? ??? Hur mycket spunk kan egentligen vädras ut?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Konjären skrev:
Själv åt min 4,5-åring och jag sushi häromkvällen. Funkade över förväntan. De små liven tål mer än man tror ibland.

För övrigt blev det en Ch Pape-Clément -82 i går. Tokdefekt först, men tog sig efter 2,5 timme i karaff (dock aldrig helt)...? ??? Hur mycket spunk kan egentligen vädras ut?

Jag tror inte att det kan vädras ut alls, men man adapterar ju efter ett tag. Om det var TCA så är ju det så in i helskotta starkt att det kan påverka ens doftsinne bara genom att stå dekanterat i samma rum.

Trist på Papen!
 

Konjären

Medlem
SV: Idag dricker vi

Trist, men inte förvånande när man fick se R Parkers tasting notes (tack Frankofilen). Han avrättar vinet. Skillnaden mot "vanlig" korkdefekt som jag upplevt det tidigare var att det här fanns en frän, stickande doft i stället för den där mer unkna, murriga. Tja, intressant var det i alla fall.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Mmmmmmmumma!

Ikväll blev det en av Krug88s nyinköpta magnum Cuvée Winston Churchill 1985 som var helt fantastisk! Faktiskt ännu yngre i stilen än jag mindes att den var då jag provade den sist för två/tre år sen. En på grund av flaskvariation något trött Comtes de Champagne 1988 och som avslutning en helt underbar Krug 1988. Helvete vad den var goooood!

Me like!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll hade jag och fyra andra vinnördar bänkat oss för min avskedsfest. Jag lämnar nu Växjö, PM och deras vinkällare :'(
Som bilden visar hade vi en respektabel förstafemma.

2rm7gd3.jpg


Men nu går jag händelserna något i förväg. Eftersom jag och en annan nörd tyckte att det var synnerligen trist att sitta på kneget och invänta utsatt klockslag begav vi oss en timme tidigare till PM. In åkte en Happy meal med en Selosse Version Originale. Det gjorde inte ont någonstans.
Lagom till att vi hade expedierat mat och dryck dök övriga nördar upp. Efter att ha spenderat ca 30 minuter på att ta oss de tio metrarna från baren till bordet så kom vi äntligen på plats. Vi hade kommit överens om att ta maten från bistrolistan för att låta vinerna få fritt spelrum.
Efter en liten amuse på älghjärta så ramlade en tallrik med löjrom på plats. Första vinet ut var Bolly RD 88. Oerhört fin mousse fyllde munnen och trots att vinet hade den karraktäristiska doften för huset så var vinet elegant med en härlig mognad. Baljan var degorgerad 2001. Inga champinjoner vad jag kunde upptäcka så Krug borde kunna njuta den ;D
Halvvägs genom rommen landar så nästa bubbel. En Philipponnat Clos des Goisses 96. Det här vinet hade betydligt ljusare toner och redan första sippen avslöjade att det troligen rörde sig om just 96 då jag hittade den för mig kännetecknande höga, och än så länge ointegrerade, syran i smaken. Av de två föredrog jag helt klart Bolly.
Ut åkte tomma tallrikar och in kom ett mellanstick med rökt ål. lökemulsion och kycklingskinn(!).
I samband med att vi satte oss hade jag bett att Ch. Margaux 83 skulle dekanteras. När vinet nu efter närmare en timme kommit i glaset och glaset i sin tur placerats under respektive näsa tystnade vi och breda leenden spreds på läpparna. Efter att vi återfått talförmågan så hade alla något att säga. Samtidigt. En något kaotisk diskussion utbröt, mestadels bestående av alla superlativ vi kunde uppbringa uppblandade med diverse ytterligare förstärkande kraftuttryck. Folk vid det närmaste bordet undrade nog om vi satt och väntade på de stora farbröderna utrustade med långärmade skjortor till oss...
Vinet hade toner som jag närmast skulle vilja beskriva som en vacker kvinnas varma famn. Elegant! Natuligtvis! Inbjudande? Utan tvekan. Komplex? Har du träffat en kvinna som inte är det?
Jag hade valt vinet utan att informera vad det var så de andra fick gissa. Att det var Bordeaux var alla genast rörande överens om men nämnda feminina elegans gjorde att de ville placera vinet på högra sidan.
Nu serverades ryggbiff och svamplasagne, en ytterst vinvänlig rätt, och strax därefter kom nästa vin, en Cheval Blanc 83. Denna hade inte dekanterats i förväg men bjöd ändå ordentligt på sig. Också detta vin serverades utan att alla runt bordet kände till vad det var. Vinet var raka motsatsen till Margaux, stramt, nästan tufft med massor, massor av tobak. Jag hade en cigarr i innerfickan som togs fram och vi jämförde de två dofterna. Exakt lika. Smaken var betydligt stramare med drag som förde mina tankar till potenta viner från Pauillac. Vi trodde alltså att det kunde röra sig om vänstra stranden. Fel igen. Om det första vinet var en varm och inbjudande kvinna så var detta vinet en madam i läderställ. Tyckte dock att vinet var en anings anings aning ihåligt.
De övriga valde nu att ta in ett par ostbitar men jag var sockersugen och plockade in en chokladmousse.
Efter en sådan föreställning krävs naturligtvis en värdig avslutning. Jag hade valt en Yquem 83 (ni börjar kanske se sambandet...). När jag först såg vinets färg spreds en skadeglädje i mig. Denna bärnstensfärgade dryck skulle med god sannolikhet skicka ut grabbarna över större delen av den söta vinvärlden. Och jodå, förslagen haglade. Vinet hade en bärande doft av kokoskaka och sötman blandades med en härligt balanserande syra. Precis vad som behövdes för att runda av måltiden.
Lite kaffe på maten och sedan bar det iväg till den separata vinkällaren för nu behövde vi röka.
Davidoffs 100-årsjubileumscigarrer delades ut och tändes. En distinkt pepprighet i smaken piggade upp smaklökarna som nu gärna ville ha mer att jobba med.
Fram åkte Grahams Vintage Port (ni har nog gissat det) 83. I och med cigarrerna så avstår jag att göra en beskrivning av vinet.
Det blev en läcker avslutning på natten.

Jag kan bara konstatera att jag vill sluta fler gånger!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Din smutsiga hund.

Din smutsiga, lyckliga, hund!
Man brukar ju säga att delad glädje är dubbel glädje. Detta gäller i synnerhet om den man delar med sig med inte har varit med på själva glädjen ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

anders skrev:
Vinet hade toner som jag närmast skulle vilja beskriva som en vacker kvinnas varma famn. Elegant! Natuligtvis! Inbjudande? Utan tvekan. Komplex? Har du träffat en kvinna som inte är det?
Mycket väl formulerat, det var några år sedan jag njöt av Margaux 83 men jag kände igen den direkt bara på beskrivningen...
Lät som en sjukt, sjukt trevlig kväll!
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Lät som en sjukt, sjukt trevlig kväll!
Man gör sitt bästa för att hanka sig fram i denna värld.

Nördkollegan kom in på kontoret för någon timme sedan och körde korken från Yquem under näsan på mig. Doftade fantastiskt gott.
Jag föreslog att han skulle hänga korken i bilen som en Wunderbaum :D
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hemska människor, När jag är på plats får jag köra kommersiella munskänksgig och blir häcklad för detta av chefsnörden från Landskrona, vad mer? Jo då jag är frånvarande så ska man stajla med fine wines så det förslår, mest upprörande av allt vilka sabla barbarer mina kollegor är som inte känner igen Margaux 83! :eek:
Själv fick jag nöja mig med en single dining på Gästgifvaregården i Grytyttan, och tro det eller ej, jag drack bara ett glas Meursault då jag var tvungen att gå tillbaka till rummet och påta på alla mina deadlines.
Fattig tillvaro - nu blir det Bordeaux i två veckor.
Du får ha det så bra i Munchen herr chefsnörd, mindre finvin, mer fulöl... Jag antar att vi syns i Växjö då du har vägarna förbi...

AL
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Är det inte lite avundsjuka jag spårar... ;D

Och jag får hoppas att dina geografikunskaper är bättre för Bordeaux än för Sverige annars får du lämna ifrån dig titeln. Landskrona ligger inte i Blekinge...

Vad gäller finvin så säger jag bara Tantris. 10 minuters gångpromenad från lyan. Senast jag var där så avrundade jag med en liten flight med Mouton vs Hermitage som de körde på glas. Gott. Och lyckliga mig som har tjatat i ett år om ölupphällning. Nu behöver jag inte övervaka processen som en hök längre, tyskarna kan det där med bärs.

För att strö mer salt i såren så har gymmet jag tänker bearbeta midjan på gemensamt bastuutrymme. Då har man något att se fram emot efter att ha kämpat mot kalorierna...

Man kan säga mycket om Tyskland och tyskar men det finns ljusglimtar ;)
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gemensam bastu minsann! Fast Tyskor vet nog inte vad Gilette venus är för något :'(

Lycka till med midjan, jag vet hur det är, med 250 resdagar och ständiga middagar på restaurang så är det svårt at få någon slags regelbundenhet i tränandet, jag tar dock med mig mina trendiga Nike air storlek 47 1/2 till Bordeaux och drar en tur längs quai de chartrons om morgnarna. Det finns inga gym i Frankrike (knappt i alla fall, och samma sak gäller nog gemensam bastu och det där med rakhyvlar) ::)

Hur går det för dig Krug? Du verkar ju strukturerad vad gäller träning och diet, själv så sade jag nu får det fan vara nog då vågen visade 120 kg... :-[

Nu har jag kanske frångått ämnet aningen.

Ha en bra helg

AL
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Tyska bastuklubbar har man ju hört mycket om...

Vägde in på skrämmande 126 pannor i mitten på november, är nere på 114 pannor idag och målet är att vara nere på runt 95 till sommaren vettu!

Sen kan man ju alltid finputsa, ska väl ner till 85-90 kilo som målvikt (med massa virila muskler som kommer att få Anders att yla om att bada gemensam bastu ;) )

Krug
 

Andreas L

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fine wines. se en sida där vi talar Cheval Blanc, bantning och kroppshår...

Jag ska oxå ner under 100 har jag lovat mig själv, tyvärr innehåller vin kalorier annars hade det varit en baggis, man får intala sig att smala människor är fattiga, äter mikromat och dricker bag-in-box...

AL
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Fine wines. se en sida där vi talar Cheval Blanc, bantning och kroppshår...
Ja, vem har påstått att vi skulle vara inskränkta och insnöade nördar...

Ett gym jag nyttjade i Stuttgart var extra solidariskt. Förutom att det var gemensamt bastuutrymme så hade de dessutom bar i utrymmet. Skön känsla att glida ut från 90 grader och få en perfekt bärs på glas i näven. Det är stil på den bantningen! :D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Andreas L skrev:
Fine wines. se en sida där vi talar Cheval Blanc, bantning och kroppshår...

Jag ska oxå ner under 100 har jag lovat mig själv, tyvärr innehåller vin kalorier annars hade det varit en baggis, man får intala sig att smala människor är fattiga, äter mikromat och dricker bag-in-box...

AL

"Lita aldrig på en smal kock" brukade min salig morfar säga. 8)

...och det där med bantning är ett gissel. Då jag p.g.a. 25 år med alltför mycket fröjder vid bordet med tillhörande ädla drycker för några år sedan åkte på diabetes blev jag tvungen att gå ner från mellan 105-110 pannor som jag vägde då till de 85 jag ligger på idag.
Det fick ofta bli sallader och så, för vinet har jag aldrig velat ge upp, däremot var det ingen konst att dra ner på starkspriten och ölen. (Fast många sommardagar kunde jag synda och ta en iskall bärs), men från att vara storätare (frossare?) till att käka babyportioner är ett mentalt jättekliv och inte alls roligt.

Det som höll mig vid liv och motiverade mig var att jag lovade mig själv att knäcka en pava av mina Mouton -82 då jag kommit ner i idealvikt och om jag höll den fick jag knäcka en till om ett halvår, så det är viktigt att ge sig själv en morot. Självklart hände det då och då att jag inte pallade mer utan gick ut och åt en brakmiddag, men det får man se som ett naturligt snedsteg.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Dagen efter kvällen före (i det här fallet var "kvällen före" torsdagen den 28:e) så träffades jag och Krug88 för att smälta upplevelserna hur jävla bra vinerna var kvällen innan. Krug88 (vinet alltså, inte "mannen") var ju helt strålande i vanlig ordning, och Winston 85 magnum var ju underbar men så hård, så hård på syran... För att få ett balanserat perspektiv på provningen så delade i på en överbliven (och perfekt luftad) Krug Grand Cuvée och lite skagen från provningen tidigare på kvällen, innan vi satte oss på Bull & Bear för att dricka några skummande och avnjuta de nya bartösernas fina rumpor.

Jag tror fan att vi gick och tog en Polle 1999 på Bistrot också, men då jag tycker mig ha varit där så ofantligt mycket de senaste veckorna så kan jag ha fel. Om så var fallet så var den riktigt god!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

I lördags blev det en avslappnad tillställning hemma hos mor och far då vin inledde med lite kallskuret och en PPs 1999, därefter så blev det ungsrostade rotsaker och en rejäl biff per person samt en Penfolds bin 707, 2001.

Sen hade jag också med en flaska som jag itne har en aning om vad det var eller var den kom ifrån, en annan Australiensare Jasper Hill Shiraz, av någon årgång... Om någon vet vad detta är så får ni gärna dela med er. Den var dock korkad, så jag fick aldrig tillfälle att prova denna.

Sen lyckades jag få min mor att inse att hon måste köpa nya vinglas! Jag gjorde det gamla hederliga "jämföra sunkvinsglas med ett bra glas" testet och hon blev helt chockad. Hon vägrade släppa orreforsglaset efteråt. Nu ska här handlas glas åt "die alte".

Hon försökte få mig att dricka skumpan ur "de jättefina champagneglasen som hon köpte för en krona styck till nyår", då jag vägrade blev hon märkbart irriterad, men efter det organoleptiska testet så gav hon med sig. Farsan och brorsan fick sunkglas, jag och morsan fick finglas.
 
Toppen