Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Lambo

Medlem
SV: Idag dricker vi

Slitsam kväll med Belle -88 och installation av Sonos multiroom hifi system.
Tyvärr kom Belle lite i skymundan mot Sonos, fy faaaaan vilken grymt system. Kör numera musiken multiroom i hela kåken och uteplatsen, via en fet fjärr. Nice

Belle levererade som förväntat. Enorm fin kryddig doft, smaken förvåningsvärt pigg och en lång fin eftersmak. Vid en blindprovning hade jag aldrig gissat -88. Kan absolut lägras några år till.
Hade jag haft en flarra till så hade jag suttit på den nått år till. Håller inte samma klass som Krug men ligger lätt i samma nivå som Dompan -88. Riktigt bra och intressant vin. Posivt överaskad.

Bra kväll ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Fästmön ville ha champagne igår kväll och eftersom Paul Bara Comtesse de France 1998 låg kyld inför infernot, så blev det den. Fin doft, lite speciell smak med tydlig smak av päron. En elegant champagne med kanske aningen för kort eftersmak. En mycket bra blanc de noirs.

Nu får jag plocka med något annat till infernot. :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Idag dricker vi

Elvis skrev:
Fästmön ville ha champagne igår kväll och eftersom Paul Bara Comtesse de France 1998 låg kyld inför infernot, så blev det den. Fin doft, lite speciell smak med tydlig smak av päron. En elegant champagne med kanske aningen för kort eftersmak. En mycket bra blanc de noirs.

Nu får jag plocka med något annat till infernot. :)
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej......
 
SV: Idag dricker vi

Kom inte in i vinkällaren pga datafel och då jag hade lovat att bjuda några vänner på Champagne så blev det en snabb räd på Systembolaget + det som fanns att välja på i närförrådet.

Jacquesson 732. Fick tag i en 732 på regeringsgatan. Den ersätts ju av 733 men jag håller 732 framför den. Lätt, frisk och en perfekt champagne att starta med.
Delamotte 1999. Packad med frukt. En av Delamottes bättre årgångar och som många 99or tillgänglig nu.
Veuve Clicquot 1988. Ojojoj. Honung, sötma, nötsmaker, gyllenbrun färg och gudomlig doft.
Veuve Clicquot 2002. Samma vin som 88an men ack så annorlunda. Tiden mellan de två är naturligtvis stor men tror inte att 2002 kommer nå upp till 88ans höjder. Dock ett stort vin för priset som kommer leverera många år framåt

Blev trots allt en ok kväll ändå. Juhlinglasen lyfte vinet ytterliggare ett snäpp. Tack 1cru för du la undan dem till mig
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

shorepower skrev:
Jacquesson 732. Fick tag i en 732 på regeringsgatan. Den ersätts ju av 733 men jag håller 732 framför den. Lätt, frisk och en perfekt champagne att starta med.
RVF höll med dig när de provade ett rejält gäng Champagner.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Diebolt Fleur de Passion 2000 och 2002 fantastsikt bra båda 2. 00an den mer utvecklad av dom frisk,tydlig syra gula frukter och lite nougat. 02 ung, fortfarande llite sluten och ett strå vassare än 00a i allt. Grymt bra Champagner!
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll dricks det en Protos Seleccion -06, lite senare en söt från Gramona till ost.
 

David W

Medlem
SV: Idag dricker vi

R.P skrev:
Ikväll dricks det en Protos Seleccion -06, lite senare en söt från Gramona till ost.

Hur är Protos Selection. Har aldrig druckit det men har en 01a i källaren.

/DW
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

I går blev det Rosso del Conte -98 från Tasca d'Almerita (Sicilien). Dekanterade 1,5 tim innan men det räckte tyvärr inte riktigt.
Den började knutet och nästan doftlöst för att 2 timmar senare briljera med fikon/dadlar, mörka röda bär och örter.
Fantastisk komplex och fyllig smak med stor längd och kraft men ännu ganska omogna och lite kantiga tanniner.
Ge det här vinet 5-10 år till och man får ett vin fullt i klass med en högklassig Ch9dP.
Ett av de bästa Sicilianska viner jag druckit.
9837.jpg
 

R.P

Medlem
SV: Idag dricker vi

David W skrev:
Hur är Protos Selection. Har aldrig druckit det men har en 01a i källaren.

/DW

Jag gillade den, komplex frukt, kommer att tänka på stora saftiga körsbär, 06an är ung men ändå väldigt god.
 

Referee

Medlem
SV: Idag dricker vi

Iafton blir det Domaine des Baumard Clos de Saint Yves (Savennières) som öppnades tidigare i veckan och Cuvée Le Paon (Coteaux du Layon) från samma vinfirma. Avslutar med en halvflaska Laurent-Perrier Millésimé 1999.

Drack tidigare i veckan Chateau Thabilk Shiraz från 2001 från BS.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår,
Clouet Rose magnum, vedding cuvee, ca 7 år gammal sagolikt bra men bör drickas nu

Dom Perignon 1998 & 1999, 99an var en tråkg flaska så segern till 98an även om den inte heller imponerade! Så för att få tillbaka humöret på topp öppnades en,
Bonnaire 1985 SC magic! härligt krämig, perfekt nu

Talbot 1989 & 1990 90an det klart bättre vinet härligt mogen Bordeaux

Oremus 1999 5 putt

Idag Diamant Bleu 1989 en ljuvlig flaska, ett perfekt avslut på helgen
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Igår,
Clouet Rose magnum, vedding cuvee, ca 7 år gammal sagolikt bra men bör drickas nu

Dom Perignon 1998 & 1999, 99an var en tråkg flaska så segern till 98an även om den inte heller imponerade! Så för att få tillbaka humöret på topp öppnades en,
Bonnaire 1985 SC magic! härligt krämig, perfekt nu

Talbot 1989 & 1990 90an det klart bättre vinet härligt mogen Bordeaux

Oremus 1999 5 putt

Idag Diamant Bleu 1989 en ljuvlig flaska, ett perfekt avslut på helgen
Juste helg !
 

kayaker

Cyklist
SV: Idag dricker vi

Gustibus skrev:
Njutes helt utan skydd?
Vad räknas som skydd?
Den är god so den är men spring nu inte och köp alla flaskor bara för att jag sagt att den är god... :)
 
Toppen