Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Ikväll ska jag bara hem och softa med en halvflaska NFB 96 och Scarface. Det känns som en trevlig avslutning på en jobbig vecka.

Edit: Vad hände med Anders? Blev han tvungen att börja arbeta när han kom ned till Deutchland, eller blev de gemensamma bastubaden med tillhörande öl honom övermäktiga?
 

anders

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Edit: Vad hände med Anders? Blev han tvungen att börja arbeta när han kom ned till Deutchland, eller blev de gemensamma bastubaden med tillhörande öl honom övermäktiga?

Jag ska inte ner förrän i svinotan på måndag. Har precis kommit in från skidbacken i Stöten. Har dock inte haft några som helst gastronomiska upplevelser att skriva om här de senaste två veckorna. Planering pågår dock för nya stordåd.
Nu fick jag inte någon "flygplats" hem förrän på långfredagen och för att trösta mig har jag bokat plats på Tantris på torsdagen. På 2007 års lista över världens bästa restauranger ligger den 97:a. Låter imponerande men då ska man ha klart för sig att på samma lista ligger Oaxen och F12 före. Jag ber att få återkomma när jag börjat pinka in reviret i München ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Ikväll ska jag bara hem och softa med en halvflaska NFB 96 och Scarface. Det känns som en trevlig avslutning på en jobbig vecka.

Edit: Vad hände med Anders? Blev han tvungen att börja arbeta när han kom ned till Deutchland, eller blev de gemensamma bastubaden med tillhörande öl honom övermäktiga?
The name is KVARTSMAGNUM!
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Albarino, Terras Gauda, ska köpa nåt dessertvin också men inte riktigt bestämt vad...
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Inte storheter ikväll, sitter och suger på en Innis & Gunn. Kanonöl vid rätt temperatur.
I övrigt blir det antagligen en ganska nykter helg till skillnad från förra.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

v_skogh skrev:
Inte storheter ikväll, sitter och suger på en Innis & Gunn. Kanonöl vid rätt temperatur.
I övrigt blir det antagligen en ganska nykter helg till skillnad från förra.

Galet god öl! :)

Blev en moscatel till osten efter maten, Enrique Mendoza, rätt trevligt vin.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Galet god öl! :)

Blev en moscatel till osten efter maten, Enrique Mendoza, rätt trevligt vin.

Nu är Mysonoxen trött.

Läste snabbt det där namnet som Eddie Meduza och trodde för en 100dels sekund att du FB-skämtade, men hjärnan greppade det till sist.

Själv smuttar jag lite på en gammal pava standard Moët jag haft liggande ett tag.

Duger till snittarna :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Standard moët.. Gode gud!

Själv blev det en sväng på Kellys.... Tuborg guld... Haram...
 
A

Anonymous

SV: Idag dricker vi

Jag har ikväll druckit för första gången chateau-margaux röda andra vin 1998, men jag blev inte helt överlycklig av just detta vin.
Håller mig normalt till Bourgogne. Vad har ni för erfarenhet av detta vin?
Visst öppnade den upp sig efter ett tag i glaset men jag blev lite besviken ändå, jag trodde den skulle vara bättre.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

1cru skrev:
Jag har ikväll druckit för första gången chateau-margaux röda andra vin 1998, men jag blev inte helt överlycklig av just detta vin.
Håller mig normalt till Bourgogne. Vad har ni för erfarenhet av detta vin?
Visst öppnade den upp sig efter ett tag i glaset men jag blev lite besviken ändå, jag trodde den skulle vara bättre.

Pavillon Rouge de Margaux brukar normalt vara bra och pålitliga, 1998 kan dock just nu kännas lite knuten. Vinerna var generellt bättre på högra stranden det året.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Standard moët.. Gode gud!

Själv blev det en sväng på Kellys.... Tuborg guld... Haram...

Ja vi är syndare. NV Moët och en ljus öl som inte är bryggd enligt reinheitsgebot.

Detta får vi sona efter våra jordelivs slut :(
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Jag må gå och löga mig med lut och svinborste. Sen blir det bröllop, det ska bli intressant att se vad billigaste husets är på Operaterassen.

Återkommer med rapport!
 

v_skogh

Medlem
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Ja vi är syndare. NV Moët och en ljus öl som inte är bryggd enligt reinheitsgebot.

Detta får vi sona efter våra jordelivs slut :(

Får man fråga hur gammal Moeten va? Utvecklats något? Till det bättre eller sämre?
Är inget stort fan av Moet...
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Igår kväll blev det färsk hummer (Kanadensisk, men vad fan...) och en flaska Grand Siecle 90.
Skumpan var korkad tragiskt nog så då blev det en Diebolt Cuis 85 istället, inte riktigt min typ av bubbel.
Lite frukt och rätt oxiderad.

Sen lamminnerfilé med rostade rotfrukter och chèvrecréme.
Till det en Chapoutier Hermitage La Sizeranne 90, jäkligt mogen och skön. Tror den var ännu bättre för 3-4 år sedan, men grymt bra ändå.
Den följdes av en CdP Pegau 95, också härlig att klunka nu. Behöver inte ligga och vila en dag till!

Sen choklad-nåt med Tokay 5:a, nja ok...

Avslutade med en Selosse rosé som köptes för runt 3 år sedan.
Den nya eken var kvar men den var hyfsat elegant istället för bråkig som när de är nydegade.
Jävligt härligt vin, måste köpa på mig en 12:a i sommar!!!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Det där lät väldigt smaskigt tycker jag. Själv så fick jag någon Rioja.

Men festen var trevlig.
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug88 skrev:
Igår kväll blev det färsk hummer (Kanadensisk, men vad fan...) och en flaska Grand Siecle 90.
Skumpan var korkad tragiskt nog så då blev det en Diebolt Cuis 85 istället, inte riktigt min typ av bubbel.
Lite frukt och rätt oxiderad.

Sen lamminnerfilé med rostade rotfrukter och chèvrecréme.
Till det en Chapoutier Hermitage La Sizeranne 90, jäkligt mogen och skön. Tror den var ännu bättre för 3-4 år sedan, men grymt bra ändå.
Den följdes av en CdP Pegau 95, också härlig att klunka nu. Behöver inte ligga och vila en dag till!

Sen choklad-nåt med Tokay 5:a, nja ok...

Avslutade med en Selosse rosé som köptes för runt 3 år sedan.
Den nya eken var kvar men den var hyfsat elegant istället för bråkig som när de är nydegade.
Jävligt härligt vin, måste köpa på mig en 12:a i sommar!!!

Det där lät verkligen gott! Trist på den korkade skumpan...
 

Keen

slan
SV: Idag dricker vi

Avd. det jag önskade att jag drack i helgen =)

I fredags var jag på nån slags födelsedagsfest/värmning hemma hos en kompis. Skulle hämta vin och sprite och öppnade kylen för att lokalisera det sistnämnda. Blev lite smått överraskad av att se en Mouton '82:a ligga där på en hylla tillsammans med 2 andra flaskor samt en flaska portvin. Han hade tydligen fått den för 6 år sedan av en generös kompis (varför har inte jag några såna vänner????). Undrar hur den mår nu efter sådan förvaring? Blev väldigt sugen på att rädda den hem ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Sist jag provade den så var den ju helt magisk. Den har kanske kommit lite längre i mognadsfasen om den har legat flr varmt, men med tanke på att den håller i säkert 50 år till så skulle jag tro att det fortfarande är en riktig höjdare. Försök byt den mot någoting imponerande, som ett par magnum bubbel med lite stash mellan så ska du se att du kommer undan med ett i slutändan bra pris!
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blir nog nåt trevligt ikväll, funderar på en Valderiz Tomas Esteban (Ribera del Duero). Imorgon bär det av till Kapstaden! Två härliga veckor, det måste firas! ;D
 
Toppen